Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
|
Hold
|
2024 3b re (3b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religion i det senmoderne samfund - Asatro
Forløbet starter med intro til faget og til begrebet religion.
Herefter går forløbet over i en uddybende analyse af, hvordan religions rolle har forandret sig fra det traditionelle til det moderne og endelig til det senmoderne samfund, hvor hovedfokus for forløbet ligger. Moderne Asatro analyseres som et eksempel på en senmoderne religion.
Materiale til intro til fag og til begrebet religion:
- Grundbogen, s. 16-19: Hvad er religion?
- Intro til Ninian Smarts religionsmodel, Grundbogen s. 267-268
- Bjørnvig: http://www.religionsfaget.dk/temaer/hvad-er-religion/religionsdefinitioner/ (om substantielle og funktionelle religionsdefinitioner)
- http://religion.systime.dk/index.php?id=468 (Videoklip med forskellige religionsdefinitioner: Mikael Rothstein,Marianne Qvortrup og Phil Zukerman
Materiale til religions rolle i de 3 samfundstyper med særlig fokus på det senmoderne i form af senmoderne asatro:
Læreroplæg om det traditionelle og det moderne samfund (med udgangspunkt i s. s. 14 – 23 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen)
Skema: Samfundstype og religion, s. 30 – 31 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen
Om religionskritik/ateismens historiske udvikling:
Esben Andreassen m. fl: ”Religion og Kultur” s. 240 – 244
Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 19-21
Læreroplæg til religion i det senmoderne samfund på baggrund af: ”At leve i en genfortryllet verden”, fra Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 24 – 30
Senmoderne religiøsitet, fra Grundbog til Religion c, s. 15
Uddrag salme: Alle gode gaver
Dokumentarfilm: ”Hedning på høje hæle”
Artikel: ”Moderne asatro har intet med vikinger at gøre” fra Moderne asatro har intet med vikinger at gøre. Kom med til jævndøgnsblot i Sønderjylland | Information
Estimeret sidetal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendom
Hvad er kristendom:
"Kristendommen" Kapitel af Allan Poulsen i ""Religion og kultur - en grundbog" af Esben Andreasen m.fl, Systime 2005, s. 143 + 156-161 + 167-171.
Den apostolske Trosbekendelse" fra Folkekirken.dk
Spændingen mellem GT og NT:
Billedet "Law and Grace" af Lucas Cranach the Elder, 1529
Oprindelsesmyten: 1. Mos. 1-2
Løsningsmyten: Mark. 14-16
Messiasforventningerne
Daniel 7, 13-14
Esajas 9, 1-6
Esajas 11, 1-10
Esajas 53, 1-12
Billedmateriale: Diverse kristusfremstillinger
Den historiske Jesus:
Dokumentar: 5 skarpe om Jesus, fra mitcfu.dk
Kristen etik:
Artikel: ”Næstekærlighed i kristendommen” fra www.religion.dk/artikel/248256:Undervisning--Naestekaerlighed-i-kristendommen
Bjergprædikenen, Matthæus 5-7
Den barmhjertige samaritaner
Kristen etik i en moderne dansk kontekst/Kirkens rolle i det moderne velfærdssamfund:
Artikel: ”Kirken skal hjælpe de svageste ” fra http://www.information.dk/113055
Artikel: ”Kirken er ordets forkyndelse, punktum” fra http://www.information.dk/113058
Estimeret sidetal: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Der er anvendt en anden grundbog i islamforløbet: ”Islam" af Mikkel Pedersen, fra KS-bogen (Columbus 2015)
Der har i forløbet være fokus på følgende;
- Islams oprindelse
- Muhammeds rolle
- Troens indhold / trosartiklerne
- Koranen og hadith
- Religionen i praksis: De 5 søjler. Særligt fokus på pilgrimsfærden bønnen og valfart
- Jihad
- muslim på forskellige måder med udgangspunkt i Hjärpes model og Hylland Eriksens identitetsformer
Islams oprindelse og udvikling:
Grundbogen + Danske verdensreligioner – Islam, s. 21-23
Muhammed
Grundbogen s. 101-104
Islams trosforestillinger:
Grundbogen s. 98-101
Religiøs praksis med særlig fokus på bøn og valfarten:
Ritualanalyse: Grundbog til Religion c, s. 253-256 med fokus på overgangsritualet og kultdramaet + Honko og Schjødts ritualtyper
Grundbogen s. 105-108
Bønnen
Uddrag af Vis mig din tro, Islam (fra mitcfu.dk)
Uddrag fra Skam sæson 4 afsnit 1, 2 og 4
Valfarten
Sura 22:27-30 + Sura 2:197
Lærerproduceret oversigt over valfartens forløb
Jihad
Grundbogen s. 108
Videoklip: Om Jihad: Video: Go’morgen Danmark Korrekt betydning og fortolkning af Jihad omtalt i Go' morgen Danmark - video Dailymotion
Citater fra både Koranen og Biblen med fokus på voldelig bekæmpelse af hedninge/vantro
Muslim på mange måder:
Jan Hjärpes religionsmodel, Grundbog s. 265-266
Læreroplæg om Hylland Eriksens identitetsformer: Ren identitet, bindestregsidentitet og Kreolsk identitet
Videoklip fra Religionsportalen http://religion.systime.dk/index.php?id=480#c2648: Abdul Wahid Pedersen: Sharia
”Forskellige opfattelser af islam, demokrati og Sharia” fra ”Islam” af Mikkel Pedersen fra KS-bogen (Columbus 2015), s. 111-113
Grundbogen s. 114 tekst 4: ”Vi tror på en sekulær islam”
Grundbogen s. 115 tekst 5: Hizb ut-Tahrirs mål
Om Konversion:
- Fra værktøjskassen: Lewis Rambos konversionsmodel ("Begrebsnøglen til religion")
- "Når naboens datter bliver muslim" afsnit 1
Supplerende materiale:
Youtube-video Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
estimeret sidetal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med buddhismen som religion. Forløbet har taget sit udgangspunkt i det senmoderne Danmark, og efterfølgende struktureret forløbet omkring de 3 juveler: Buddha, Dharma og Sangha. Som afslutning er vi dykket lidt mere ned i den tibetanske buddhisme/Vajrayana og fokuseret på lamaens rolle i denne retning.
Introduktion til Buddhisme:
- TV2 Lorry-programmet ”Anne på Herrens Mark – Buddhisme”
- Læreroplæg med fakta om Buddhisme fra Grundbogen til Religion C, 2. udg., s. 147
Buddhismens historisk udvikling:
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 148-149 med fokus på hvordan og hvorfor buddhismen vokser frem som ny religiøs bevægelse
- Læreroplæg om forudsætningerne for at Buddhismen kan opstå og udbredes samt overblik over ligheder og forskelle mellem Buddhisme og Hinduisme
- Buddhafremstillinger, som kobles på Buddhalegenden
1. Juvel - Buddha:
- Buddhalegenden
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 251-252 med fokus på mytens karaktræk og Bruce Lincolns sociologiske mytedefinition
2. Juvel - Dharma:
- Benarestalen (oversat af Chr. Lindtner)
- Læreroplæg om de fire ædle sandheder, den otteleddede middelvej med ugangspunkt i Grundbogen s. ???
- Klassisk buddhisme, om Buddhalegenden og Benarestalen, fra Grundbog til Religion c, s. 156-157
- Billede af det buddhistiske livshjul/dharmahjulet/lærens hjul på s. 158-161 på i Grundbog til Religion C, 2. udg.
- Læreroplæg om Spiros 3 praksisformer: nirvanisk, karmisk og apotropæisk Buddhisme, med udgangspunkt i Grundbogen til Religion C s. ???
- Tekst 3: "Arakwa Genki: De hellige skrifters gode fortjeneste" (s. 154) + tekst 4: "Jørn Borup: Japanere på pilgrimsfærd" (s. 154) + tekst 5: "Buddhistisk meditation" (s. 155) i Grundbogen til Religion C, 2. udg.
3. Juvel - Sangha:
- Artiklen ”Buddhismens tre hovedretninger" fra religion.dk 2013
- Om Mahayana og Vajarayana i Grundbog til Religion c, s. 160-169
- TV2-dokumentar: Fra popstjerne til buddhistisk munk, 2004
- DR3-dokumentar: Det udvalgte barn, 2009: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030904282040 (CFU)
Eksamensøvelse: Hanne og Ole Nydahl: "Læren om sindets natur" (1998)
Estimeret sidetal: 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410909952",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410909952",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410909952"
}