Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Camilla Silberbauer Ankerstjerne, Kristian Aagaard Nielsen
|
Hold
|
2024 1g me (1g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introforløb: filmsprog og virkemidler
Eleverne introduceres for de mediefaglige kernebegreber, så en fælles terminologi efterfølgende kan danne udgangspunkt for mediefagsarbejdet, og eleverne rustes til det næranalytiske aspekt af faget. Her tages udgangspunkt i grundbogen 'Levende Billeder' med et lærersammenskriv fra bogens første kapitler. Termerne eksemplificeres gennem eksempler fra film og trænes gennem korte analyseopgaver. Sideløbende med det teoretiske, arbejdes der med små praktiske øvelser.
Anvendt tekst:
Schou, Hans Oluf og Olsen, Mimi: Levende Billeder, forfatterne og systime A/S, 2007: Ss. (12-46 + ss. 52-55) om virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold og genre. Forkortet til lærerproduceret terminologiliste.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,50 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til Christopher Nolan som auteur og dermed de karakteristika, der er knyttet til hans produktioner. Dette kendskab opnås ved analyse af enkelte Nolan-værker, der samtidig suppleres af viden om og arbejde med dramaturgi. Arbejdet med analyserne skal generelt også indføre eleverne i terminologi (dvs. styrke deres analytiske arbejde af filmiske virkemidler og dramaturgi) samt arbejde med auteuranalyse, genrer m.fl.
I selve forløbet har vi set følgende produktioner:
The Prestige (2006)
Dunkirk (2017)
Tekster:
- "Levende Billeder" (Mimi Olsen, Hans Oluf Schou (red.) - kapitel 2 - "Dramaturgi og fortælleforhold) (eget lærersammenskriv).
Derudover har eleverne fået lærerproducerede PowerPoints som supplement til forløbet, bl.a. med en oversigt over:
- auteurtræk
- Om thrillergenren
- Om postmoderne film
- Om film noir
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Pilotprojekt
Formålet i dette forløb er, at eleverne arbejder praktisk med alle tre faser af filmproduktion: præproduktion, produktion og postproduktion. Dette gøres ved, at eleverne gennemføre et kort pilotprojekt.
Fra læreplanen lærer de derfor i dette forløb at kunne følgende:
– betjene optage- og redigeringsudstyr
– planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper
– bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion
– anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser
– tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe
– udarbejde synopsis og storyboard
– anvende dramaturgiske grundprincipper
– forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.
Her arbejder eleverne altså med de filmsproglige virkemidler og dramaturgi, der udarbejdes storyboard, synopsis og skudliste, og eleverne benytter kamera til produktion og redigeringsprogram til postproduktion.
Eleverne er blevet vist forskellige manualer, instruktionsvideoer og tutorials i hhv. optagelses- og redigeringsudstyr.
Kontekst:
Ramme: kampagnefilm for mediefag – "født til at skabe drama!"
Baggrund: ”Born to Create Drama”-kampagnen for The Young Director Award, der afholdtes under den internationale reklamefestival i Cannes (2009-2010): http://theinspirationroom.com/daily/2010/young-directors-award-born-to-create-drama/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Faktaforløb: true crime/krimidokumentarisme
Vi starter forløbet med at definere dokumentaren som genre. Derefter arbejder vi teoretisk med tre forskellige dokumentarformer (den observerende, den dybdeborende og den deltagende) og analyserer konkrete eksempler med særligt fokus på fakta- og fiktionskoder. Parallelt med forløbet begynder eleverne på deres eksamensproduktioner.
Fokus: dokumentargenren (tre typer behandlet), true crime-genren, forskellige dokumentarformater (TV-dokumentar (og public service), filmdokumentar, dokumentarserie); objektivitet og subjektitivite (/vinkling) og tværmedialitet.
Dokumentarcitater (korte) (m. fokus på dokumentargenrer, skel mellem fakta og fiktion og anslagsanalyse): i set rækkefølge/tematisk orden:
Forskellen mellem fakta og fiktion og dertilhørende koder og markører:
- Ezra Edelman. "OJ: Made in America", 2016. Afsnit 3: "Mordet" (anslag).
- Ryan Murphy. American Crime Story. "The People vs. OJ" (sæson 1). 1. afsnit (anslag).
Eksempler på de tre dokumentartyper - "rene" eksempler:
- Lars Engels og Lars Schou. "Piger fra Vestre Fængsel". Episode 3, 1996 (DR (anslag) (observerende)
- Michael Klint og Christian Andersen. "Statsmagt under anklage", 2004 (anslag) (dybdeborende)
- Søren Fauli og Mikala Krogh. "Min morfars morder", 2004 (anslag) (deltagende)
Hele dokumentarer/afsnit set i undervisningen:
Lyhne Høj, Maria. "På ubestemt tid", DR, 2015 (1. afsnit).
Jarecki, Andrew. "The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst", 2015 (1.- og sidste (6.) afsnit).
Brian McGinn, Rod Blackhurst. "Amanda Knox", 2016.
Materiale:
Andersen, Kirsten og Mikkelsen, Jan Foght: Dokumentaren i undervisningen, L&R uddannelse, København, 2009.
Kapitel 3 om dokumentarens typiske former (s. 53-56; 61-63) (eget sammenskriv uddelt til eleverne).
Horsbøl, Gitte og Harboe, Jette Meldgaard: Den iscenesatte virkelighed, Forlaget Systime, 2009, ss. 10-27 om fakta- og fiktionskoder (Udleveret ark).
Diverse PowerPoints og dokumenter med introduktion til nye begreber (fx: filmdokumentaren vs. tv-dokumentaren, public service, titelsekvensen m.fl.).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Eksamensproduktion
Fra de faglige mål i læreplanen skal eleverne i eksamensproduktionen og ved den efterfølgende eksamen kunne illustrere, at de kan:
– betjene optage- og redigeringsudstyr
– planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper
– bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion
– anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser
– tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe
– udarbejde synopsis og storyboard
– anvende dramaturgiske grundprincipper
– forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion
Det lærte filmsprog/terminologi fra første forløb skal altså omsættes fra teori til praksis.
Erfaringer fra (og ikke mindst evalueringer af) de praktiske øvelser i introforløbet og fra pilotprojektet bringes også i spil her under præproduktion, produktion og postproduktion.
Foruden har klassen repeteret allerede gennemgået stof (fx dramaturgi, de tre produktionsfasers indhold og arbejdsværktøjer m.fl.). Til hjælp for eleverne er også givet manualer og tutorials i hhv. redigering og optagelse/produktion.
Udstyr til rådighed:
Produktion: egne telefoner samt ZHIYUN SMOOTH 4 smartphone gimbals/stabilisatorer
Postproduktion: Final Cut Pro X på skolens iMacs
Afslutningsvis repetition - eksamensøvelser med udgangspunkt i citater (anslag) fra:
Tenet (Christopher Nolan, 2020)
Evil Genius: The True Story of America's Most Diabolical Bank Heist (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69364109363",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69364109363",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69364109363"
}