Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Hansen
|
Hold
|
2024 1st fy (1st fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
I grundforløbet har eleverne gennemgået en stor del af energi-forløbet. Vi har brugt forløbet på at få de vigtigste pointer med og få snakket noget formler.
Indhold:
- Varmefylde
- Brændværdi
- Effekt
- Mekanisk energi
Anvendelser på hverdagen:
- Vi har kigget på simulationer og animationer steder i hverdagen, hvor der sker energiomdannelser.
- Vi har snakket bæredygtig energi: Omdannelse af energi i vindmøller og vandkraftværker.
- Vi har brugt varmefylde til at snakke klima og Golfstrømmens påvirkning heraf.
-
Forsøg:
- Tab af blyposer (kvantitativ omdannelse fra en energiform til en anden)
- Brændværdier (Bestemmelse af brændværdi af stearin og lightergas)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lydbølger
- Bølgebegreber som frekvens, periode, amplitude, bølgelængde
- Frekvens og amplitudens indflydelse på vores opfattelse af lyd.
- Dobblereffekten
- Interferens
- Stående bølger på en streng
- Guitarens grundtone
- Strengbølgers hastighed
- Partialtoner
- Frekvensspektre
Forsøg:
- Målinger på guitar til at forklare, hvorfor guitaren ændrer lyd, når man flytter fingeren på gribebrættet.
- Stående bølger på en streng, herunder partialtonernes frekvens og sammenhængen mellem bølgehastighed og hhv. snorlængde og snorspænding.
Perspektiveringer:
- Dopplereffekten til at måle flow af blod (gravidscanninger) og fartkontrol (politiets radarpistoler)
- Hvordan ændrer instrumenter deres lyd? Snorlængde, specifik masse og snorspændingens påvirkning heraf.
- Noise cancelling head phones
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lysbølger (elektromagnetisk stråling)
Lysets hastighed
diffraktion
dopplereffekt
Interferens
Det elektromagnetiske spektrum
- Gamma stråling
- Røntgenstråling
- Uv-stråling
- Synligt lys
- Infrarød stråling
- Mikrobølger
- Radiobølger
Bølgemodellen
Partikelmodellen
Optisk gitter – gitterligningen
Emissionsspektrum
Absorptionsspektrum
Varmestråling
Bohrs atommodel
Planck’s ligning
Planck-kurve
Absorption, Transmission og Refleksion
Elektronskaller
Energiniveauer
Exciteret tilstand
Fluorscens
¨
Forsøg:
- Gitterligningen og bestemmelse af bølgelængde og gitterkonstant for et gitter.
- Bestemt tykkelsen af et hår
- Håndspektrometer og "manuel" bestemmelse af bølgelængder og observation af varmestråling
- Måling af emissionsspektre for hydrogenatomet samt et ukendt stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer - stoffets opbygning 1
Atomets opbygning
- Kernens størrelse
- Elektronens størrelse
- Rutherfords forsøg
Kemiske forbindelser
Grundstoffet og kemiske bindinger
Oktetreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det naturvidenskabelige verdensbillede
Den Naturvidenskabelige metodes udvikling
- mytologiske forklaringer
- Geocentrisk verdensbillede.
- De græske filosoffer. Fem elementer.
- Archimedes. Heliocentrisk verdensbillede.
- årsagsforklaringer
- empiri og den naturvidenskabelige metode
- Galileo Galilei og Tycho Brahe
- perspektiviering til nutiden og samfundsudviklingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jorden og solsystemet
Jordens bevægelse og årstiderne
Nat og dag
Solens intensitet
Afstandskvadratloven
Månens bevægelse og formørkelser
Solformørkelser
Måneformørkelser
Solsystemet
- planeter
- Dværgplaneter
- Asteroider
- Måner
- Kometer
Forsøg:
- Små øvelser med at illustrere planeternes baner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Universet
Faglige begreber:
Rødforskydning
Blåforskydning
Rødforskydningstallet
Hubbles lov og konstant
Big Bang
Spektrallinjer
Vi har kort berørt forholdene i det tidlige univers oprindelsen af den kosmiske mikrobaggrundsstråling og fordelingen af stof i det tidlige univers, samt
galakser, supernovaer, ballonmodellen,
Øvelser
Hubbles lov - Gennemgang af galaksedata til bestemmelse af Hubbles konstant
Forsøg:
- Lille demonstrationsforsøg med universets udvidelse og Hubbles lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilstandsformer - Stoffets opbygning 2
Tilstandsformer
De tre tilstandsformer (fast, flydende, gas)
- Opvarmning og afkøling og varmekapacitet
- Kogepunkt
- Smeltetpunkt
- Smeltevarmen
- Fordampningsvarmen
Forsøg:
- Bestemmelse af vands fordampningsvarme ved hjælp af en elkedel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gitterligningen og emmisionsstråling 2
Øvelse der viser emmisionsstråling belyst ved gitterligningen.
Repetion af af tidligere arbejde med gitterligning og emmisionsspektre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69360765297",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69360765297",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69360765297"
}