Holdet 2024 3v re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lone Broberg
Hold 2024 3v re (3v re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion?
Titel 2 Religion i det senmoderne samfund
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Islam
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion?

Forløbet er et kort forløb, der introducerer til faget og nogle af dets metoder. Vi har bla. fokus på hvad religion egentlig er, religionsdefinitioner, religioners indhold samt en kort introduktion til religionskitikken.

Tekster i forløbet:
- Definitioner: "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 16-17
- Religionsdefinitioner fra "Religionsportalen": Uffe Schødt, Hans Jørgen Lundager, Michael Rothstein og Phil Zuckerman
- Ninian Smarts model "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 268
- Indefra/udefra: "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen m-fl, systime s. 18-19 + 262
- Små tekststykker til bestemmelse af Udefra/indefra-vinkel
- Religionskritkkens centrale personer og holdninger fra "Religion og kultur"  af Esben Andreassen m.fl, systime, s. 240 - 244 + Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen "Religion i det senmoderne samfund" s. 19-20

Eleverne har anvendt Ninian Smarts model ved selv at konstruere en religion, som skulle fremlægges for klassen

Estimeret omfang: 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Religion i det senmoderne samfund

Forløbet centrerer sig om religionens udtryk i det senmoderne samfund. Religionens udtryk i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund beskrives. I forbindelse med "det moderne" introduceres eleverne for den klassiske religionskritik. Som et eksempel på et senmoderne religionsudtryk anvendes Asa-troen. Emnet behandles desuden undervejs ved hver af de andre religioner, hvor hvor den enkelte religions senmoderne udtryk italesættes.
Forløbet tages således op flere gange undervejs i løbet af året. Teksterne til det senmoderne udtryk i enkeltreligionerne står under de pågældende religioner.

Baggrundslæsning/Læreroplæg:
Lise Ludvigsen m.fl: "Religion i det senmoderne samfund - mellem kritik og forsvar" s. 14,16 og 30-31 + læreroplæg ud fra introsiderne.
Begrebsliste + Brillekursus fra "Religion C" s. 13-15
Morten Thomsen Højsgaard: "Den tredje reformation" s. 9 - 15 + 125-132
De klassiske religionskritikere fra: Esben Andreassen m. fl: ”Religion og Kultur” s. 240 – 244 samt Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 19-21
Ritualanalyse fra værktøjskassen: Fokus på Jørgen Podemann Sørensen samt Victor Turner

Tekster:
Tekstuddrag og billeder til bestemmelse af det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
"Hedning på høje hæle" - film fra CFU om Asa-troende Andrea
"Beskrivelse af blot fra Unias Blotlaug: http://www.uias-blotlaug.dk/sprg_svar.htm
Asa-tro ordforklaring fra Forn Sidrs hjemmeside: https://www.fornsidr.dk/asatro-ordforklaring/
"Oversigt over de nordiske guder": fra Religion.dk
Artikel: "Hvad er et blot-ritual?" Fra http://asatrosamling.dk/om-asatro/hvad-er-et-blot-ritual/
"De nordiske guder sætter den troende fri til at søge lykken på egne præmisser" fra Information d. 15. aug 2019 (uddrag)
Tekstuddrag fra artikler af "Morten Thomsen Højsgaard"
Videoklip med Christian Stadil (Company Karma) fra "Religionsportalen"
Ritualteorier fra "Værktøjskassen"

Andet:
Analyse af folder fra Ateistisk selskab
Eleverne har selv forberedt, afholdt og filmet et blot, og analyserede efterfølgende på en anden gruppes blót.

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Forløbet skal danne et grundlæggende kendskab til Buddhismen som verdensreligion. Der tages udgangspunkt i de tre juveler og der arbejdes med religionens udtryk i både den formative periode og i en senmoderne sammenhæng.

Baggrundsviden, teori mm. i forbindelse med religionen og dens praksis:
- Lene Madsen m.fl. "Religion C" s. 143-145, 147-155
- Læreroplæg om buddhismens oprindelse og historiske udvikling
- Begrebstræning via quizlet, Tarsia, På sporet af ordet og krydsord
- 5 Skarpe om buddhismen
-


Buddha:
- "Buddhalegenden" fra Jørn Borup: "Danske Verdensreligioner - Buddhisme" (2007) s. 20-22
- Tegnefilm om Buddhas liv: https://www.youtube.com/watch?v=wbDNlTXatp4
- Ark med mudra'er fra "Religionsportalen"
- Artikel: "Buddha en historisk fremstilling" Fra Religion.dk:  https://www.religion.dk/buddhisme/buddha-en-historisk-fremstilling
- Artikel: "Symboler i buddhismen" Fra religion.dk: https://www.religion.dk/buddhisme/symboler-i-buddhismen
- Analyse af forskellige buddhastatuer

Dharma:
- Lene Madsen m.fl: "Religion C" s. 156-160
- Esben Andreasen "Buddhismen" - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder", Gyldendal 2002: Kap 3: "Læren" s. 20-24 + Tekst 19 Vejen"
- "Benarestalen" oversat af Chr. Lindtner

Sanga:
Artikel: "Buddhismens tre hovedretninger" https://www.religion.dk/viden/buddhismens-tre-hovedretninger
Om Mahayana i "Religion C s. 160 - 162"
Film om Theravada fra "Fra popstjerne til munk
Film/dokumentar: "Det udvalgte barn" (fra CFU) om at finde en afdød Lamas genfødsel.

Buddhisme i en senmoderne kontekst:
- Jørn Borup: "Danske verdensreligioner - Buddhisme" (2007) Tekst 2: "Buddhaen deler stue med juleplatterne" s. 10-11
- Anne Klysner: "På Herrens mark" https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM

Andet:
Brev fra en buddhist til en kommende konvertit
Religionsnørden Buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw

Estimeret omfang 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Forløbet i Kristendom indeholder elementer fra både den formative periode og kristendommen i en nutidig kontekst.
Der vil i forløbet være fokus på den kristne grundmyte samt spændingen mellem GT og NT.
Der er i forløbet desuden arbejdet kort med salmer samt elementer omkring Luther og splittelsen mellem den katolske og protestantiske kirke

Tekster til forløbet:
-- "Øjenåbnertekster" fra Annika Hvithamar: "Danske verdensreligioner - Kristendom", Gyldendal s. 9-10
-- "Den apostolske Trosbekendelse" fra Folkekirken.dk
-- "Kristendommen" Kapitel af Allan Poulsen i ""Religion og kultur - en grundbog" af Esben Andreasen m.fl, Systime 2005, s. 143 + 156-161 + 167-171.

Spændingen mellem GT og NT:
-- "Den kristne grundfortælling" model af  Poul Storgaard Madsen i --"Kristendom og en moderne dansk virkelighed", Systime s. 13
-- Billedet "Law and Grace" af Lucas Cranach the Elder, 1529
-- Oprindelsesmyten: 1. Mos. 1-2
-- Problemmyten: 1. Mos. 3
-- Jakob Schou-Madsen: "Skabte Gud det onde" fra Allan Poulsen "Kristendom i nutid"
-- Løsningsmyten: Mark. 14-16
-- Uddrag af Åbenbaringen på Sinaj (2. mos. kap19,v1 + kap 19,v9-19 + kap 20,v1-21)
-- Uddrag af Bjergprædiken (matt. kap 5, v1 + v17-30 + v38-48 )
-- Romerbrevet 5,1-21

Jesu liv og virke + etik:
-- om lignelsen som genre - stikord om lignelsens episke love fra Thestrup Pedersen: Jesu forkyndelse s. 132-137
-- 5 Skarpe om Jesus (fra CFU)
-- "Helbredelsen af en spedalsk", Matt 8,1-17
-- "Lignelsen om den fortabte søn", Luk 15,11-32
-- "Lignelsen om arbejderne i vingården" Matt, 20,1-16
-- "Lignelsen om de ti brudepier", Matt 25,1-13
-- "Lignelsen om det store festmåltid" Luk. 14, 15-24
-- "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" Luk 10, 25-37

Reformationen og ritualer:
-- Niels Henrik Arendt: "Frihed - Martin Luther i kortform", Eksistensen. s. 19-10 + 68-71
--  "10 vigtigste om reformationen": https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-om-reformatione
-- Vendespil om forskelle på den katolske og protestantiske kirke
-- små videoer fra religionsportalen hvor Kirsten Højstup Nielsen forklarer dåben og nadverens betydning
-- Eksamenstræning ud fra teksten: "Dåben giver identitet", uddrag af dåbsprædiken d, 14/4-2011 af Biskop Erik Norman Svendsen

Salmer:
-- "Om salmen som genre" - Uddrag fra bogen ”Kristendom – tro og praksis” af Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Systime 2016, s. 159-163
-- Analyse af salmerne: "Se nu stiger solen af havets skød" og "At sprede det gode i verden"

Kristendommen i en senmoderne kontekst:
-- Debat om folkekirkens udfordringer ud fra forskellige små artikeluddrag.
- Interview med Bodil: Teksten hedder "En undersøgelse af eksistentielle og åndelige fænomeners betydning for alvorligt syge patienter med kronisk lungelidelse" (Uddrag fra "Kristendom i tro og praksis" s. 106-107)

Andet:
Eleverne har selv skrevet lignelser

Estimeret omfang: 65 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Forløbet skal give indblik i tro og praksis i Islam. Der vil desuden blive arbejdet med ritualanalyse og konversionsanalyse, som teori der kan anvendes på tværs af religionerne.

Islams oprindelse, Muhammed og Koranen:
- "Religion C" s. 92-96
- "Danske verdensreligioner- Islam" s. 21-29 (om udvikling, Muhammed og Koranen)
- Muhammeds 1. åbenbaring fra Al Bukhari s. 23 i "Danske Verdensreligioner Islam" samt s. 94 i "Religion C"
- Profetens Himmelrejse fra Jens Formann: "Muslimernes religion" s. 66-68
- Åbenbaringen: Sura 53, 1-19
- Åbenbaringen på arabisk:  Sura 26,193-197 + Sura 75, 16-19

Hvad tror muslimer på:
- "Religion C" s. 108 - 109
- Analyse af Sura 1
- Analyse af Sura 112

Islam på forskellige måder:
- Jan Hjärpes model: "Religion C" s. 264-266 + 90-91
- Små tekststykker til bestemmelse med Jan Hjärpes model
- Uddrag af forklaring på sharia fra Faktalink
- Video fra religionsportalen: Abdul Wahid Pedersen om Sharia
- Jihad: https://www.dailymotion.com/video/x2wqbwu

De 5 søjler:
- "Religion C" s. 97-103
- Introduktion til 2. søjle ud fra videoer:
- Video fra religionsportalen: Abdul Wahid Pedersen: Om bønnens betydning
- Klip om bønnens udførelse fra "Vis mig din tro" afsnit 2 (minuttal: 00.22-00.28)
- klip fra SKAM sæson 4 afsnit 1: (20.35-23.35)
- Tekst om fasten: ”Ramadan i kirken, bycentret og rådhuset: Islam vil kun blive mere synlig i det offentlige rum” fra Kristeligt Dagblad d. 20.03.2025
- Video om pilgrimsrejsen: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI


Om ritualanalyse:
- Forskellige teorier fra værktøjskassen ("Begrebsnøglen til religion"): Arnold van Gennep, Jørgen Podemann sørensen, Emilie Durkheim, Lauri Honko, Mircea Eliade
- Ritualanalyse på bønnen, fasten og pilgrimsrejsen

Om Konversion:
- Fra værktøjskassen: Lewis Rambos konversionsmodel ("Begrebsnøglen til religion")
- "Når naboens datter bliver muslim" afsnit 2
- Konversionsberetning: "23-årig søster fra København" fra Center for danske konvertitter: http://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/

Islam og det senmoderne samfund:
- "Duaa er muslim" fra https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg

Andet:
- Religionsnørden Islam: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA

Afslutningsvis har eleverne lavet forskellige religionsspil til hinanden.

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

De sidste moduler er brugt til opsamling og repetition af både emner, metoder og begreber. De nye tekster, der er brugt, er skrevet på forløbsbeskrivelsen i forbindelse med de pågældende religioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer