Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anne-Katrine Duholm
|
Hold
|
2024 2svm bi (2svm bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Biologiens byggesten - biologi c
Kernestof: Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 14-18 om prokaryote og eukaryote celler, mitokondrier, endoplasmatisk retikulum, golgiapparat, cellevæg, vakuole, grønkorn.
s. 21-27 om cellemembranens opbygning af phospholipider, diffusion, osmose, aktiv transport, endocytose og exocytose
Øvelser: Mikroskopi af celler, osmose i kartoffelceller, osmose i tzatziki (øvelse i Foodlab)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i forandring - biologi c
Kernestof: Fysiologi: Et udvalgs organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin og bioteknologi
Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 153 – 163 om pubertet, hormoner, positiv og negativ feedback, mandens kønsorganer, produktion af sædceller, kvindens kønsorganer, menstruationscyklus
s. 166 - 175 om prævention og kønssygdomme.
s.. 176-181 om barnløshed og kunstig befrugtning (insemination og reagensglasmetoden - IVF og ISCI)
Videoer:
Insemination: https://www.merckgroup.com/dk-da/videos/insemination.html
Reagensglasmetoden: https://www.merckgroup.com/dk-da/videos/reagensglas-metoden.html
Øvelser: Forsøg med smittespredning (rollespil)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jagten på albinomajs - biologi c
Kernestof:
- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Evolutionsbiologi: Eksempler på evolutionsmekanismer
Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 117 – 130 om DNA, det centrale dogme, proteinsyntese, kromosomer, mitose og meiose, karyotype og genmutationer
Biologi til tiden af Lone Als Egebo:
s. 106 – 109 om dominante og recessive egenskaber, alleler, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, krydsningsskema, nedarvningsmønstre for autosomale egenskaber (dominant og recessiv) og kønsbundne egenskaber.
Artikel: Arv eller miljø – hvad bestemmer vores personlighed? Fra Aktuel Naturvidenskab, 28. oktober 2015
Videoer:
Øvelser: DNA i tomat, bestemmelse af genetisk profil, 1-gens krydsning med majs
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video: Opbygning af DNA
-
Arbejdsark og video - Opbygning af DNA.docx
-
Opbygningen af DNA - med svar.docx
-
Medbring bogen. I timen starter vi på et nyt forløb.
-
Opgave - ligheder og forskelle mellem meiose og mitose.doc
-
Mitose scan - BTT.pdf
-
Meiose scan - BTT.pdf
-
Øvelsesvejledning - isolering af DNA fra tomat.docx
-
Læs side 124-125 i bogen med fokus på Figur 174, 176 og 177. Det handler om kromosomer og celledelinger. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på:
-
Medbring bogen. I timen skal vi skal vi lave et forsøg med DNA og arbejde med celledelinger.
-
Video: Introduktion til proteinsyntese
-
Link: Byg dit eget protein
-
Arbejdsark - proteinsyntesen c-niveau.docx
-
Læs side 120 i bogen. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på:
-
Medbring bogen. I timen arbejder vi med proteinsyntesen.
-
Hvis du var fraværende i sidste time, skal du læse dokumenterne om mitose og meiose. I timen samler vi op på dokumentet "Ligheder og forskelle mellem meiose og mitose", som I fik tid til at udfylde i sidste time.
-
Introduktionsopgave - mutationer.docx
-
Indsæt billeder - byg proteinsyntesen i LEGO.docx
-
Hvis du var fraværende i sidste time, skal du læse side 121-123 i bogen. Det handler om proteinsyntesen.
-
Medbring bogen. Alle opgaver i arbejdsarket til proteinsyntesen skal være færdige til i dag. Husk I fik tid til at lave det i sidste time. I timen bygger vi proteinsyntesen i LEGO.
-
Opgave - genmutationer (video).docx
-
Forskellige mutationstyper:
-
Opgave - introduktioner til mutationer.docx
-
Medbring bogen. I timen arbejder vi med mutationer og starter på den grundlæggende genetik.
-
Andelen af smagere og ikke-smagere i 2.svm:
-
Opgave - bestem din egen genetiske profil.doc
-
Opgave - genetikopgave - tunge, tommeltot og øjenfarve.docx
-
Hvis du var fraværende sidste gang, skal du læse side 128-130 om genmutationer. Desuden skal opgaverne være færdig til i dag. Opgaverne er vedhæftet sidste lektion.
-
Læs side 131-133. Du skal skrive noter til ordene skrevet med kursiv i lektien. I timen laver vi genetikopgaver. Desuden skal vi sætte et forsøg i gang.
-
Forsøg - 1-gens krydsning med majs .docx
-
Læs side 136-137 i bogen. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på:
-
Medbring bogen. I timen samler vi op på opgaven "Bestem din egen genetiske profil", som I lavede sidste time og laver flere genetikopgaver. Vi skal desuden også kigge til vores majs.
-
Biologi til tiden s. 106-109 Genetiske grundbegreber og nedarvningsmønstre.pdf
-
Artikel: Arv eller miljø - hvad bestemmer vores personlighed?
-
Ingen lektier.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppens kredsløb - biologi c
Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgs organsystems opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Respiration og gæring
Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 88-89 om respiration
s. 92-93 om blodkredsløbet
s. 96-99 + 102-103 om lungernes opbygning og funktion, hjertets opbygning og funktion, blodtryk
s. 106-108 om anaerobt arbejde og træning
Øvelser: Måling af puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biologi i mad og maven - biologi c
Kernestof:
- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Respiration og gæring
Supplerende stof: Sundhed
Læsestof:
Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 57 – 67 om kulhydrater (monosaccharider, disaccharider og polysaccharider), proteiner og aminosyrer, lipider (mættet, monoumættet og polyumættet)
s. 72-78 om fordøjelsen og nærringstoffernes optagelse
s. 38-41 om mikrobiel vækst, den mikrobielle vækstkurve og vækstfaktorer
s. 19 – 21 om enzymers opbygning og virkemåde
Biologi i industrien, Lise-Lotte Hofmann Frisch og Karina Ramgaard, Nucleus
s. 8-10 om respiration og gæring hos gærceller
s. 103-105 om et godt brød, glutennetværk
Øvelser: Bromelin i ananas, bagning af boller med fokus på gæringsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvorfor er Tarm Bybæk et økosystem? - biologi c
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof: Bæredygtighed og miljøbeskyttelse
Læsestof:
Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:
s. 216-222 om fotosyntese, fødekæder, respiration, døgnvariation i oxygen, nedbrydning, abiotiske og biotiske faktorer
s. 237-250 om vandløbet, abiotiske faktorer, liv i vandløbene, bestemmelse af vandløbskvalitet og forurening af vandløbet
Tegneopgave: Forurening med gødning i Ringkøbing Fjord
Øvelser: Vandløbsundersøgelse af Tarm Bybæk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410887631",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410887631",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410887631"
}