Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 G2 DA (G2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: "Begyndelser" + "I gymnasiet"
Grundforløbet er delt i to spor, hvor vi i første spor arbejder med at skabe et fælles sprog for dansk vha. kapitlet "Begyndelser" fra Perspektiver i dansk. Når vi har fået et fælles sprog om dansk, arbejder vi med temaet "I gymnasiet", hvor vi arbejder med tekster, der alle berører emnet "i gymnasiet". Arbejdet med teksterne skulle gerne give eleverne mulighed for at bruge sproget i praksis.
Vi har arbejdet med generelle begreber til analyse, derudover har vi fokuseret på begreber til lyrik samt fakta- og fiktionskoder ifm. dokumentar.
Aflevering 1: Skriv et brev til rektor: Synes I, at der skal være alkohol til gymnasiefester på VGT?
Aflevering 2: Analyserende artikel "Litteraturens fremstilling af gymnasietiden"
Tekster:
Tekster fra kapitlet "Begyndelser" til øvelser
Audi-reklame: #DriveProgress, Daugther (youtube.com)
Lotte Folke Kaarsholm: ”Kære studenter tag tiden tilbage” (2023)
SKAM (sæson 1, afsnit 3)
”De tre veninder” af Jesper Wung-Sung
12–TALSPIGE//HUSTLER (M/K) af Naiha Khiljee (2020)
”Min skoletid” af Dan Turèll
”Gymnasielærer: Spørg ikke studenten om karakteren. Sig tillykke” (Kristeligt Dagblad 11.6.2019)
”Det er meget markant: Studie viser stor effekt af karakterfri 1. g” (Uddannelsesmonitor.dk 14. januar 2025)
"12-tal til salg" (DR, https://www.dr.dk/drtv/program/12_tal-til-salg_64826)
Nye rejsende af Tine Høeg (s. 92-99)
Den kroniske uskyld af Klaus Rifbjerg (kap. 11)
Teori:
"Begyndelser" fra Perspektiver til dansk (kap. 1)
Håndbog til dansk (s. 26-27 + 42-45 + 54-60 + 80-81 + 154-155 + 157-159 + 231-235)
Begreb om dansk (kap. 3, synsvinkler og tre eksplicitte fortællertyper)
Andet
PEE-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 5-6 (Afsnittet "Styr fantasien") i samme dokument som sidst. Skriv noter på begrebslisten til følgende begreber: Ab ovo, In medias res, In ultimas res, (Dokumentet hedder "Kapitel 1 Begyndelser", og ligger dokumentmappen på lectio. (Dokumenter
-
Medbring bogen "Håndbog til dansk"
-
Læs resten af teksten (s. 6-9 afsnittene: "Dansk er mange ting" + "Al tekst er kommunikation") i dokumentet og udfyld begrebslisten.
-
Læs s. 154 - 155 om "Appelformer" i bogen "Håndbog til dansk" (den blå bog)
-
Læs s. 42-45 i Håndbog til dansk (om tid, miljø og personkarakteristik) + skriv på jeres aflevering
-
DRTV - Skam
-
Læs s. 80-81 i Håndbog til dansk (blå bog). Udfyld med begreber i begrebslisten. Sørg for at øv jer på alle de begreber vi har haft indtil nu.
-
Tarsiamaker
-
Læs dokumentet "Den analyserende artikel", så du har en overordnet forståelse for, hvordan man skriver i denne genre. Det er vigtigst, har læst s. 26-29
-
Afsnit
-
Sørg for at have analyseret de to digte af hhv. Naiha Khiljee og Dan Turéll til i dag. Jo mere I har styr på de to digte (hvad der egentlig siges og hvordan det fremstilles), jo nemmere er det at skrive i dag.
-
Husk at aflevere jeres foreløbige stil i lectio. Medbring jeres studiekort, så I kan printe i dag.
-
Læs om Toulmins argumentationsmodel i "Håndbog til dansk" s. 157-158
-
Læs s. 159 i "Håndbog til dansk". Toulmins udvidede model.
-
Læs den første 1½ side i vedhæftede dokument om "Autenticitetsmarkører" til i dag
-
Håndbog til dansk - Autenticitet - fakta og fiktion.docx
-
I skal have læst dokumentet om autenticitetsmarkører og fakta/fiktionskoder. Det ligger både i mappen og på mandagstimen.
-
I skal have lavet jeres digt og kreative produkt (som kan understøtte oplæsningen) klar til i dag. Digt og produkt skal kunne læses og vises i timen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767863911",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767863911",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767863911"
}