Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2c bi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Pernille L Rønne Kviesgaard
Hold
2024 2c bi (
2c bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler, arv og miljø
Titel 2
Mikroorganismer og antibiotikaresistens
Titel 3
Krop og motion
Titel 4
Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 5
Natur og biodiversitet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler, arv og miljø
Forløbet dækker ca. 50 sider
Bog: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling c-niveau, 2.udgave Nucleus 2020 (= BIU)
Spontan genese
BIU side 12-13
Pro- og eukaryote celler
BIU side 14-18
Enzymer
BIU side 19-21
Cellemembran og transportprocesser
BIU side 21-27
DNA's opbygning:
BIU side 117-119
Det centrale dogme:
BIU side 120-123
Kromosomer, mitose og meiose:
BIU side 124-127
Mutationer:
BIU side 128-130
Genetik - modeller for nedarvning:
BIU side 131-133
Blodtyper:
BIU side 134-135
Mendels 1.lov og krydsningsskemaer:
BIU side 136-139
Stamtræsanalyser:
BIU side 139-143
Genteknologiske undersøgelser:
BIU side 144-149
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af gærceller og vandpest
Osmose i kartoffelceller
Enzymforsøg: vi laver ananasfromage
Oprensning af DNA fra tomat
Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket
Majsforsøg - 1-gens-nedarvning
Blodtypebestemmelse
Hvem har efterladt DNA? (forsøg med gelelektroforese)
Indhold
Kernestof:
Link til holdnotesbog i One Note
Opgave Kan liv opstå af sig selv.docx
Medbring bogen "Biologi i udvikling", hvis I har fået den
Sæt navn på cellerne.docx
Læs Biologi i udvikling (=BIU) side 14-16, og find ud af hvad forskellen er på pro- og eukaryote celler
I timen læser vi desuden BIU side 17-18 og ser på celler i mikroskop
Læs BIU side 19-21 midt, og find ud af hvad enzymer er opbygget af (figur 20 side 19))
I timen laver vi bl.a. forsøg med osmose og samler op på vores forsøg med ananasfromage - glæd jer til at smage resultatet!
Læs BIU side 21 midt til side 23 midt og forklar udtrykket "semipermeabel membran"
Læs BIU side 23 midt til 27 og notér 4-6 forskellige måder stoffer kan transporteres over en cellemembran
Læs BIU side 117-119, og find ud af hvad et nucleotid er (figur 164 side 118)
Opgave 2cbi Fra DNA til protein.docx
Læs BIU side 120-123, og skriv navnene på de to trin i proteinsyntesen
DNA fra tomat øvelsesvejledning.docx
Vi mødes i lokale 114
Læs BIU side 124-127 og find ud af hvad en karyotype er (figur 179 side 126)
I timen: majs-forsøg
Kromosomkort.docx Mutationer opgave.docx
Læs BIU side 128-130
Model af meiose.doc
genetikopgaver mennesker.docx
Læs BIU side 131-133, og find ud af hvad en genotype og en fænotype er (figur 186 side 133)
BLODTYPEBESTEMMELSE journal.docx
Læs BIU side 134-135, og find ud af hvilke geno- og fænotyper der er i AB0-systemet (fig.187) og Rhesus-systemet (fig.188)
I timen sår vi desuden majs til vores genetikforsøg
Læs BIU side 136-139 midt, og skriv din egen forklaring til figur 193 side 138
BLODTYPEBESTEMMELSE journal.docx Lav desuden vedhæftede journal over blodtypebestemmelse færdig (besvar spørgsmålene). Dog ikke spørgsmål 6, som vi gennemgår i timen. Jakob kan vælge at være blodtype A, rhesus positiv
Bestem din egen genetiske profil.doc
Krydsningsskema opgave
Analyse af stamtavler autosomal
Hvem er faderen.docx
Læs BIU side 139 midt til side 143, og find ud af om du er rød-grøn farveblind (figur 200 side 143)
I timen læser vi desuden side 147-149
hvem har efterladt DNA øvelsesvejledning.docx
Læs BIU side 144-146, og studer de 3 trin i PCR-metoden (figur 204 side 145)
Se forløbet "Celler, arv og miljø" igennem i holdmappen i One Note, og notér ét spørgsmål til læreren (noget du gerne vil have forklaret bedre)
Medbring bogen "Biologi i Udvikling"
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mikroorganismer og antibiotikaresistens
Lærebog: Marianne Frøsig m.fl. Biologi i udvikling c-niveau, 2.udgave, Nucleus 2020 (=BIU)
ca. 40 sider
Bakteriers opbygning
BIU side 15
Interaktiv øvelse:
http://biu.dk/IA/BIU/KAP1/DenProkaryoteCelle/Figur3/ProkaryotCelle.html
Bakterier og mikrobiel vækst (den mikrobielle vækstkurve)
BIU side 33-44
Industriel anvendelse af mikroorganismer (gensplejsning og cellefabrikker)
BIU side 48-49
Multiresistente bakterier
BIU side 207-208
Interaktiv øvelse:
http://biu.dk/IA/BIU/KAP9/MultiresistenteBakterier/AntibiotikaResistens/AntibiotikaResistens.html
TV-programmet "De resistente bakterier" fra DR - viden om
Naturlig selektion (genetisk variation, overskud af afkom, den bedst tilpassede til miljøet)
BIU side 195-198m
Evolution i virus (antigendrift og antigenskift)
BIU side 208n-214
Kahoot om pandemier
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med bakterier og antibiotikaresistens
Survival of the fittest (forsøg med bønner)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi laver forsøg med bakterier og antibiotikaresistens. Læs vedhæftede øvelsesvejledning:
Læs BIU side 207-208n om multiresistente bakterier
opsummering og vigtige begreber bakterier
sæt navn på bakteriens opbygning
AntibiotikaResistens
Læs BIU side 33-37 og notér 3 ting om bakterier
I timen læser vi desuden BIU side 38-41 + side 48-49
Læs BIU side 195-198m og skriv en forklaring til figur 268 side 197
Vi begynder timen med en jeopardy om bakterier og bakterievækst m.m. Derfor er det vigtigt, at Sebastian, Mohammad og HC læser siderne fra sidste biologitime, hvor I var fraværende. Se skemaet i lectio 19/11 2.modul
Chef og sekretær naturlig selektion.docx
Opsamling på forløb om mikroorganismer og antibiotikaresistens.docx
Makkeropgave evolution hos virus.docx
Læs BIU side 208n-214, og forklar hvorfor man godt kan blive syg af influenza, selvom man er blevet vaccineret for det
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Krop og motion
Forløbet dækker ca. 40 sider
Bog: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling c-niveau, 2.udgave Nucleus 2020 (= BIU)
Oversigt over kroppens organsystemer
BIU side 28-32
Blodkredsløbet
BIU side 92-93 + 96-98ø
Puls og blodtryk
BIU side 102-103
Blodkredsløbet og træning
BIU side 104-105
Kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
BIU side 55-67
Kropsvægt og livsstil
BIU side 110-115
Eksperimentelt arbejde:
Måling af puls og blodtryk
Måling af lungerumfang (lommespirometer)
Indhold
Kernestof:
I timen laver vi også jeres kahoot om diverse pandemier
Læs BIU side 28-32, og overvej hvilket organsystem, du gerne vil se nærmere på eller vide mere om
I timen læser vi desuden side 96-98ø
Blodkredsløbet.docx
Læs BIU side 92-93 med fokus på oversigten i figur 126
Måling af blodtryk og puls øvelsesvejledning.doc
resultater puls og blodtryk 2cbi.xlsx
Læs BIU side 102-103 og find ud af, hvorfor blodtrykket angives som to tal
NB! Tag kortærmet T-shirt på eller med, da vi måler puls og blodtryk (manchet på overarmen)
I timen samler vi op på journalen om puls og blodtryk (vi blev nemlig ikke helt færdige med opsamlingen før juleferien)
Kroppens blod og blodkar.docx
Læs BIU side 98-101, og forklar hvad minutvolumen er, og hvordan det kan ændre sig fra knap 6 liter pr. minut til næsten 17 liter under fysisk aktivitet (figur 138)
Læs BIU side 94-95 og forklar hvad en alveole er
Læs BIU side 104-105, og notér mindst 3 fysiske ændringer, der sker i kroppen, når man laver konditionstræning
I timen repeterer vi desuden, hvad vi lærte på NV om kulhydrater, fedt og protein (BIU side 55-67)
Læs BIU side 110-115
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sex, hormoner og ønskebørn
Bog: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling c-niveau, 2.udgave Nucleus 2020 (= BIU)
Forløbet dækker ca. 40 sider
Pubertet og hormoner:
BIU side 153-156
Mandens kønsorganer og hormoner:
BIU side 157-159
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus:
BIU side 160-163
Befrugtning og graviditet:
BIU side 164-166ø
Prævention:
BIU side 166-172
Prævention på spil fra
https://sexogsamfund.dk/undervisning/grundskole/materialesamling/udskoling/praevention/praevention-paa-spil
Kønssygdomme:
BIU side 173-175
Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning:
BIU side 176-182
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af æggestokke
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIU side 153-156
Ingen lektie men medbring BIU
I timen læser vi BIU side 157-159 og forbereder et mundtligt eksamensspørgsmål
I timen læser vi BIU side 160-163
Ingen lektie, men medbring BIU
I timen læser vi BIU side 164-166ø
I timen læser vi BIU side 166-172
Viden om sexsygdomme
sidste gang læste I BIU side 173-175. I timen laver I brevkassespørgsmål, som en anden gruppe besvarer
I timen læser vi BIU side 176-182
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Natur og biodiversitet
Forløbet dækker ca. 30 sider
Bog: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling c-niveau, 2.udgave Nucleus 2020 (= BIU)
Økosystemer, fotosyntese og fødekæder
BIU side 215-217 + 222-223
Energistrømmen gennem et økosystem
BIU side 218-221
Biodiversitet
BIU side 224-227
Carbons kredsløb
BIU side 228-232ø
Vandløb
BIU side 237-250
Eksperimentelt arbejde:
Vandløbsundersøgelse (dyreliv)
O2 og CO2's betydning for frøspiring hos karse (fotosyntese og respiration)
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi desuden BIU side 222-223 og laver forsøg med fotosyntese og respiration
O2 og CO2 - betydning for frøspiring øvelsesvejledning.doc
Læs BIU side 215-217, og notér de 5 vigtigste fagudtryk
I timen desuden opsamling på forsøg med fotosyntese og respiration (aflevering)
Læs BIU side 218-221 og forklar forskellen på aerob og anaerob nedbrydning
Læs BIU side 237-241 om vandløbet
Vandløbsundersøgelse og faunaindeks i Tarm Bybæk.pdf
Læs BIU side 242-250 med fokus på dyrene i vandløbet, og hvordan de kan bruges til at bestemme vandløbets forureningsgrad
Læs BIU side 228-232ø om C-kredsløbet og drivhuseffekt med fokus på figur 323 side 230
Læs desuden BIU side 224-227 og forklar med egne ord, hvad biodiversitet er
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410876536", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410876536", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410876536" }