Holdet 2024 1g bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ole Mortensen
Hold 2024 1g bk (1g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunstens rum
Titel 2 Bæredygtig boligarkitektur og byrum
Titel 3 Træningsprojekt: STOF (Kørners kunstkonkurrence)
Titel 4 Eksamensprojekt: FEEL ME + Trapholt-ekskursion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunstens rum

Indhold og fokus
Vi har i forløbet arbejdet opdagelsen af centralperspektivet i renæssancen og set på, hvordan man op gennem kunstens historie har udviklet og undersøgt forskellige virkemidler til at skabe oplevelsen af rum i billeder.
Afslutningsvist har vi arbejdet  med modernismens opløsning af det centralperspektiviske rum.

Kernestof
Jonas Wolter: "Temaer i kunsten 2": "Perspektiver i kunsten" s. 17-28 [8 ns.]

Jonas Wolter: "Kunst i teori og praksis" s. 43-55 [10 ns.]

Katrine Charlotte Busk: ”Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst.”
Kapitel 1.c: "RUM" [3,2 ns.]

Øvelsesoversigt
1) Sammenlignende analyse rum i to ikoner med Madonna med barn
2) Små skitser med perspektiv (ét forsvindingspunkt, lav, høj og normal horisontlinje)
3) Tegn et område på skolen med brug af centralperspektiv
4) Perspektivtegning: Dit værelse set oppefra
5) Analyseøvelse: Canalettos Indsejlingen til Canal Grande, Venedig, 1730 
6) Foto af perspektivisk rum på skolen - markere orthogonaler mm.
7) Tegning med lys og skygge + samme motiv i kubistisk stil omsat til flader og geometriske figurer.
8) Collage-øvelse

Samlet omfang: 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bæredygtig boligarkitektur og byrum

Indhold og fokus
Forløbet har fokus på arkitektur og byrum, og der tages udgangspunkt i elevernes egne boligformer med fokus på parcelhuset, etageejendom og murermestervillaen. Forløbet træner elevernes evne til at analysere boligarkitektur og arkitekturelementer. Derudover har eleverne arbejdet med serial vision i tilknytning til deres bolig.
I den anden del af forløbet er eleverne blevet inddelt i tegnestuer, der skal designe og bygge en model af et tiny house. Eleverne har fået et fælles brief til opgaven, men har gruppevis skulle bygge til forskellige målgrupper, på forskellige steder og i forskellige stilarter. Modellerne er tegnet som grundplan og opstalt og derpå bygget i skumpap med forslag til interiør jf. målgruppen/modtagerens ønsker og behov.

Kernestof
Katrine Charlotte Busk: "Arkitektur: Metode" og "Boligarkitektur" in "Billedkunstbogen"  (2019) [12 ns.]

Supplerende stof
Realdania: "Kender du typen, altså typehuset" https://realdania.dk/nyheder/2023/06/kender-du-typen---altsaa-typehuset
Mikkel Hede/Bobedre.dk: Murermestervillaen: Alt du skal vide om 100 år gamle fremtidssikrede hus", (2025) https://bobedre.dk/arkitektur/murermestervillaen-det-100-aar-gamle-fremtidssikrede-hus
Dr.dk: "Danskernes bolig. Typehuset" (2014)
Dr.dk: "Danskernes bolig. Murermestervillaen" (2014)

Øvelsesoversigt
1) Grundplan og fotos af egen boligform
2) Serial vision af egen boligform
3) Grundplan og opstalt til tiny house
4) Model i skumpap af tiny house

Samlet omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Træningsprojekt: STOF (Kørners kunstkonkurrence)

Indhold og fokus
Forløbet tager udgangspunkt i årets tema "STOF" fra Kørners kunstkonkurrence. Forløbet er planlagt som et træningsprojekt, der skal træne eleverne i at kombinere teori, analyse og praksis frem mod deres eksamensprojekt med udgangspunkt i TAP-modellen.

Kernestof
BDF: "STOF"-powerpoint med værkforslag til Kørners kunstkonkurrence
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: "Æstetikteori", "Det haptiske og det optiske" og "Affektteori" in «TAP – teori, analyse og praksis i billedkunst.» [15 ns.]

Øvelsesoversigt
Eleverne arbejder individuel med udgangspunkt i procesmodellen double diamond under træningsprojektet. Der er krav om en mundtlig præsentation af den valgte teori, analyse og praksis, og eleverne vælger selv, om de vil deltage i Kørners kunstkonkurrence med deres værker.

Samlet omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt: FEEL ME + Trapholt-ekskursion

Indhold og fokus
Eksamensprojektet er lavet med udgangspunkt i særudstillingen "FEEL ME Mind, body, space" på Trapholt Museum, som eleverne har besøgt og har fået en omvisning af som optakt til eksamensprojektet. Forløbets tema og udstillingen sætter fokus på, hvordan vi  forstår følelser, og hvilken rolle spiller kunsten, når vi forsøger at sætte ord og billeder på begrebet. Det har primært været AI, - video- og  installationskunst, der er dominerende på udstillingen.

Kernestof
Trapholt Museum: "FEEL ME Mind, body, space" (2025), herunder følgende tekster fra udstillingskataloget:
Catarina Albano: ”Følelser: Et begreb bliver til” (2025)
Cecilie Waagner Falkenstrøm: ”Mennesket og maskinen” (2025)
Rajcic, Nina: ”Menneske og AI – en samkonstruktion af følelser” (2025)
Poulsen, Katrine Stenum: ”Kroppens rolle og potentiale i mødet med kunst” (2025)
Tygstrup, Frederik: ”Sansernes rum” (2025)

Supplerende stof
Jonas Wolter: "Installationskunst i et dansk og internationalt perspektiv" in "Temaer i kunsten" (2020)
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse: ”Affekt”, "Haptisk og optisk" og ”Relationel æstetik og åbne værker” in ”TAP. Teori, analyse og praksis i billedkunst” (2021)

Øvelsesoversigt
Eleverne arbejder individuel med udgangspunkt i procesmodellen double diamond under eksamensprojektet. Der er krav om en mundtlig præsentation af den valgte teori, analyse og praksis inden eksamen.

Samlet omfang: 25 sider (dele af stoffet er gennemgået i forrige forløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer