Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Maria Hoffmann Mainz
|
Hold
|
2024 1a sa (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
samfund og identitet under forandring
I dette forløb har vi arbejdet med identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne samfund, med perspektivering til det traditionelle og moderne samfund.
Vi har arbejdet med identitetsdannelse og socialisering blandt unge.
Teoretikere vi har arbejdet med er Goffmann, Ziehe og Giddens.
Vi har arbejdet med køn og ligestillingsdebatten bl.a med mental load og økonomiske forskelle på mænd og kvinder.
KERNESTOF
- Identitetsdannelse og socialisering
- Ligestilling mellem kønnene
- Kvantitativ og kvalitativ metode
PENSUM
LSO 11-13
LSO 15-17
LSO 20-21
LSO 29-34
LSO 34-37
LSO 52-56, 58
LSO 61-65
LSO 65-73
https://vimeo.com/537619559
https://vimeo.com/517037785
https://vimeo.com/524216641
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten under pres
Med udgangspunkt i ideologierne og velfærdsmodellerne har vi i dette forløb arbejdet med hvad der kendetegner den danske velfærdsstat og hvilke udfordringer velfærdsstaten står over for. Slutteligt har vi arbejdet med løsninger på velfærdsstatens udfordringer og diskuteret om velfærdsstaten er ved at udvikle sig til en konkurrencestat.
KERNESTOF
- Politiske partier og politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Pensum:
- LSO197-204
- LSO 101-106
- LSO 214-217
- Vores samfund s. 60-65
https://vimeo.com/565344309
Kapitel 9 Velfærdsmodeller on Vimeo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk politik i opbrud?
I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik under overskriften ”Dansk politik i opbrud?”
Med udgangspunkt i ideologierne, værdi og fordelingspolitik har vi undersøgt det politiske landskab og arbejdet med SVM regeringen som et nybrud i Dansk politik. Vælgernes adfærd og partiernes adfærd er i denne sammenhæng inddraget til at forklare at det politiske landskab på mange måder har ændret sig.
Vi har arbejdet med demokratiet og parlamentarisme og har i den forbindelse undersøgt lovgivningsprocessen og indflydelse på denne, herunder medier og EU.
Slutteligt har vi arbejdet med deltagelsesmuligheder i demokratiet, herunder konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og borgerforslag og diskuteret medborger og modborger begreberne i denne sammenhæng med særligt fokus på unges valgdeltagelse.
KERNESTOF
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
PENSUM
https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund/temakapitel-3-demokrati-og-magt/politikerne-saetter-ord-paa-video
Værdi- og fordelingspolitik (Kapitel 3) on Vimeo
Hvordan agerer vælgerne? (Kapitel 3) on Vimeo
Hvorfor gør partierne, som de gør? (Kapitel 3) og skriv et par noter ned til hver model (Downs, Strøm, Molins)
https://youtu.be/rPyNZolujvY
https://youtu.be/Z3V2sXfpqEU
https://youtu.be/JvrdwD2rp8U
https://youtu.be/355ppBksedw
Begrebsbooster (VIDEO) - Forlaget Columbus
https://youtu.be/7y0IJQHlEEY
Begrebsbooster (VIDEO) - Forlaget Columbus og video om medborgerskab og modborgerskab herunder
LSO s.106-110
LSO s. 113
LSO s. 119
LSO 127
LSO 122-125
LSO 135-137
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
En stærk økonomi?
Med udgangspunkt i økonomiske mål har vi undersøgt om Dansk økonomi står stærkt.
Dertil har vi arbejdet med finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik som styringsinstrumenter i en økonomi som går op og ned i konjunkturer.
KERNESTOF
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
LSO 168-179 LSO 179-185 LSO 189-191 191-192 LSO 193-195
Hvilke veje til løsninger af klimakrisen findes der (Kapitel 4) on Vimeo
https://vimeo.com/539614990
https://vimeo.com/526028619
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forskellige liv i Danmark
I dette forløb undersøger vi om der er forskel på folk i Danmark.
Er der forskel på hvordan overklassen og folk uden for arbejdsmarkedet lever deres liv. Hertil bruger vi Bourdieus begreber.
Vi ser på fattigdom og børns oplevelse af at vokse op i fattigdom og diskuter med udgangspunkt i liberalisme og socialisme om ulighed er et problem.
Den sidste del af forløbet har undersøgt integration i Danmark med udgangspunkt i indvandrers oplevelse af at blive en del af Danmark og og danskerne samt politikernes holdning til indvandre.
KERNESTOF
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier og partier
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Luk samfundet op s.
LSO 50-52
LSO 46-48
LSO 86-89
LSO 81-86
LSO 91-92
Supplerende
- En syg forskel (DR) afsnit 1
- En vej to verdener (DR) afsnit 1.
Pia Kjærsgaard: Indvandring fra Somalia og Libanon har præget Danmark negativt for evigt | Informatio
Pia Kjærsgaard har ikke forstået forskellen på integration og assimilation | Information
Dem vi taler om (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342041848",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342041848",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342041848"
}