Holdet 2024 2svm bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Anne-Katrine Duholm
Hold 2024 2svm bi (2svm bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Biologiens byggesten - biologi c
Titel 2 Kroppen i forandring - biologi c
Titel 3 Jagten på albinomajs - biologi c
Titel 4 Kroppens kredsløb - biologi c
Titel 5 Biologi i mad og maven - biologi c
Titel 6 Hvorfor er Tarm Bybæk et økosystem? - biologi c

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Biologiens byggesten - biologi c

Kernestof: Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser

Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 14-18 om prokaryote og eukaryote celler, mitokondrier, endoplasmatisk retikulum, golgiapparat, cellevæg, vakuole, grønkorn.

s. 21-27 om cellemembranens opbygning af phospholipider, diffusion, osmose, aktiv transport, endocytose og exocytose

Øvelser: Mikroskopi af celler, osmose i kartoffelceller, osmose i tzatziki (øvelse i Foodlab)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppen i forandring - biologi c

Kernestof: Fysiologi: Et udvalgs organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin og bioteknologi

Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 153 – 163 om pubertet, hormoner, positiv og negativ feedback, mandens kønsorganer, produktion af sædceller, kvindens kønsorganer, menstruationscyklus
s. 166 - 175 om prævention og kønssygdomme.
s.. 176-181 om barnløshed og kunstig befrugtning (insemination og reagensglasmetoden - IVF og ISCI)

Videoer:

Insemination: https://www.merckgroup.com/dk-da/videos/insemination.html
Reagensglasmetoden: https://www.merckgroup.com/dk-da/videos/reagensglas-metoden.html

Øvelser: Forsøg med smittespredning (rollespil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jagten på albinomajs - biologi c

Kernestof:

- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Evolutionsbiologi: Eksempler på evolutionsmekanismer

Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 117 – 130 om DNA, det centrale dogme, proteinsyntese, kromosomer, mitose og meiose, karyotype og genmutationer

Biologi til tiden af Lone Als Egebo:

s. 106 – 109 om dominante og recessive egenskaber, alleler, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, krydsningsskema, nedarvningsmønstre for autosomale egenskaber (dominant og recessiv) og kønsbundne egenskaber.

Artikel: Arv eller miljø – hvad bestemmer vores personlighed? Fra Aktuel Naturvidenskab, 28. oktober 2015

Videoer:

Øvelser: DNA i tomat, bestemmelse af genetisk profil, 1-gens krydsning med majs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kroppens kredsløb - biologi c

Kernestof:

- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgs organsystems opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Respiration og gæring

Læsestof: Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 88-89 om respiration
s. 92-93 om blodkredsløbet
s. 96-99 + 102-103 om lungernes opbygning og funktion, hjertets opbygning og funktion, blodtryk
s. 106-108 om anaerobt arbejde og træning

Øvelser: Måling af puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Biologi i mad og maven - biologi c

Kernestof:

- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Respiration og gæring

Supplerende stof: Sundhed

Læsestof:

Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 57 – 67 om kulhydrater (monosaccharider, disaccharider og polysaccharider), proteiner og aminosyrer, lipider (mættet, monoumættet og polyumættet)
s. 72-78 om fordøjelsen og nærringstoffernes optagelse
s. 38-41 om mikrobiel vækst, den mikrobielle vækstkurve og vækstfaktorer
s. 19 – 21 om enzymers opbygning og virkemåde

Biologi i industrien, Lise-Lotte Hofmann Frisch og Karina Ramgaard, Nucleus
s. 8-10 om respiration og gæring hos gærceller
s. 103-105 om et godt brød, glutennetværk

Øvelser: Bromelin i ananas, bagning af boller med fokus på gæringsprocessen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvorfor er Tarm Bybæk et økosystem? - biologi c

Kernestof:

- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof: Bæredygtighed og miljøbeskyttelse

Læsestof:

Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave af Marianne Frøsig m.fl.:

s. 216-222 om fotosyntese, fødekæder, respiration, døgnvariation i oxygen, nedbrydning, abiotiske og biotiske faktorer
s. 237-250 om vandløbet, abiotiske faktorer, liv i vandløbene, bestemmelse af vandløbskvalitet og forurening af vandløbet

Tegneopgave: Forurening med gødning i Ringkøbing Fjord

Øvelser: Vandløbsundersøgelse af Tarm Bybæk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer