Holdet 2024 3s re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
Hold 2024 3s re (3s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religions rolle i det senmoderne samfund - Asatro
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religions rolle i det senmoderne samfund - Asatro

Forløbet starter med intro til faget og til begrebet religion.
Herefter går forløbet over i en uddybende analyse af, hvordan religions rolle har forandret sig fra det traditionelle til det moderne og endelig til det senmoderne samfund, hvor hovedfokus for forløbet ligger. Moderne Asatro analyseres som et eksempel på en senmoderne religion.

Materiale til intro til fag og til begrebet religion:
- Grundbogen, s. 16-19: Hvad er religion?
- Intro til Ninian Smarts religionsmodel, Grundbogen s. 267-268
- Bjørnvig: http://www.religionsfaget.dk/temaer/hvad-er-religion/religionsdefinitioner/ (om substantielle og funktionelle religionsdefinitioner)
- http://religion.systime.dk/index.php?id=468 (Videoklip med forskellige religionsdefinitioner: Mikael Rothstein,Marianne Qvortrup og Phil Zukerman

Materiale til religions rolle i de 3 samfundstyper med særlig fokus på det senmoderne i form af senmoderne asatro:
Læreroplæg om det traditionelle og det moderne samfund (med udgangspunkt i s. s. 14 – 23 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen)
Skema: Samfundstype og religion, s. 30 – 31 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen
Om religionskritik/ateismens historiske udvikling:
       Esben Andreassen m. fl: ”Religion og Kultur” s. 240 – 244
       Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 19-21
Læreroplæg til religion i det senmoderne samfund på baggrund af: ”At leve i en genfortryllet verden”, fra Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 24 – 30
Senmoderne religiøsitet, fra Grundbog til Religion c, s. 15
Uddrag salme: Alle gode gaver
Dokumentarfilm: ”Hedning på høje hæle”
Artikel: ”Moderne asatro har intet med vikinger at gøre” fra Moderne asatro har intet med vikinger at gøre. Kom med til jævndøgnsblot i Sønderjylland | Information

Estimeret sidetal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Buddhisme

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med buddhismen som religion. Først har vi set Anne på Herrens Mark - Buddhisme som introduktion til religionen og arbejdet hermed ift. fænomenologi, sociologi, det senmoderne samfund og Smarts model. Herefter har vi taget udgangspunkt i de tre juveler: Buddha, dharma, sangha og arbejdet med tekster samt begreber koblet hertil. Herunder har eleverne lært om myten og diverse begreber i forbindelse hermed, der har fulgt en gennemgang af buddhismens historiske udvikling videre til Buddhafremstillinger, former for buddhisme og ritualer (med fokus på overgangsritualet).

Introduktion til Buddhisme:
- TV2 Lorry-programmet ”Anne på Herrens Mark – Buddhisme”
- Læreroplæg med fakta om Buddhisme fra Grundbogen til Religion C, 2. udg., s. 147

Buddhismens historisk udvikling:
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 148-149 med fokus på hvordan og hvorfor buddhismen vokser frem som ny religiøs bevægelse
- DR Kultur-programmet “5 skarpe om buddhisme”

Myten:
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 251-252 med fokus på mytens karaktræk og Bruce Lincolns sociologiske mytedefinition
- Læreroplæg om forudsætningerne for at Buddhismen kan opstå og udbredes samt overblik over ligheder og forskelle mellem Buddhisme og Hinduisme

1. Juvel - Buddha:
- Buddhalegenden

2. Juvel - Dharma:
- Benarestalen (oversat af Chr. Lindtner)
- Læreroplæg om de fire ædle sandheder, den otteleddede middelvej
- Billede af det buddhistiske livshjul/dharmahjulet/lærens hjul på s. 159-160 på i Grundbogen til Religion C, 2. udg.
- Tekst 11 "Man bestemmer selv sit liv" på s. 172 i Grundbogen til Religion C, 2. udg. med fokus på forståelsen af karmabegrebet

3. Juvel - Sangha:
- Artiklen ”Buddhismens tre hovedretninger​" fra religion.dk 2013
- Læreroplæg om Spiros 3 praksisformer: nirvanisk, karmisk og apotropæisk Buddhisme
- Tekst 3: "Arakwa Genki: De hellige skrifters gode fortjeneste" (s. 154) + tekst 4: "Jørn Borup: Japanere på pilgrimsfærd" (s. 154) + tekst 5: "Buddhistisk meditation" (s. 155) i Grundbogen til Religion C, 2. udg.
- TV2-dokumentar: Fra popstjerne til buddhistisk munk, 2004
- DR3-dokumentar: Det udvalgte barn, 2009: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030904282040 (CFU)
- Barack Obamas indsættelse som USA's præsident den 20. januar 2009: https://www.youtube.com/watch?v=m1Yff-_9MZs (de første 40 sek.)

Estimeret sidetal: 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Opstartsøvelse på baggrund af artikel: ”Er Danmark et kristent land” fra http://www.religion.dk/synspunkt/er-danmark-et-kristent-land

Hvad er kristendom:
"Kristendommen" Kapitel af Allan Poulsen i ""Religion og kultur - en grundbog" af Esben Andreasen m.fl, Systime 2005, s. 143 + 156-161 + 167-171.
Den apostolske Trosbekendelse" fra Folkekirken.dk

Spændingen mellem GT og NT:
Billedet "Law and Grace" af Lucas Cranach the Elder, 1529
Oprindelsesmyten: 1. Mos. 1-2
Løsningsmyten: Mark. 14-16
Messiasforventningerne
Daniel 7, 13-14
Esajas 9, 1-6
Esajas 11, 1-10
Esajas 53, 1-12
Billedmateriale: Diverse kristusfremstillinger

Ritualer:
Ritualanalyse: Grundbog til Religion c, s. 253-256 med fokus på overgangsritualet og kultdramaet

Dåb:
Video med Kirsten Højstrup Nielsens forklaring på dåbens betydning: https://religion.systime.dk/?id=718&L=0#c2717
Video med dåben af prins Vincent: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4&t=267s (00-04:26 + 07:14-18:13)
Uddrag fra Martin Luthers Lille Katekismus om dåben: https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/e/2/7/1/e271edf7c1e9276ac8db82dafc30735c3fe1ff5b/Katekismus.pdf (s. 12-13)
Artiklen "Sognepræster: Sådan forklarer vi, hvad dåben betyder" fra Kristeligt Dagblad 2019

Nadver:
Om nadveren fra Folkekirken.dk: nadver fra folkekirken.dk.pdf

Kristen etik:
Artikel: ”Næstekærlighed i kristendommen” fra www.religion.dk/artikel/248256:Undervisning--Naestekaerlighed-i-kristendommen
Bjergprædikenen, Matthæus 5-7
Den barmhjertige samaritaner

Kristen etik i en moderne dansk kontekst/Kirkens rolle i det moderne velfærdssamfund:
Læreroplæg om Luthers to-regimentelære
”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”, fra Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste - Kristendom.dk
” Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste”, fra Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste - Kristendom.dk
Artikel: ”Kirken skal hjælpe de svageste ” fra http://www.information.dk/113055
Artikel: ”Kirken er ordets forkyndelse, punktum” fra http://www.information.dk/113058
Matrixarbejde omkring 3 artikler:
Uddrag artikel ”Velfærdsstaten er en kristen opfindelse” fra Kristelig Dagblad:  https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/velf%C3%A6rdsstaten-er-en-kristen-opfindelse
Artikel: ”Florence Nightingale-instinktet sidder i kirkerne” fra http://www.kristendom.dk/kristendom/florence-nightingale-instinktet-sidder-i-kirkerne
Artikel: ”Kommuner sender fattige videre til sociale organisationer”, fra http://www.b.dk/nationalt/kommuner-sender-fattige-videre-til-sociale-organisationer

Suppleret med verdslig etik:
Nytteetik, af Religionsnørden: Lykkeetik v2
Pligtetik, af Religionsnørden: Filosofisk pligtetik v3

Afsluttende eksamensøvelse: ”Nadveren er et kærtegn”, fra Kristeligt Dagblad d. 15.06.06

Estimeret sidetal: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Grundbog anvendt: ”Islam" af Mikkel Pedersen, fra KS-bogen (Columbus 2015)

Der har i forløbet være fokus på følgende;
- Islams oprindelse
- Muhammeds rolle
- Troens indhold / trosartiklerne
- Koranen og hadith
- Religionen i praksis: De 5 søjler. Særligt fokus på pilgrimsfærden bønnen og valfart
- Jihad
- muslim på forskellige måder med udgangspunkt i Hjärpes model og Hylland Eriksens identitetsformer


Islams oprindelse og udvikling:
Grundbogen + Danske verdensreligioner – Islam, s. 21-23

Muhammed
Grundbogen s. 101-104

Islams trosforestillinger:
Grundbogen  s. 98-101

Religiøs praksis med særlig fokus på bøn og valfarten:
Ritualanalyse: Grundbog til Religion c, s. 253-256 med fokus på overgangsritualet og kultdramaet + Honko og Schjødts ritualtyper
Grundbogen s. 105-108

Bønnen
Uddrag af Vis mig din tro, Islam (fra mitcfu.dk)
Uddrag fra Skam sæson 4 afsnit 1, 2 og 4

Vvalfarten
Sura 22:27-30 + Sura 2:197
Lærerproduceret oversigt over valfartens forløb

Jihad
Grundbogen s. 108
Videoklip: Om Jihad: Video: Go’morgen Danmark Korrekt betydning og fortolkning af Jihad omtalt i Go' morgen Danmark - video Dailymotion
Citater fra både Koranen og Biblen med fokus på voldelig bekæmpelse af hedninge/vantro

Muslim på mange måder:
Jan Hjärpes religionsmodel, Grundbog s. 265-266
Læreroplæg om Hylland Eriksens identitetsformer: Ren identitet, bindestregsidentitet og Kreolsk identitet
”Forskellige opfattelser af islam, demokrati og Sharia” fra ”Islam” af Mikkel Pedersen fra KS-bogen (Columbus 2015), s. 111-113
Grundbogen s. 114 tekst 4: ”Vi tror på en sekulær islam”
Grundbogen s. 115 tekst 5: Hizb ut-Tahrirs mål

Om Konversion:
- Fra værktøjskassen: Lewis Rambos konversionsmodel ("Begrebsnøglen til religion")
- "Når naboens datter bliver muslim" afsnit 1

Eksamensøvelse: Hadith om Troen + Kaldet til bøn

Supplerende materiale:
Youtube-video Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA

Estimeret sidetal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer