Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Ejerskov Leonhardt
|
Hold
|
2024 1g mu (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenspil og sang
Holdet har arbejdet med enstemmigt sang, stemmedannelse og opvarmning.
Der er i løbet af året sunget: Der er et yndigt land, Komm, lieber Mai, Am Brunnen for der Tore, Øde Ø, Go Down Moses, I Danmark er jeg født, I Østen Stiger Solen Op, Mørk er November, Jeg Ved En Lærkerede, Lullaby of Birdland, Valravnen, Blaffersangen, Langebro, Den Lille Anemone, Det er i dag et solskinvejr,
Der er i løbet af året spillet:
4 chord songs i rundgangen I V Vi IV:
- I'm Your - Jason Mraz
- With Or Without You - U2
Sammenspil:
- Ung Kniv - Minds of 99
- Øde Ø - Rasmus Seebach
- Hound Dog - Elvis
- Mercy - Duffy
- Rockin' around the christmas tree
- Tidsrejsen - Casoline Castell
- Kvinde min - Gasolin'
- Rabalderstræde - Gasolin'
I sammenspil har eleverne fået kendskab til flere forskellige vestlige instrumenter og teknikkerne ved brugen. Holdet har spillet ved flere arrangementer og til morgensamling på skolen.
Faglige mål: Synge og spille en- og flerstemmige sanger og satser fra Danmark og verden.
Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af musik foran publikum.
Kernestof: Varieret udvalg af en- og flerstemmige sange fra ind- og udland.
Grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af musikstykker
Anvendt materiale: Noder og grafisk gengivelse af ovestående sange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb 2 - Kunstmusik
Holdet har arbejdet med forskellige perioder igennem tiden, form (Rondo), fuga, programmusik, gennemgang af et partitur, symfoniorkestret gennem perioderne, instrumenter, harmonisk analyse og melodik. Gennemgang har instrumentfamilier i symfoniorkestret og arbejdet med udvalgte instrumenter herfra.
Problemstillinger: Komponistens rolle og position, datidens samfund og musikerens opgaver og liv.
Faglige mål: Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng.
Identificere grundlæggende musikalske parametre og deres anvendelse og virkning
At lære noder/partiturer for at beskrive og dokumentere musikalske forhold og analysere musikken
Brug af musik på fremmed sprog (Tysk)
Kontakt til det omgivende musikliv. Møde med musikuddannelser, herunder en styrkelse af elevernes karrierekompetencer. Møde personer fra det omgivende musikliv og indgå i dialog med dem.
Kernestof: Periodens musikhistoriske og musikkulturelle forhold. Forskellige genrer i perioden.
Anvendt stof:
Lyttet og arbejdet med:
- Vivaldi "Foråret" 1. sats (Intensiv og auditiv lytning, form og instrumentering)
- Romantisk Lied "Lindenbaum" (Form, tekst, harmonik, melodik)
Holdet har sunget:
- Der er et yndigt land
- Komm, lieber Mai
- Lindenbaum
- I danmark er jeg født
- I østen stiger Solen op
- Mørk er November
- Jeg ved en Lærkerede
Holdet har læst
Christiansen, Susanne og Haaning, Mette Rigtrup "Kunstmusik - introduktion" fra Inspirationsmateriale til Musik Niveau C, 2019
Nationalmuseet: "Symfoniorkestrets besætning gennem tiden"
Holdet har besøgt Aarhus Symfoniorkester og har hørt:
- Faure - Pavane
- E-P. Salonen - Sinfonia Concertante
- A. Bruckner - Symfoni nr. 4 “Den romantiske”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb 3 - Folkemusik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 1 - Populærmusik
Vi har arbejdet med:
-Nutidens musikforbrug i modsætning til tidligere i historie (mediering og teknologi)
- Musikers indtjeningsmuligheder herunder også en gennemgang af rettigheder,
præsentation af KODA.
- Fankultur og idolisering, herunder også autenticitet kontra kommercialisering.
- Analyse af populærmusik (hitskabelon, soundbox og udtryksfelt
Inden for emnet populærmusik har holdet arbejdet med Jazz. Hvor kom jazzmusikken fra. Der er blevet analyseret og sunget sangene "Lullaby of Birdland". Analyse omhandlede instrumentering, form og akkompagnement. Her er blevet arbejdet med versionering af kompositionerne og måder at improvisere på.
Der er blevet diskuteret hvorvidt jazzmusik hører under populærmusik, og herefter sammenlignet med generelle træk fra henholdsvis kunst- og folkemusik
Faglige mål:
Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng.
Identificere grundlæggende musikalske parametre og deres anvendelse og virkning
At lære noder/partiturer for at kunne beskrive og dokumentere musikalske forhold og analysere musikken.
Demonstrere viden om fagets identitet.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof: Grundlæggende musiklærer og hørelære. Musikhistorie. Anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
Anvendt materiale:
Elever har læst kapitlet om populærmusik fra "Inspirationsmateriale til det nye c-niveau (Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik)” af Susanne Christensen og Mette Rigtrup Haaning. 6 sider.
Aare, Anders m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime 2000; siderne 118-123, 153-161
Udleveret ark:
- Musikkens parametre
- Formled
- Dynamik
- Popsang analyse
- Funktionbsanalyse i kvintcirkel
- Ark om soundboks
Arbejdsformer: Introduktion i klasseundervisning og analyse af selvvalgt popsang i mindre grupper og fremlæggelse heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt Studeret Emne - Gasolin' og Kim Larsen
Holdet valgte at arbejde med Gasolin' og Kim Larsen. Gennemgang af musikken, også i en historisk og samfundsmæssig sammenhæng, fra 1970 og frem til Kim Larsen død
Lavet fællesanalyse af nummer "Midt om Natten"
Sange sunget på holdet
- Blaffersangen
- Langebro
- De Smukke Unge Mennesker
- Midt om Natten
Efterfølgende har holdet lavet analyser af følgende numre, der er materialet til brug ved eksamen:
- De Smukke Unge Mennesker
- Langebro
- Vi er dem
- Joanna
- Kvinde min
Faglige mål: Analyse af musik og perspektivering til relevant og gennemgået historisk, samfundsmæssig, kulturelle, global og stil- genremæssig sammenhæng
Opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale.
Behandle problemstillinger, hvor også elementer fra andre fag indgår.
Kernestof: Grundlæggende musikteori og forståelse. Brug af musikalske parametre i analyse af musik og musikkens fortid, samtid og eftertid. Et særligt studeret emne
Anvendt materiale:
- Dansk Rockmusik 1960’erne til 1980’erne fra lex.dk
- Bille, Torben(Red.): Dansk Rockleksikon 1956 – 2002. Politikens Håndbøger 2002 af snit om Gasolin'
- Kim Larsen - Fra wikipedia- https://da.wikipedia.org/wiki/Kim_Larsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69367223325",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69367223325",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69367223325"
}