Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1hf bk (1hf bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb: Form, indhold og kontekst
Indhold og fokus:
Forløbet introducerer billedkunstfaget gennem en undersøgelse af formelle virkemidler som komposition, rum, lys, farver og deres sammenhæng med kunstens indhold, symbolik og kontekst. I forløbet arbejdes analytisk med værker fra middelalderen til samtidskunsten (særligt maleri). Der arbejdes også med eksperimenterende praktiske øvelser, der skal skabe forståelse for teorien. Forløbet giver kendskab til elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst, hvor særligt formanalysen er i fokus.
Kernestof:
Form, indholds- og kontekstanalyse. Formanalytiske grundbegreber inden for komposition, rum, lys og farver. Betydningen af symbolik, kunstner, samtid og beskuer.
Værkeksempler til analyse med spredning fra middelalder til samtidskunst (før og efter 1800 samt de seneste 10 år).
Materiale:
Fra Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst:
Introduktion til billedkunst
Kap. 1 Form
Kap. 2 Indhold
Kap. 3 Kontekst
Øvelsesoversigt:
1. Analyser kompositionen i et værk og lav en skitse-parafrase med modsatte kompositionslinjer (blyant, farveblyant eller farvekridt).
2. Tegn tredimensionelle kasser og en perspektivisk tegning vha. linearperspektiv (blyant).
3. Tegn et objekt/en person med naturligt lys og clair-obscur (blyant, farvekridt).
4. Tegn en figur med en farvekontrast (farveblyant, kridt eller akvarel).
5. Lav en skitseparafrase over et værk med modsat farvebrug (farveblyant, kridt eller akvarel).
6. Vælg et eller flere billeder og analyser værkets indhold og form.
7. Undersøg konteksten af Picassos Guernica og diskuter jeres holdning til værket.
8. Lav et værk, der afspejler din samtid (ChatGPT).
9. Miniprojekt: Analyser form, indhold og kontekst i to værker. Vælg ét af værkerne og lav dit eget værk med inspiration fra dette. ENTEN med samme tema og nye formelle virkemidler, ELLER med samme formelle virkemidler og nyt tema.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Kroppen i kunsten
Indhold og fokus:
Forløbet gennemgår fremstillingen af kroppen gennem kunsthistorien, med særligt fokus på skulpturen som medie. Forløbet dækker den klassiske tradition, hvor kunsten gengiver traditionelle kropsidealer fra antikken, samt den moderne tradition, hvor kunsten bryder med disse idealer gennem fragmenterede, ekspressive og forvrængede kropsfremstillinger. Derudover behandles samtidskunstens brug af det grimmes æstetik, kroppen som materiale (herunder performance), samt den digitale tidsalders AI-manipulation af kroppen. Gennem forløbet udføres forskellige praktiske øvelser, og forløbet afsluttes med et projekt, hvor eleverne skal udføre analyse eller egne værker inspiration fra de forskellige kropsfremstillinger, som de har arbejdet med under forløbet.
Kernestof:
Værker fra før og efter 1800 samt de seneste 10 år.
Danske, vestlige og ikke-vestlige værker.
Skulptur, maleri, performance, digitale udtryk.
Undersøgelse af idé, strategi og intention bag udtryksformer og formsprog.
Æstetiske og innovative processer.
Materiale:
Kapitel 4.a, 4.b og 4.c om skulpturens form, indhold og kontekst i Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen.
Kapitel 4.1: ”Kroppen i kunsten” i Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen
Kapitel 4.3: ”Det grimmes æstetik” i Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen
”Spydbæreren af Polykleitos” i Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog til kunst og arkitektur
Øvelsesoversigt:
1. Eksperimenter med skulpturens komposition og virkemidler i modellervoks.
2. Eksperimenter med skulpturens virkemidler, udtryk og kontekst i AI.
3. Kompositionslinjer i og iagttagelsestegning af klassiske skulpturer.
4. Tidslinje med skulpturer og malerier fra middelalder, renæssance, barok og nyklassicisme.
5. Lav en dadaistisk collage af den fragmenterede krop.
6. Lav en ekspressionistisk og surrealistisk skulptur med AI.
7. Lav en skulptur af kroppen i ostevoks.
8. Lav en visuel præsentation af en samtidskunstner, der bruger kroppen som materiale.
9. Lav jeres egen performance med inspiration fra Bodies in Urban Spaces.
10. Projektarbejde om kunstnere, kroppens fremstilling, kropsidealer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900801718",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900801718",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900801718"
}