Holdet 2024 1q nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anne-Katrine Duholm, Martin Petersen Kristensen, Thomas Preuss
Hold 2024 1q nf (1q nf, 1q nf bi, 1q nf ge, 1q nf ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det gode liv
Titel 2 Klima og miljø
Titel 3 Skjern Å
Titel 4 Syrer og baser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det gode liv

Kemi-delen:
Læste sider:
NF-grundbogen side 25-29, 36, 48-57, 65-66, 84-87, 110-112, 143-144 (27 sider)

Videoer:
Reaktionsskemaer Kemi C-4
https://www.gymnasiekemi.com/c4.html
Måling, mol og masse Kemi C-7
https://www.gymnasiekemi.com/c7.html
Polære og upolære bindinger Kemi C-9
https://www.gymnasiekemi.com/c9.html

Hjemmeside:
Træning af afstemning af reaktionsskemaer
https://phet.colorado.edu/sims/html/balancing-chemical-equations/latest/balancing-chemical-equations_en.html


Fagligt indhold:
Dannelse af molekyler, Antal bindinger, Kemiske formler, Navngivning, Rumlig struktur, Polær og upolær, Opløselighed.
Kemiske mængdeberegninger


Demoforsøg:
De små alkoholers opløselighed i vand

Eksperimentelt arbejde:
Kemiske reaktioner - nf
Stoffers opløselighed og blandbarhed med vand - nf
Fedt i chips - nf
Påvisning af glukose i sodavand – nf
Identifikation af fedtsyrer - nf (se under syrer og baser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima og miljø

Biologidelen:

Læste sider:
- NF-grundbogen s. 154-156 om produktion af 1. og 2. generations-bioethanol  
- NF-grundbogen s. 157-163 om DNA, proteinsyntesen, mutationer og gensplejsning

Videoer:
Det centrale dogme: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/

Transskription: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014789647-0bf129fd-4612

Translation: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014995218-7376d533-d679

Eksperimentelt arbejde: DNA i tomat


Kemidelen:

NF-grundbogen side 128-130, 140-144, 154-157, 163-169 (20 sider) om
Drivhusgasser, navngivning af uorganiske molekyler, fremstilling af bioethanol, forbrænding af bioethanol, kemiske mængdeberegninger, organiske stoffer: alkaners opbygning og navngivning, forbrændingsreaktioner
Bioethanol vs fossile brændstoffer

Videoer:
Alkaner Kemi C-11
https://www.gymnasiekemi.com/c11.html
Alkoholer Kemi C-12
https://www.gymnasiekemi.com/c12.html
Klima og miljø Kemi C-13
https://www.gymnasiekemi.com/c13.html



Eksperimentelt arbejde:
Opvarmning af bagepulver
Molarmasse for lightergas
Fremstilling af bioethanol ved enzymatisk nedbrydning
Gæringsprocessen
Afbrænding af alkaner


Geografi:
Dette forløb har til formål at give eleverne en indsigt i miljømæssige udfordringer. Der lægges ud med udfordringer omkring det rene drikkevand og grundvandsdannelse. Der er også set på løsninger som f.eks. afsaltning af havvand.
Under klima er Jordens energibalance med fokus på strålingsbalancen, drivhuseffekten og drivhusgasserne, samt de miljømæssige konsekvenser af energiforbruget blevet behandlet. Herunder er der arbejdet med albedoeffekten og kulstofkredsløbets betydning, hvor eleverne selv har indsamlet data og udregnet strålingsbalancen. Der er endvidere arbejdet med fossile brændsler som energikilde, som udgør en væsentlig del af problemstillingerne omkring Jordens energibalance, med hoved fokus på olie- og gasdannelse. Geografiske fagtermer som moderbjergart, reservoirbjergart, seglbjergart, olie- og gasvindue, modenhed, migration samt olie- og gasfælder er her gennemgået, ligesom der er relateret til olie- og gasforekomsterne i Nordsøen. Der er også arbejdet med olieprisens udvikling, reserve- og ressourcebegrebet samt udviklingen i danskernes brug af energikilder over en årrække. Der er udført et forsøg med en umættet og mættet oliekerne for at bestemme porøsitet og indvindingsgraden samt relatere til andre metoder til at øge indvindingsgraden i kridtfelter.
Kliimaændringer og konsekvenser: temperaturændringer og feedback mekanismer (positive og negative). Havniveauændringer, hvor der er udført et forsøg med afsmeltning af is i og over vand for at illustrere forskellen på effekten af hhv. landisens - og havisens afsmeltning på havniveauet. Der er set nærmere på truslen mod Golfstrømmen, hvor der er udført et forsøg med havstrømme - Grønlandspumpen. Modtræk mod klimaforandringerne er kort gennemgået herunder alternative energiformer med fokus på vindenergi, hvor der er udført et forsøg med konvektionskammer for at illustrere dannelsen af termiske høj- og lavtryk.

Materiale:
NF-Grundbogen - s.137-142,144-156, 163-164, 168-169.

Film:
Kampen om det rene vand (2)

Øvelser:
Strålingsbalancen og drivhuseffekten
Forsøg med konvektionskammer
Is og vandstand
Oliekerneforsøg
Forsøg med havstrømme - Grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologiaflevering 2 10-12-2024
Molarmasse for lightergas 17-01-2025
Strålingsbalancen 28-01-2025
Fællesfaglig opgave Klima og miljø. 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skjern Å

Biologidelen

Læste sider:

Side 8-15 om økosystemets opbygning, abiotisk og biotisk faktorer, fødekæder og vækst i ”Opdag Havet” fra WWF (https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/)
NF-grundbogen s. 22-24 om respiration og fotosyntese
Biologi i Udvikling s. 51-52 om vandløbets form  
Biologi til Tiden s. 132-135 om forurening af vandløbet
Natursyn s. 11-15 + s. 25-25 om laksen og dens livscyklus

Kort gennemgang af N-kredsløb (nitrifikation + denitrifikation)

Eksperimentelt: Karseforsøg om fotosyntese og respiration, vandløbsundersøgelse

Genetik (Kun biologi)

- Indscannede sider fra Biologi til Tiden: Mitose og meiose (Side 85 og 89)
- Genetikopgaver (Tunge, tommeltot, øjenfarve, cystisk fibrose, ærteplanter, føllings sygdom)

Videoer: Genetiske grundbegreber: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017421712-cfb5e5e3-8168

Eksperimentelt: Bestem din egen genetiske profil


Kemi-delen

NF-grundbogen: side 35-37, 41-42, 84-85, 88-89 (10 sider)
Dannelser af ioner, Ædelgasreglen (oktetreglen), Navngivning, Opløselighed, Fældningsreaktion

Videoer:
Ionforbindelser Kemi C-5
https://www.gymnasiekemi.com/c5.html
Fældningsreaktioner Kemi C-6
https://www.gymnasiekemi.com/c6.html
Haase Forlag Titrering
https://www.youtube.com/watch?v=Y84wN4c259g

Eksperimentelt arbejde:
Fremstilling af ionforbindelsen MgO
Næringssaltes opløselighed i vand
Mikrotitrering til bestemmelse af saltindhold i vand med standardkurve nf



Geografi-delen
I dette forløb har vi arbejdet med Skjern Å i et geografisk perspektiv. Vi har i den forbindelse set på dannelsen af danske istidslandskaber øst og vest for hovedopholdslinjen i form af randmoræner, bundmoræner, tunneldale og -åse, dødislandskaber, smeltevandssletter og bakkeøer samt den isostatisk hævede havbund efter isafsmeltningen. Der er set på dannelsen af Skjern Å, og historien bag udretning og genopretningen, samt hvad dette har betydet for landskabet ved åen samt menneskets anvendelse af landskabet nær åen i et historisk perspektiv. Sedimentsortering er gennemgået, og åens naturlige løb med meanderbuer, høl, stryg og hesteskoformede søer. Klimavariationer, der fører til dannelsen af istider, som Milankovitch-cykler er gennemgået. Der er set på Skjern Å som en del af vandets kredsløb. Vandløbsdannelse samt morfologien i et vandløb med meanderbuer, høl, stryg og hesteskoformede søer er der arbejdet med, samt en bestemmelse af vandføringen i Skjern Å ved feltarbejde.

Materiale:
NF-grundbogen: 65-74, 76-79.
Naturgeografi - Vores Verden, om istidernes betydning for tilblivelsen af det danske landskab, s. 212-224 midt.
Naturgeografi C: Det fluviale landskab, s. 82-84

Film:
Alle tiders Å (2003): Film om genopretningen af Skjern Å

Øvelser:
Bestemmelse af vandføringen i Skjern Å på ekskursionsdagen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 76,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Syrer og baser

Kemidelen:

NF-grundbogen side 128-135
Hydron. Syrer. Baser. Stærke og svage syrer/baser. Syrers valens. Syre-base reaktion. Neutralisation. Korresponderende syre-base par. Amofolytter. Vands ionprodukt. pH. Måling af pH.

YouTube video
Kemi C-niveau 17 Syrer, baser og amfolytter
https://www.youtube.com/watch?v=t54n_DVTVHM&t=3s
Kemi C-niveau 18 pH-skalen
https://www.youtube.com/watch?v=4QTtAJJQ6EA&t=3s


Eksperimentelt arbejde:
Identifikation af fedtsyrer - nf
Måling af pH - nf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer