Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet G2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Christina Færge-Broberg
Hold
2025 G2 ap (
G2 ap
,
G2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I almendelen har vi som grundbog anvendt:
Rasmus Gottschalck & Marianne Terp, Hanne Leth Andersen, Nanna Flindt Kreiner, Marie Maegaard:
Sprogenes verden AP – Grundbog til amen sprogforståelse. Gyldendal 2013.
Verdens sprog:
s.7: Velkommen til Sprogenes verden
s. 9-10: Verdens sprog. Sprogfamilier.
Morfologi og ordklasser:
s. 19: Morfologi
s. 20-24: Substantiver.
s. 25-33: Verber.
s. 34-36: Adjektiver
s. 37: Adverbier
s. 40-41: Præpositioner
s. 42-44: Pronominer
s. 44: Konjunktioner
s. 46: Sammensatte ord
s. 47-48: Ordets mindste dele: Morfemer
Syntaks: Sætningsled og sætningsanalyse:
s. 49-66: om de forskellige ledfunktioner
s. 67-71: Helsætninger og ledsætninger
+Oversigter, dokumenter og øvelser på
minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Kære "Grundforløb 2", Jeg glæder mig til at møde jer torsdag morgen til den første latintime. Og bare rolig, det bliver ikke særlig svært :-) Læs introen til latin i "Sprogenes verden" og tag bogen med. I får også brug for en blyant eller to.
Gottschalck, Rasmus og Terp, Marianne: Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 113-120, 123-125, 128-133, 135-137
Læs på side 116-117 om Troja, så du kender historien godt. Læs om latinske substantiver side 120 øverst og lav den opgave færdig, vi begyndte på i torsdags. (Øvelse1, som I har i de kopierede ark)
Husk bogen 'Sprogenes Veje' idag - og til alle AP timer fremadrettet :)
Minlæring - sproglige familier
Find din bordgruppe og lav individuelt øvelserne nedenfor:
•Med din makker skal du lave en liste over hvad de forskellige legemsdele hedder på de forskellige sprog:
Lav følgende opgave med din makker (5-7 mins)
Afsnit
G2 Fordeling af sætninger til d. 28. august..pdf
I bogen: Læs den danske tekst en ekstra gang og herefter siden med gloser.
Vi mødes i hver vores klasser til fraværstjek osv :)
Lav de øvelser, som du ikke nåede i sidste time, til idag :)
Brainstorm:
Læs side 25 i ‘Sprogenes Veje’
Læs på side 132 § 8 om genitiv og på side 133 § 9 om adjektiver. Lav herefter øvelse 10 og 12 på side 3-4 i kompendiet. Husk at bruge skemaerne og gloserne i bogen.
Læs den danske tekst, så det bliver lettere at forstå den latinske.
Lav disse øvelser til idag - husk du havde 30 mins i sidste modul :)
Skriv i makkerpar begyndelsen på en artikel der handler om kærlighed (15 mins) – I må bruge chatgpt ‘study and learn’
Pronominer - øvelser - det du ikke når i timen, er lektie til næste gang!
Lav disse øvelser til i dag - husk at du havde 15 mins i sidste modul :)
Læs på side 132 om verbernes bøjning (§7) Bemærk, hvad der er ens i de fire bøjninger, og hvad der adskiller dem fra hinanden. Prøv at bøje appareo og remaneo, som begge er 2. bøjning. (Skriv bøjningerne ned) Læs desuden den danske tekst om Lucretia
Kvinde min_pronominer.docx
Eventyr_1.docx
Lav disse øvelser med pronominer til idag - husk at, du havde 30 mins i sidste time :)
Læs teksten med hvid baggrund på s. 40 + 41 højt med din makker – I skal skiftes.
Sportsjournalistik_præposition.docx
Lav denne øvelse til idag:
Sidste latintime er to uger siden, så der er nok brug for en smule repetition:-) Læs derfor igen den danske tekst til kapitel IV (4) på side 135, og tjek op på de to oversigtsskemaer, vi arbejder med hele tiden: Verberne på side 170 (kun præsens, dvs
Link til Quizlet
Latinquizlet
Arbejd videre med de latinske sætninger fra kapitel 4, Sextus Tarquinius. Du går bare videre fra det sted, du er kommet til, og arbejder koncentreret 15-20 minutter med at analysere og oversætte. I timen i dag laver vi også en lille midtvejsscreening
Minlæring
Linket er først aktivt fra kl. 9:00 torsdag
Frivillig træning til AP eksamen - lav denne startscreening hjemme, HVIS DU HAR LYST!
Latinlektier til torsdag d 23 okt.docx
Vigtigt: Se i Wordfilen, hvilke sætninger jeres makkerskabsgruppe er ansvarlig for.
Sætningens led - grundlæggende øvelser - lav dem til idag for at have nogenlunde styr på dem :)
Tilbud om studieværksted for dem, der ikke synes, de helt har fanget, hvad man gør i latin, men som gerne vil have bedre fod på det :-) Det kan vare kortere eller længere tid alt efter jeres behov.
Sætningsanalyse_elev.docx
Så er vi nået til den sidste time med ap-latin inden jeres eksamen på næste fredag. Vi vil arbejde med den sidste tekst, vi kan nå (kap. 6), og der bliver mulighed for at stille spørgsmål til det, I ikke føler jer sikre i endnu.(Tænk på, om du vil st
Quizlet - AP almen
Vigtige definitioner vedr. morfemer:
Vær tilbage 10:45 :)
Hel- og ledsætninger - lav disse øvelser til idag :)
Oversigt over de vigtigste grammatiske betegnelser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767807042", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767807042", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767807042" }