Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 G1 nv (G1 nv, G1 nv bi, G1 nv fy, G1 nv ke, G1 nv ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Energi
Fysik:
BasisFysikC af Michael Cramer Andersen m.fl. Haase Forlaget
Side 59-65. Energi. Energiformer. Energibevarelse. Energiomdannelse. Energikæder.
Side 66 Effekt.
Side 67 Nyttevirkning.
Side 68-69 Opsamling om energi.
Side 71-76. Potentiel energi. Kinetisk energi. Mekanisk energi. Bevarelse af mekanisk energi.
Side 85 Termisk energi.
Side 86 kemisk energi.
Forsøg:
Blyhaglsforsøget
Brændværdi for stearin og lightergas (aflevering)
Naturgeografi:
Læsestof: 18 sider
Nørrekjær T.W., Vinther N. og Ladegaard-Pedersen P.: Naturgeografi C 3. udg. Lindhardt og Ringhof 2015: Strålings- og energibalancen s. 46-49.
Strålingsbalancen mellem ind- og udstråling
Albedoeffekten
Drivhuseffekten
Nørrekjær T.W., Vinther N. og Ladegaard-Pedersen P.: Naturgeografi C 3. udg. Lindhardt og Ringhof 2015: Fossil energi s. 133-137 + Bæredygtig energi s. 143-151
Verdens energiforbrug
Fossil energi
Kuldannelse
Olie- og gasdannelse: Fremstilling af naturvidenskabelig model - poster.
Dannelse af termiske tryk: Termisk varmelavtryk og termisk kuldehøjtryk
Placering af vindmøller i Ringkøbing-Skjern kommune ud fra digitale kort
Bæredygtig energi: Vindenergi, Vandkraft, Solenergi, Bioenergi og Geotermal energi.
Forsøg:
Strålingsbalancen - feltarbejde
Konvektionskammeret - laboratorieforsøg
Vindmølleplacering - digitalt forsøg
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej G1. Jeg hedder Thomas og skal have jer til naturgeografidelen af NV. Vi starter med at se på et emne om energi, og her er Jordens strålingsbalance vigtig at forstå. Hvis vejret er til det - og det ser det ud til at blive - så skal vi ud og lave n
-
Nørrekjær T W m.fl.: Naturgeografi C; sider: 46-49, 131-137, 143-148
-
NV Naturgeografi C.pdf
-
Øvelse-Stra_lingsbalance-og-drivhuseffekt.docx
-
Fossil energi.docx
-
Medbring jeres måleresultater fra sidste gang til Strålingsbalancen. Vi bruger noget af modulet på at lave afleveringen. Herudover skal vi se nærmere på verdens energiforbrug samt kuldannelsen.
-
Olie og naturgas NV G1.docx
-
Rapportskrivning.pptx
-
I skal læse om olie- og gasdannelse, herunder om olie- og gasfælderne.
-
BasisFysikC NV fysik sider.pdf
-
Olie og gas dannelse
-
Hør Claus fortælle om olie- og gasdannelse i undervisningslokalet.
-
Vi mødes i lokale 109. I skal være klar på jeres pladser kl. 8.00.
-
Forsøg med konvektionskammer + Vindmøller.docx
-
Andre bæredygtige energiformer end vindenergi G1.docx
-
Læs om forskellige typer af Bæredygtig energi. Der trækkes lod om forskellige emner mellem bordgrupperne, hvorefter der udfærdiges et PP, der skal fremlægges for resten af klassen næste gang.
-
Læs side 66, 71-76, 85-86 i vedhæftede dokument.Nogle af siderne side 71-76 læste I til sidste gang.
-
Husk at få lavet produkt til blyhaglsforsøget færdig og få det lagt ind i jeres portfolio, som er den OneNote jeg har delt med jer som hedder "G1 nv-notesbogen".
-
Læs side 85-86 i vedhæftede sider.BasisFysikC NV fysik sider.pdf
-
Læs vedhæftede dokument/forsøgsvejledning:Brændværdi for stearin og lightergas rapportskabelon.docx
-
Grupperne færdiggør deres PP om den tildelte energiform og fremlægger bagefter for resten af klassen.
-
informationer om festivalen 2025.docx Grupperne til festivalen.docx
-
Introduktion to _Rocket Science_ og tændstikraketter.pptx
-
Læs side 67 i vedhæftede dokument.BasisFysikC NV fysik sider.pdf
-
Sørg for at have set på jeres aflevering, så I ved hvad I skal spørge om, hvis I har problemer.Aflevering er individuelt, så man skal selv skrive sin aflevering, men man må meget gerne hjælpe hinanden med at lave beregningerne.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Strålingsbalancen
|
03-09-2025
|
|
nv festival video
|
19-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV-Kemi - Mad
Kemi:
Læsestof: youtube-videoer, videoer fra gymnasiekemi, dokumenter/PDF (det periodiske system, Aurum 1 s. 132-133, Biologi til tiden s. 26-29, Oplev naturvidenskaben)
Kernestof:
- Atomers opbygning (protoner, neutroner, elektroner)
- Det periodiske system (opbygning, grupper, perioder, elektronstruktur, atomsymbol)
- Reaktionsskemaer (kemiske formler, afstemning)
- Molekyler (elektronprikformel, bindinger, formler, navngivning)
- Polaritet (elektronegativitet, elektronegativitetsforskel i bindinger, polaritet af molekyler)
- Opløselighed (opløselighedsregler)
- Kulhydrater, fedt og protein
- Den naturvidenskabelige metode
Forsøg:
- Stoffers opløselighed i vand (laboratorieforsøg)
- Fedt i chips (laboratorieforsøg, aflevering)
- Glukose i sodavand og spaltning af sukrose (laboratorieforsøg)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Brændværdi for lightergas og stearin.
|
25-09-2025
|
|
Kemiaflevering - Rapport
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Biologien i mad
Biologi - Fagligt indhold:
- Madens primære næringsstoffer.
- Proteiners opbygning og funktion i kroppen.
- Kulhydraters opbygning og funktion i kroppen – herunder mono-, di- og polysakkarider.
- Triglyceriders opbygning og funktion i kroppen – herunder mættede og umættede fedtsyrer.
- Energiindholdet i 1g kulhydrat, 1g protein og 1g fedt.
- Den anbefalede energifordeling.
- Kendskab til de 7 kostråd.
- Fordøjelsessystemets opbygning (oversigt ifølge en figur)
- Fordøjelse af de primære næringsstoffer
- Enzymer og deres virkemåde
- Enzymers temperatur- og pH-optimum
- Naturvidenskabelig metode herunder kontrolforsøg, kvalitativ- og kvantitativ metode, replicerbarhed, objektivitet og 1 faktor-ændring.
Biologi - Arbejdsmetoder:
- Læsning
- Lærerpræsentationer
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Rapport/journal-arbejde
Biologi - Eksperimentelt arbejde:
- Påvisning af stivelse og protein i fødevarer
- Varedeklarationer for fedtstoffer
- Fordøjelse af protein med enzymet pepsin
- Fermentering af kikærter med Shio-Koji
- Drikkevarers smagskarakter afhængigt af brus, syre og pH
Biologi - Pensum:
- NF-Grundbogen s. 110-114
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900431934",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900431934",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900431934"
}