Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 G3 DA (G3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet
Grundforløbet er delt i to spor, hvor vi i første spor arbejder med at skabe et fælles sprog for dansk vha. kapitlet "Begyndelser" fra Perspektiver i dansk. Når vi har fået et fælles sprog om dansk, arbejder vi med temaet "I gymnasiet", hvor vi arbejder med tekster, der alle berører emnet "i gymnasiet". Arbejdet med teksterne skulle gerne give eleverne mulighed for at bruge sproget i praksis.
Vi har arbejdet med generelle begreber til analyse, derudover har vi fokuseret på begreber til lyrik samt fakta- og fiktionskoder ifm. dokumentar.
Aflevering 1: Skriv et brev til rektor: Synes I, at der skal være alkohol til gymnasiefester på VGT?
Aflevering 2: Analyserende artikel "Litteraturens fremstilling af gymnasietiden"
Tekster:
Tekster fra kapitlet "Begyndelser" til øvelser
Audi-reklame: #DriveProgress, Daugther (youtube.com)
Lotte Folke Kaarsholm: ”Kære studenter tag tiden tilbage” (2023)
SKAM (sæson 1, afsnit 3)
”De tre veninder” af Jesper Wung-Sung
12–TALSPIGE//HUSTLER (M/K) af Naiha Khiljee (2020)
”Min skoletid” af Dan Turèll
”Gymnasielærer: Spørg ikke studenten om karakteren. Sig tillykke” (Kristeligt Dagblad 11.6.2019)
”Det er meget markant: Studie viser stor effekt af karakterfri 1. g” (Uddannelsesmonitor.dk 14. januar 2025)
"12-tal til salg" (DR, https://www.dr.dk/drtv/program/12_tal-til-salg_64826)
Nye rejsende af Tine Høeg (s. 92-99)
Den kroniske uskyld af Klaus Rifbjerg (kap. 11)
Teori:
"Begyndelser" fra Perspektiver til dansk (kap. 1)
Håndbog til dansk (s. 26-27 + 42-45 + 54-60 + 80-81 + 154-155 + 157-159 + 231-235)
Begreb om dansk (kap. 3, synsvinkler og tre eksplicitte fortællertyper)
Andet
PEE-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs afsnittet ”Styr fantasien – tekståbninger” (s. 5-6) i dokumentet "Perspektiver i dansk s. 5-9 - Begyndelser" og udfyld forklaringer til begreberne på "Begrebslisten - generelle begreber": •Åbningsmodeller: •Ab ovo •In medias res •In ultima res
-
2. Indledninger.pptx
-
Læs afsnittet s. 6(fra 'Dansk er mange ting')-9 i dokumentet "Perspektiver i dansk s. 5-9 - Begyndelser" og udfyld forklaringer til begreberne i din begrebsliste:
-
Til alle jer, der ikke var der sidste gang: I har selvfølgelig selv ansvaret for at have orienteret jer i, hvad der blev gennemgået sidst (se PowerPoint og opgaver under dokumenter), og have lavet opgaverne fra sidst, så I har styr på fortællertyper
-
Læs afsnittet "Appelformer" (s. 154 nederst - 155) i Håndbog til Dansk (den blå bog I fik udleveret sidste gang).
-
Læs s. 42-45 i Håndbog til dansk og udfyld forklaringer på følgende begreber i begrebslisten:
-
Hvis man var fraværende sidst, skal man finde aflevering 1 under 'Opgaver' her i Lectio, læse opgaveformuleringen og have skrevet en halv side på afleveringen. Derudover skal man selvfølgelig også have lavet de andre lektier.
-
Læs Intertekstualitet.docx og forklar begrebet i din begrebsliste + se følgende korte video om PEE-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8
-
https://www.tarsiamaker.co.uk/
-
Læs s. 80-81 (digte) i Håndbog til dansk + udfyld Begrebsliste - digt.docx med de begreber, du har læst om.
-
Medbring Håndbog til dansk.
-
Læs Min skoletid af Dan Turell.docx + skim Den analyserende artikel.pdf
-
Afsnit
-
https://quizlet.com/dk/1078538133/grundforlobet-begreber-til-digt-flash-cards/?funnelUUID=b946bd7b-0fe1-406e-9685-807551ce98cf
-
Læs s. 157-158 i Håndbog til dansk om Toulmins argumentationsmodel og udfyld følgende begreber på Begrebsliste - generelle begreber:
-
Læs s. 159 i Håndbog til dansk om Toulmins udvidet argumentationsmodel. Medbring Håndbog til dansk.
-
Læs s. 231-232 om autenticitetsmarkører i Håndbog til dansk.
-
Forklar følgende begreber (fra sidst) på din begrebsliste:
-
Hvis man var fraværende sidst, skal man have set dokumentaren 12-tal til salg (43 min.), som kan ses på følgende link: 12-tal til salg | Se online her | DRTV og taget noter til følgende refleksionsspørgsmål:
-
Medbring høretelefoner, hvis du ønsker teksten læst højt.
-
Arbejdsspørgsmålene til Den kroniske uskyld skal være færdiglavet. De ligger på gårsdagens lektion.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767906650",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767906650",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72767906650"
}