Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Preuss
|
Hold
|
2024 2t ng (2t ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Naturgeografi C
Introduktion til Naturgeografi C:
- Hvad er naturgeografi?
- Naturgeografiske emner
- Skriftligt arbejde
- Eksamensform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Definition af Arktis som geografisk område, samt af de arktiske stater - herunder Arktisk Råd. Der er fokuseret på havområdet i Arktis, herunder baggrunden for udviklingen af havisens udbredelse samt tykkelse gennem tid. Havstrømmenes indflydelse på klimaet og havisdannelsen er behandlet i form af forsøget med Grønlandspumpen, der driver det varme overfladestrømme fra syd, samt klimaforandringernes trussel mod den. Her sammenlignes med situationen i Yngre Dryas tilbage i slutningen af sidste istid, hvor havstrømmenes svækkelse menes at have forlænget istiden med 1000 år.
Der er set nærmere på de arktiske sejlruter, Nordøstpassagen, Nordvestpassagen og Den centralarktske passage, der åbner sig, samt de fordele og ulemper, det vil medføre. Eleverne har opmålt forskellige sejlruter fra Kina til Rotterdam ved hjælp af Google Earth Pro for at erkende de kortere afstande via Arktis.
Der er arbejdet med mulige råstofforekomster i form af olie og gas i Arktis, samt risikoen ved at udvinde disse under de ekstreme arktiske forhold med inddragelse af Deep Water Horizon katastrofen i Den mexicanske golf som et afskrækkende eksempel. Her er der også set på olie- og gasdannelse med kildebjergarter, reservoirbjergarter, seglbjergart samt olie- og gasvinduet. Der er lavet et forsøg med en oliemættet kridtkerne for at se på vands potentiale for at hæve indvindingsgraden, da en højere indvindingsgrad sammen med nye fund som i Arktis, også en måde at forlænge olieæraen på. I den forbindelse er reserve-ressource-begrebet gennemgået.
Der er set nærmere på, hvordan de arktiske stater ved ansøgning til FN's havretskommision kan opnå suverænitet over Nordpolen ved indsamling af data i området i form af dybdemålinger, seismiske undersøgelser samt indsamling af bjergartsmateriale fra Lomonosovryggen. Eleverne har på Google Earth Pro opmålt den korteste afstand fra de arktiske stater til Nordpolen, herunder også Kina, der har udråbt sig selv til "en nærarktisk stat".
De arktiske staters samt Kinas interesse i det arktiske område er diskuteret, samt Grønland og Canadas uenighed omkring Hans Ø, der er blevet løst i mindelighed. Klimavariationer, der fører til dannelsen af istider, som Milankovitch-cykler er gennemgået. Som perspektivering til andre territoriale konflikter er inddraget konflikten i Det sydkinesiske hav, hvor Kina bl.a. opbygger kunstige øer og anlægger militærbaser i andre landes territorialfarvand.
Bøger:
Birk, T. og Vinther, N.: Geodetektiven. s. 60-79
20 sider
Film:
Den hvide guldfeber i Arktis
Deep Water Horizon
Erobringstogt til Nordpolen
Opgaver:
Grønlandspumpen
Sejlruter opmålt på Google Earth Pro
Oliekerneforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen Interesser Opmåling og Tilbagekoblingsmekanismer.docx
-
opg_4_2_A_Isens_udbredelse 2t.docx
-
Birk, Thomas og Vinther, Niels: Geodetektiven, Lindhardt og Ringhof; sider: 60-79
-
Vi starter på det første emne: Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?. Her lægger vi ud med en generel snak om, hvorfor Arktisk er et brandvarmt emne, og hvordan det er gået med isdækket på toppen af vores klode de seneste år.
-
Kapitel 4 Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen.pdf
-
Afleveringsopgave Grønlandspumpen 2t.docx
-
I skal læse om havstrømme, da de har stor indflydelse på udbredelsen af havis i Arktis. Læs også forsøgsvejledningen, da vi gå i laboratoriet og laver et forsøg med Grønlandspumpen - den mekaniske, der driver Den nordatlantiske havstrøm, som er den n
-
Grønlandspumpen-havstrømme-forsøgsvejl.pdf
-
opg_4_3_A_Sejlruter.docx
-
Læs om fordele og ulemper ved at sejle gennem Polhavet mellem Asien og Europa. Vigtigt: Alle skal have installeret den nyest gratisversion af Google Earth Pro på deres computer inden modulet, da vi skal bruge den til at opmåle sejlruter med.
-
Google Earth Pro
-
Erobringstogt til Nordpolen.docx
-
Denne sten kan være med til at udvide Kongeriget Danmark.docx
-
Denne sten kan være med til at udvide Kongeriget Danmark Spm.docx
-
Hvordan opnår man retten til Nordpolen?
-
opg_4_4_A_Kan_Nordpolen_blive_dansk.docx
-
Læs den vedhæftede artikel om stenen, der måske kan give Grønland retten til Nordpolen. Læg mærke til, hvilke argumenter og data, der bruges til at udvide Kongeriget Danmark.
-
oil_gas_dk
-
Olie og gasdannelse repetition.docx
-
Er der værdifulde ressourcer under havisen? Vi skal genopfriske olie- og gasdannelse fra NV-forløbet og sammenligne Grønlands østkyst med Norges vestkyst.
-
Afsnit
-
Danmarks grænsedragning i Nordsøen og i Arktis.docx
-
Nu er striden om Hans Ø endelig slut_ Danmark og C (e8e25008).pdf
-
Læs vedhæftede artikel "Myten om verdens dyreste brandert", der omhandler en tidligere grænsekonflikt, hvor Danmark og Norge skulle enes om at fastlægge grænserne i Nordsøen.
-
Myten om verdens dyreste brandert.pdf
-
Grønland Arktis og stormagterne (e895c6f9).pdf
-
Deep Water Horizon 2010.docx
-
Læs vedhæftede artikel om delingen af havbunden mellem Canada og Grønland i Arktis.
-
Reserver Ressourcer og Indvindingsgrad.docx
-
Interesser i Arktis Gruppearbejde.docx
-
I en del af modulet skal I i jeres lectio-inddelte grupper lave et PP om det pågældende lands interesser i Arktis. PP'et skal deles med og fremlægges for resten af klassen i det efterfølgende modul. Dagens lektie: I skal på forhånd finde og orientere
-
Det sydkinesiske hav.docx
-
Grupperne får de første 20 min. til at færdiggøre PP + præsentation, så hvis man mangler meget, må man forberede det hjemmefra.
-
Grønlandsk kæmpekrater er millioner af år ældre end antaget
-
Oliekerneforsøg 2t.doc
-
Naturgeografi C Pladetektonik.pdf
-
Nørrekjær, Tomas m.fl.: Naturgeografi C; sider: 22-23
-
Vi afslutter Arktis-emnet og starter op på vores nye emne: Pladetektonik - Er vulkaner gode naboer? - Kan jordskælv forudsiges mm...
-
Jordens indre opbygning 2tNgC 2024.docx
-
Kampen om Jordens alder var en brutal naturvidenskabelig tvist, der omfattede nogle af naturvidenskabens helt store stjerner, som William Thomson - bedre kendt under sit adelsnavn: Lord Kelvin og Charles Darwin. Hvem fik ret - og hvorfor? Læs den ved
-
Kampen om Jordens alder.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grønlandspumpen
|
18-09-2024
|
Oliekerneforsøg
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pladetektonik
Eleverne skal opnå viden om Jordens indre opbygning og de forskellige lag, samt den videnskabelige kamp om Jordens alder, der udspandt sig igennem 1800-tallet.
Gennem forståelse af Jordens indre opbygning, skal eleverne kunne redegør for polvendinger og de trusler, som de måtte indebære.
Der forventes et overblik over udviklingen af teorien om pladetektonik, samt de faktorer der understøttede teorien, frem til dens anerkendelse. Indsigt i lithosfærepladernes opdeling i kontinentalplader og oceanbundsplader, og deres ageren ved de forskellige typer af pladegrænser: Konstruktive, destruktive og bevarende skal kunne underbygges med eksempler.
Dannelsen og konsekvenserne af jordskælv under brug af fagbegreber som fokus- og epicenter, p-, s- og overfladebølger, seismografer, seismogrammer samt kendskab til naturvidenskabelige redskaber som Mercalli- og Richterskalaen samt Moment of magnitude skalaen. Eleverne har i en øvelse arbejdet med at bestemme epicenterets beliggenhed ud fra forskelle i ankomsttiderne for p- og s-bølgerne samt fastlæggelse af richtertallet ud fra s-bølgens udsving ved brug af et richternomogram. San Andreas Forkastningen og jordskælvet i 1906, der lagde San Francisco i ruiner, er brugt som eksempler.
Eleverne har opnået viden om tsunamier, understøttet af et forsøg hvor sammenhængen mellem vanddybde og bølgehastighed samt bølgehøjde og underlagets hældning blev undersøgt. Dertil som et eksempel en film om jordskælvet og tsunamien ud fra Japans kyst i 2011, og der er arbejdet med tsunamien, der ramte ud for Sumatras kyst d. 26/12 2004.
Der er også arbejdet med bjergkædedannelse samt forskellige vulkantyper og deres eksplosivitet med inddragelse af bl. a. vulkanform og magmaets viskositet. Hot spots og deres betydning for vulkandannelse og til bestemmelse af pladehastigheder er også behandlet. Som eksempler er inddraget en film om Eyjafjallajökull udbrud i 2010, og Vesuvs udbrud i år 79. e.Kr., der udslettede Pompeji og Herculaneum.
Materiale:
Naturgeografi C, 2011: s. 22-34 = 13 sider
Artikler:
"Kampen om Jordens alder"
"Når polerne bytter plads"
"7_11_marts_2011" - Jordskælvet ved Japan 2011
"San Andreas Forkastningen"
"Skælvet knuste San Francisco"
"Vesuv forvandlede Pompeji til helvedets forgård"
"Kæmpebølge fortærer alt på sin vej"
Film:
"Viden om: Polvending". 2007.
"Jordskælvet i Japan": Discovery Channel 2011
"Vulkanen der stoppede verden". 2010.
"Skeletterne taler". Vesuvs udbrud i 79 e.Kr. Pompeji og Herculaneum. 2013.
Forsøg og øvelser:
"Tsunamiøvelse"
"Bestemmelse af epicentre og richtertal for fire jordskælv"
"Bestem hastigheden af Stillehavspladen og vulkantyperne"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jordens indre opbygning 2tNgC 2024.docx
-
Naturgeografi C Pladetektonik.pdf
-
Kampen om Jordens alder var en brutal naturvidenskabelig tvist, der omfattede nogle af naturvidenskabens helt store stjerner, som William Thomson - bedre kendt under sit adelsnavn: Lord Kelvin og Charles Darwin. Hvem fik ret - og hvorfor? Læs den ved
-
Kampen om Jordens alder.pdf
-
Afsnit
-
Pladetektonik 2tNgC.doc
-
Nørrekjær, Tomas m.fl.: Naturgeografi C; sider: 23-39
-
Wegeners teori om kontinentaldrift, der siden udviklede sig til teorien om pladetektonik, kan forklare rigtigt mange ting om vores egen Jord - og ikke mindst de naturkatastrofer, der jævnligt rammer den. Følg en naturvidenskabelig teoris lange rejse
-
Viden om Polvending.docx
-
Læs vedhæftede artikel om polvendinger
-
Naar polerne bytter plads.pdf
-
Læs om den pladetektoniske model med fokus på, hvad der sker ved de forskellige pladegrænser.
-
Pladegrænser 2tNgC 2024.docx
-
Genlæs om Bjergkædedannelse og Isostasi
-
Bjergkæder 2tNgC.doc
-
volcanoes_dk
-
Læs om Vulkaner og prøv på at forstå sammenhængen mellem magmaets viskositet og de forskellige vulkantyper.
-
Bjergkæder og Isostasi 2tNgC.doc
-
Vulkaner 2tNgC.doc
-
Gå ind på linket hos Tromsø Universitet og se de tre første kapitler igennem: Indledning, Viskositet og Vulkanske produkter.
-
Titel
-
Gå ind på Tromsø linket og se det færdigt fra kapitlet "Hvor har vi vulkanisme?".
-
Vulkanen der stoppede verden.docx
-
EyjafjallajøkullGeologiskNyt.pdf
-
Læs om Eyjafjallajøkulls udbrud i 2010.
-
Jordskælv 2tNgC.doc
-
earthquakes_dk
-
Vi afslutter vulkaner og skal se nærmere på jordskælv.
-
Vigtigt: Alle skal medbringe en passer og en lineal til en øvelse med at finde epicentre og richtertal for fire jordskælv. Der afholdes karaktersamtaler, for dem der har lyst oven på i lokale 018. Mvh Thomas
-
San Andreas - et opbrudt liv af død og ødelæggelse.docx
-
San Andreas forkastningen.pdf
-
Læs den vedhæftede artikel om en af verdens mest frygtede jordskælvszoner: San Andreas Forkastningen
-
Skælvet knuste San Francisco 2tNgC.docx
-
Læs om det katastrofale jordskælv, der ramte San Francisco i 1906.
-
San Francisco 1906.pdf
-
Pompeii Datering.docx
-
Læs den vedhæftede pdf-fil: "Vesuv forvandlede Pompeji til helvedes forgård" om vulkanudbruddet i år 79 e.Kr. og gys...
-
Vesuv forvandlede Pompeji til helvedes forgård.pdf
-
Tsunami 2tNgC.docx
-
Discovery Channel 2011 Jordskælvet i Japan.docx
-
7_11_marts_2011.pdf
-
Læs om jordskælvet ud for Japans kyst i 2011.
-
Vi laver ikke tsunamiforsøget i dag alligevel, da vi kun kan få biografen i dag, så vi venter med forsøget til næste uge.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestemmelse af epicenter og richtertal
|
10-01-2025
|
Tsunamiopgave
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mig og mit tøj
Mig og mit tøj
Tøjproduktion i Danmark med Odense Å som eksempel, Tøjproduktionens konsekvenser: Strålingsbalancen, Drivhuseffekten, Drivhusgasser, Kulstofkredsløbet, Vandets kredsløb, Vandbalanceligningen, vandforbrug, vandforurening, farvning, bomuldsproduktion, syntetiske tøjfibre - olieproduktion, Udtørring af Aralsøen, Forurening af floder, Mikroplast, Plastikøer, Fast fashion, Løsningsforslag: Genbrug, Reparation, Kvalitetstøj, Leje af tøj.
Artikler:
"Få videnskabens klimaguide - sådan sidder dit tøjforbrug lige i skabet". Illustreret Videnskab 1/2023.
"Tøj koster miljøet 3 milliarder om året". Politiken 20/10 2014.
"Industri: Fremskridt at spore i ’verdens ondeste branche’". Politiken 20/10 2014.
"Aralsøen - et økologisk forsøg i megaskala". Aktuel Naturvidenskab 2/2002.
Film:
"Møgbeskidt fashion". 2018
Feltarbejde:
Mig og mit tøj: Eleverne har vejet deres tøj hjemme i skabet, opdelt det i ofte/sjældent brugt, samt udregnet transportafstanden med skib for det tøj, som de havde på, fra produktionslandet til Danmark ved brug af Google Earth Pro.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mig og mit tøj
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rom
Det antikke Rom: Pladetektonik, Jordskælv, Vulkaner omkring Rom, Appenninerne, , Tiberen, Romernes ingeniørkunst, Veje, Akvædukter, Beton og vulkansk aske, Cloaca Maxima, Toiletter, Badeanstalter, Klimaforandringer, temperaturforhold.
Artikler:
"Romernes ingeniørkunst". Historiens højdepunkter: Antikkens overmagt.
"Romernes 2.000 år gamle vejnet præger stadig Europas økonomi". Folketidende 22/9 2018.
"Pludselige temperaturfald forstærkede romerske pandemier". Historie 15 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Hvordan bliver fremtidens byer bæredygtige?
Vi ser nærmere på begrebet bæredygtighed og herunder FN's 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling. Hvordan kan byen omstille sin energiproduktion væk fra fossile brændstoffer til en mere bæredygtig form, og hvordan gør man transporten mere bæredygtig ved at mindske privatbilismen og styrke den kollektive trafik. Er elbiler løsningen på byens kamp for en mere bæredygtig fremtid? Bæredygtigt byggeri, kræver overvejelser omkring anvendelsen af materialer, og her er der set nærmere på betons klimaaftryk.
Der er også set nærmere på FETA-modellen og sandets rolle i verdens urbaniseringsproces. Sand er meget vigtigt i byggeindustrien og urbaniseringens umættelige sandforbrug giver udfordringer med sandmafiaer, ulovlig bortgravning, indsmugling af sand mm. Der er set på alternative måder til at genanvende byggematerialer på med inddragelse af et skift fra den lineære til den cykliske økonomiske model. Dette gælder også en mere bæredygtig håndtering af affaldet i byerne i fremtiden.
Der er set nærmere på klimaforholdene i byen i form af Den urbane varmeø med inddragelse af Phoenix, USA, som eksempel.
Vi har også set på, hvordan klimaforandringerne ventes at ramme byerne med stigende havniveau og flere skybrud. Klimasikring af byerne mod øget temperatur, nedbør og havniveau er blevet behandlet. Der er også blevet arbejdet med Lynetteholmen - Københavns nye klimasikringsprojekt - hvor der er set nærmere på fordele og ulemper ved havneprojektet.
Materiale:
Bøger:
Birk, T. og Vinther, N.: Geodetektiven. 2019: s. 80-105: 26 sider.
Artikler:
"En verden uden sand - kapløbet om at redde et værdifuldt råstof". Jyllands-Posten d. 15/4 2018
"Udskældt halvø skal klimasikre København". Illustreret Videnskab 20/2022.
"Fra taghaver til hvide hustage"
Film:
"Sandkrigen". 2013
Øvelser:
Is og vandstand
Overflader: Albedoeffekt og permeabilitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410890192",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410890192",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410890192"
}