Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Cathrine Rask Bødskov
|
Hold
|
2024 1c sa (1c sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samfund og identitet under forandring
I dette forløb har vi arbejdet med identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne samfund, med perspektivering til det traditionelle og moderne samfund.
Vi har arbejdet med identitetsdannelse og socialisering blandt unge.
Teoretikere vi har arbejdet med er Goffmann, Ziehe og Giddens.
Vi har arbejdet med køn og ligestillingsdebatten bl.a med mental load og økonomiske forskelle på mænd og kvinder.
KERNESTOF
- Identitetsdannelse og socialisering
- Ligestilling mellem kønnene
- Kvantitativ og kvalitativ metode
PENSUM
LSO 11-13
LSO 15-17
LSO 20-21
LSO 29-34
LSO 34-37
LSO 52-56, 58
LSO 61-65
LSO 65-73
https://vimeo.com/537619559
https://vimeo.com/517037785
https://vimeo.com/524216641
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten under pres
Med udgangspunkt i ideologierne og velfærdsmodellerne har vi i dette forløb arbejdet med hvad der kendetegner den danske velfærdsstat og hvilke udfordringer velfærdsstaten står over for. Slutteligt har vi arbejdet med løsninger på velfærdsstatens udfordringer og diskuteret om velfærdsstaten er ved at udvikle sig til en konkurrencestat.
- Politiske partier og politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Kernestof:
Velfærd, velstand og velfærdstrekanten: Luk samfundet op, s. 196-200.
Velfærdsmodeller: Luk samfundet op s. 200-204.
Den danske stats indtægter og udgifter: Luk samfundet op s.176-178.
Klassiske ideologier: Luk samfundet op s. 100-106.
Velfærdsstatens interne udfordringer: Luk samfundet op s. 204-211
Velfærdsstatens eksterne udfordringer: Luk samfundet op s. 211-214
Løsningsstrategier ift. velfærdsstatens udfordringer: Luk samfundet op s. 214-217.
Konkurrencestat: Luk samfundet op s. 218-220
Supplerende:
TV-udsendelse ”Gaden hvor det offentlige forsvandt”, afsnit 1 + de sidste 30min. af afsnit 2.
Video ”Hvad går de tre velfærdsmodeller ud på?” (Luk samfundet op, kapitel 9.)
Video ”Politiske ideologier ” (Vores samfund, kapitel 1.)
Videoer ”Partifilm om velfærdsstaten overfor konkurrencestaten” (Luk samfundet op, kapitel 9.)
Artikel ”Mette Frederiksen er ikke færdig med at tale om danskernes arbejdsmoral: 'Jeg forstår faktisk ikke, det er kontroversielt”, DR 2023.
Video ”Hvad er forskellen på en velfærdsstat og konkurrencestat?” (Luk samfundet op, kapitel 9.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk politik og demokrati
I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik. Med udgangspunkt i ideologierne, værdi og fordelingspolitik har vi undersøgt det politiske landskab. Vælgernes adfærd og partiernes adfærd er i denne sammenhæng inddraget til at forklare at det politiske landskab på mange måder har ændret sig.
Vi har arbejdet med demokratiet og parlamentarisme og har i den forbindelse undersøgt lovgivningsprocessen og indflydelse på denne, herunder medier og EU.
Slutteligt har vi arbejdet med deltagelsesmuligheder i demokratiet, herunder konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og diskuteret medborger og modborger begreberne i denne sammenhæng med særligt fokus på unges valgdeltagelse.
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Kernestof
Ideologiske forgreninger: 106-110 i Luk samfundet op.
Værdi- og fordelingspolitik: 114-118 i Luk samfundet op.
Vælger adfærd: 112-114 + 118-119 i Luk samfundet op.
Partiadfærd: 119-120 i Luk samfundet op.
Demokrati: 121-127 i Luk samfundet op.
Demokrati og beslutningsproces: 128 + 130-138 i Luk samfundet op.
Medborgerskab, rettigheder og pligter: s. 140 – 144 i Luk samfundet op.
Mediers rolle i demokratiet: 152-155 i Luk samfundet op.
Supplerende:
Vælgeradfærd video: https://vimeo.com/1033840787
Partiadfærd video: https://vimeo.com/1038529981
Artikel: ”Inger Støjberg vil »aldrig nogensinde« indføre en CO2-afgift. Men ender partiet i regering, »er det jo en anden diskussion«” af Albert Søgaard Thomsen og Mads Hørkilde, 2024, Berlingske.
Demokrati video: Dit Demokrati | Demokratiformer - YouTube
Demokrati video: https://vimeo.com/1029239107
Grundloven video: Dit Demokrati | Grundloven - YouTube
Uddrag af artikel: ”Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i Oldtidens Athen?” Af Irene Berg Petersen, 2013.
Parlamentariske styringskæde video: https://vimeo.com/512551001
Medborgerskab video: https://vimeo.com/539601464
Mediernes rolle i demokratiet video: https://vimeo.com/1045702574
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk økonomi
Med udgangspunkt i økonomiske mål har vi set på Dansk økonomi.
Dertil har vi arbejdet med finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik som styringsinstrumenter i en økonomi som går op og ned i konjunkturer.
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Kernestof
Behov + Udbud og efterspørgsel: 167-172 i Luk samfundet op.
Det økonomiske kredsløb: 172-179 i Luk samfundet op.
Økonomiske mål: 179-184 i Luk samfundet op.
Udsving i økonomien: 186 -189 i Luk samfundet op.
Økonomisk politik: 189-192 i Luk samfundet op.
Økonomiske systemer: 192- 195 i Luk samfundet op.
Supplerende
Video om markedet: https://vimeo.com/1053698590
Video økonomiske mål: https://vimeo.com/1055954811
Video konjunktursvingninger: https://vimeo.com/539619969
Video om økonomiske systemer: https://www.youtube.com/watch?v=vk18XTdtGnQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forskellige liv i Danmark
I dette forløb undersøger vi om der er forskel på folk i Danmark.
Er der forskel på hvordan overklassen og folk uden for arbejdsmarkedet lever deres liv. Hertil bruger vi Bourdieus begreber.
Vi ser på fattigdom og børns oplevelse af at vokse op i fattigdom og diskuter med udgangspunkt i liberalisme og socialisme om ulighed er et problem.
Den sidste del af forløbet har undersøgt integration i Danmark med udgangspunkt i indvandrers oplevelse af at blive en del af Danmark og og danskerne samt politikernes holdning til indvandre.
KERNESTOF
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier og partier
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Kernestof
Livsformer: s. 81-86 i Luk samfundet op.
Pierre Bourdieu: s. 86-89 i Luk samfundet op.
Social arv og mobilitet: s. 92-95 i Luk samfundet op.
Ulighed men fattig?: s. 96-99 i Luk samfundet op.
Kulturelle forskelle: s. 43-52 i Luk samfundet op.
Supplerende
- Dokumentarserie ”En vej - to Verdener” afsnit 1, 2016, DR1
- Artikel: Pia Kjærsgaard: Indvandring fra Somalia og Libanon har præget Danmark negativt for evigt | Informatio
- Artikel: Pia Kjærsgaard har ikke forstået forskellen på integration og assimilation | Information
- Dem vi taler om (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342069269",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342069269",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342069269"
}