Holdet 2024 3ac re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lone Broberg
Hold 2024 3ac re (3ac re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion?
Titel 2 Religion i det senmoderne samfund
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Islam
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion?

Forløbet er et kort forløb, der introducerer til faget og nogle af dets metoder. Vi har bla. fokus på hvad religion egentlig er, religionsdefinitioner, religioners indhold samt en kort introduktion til religionskitikken.

Tekster i forløbet:
- Definitioner: "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 16-17
- Religionsdefinitioner fra "Religionsportalen": Uffe Schødt, Hans Jørgen Lundager, Michael Rothstein og Phil Zuckerman
- Ninian Smarts model "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 268
- Indefra/udefra: "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 18-19 + 262
- Små tekststykker til bestemmelse af Udefra/indefra-vinkel
- Religionskritkkens centrale personer og holdninger fra "Religion og kultur"  af Esben Andreassen m.fl, systime, s. 240 - 244 + Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen "Religion i det senmoderne samfund" s. 19-20

Eleverne har anvendt Ninian Smarts model ved selv at konstruere en religion, som skulle fremlægges for klassen.

Estimeret omfang: 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Religion i det senmoderne samfund

Forløbet centrerer sig om religionens udtryk i det senmoderne samfund. Religionens udtryk i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund beskrives. I forbindelse med "det moderne" introduceres eleverne for den klassiske religionskritik. Som et eksempel på et senmoderne religionsudtryk anvendes Asa-troen. Emnet behandles desuden undervejs ved hver af de andre religioner, hvor hvor den enkelte religions senmoderne udtryk italesættes.
Forløbet tages således op flere gange undervejs i løbet af året. Teksterne til det senmoderne udtryk i enkeltreligionerne står under de pågældende religioner.

Baggrundslæsning/Læreroplæg:
Lise Ludvigsen m.fl: "Religion i det senmoderne samfund - mellem kritik og forsvar" s. 14,16 og 30-31 + læreroplæg ud fra introsiderne.
Begrebsliste + Brillekursus fra "Religion C" s. 13-15
Morten Thomsen Højsgaard: "Den tredje reformation" s. 9 - 15 + 125-132
De klassiske religionskritikere fra: Esben Andreassen m. fl: ”Religion og Kultur” s. 240 – 244 samt Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 19-21
Ritualanalyse fra værktøjskassen: Fokus på Jørgen Podemann Sørensen samt Victor Turner

Tekster:
Tekstuddrag og billeder til bestemmelse af det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
"Hedning på høje hæle" - film fra CFU om Asa-troende Andrea
"Beskrivelse af blot fra Unias Blotlaug: http://www.uias-blotlaug.dk/sprg_svar.htm
Asa-tro ordforklaring fra Forn Sidrs hjemmeside: https://www.fornsidr.dk/asatro-ordforklaring/
"Oversigt over de nordiske guder": fra Religion.dk
"Nordisk mytologi"(s. 175-177) i Schjødt, Jens P.  i Gyldendals religionshistorie – Ritualer, mytologi og ikonografi.1994. (2.udgave), København: Forfatterne og Gyldendal A/S
Tekstuddrag fra artikler af "Morten Thomsen Højsgaard"
Videoklip med Christian Stadil (Company Karma) fra "Religionsportalen"
Ritualteorier fra "Værktøjskassen"

Andet:
Analyse af folder fra Ateistisk selskab
Eleverne har selv forberedt, afholdt og filmet et blot, og analyserede efterfølgende på en anden gruppes blót.

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Forløbet skal danne et grundlæggende kendskab til Buddhismen som verdensreligion. Der tages udgangspunkt i de tre juveler og der arbejdes med religionens udtryk i både den formative periode og i en senmoderne sammenhæng.

Baggrundsviden, teori mm. i forbindelse med religionen og dens praksis:
- Lene Madsen m.fl. "Religion C" s. 143-145, 147-155
Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw

Buddha:
- "Buddhalegenden" fra Jørn Borup: "Danske Verdensreligioner - Buddhisme" (2007) s. 20-22
- Ark med mudra'er fra "Religionsportalen"
- Artikel: "Symboler i buddhismen" Fra religion.dk: https://www.religion.dk/buddhisme/symboler-i-buddhismen
- Analyse af forskellige buddhastatuer

Dharma:
"Benarestalen" oversat af Christian Lindtner
"Tekst 19 Vejen" fra Esben Andreasen "Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de først århundreder!
"Grundbog til Religion C" s. 156-160 (Om buddhistiske forestillinger)
Forskellige udgaver af Livshjulet

Sanga:
Artikel om de tre hovedretninger: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/buddhismens-tre-hovedretninger
Dokumentaren: "Fra popstjerne til munk" (Dansker som munk i Thailand)
Om Mahayanabuddhismen fra Religion C s. 160-162
Om Buddhisme i Japan (Rene Land og Zen-buddhisme) fra Religion C s. 164-167
Oversigt over Vajrayanaretningens kendetegn
Dokumentaren: "Det udvalgte barn" (At finde en genfødt lama i Nepal)

Buddhisme i en senmoderne kontekst:
- Jørn Borup: "Danske verdensreligioner - Buddhisme" (2007) Tekst 2: "Buddhaen deler stue med juleplatterne" s. 10-11
- Anne Klysner: "På Herrens mark" https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM

Andet:
Anvendelse af Dharmaen i praksis: Iscensættelse af forklaringer i specifikke situationer
Skrive brev: En dansk munk fra Vajrayanaretningen til en kommende konvertit
Diverse begrebstræningslege og opgaver

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Forløbet i Kristendom indeholder elementer fra både den formative periode og kristendommen i en nutidig kontekst. Fokus er den protestantiske kirke samt kristendommens udtryk i den danske folkekirke.
Der vil i forløbet være fokus på den kristne grundmyte (oprindelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten) samt spændingen mellem GT og NT.
Der er i forløbet desuden arbejdet kort med salmer samt elementer omkring Luther og splittelsen mellem den katolske og protestantiske kirke

Tekster til forløbet:
-- "Den apostolske Trosbekendelse" fra Folkekirken.dk
-- "Kristendommen" Kapitel af Allan Poulsen i ""Religion og kultur - en grundbog" af Esben Andreasen m.fl, Systime 2005, s. 143 + 156-161 + 167-171.

Spændingen mellem GT og NT:
-- "Den kristne grundfortælling" model af  Poul Storgaard Madsen i --"Kristendom og en moderne dansk virkelighed", Systime s. 13
-- Oprindelsesmyten: 1. Mos. 1-2
-- Problemmyten: 1. Mos. 3
-- Jakob Schou-Madsen: "Skabte Gud det onde" fra Allan Poulsen "Kristendom i nutid"
-- Løsningsmyten: Mark. 14-16
-- Uddrag af Åbenbaringen på Sinaj (2. mos. kap19,v1 + kap 19,v9-19 + kap 20,v1-21)
-- Uddrag af Bjergprædiken (matt. kap 5, v1 + v17-30 + v38-48 )
-- Romerbrevet 5,1-21

Jesu liv og virke + etik:
-- om lignelsen som genre - stikord om lignelsens episke love fra Thestrup Pedersen: Jesu forkyndelse s. 132-137
-- 5 Skarpe om Jesus (fra CFU)
-- "Lignelsen om den fortabte søn", Luk 15,11-32
-- "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" Luk 10, 25-37

Reformationen og ritualer:
-- Niels Henrik Arendt: "Frihed - Martin Luther i kortform", Eksistensen. s. 19-10 + 68-71
--  "10 vigtigste om reformationen": https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-om-reformatione
-- Vendespil om forskelle på den katolske og protestantiske kirke
-- små videoer fra religionsportalen hvor Kirsten Højstup Nielsen forklarer dåben og nadverens betydning
-- Eksamenstræning ud fra teksten: "Dåben giver identitet". Uddrag fra dåbsprædiken d. 14/4-2011 af Biskop Erik Norman Svendsen

Salmer:
-- "Om salmen som genre" - Uddrag fra bogen ”Kristendom – tro og praksis” af Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Systime 2016, s. 159-163
-- Analyse af salmerne: "Se nu stiger solen af havets skød" og "At sprede det gode i verden"

Kristendommen i en senmoderne kontekst:
- "Deprivation" fra Bodil J. Pedersen "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", Systime 2016 s. 11-12
- "Interview med Bodil" fra bogen ”Kristendom – tro og praksis” af Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Systime 2016, s. 106-107 (overskrift på interview: "En undersøgelse af eksistentielle og åndelige fænomeners betydning for alvorligt syge patienter med kronisk lungelidelse"
- Artiklen: "En reaktion mod progressive kønsideologier - Unge danske mænd tiltrækkes af ortodoks kristendom" fra Kristeligt Dagblad d. 9. feb 2025

Andet:
Eleverne har desuden
- skrevet en lignelse
- skrevet 2 strofer til en salme
- lavet et pitch til "salg af kristendommen"

Estimeret omfang: 65 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Forløbet skal være en parallel til forløbet om buddhisme og kristendom og have nogle af de samme vinkler. Det skal give indblik i tro og praksis i Islam. Der vil desuden blive arbejdet med ritualanalyse og konversionsanalyse, som teori der kan anvendes på tværs af religionerne.

Islams oprindelse, Muhammed og Koranen:
- "Religion C" s. 92-96
- "Danske verdensreligioner- Islam" s. 21-29 (om udvikling, Muhammed og Koranen)
- Muhammeds 1. åbenbaring fra Al Bukhari s. 23 i "Danske Verdensreligioner Islam" samt s. 94 i "Religion C"
- om helligsteder Religion C s. 104-105
- Profetens Himmelrejse fra Jens Formann: "Muslimernes religion" s. 66-68

Hvad tror muslimer på:
- "Religion C" s. 108 - 109
- Analyse af Sura 1
- Analyse af sura 32 og sura 56: fokus på dommedag, Allahs navne, Trosartikler og referencer til kristendommen

Islam på forskellige måder:
- Jan Hjärpes model: "Religion C" s. 264-266
- Små tekststykker til bestemmelse med Jan Hjärpes model s. 114-115 i Religion C

De 5 søjler:
- "Religion C" s. 97-103
- Klip om bønnens udførelse fra SKAM sæson 4 afsnit 1 (minuttal: 20.35 - 23.35)
- Klip om bønnens udførelse fra "Vis mig din tro" afsnit 2 (minuttal: 00.22-00.28)
- Artikel om debat om fasten: "Ramadanmiddag rykker ind på Københavns rådhus" fra DR.dk d. 26. feb 2025
- Video om pilgrimsrejsen: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Ritualanalyse:
- Forskellige teorier fra værktøjskassen ("Begrebsnøglen til religion"): Arnold van Gennep, Jørgen Podemann sørensen, Emilie Durkheim, Lauri Honko, Mircea Eliade
- Ritualanalyse på bønnen, fasten og pilgrimsrejsen

Om Jihad og Sharia:
- Læreroplæg om Sharia (forskel på sharia og sharialovgivning, og hvordan man udleder sharia)
- Blog: "Den intellektuelle jihad" uddrag af fredagsprædiken fra bogen "Klassisk og moderne islam" kap 4, Systime

Om Konversion:
- Fra værktøjskassen: Lewis Rambos konversionsmodel ("Begrebsnøglen til religion")
- "Når naboens datter bliver muslim" afsnit 2

Islam og det senmoderne samfund:
- Artikel: "Det er en stor del af vores tro, at man skal forsøge at gøre sit bedste" https://www.information.dk/indland/2015/06/stor-del-vores-tro-forsoege-goere-bedste
- "Duaa er muslim" fra https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg

Andet:
- Religionsnørden Islam: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA


Afslutningsvis har eleverne lavet forskellige religionsspil til hinanden.

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

De sidste moduler er brugt til opsamling og repetition af både emner, metoder og begreber. De nye tekster, der er brugt, er skrevet på forløbsbeskrivelsen i forbindelse med de pågældende religioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer