Holdet G me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2025 G me (G me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introforløb: filmsprog og virkemidler
Titel 2 2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introforløb: filmsprog og virkemidler

Eleverne introduceres for de mediefaglige kernebegreber, så en fælles terminologi efterfølgende kan danne udgangspunkt for mediefagsarbejdet, og eleverne rustes til det næranalytiske aspekt af faget. Her tages udgangspunkt i grundbogen 'Levende Billeder' med et lærersammenskriv fra bogens første kapitler. Termerne eksemplificeres gennem eksempler fra film og trænes gennem korte analyseopgaver. Sideløbende med det teoretiske, arbejdes der med små praktiske øvelser.

Anvendt tekst:

Schou, Hans Oluf og Olsen, Mimi: Levende Billeder, forfatterne og systime A/S, 2007: Ss. (12-46 + ss. 52-55) om virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold og genre. Forkortet til lærerproduceret terminologiliste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,50 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til Christopher Nolan som auteur og dermed de karakteristika, der er knyttet til hans produktioner. Dette kendskab opnås ved analyse af enkelte Nolan-værker, der samtidig suppleres af viden om og arbejde med dramaturgi. Arbejdet med analyserne skal generelt også indføre eleverne i terminologi (dvs. styrke deres analytiske arbejde af filmiske virkemidler og dramaturgi) samt arbejde med auteuranalyse, genrer m.fl.

I selve forløbet har vi set følgende produktioner:

- The Prestige (2006)
- Dunkirk (2017)

Øvrige klip - kortere formater:
Doodlebug (kortfilm) (1997)

Tekster:
- "Levende Billeder" (Mimi Olsen, Hans Oluf Schou (red.) - kapitel 2 - "Dramaturgi og fortælleforhold) (eget lærersammenskriv).

Derudover har eleverne fået lærerproducerede PowerPoints som supplement til forløbet, bl.a. med en oversigt over:
- Auteurtræk
- Om genrekonventioner og thrillergenren
- Om postmoderne film
- Om film noir
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer