Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1hf me (1hf me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Introforløb: filmsprog og virkemidler
Eleverne introduceres for de mediefaglige kernebegreber, så en fælles terminologi efterfølgende kan danne udgangspunkt for mediefagsarbejdet, og eleverne rustes til det næranalytiske aspekt af faget. Her tages udgangspunkt i grundbogen 'Levende Billeder' med et lærersammenskriv fra bogens første kapitler. Termerne eksemplificeres gennem eksempler fra film og trænes gennem korte analyseopgaver. Sideløbende med det teoretiske, arbejdes der med små praktiske øvelser.
Anvendt tekst:
Schou, Hans Oluf og Olsen, Mimi: Levende Billeder, forfatterne og systime A/S, 2007: Ss. (12-46 + ss. 52-55) om virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold og genre. Forkortet til lærerproduceret terminologiliste.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,50 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til Christopher Nolan som auteur og dermed de karakteristika, der er knyttet til hans produktioner. Dette kendskab opnås ved analyse af enkelte Nolan-værker, der samtidig suppleres af viden om og arbejde med dramaturgi. Arbejdet med analyserne skal generelt også indføre eleverne i terminologi (dvs. styrke deres analytiske arbejde af filmiske virkemidler og dramaturgi) samt arbejde med auteuranalyse, genrer m.fl.
I selve forløbet har vi set følgende produktioner:
The Prestige (2006)
Dunkirk (2017)
Tekster:
- "Levende Billeder" (Mimi Olsen, Hans Oluf Schou (red.) - kapitel 2 - "Dramaturgi og fortælleforhold) (eget lærersammenskriv).
Derudover har eleverne fået lærerproducerede PowerPoints som supplement til forløbet, bl.a. med en oversigt over:
- auteurtræk
- Om thrillergenren
- Om postmoderne film
- Om film noir
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Inception (2010) - fokusspørgsmål.docx
-
Christopher Nolan - auteuroversigt.pdf
-
Vi mødes i biografen og ser videre på filmen. Det, vi ikke når at se af resten af filmen, ses derhjemme inden næste gang (bookes til jer på CFU).
-
Inception.mp4
-
Vi arbejder med den film, vi så sidst.
-
Vi arbejder i dag med kortfilm som medietype.
-
Richard Raskin - kortfilmsparametre.docx
-
Vi starter i dag vores første lidt længere filmprojekt - først med et kig på kortfilmen som genre og dernæst en introduktion til jeres pilot.
-
I skal i dag storyboarde jeres pilotprojekt. Mere om det i timen.
-
Vi ser film. Vi mødes i biografen.
-
1. The Prestige (2006) - fokusspørgsmål.docx
-
Vi ser resten af filmen færdig. Vi mødes i bio.
-
Filmisk overblik.webp
-
Gruppe 1 - film noir-genren.pdf
-
Gruppe 1 - thrillergenren.pdf
-
Gruppe 2 - Dramaturgisk analyse.docx
-
4 min, The Prestige 2006, Chris Nolan.mp4
-
The Prestige - prøveeksamensøvelse.pdf
-
Vi arbejder med den film, vi så i sidste uge.
-
I skal i dag optage jeres pilotprojekt. Vi mødes i mediefagslokalet, hvor jeg kort viser jer hvordan man kan bruge mikrofoner, og så skal I få optaget til alle jeres tre film.
-
1. Gode råd til eksamen - mediefag 1.HF 2025.doc
-
2. 4 min, The Prestige 2006, Chris Nolan.mp4
-
2. The Prestige - prøveeksamensøvelse.pdf
-
3. Camillas eksempler - The Prestige.docx
-
I skal være færdige med at optage jeres pilotprojekt, da I får timen i dag (og næste gang) til at redigere projekterne.
-
Mediefag - terminologi og filmsprog.pdf
-
Quizlet - selvtest
-
I skal optage og redigere jeres pilotprojekt færdigt.
-
Hvordan man eksporterer i Final Cut Pro X
-
Dagens fælles mål:** Pilotprojekt - redigeres og afleveres i dag! (to film pr. gruppe) ** Alle, der ikke har gjort det endnu, skal lave øvelsen på mandagens time (1. modul): The Prestige-prøveeksamen (se mandagens vedhæftninger og tag dem i den række
-
Eksamensgrupper - udspil
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3. Pilotprojekt
Formålet i dette forløb er, at eleverne arbejder praktisk med alle tre faser af filmproduktion: præproduktion, produktion og postproduktion. Dette gøres ved, at eleverne gennemføre et kort pilotprojekt.
Fra læreplanen lærer de derfor i dette forløb at kunne følgende:
– betjene optage- og redigeringsudstyr
– planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper
– bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion
– anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser
– tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe
– udarbejde synopsis og storyboard
– anvende dramaturgiske grundprincipper
– forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.
Her arbejder eleverne altså med de filmsproglige virkemidler og dramaturgi, der udarbejdes storyboard, synopsis og skudliste, og eleverne benytter kamera til produktion og redigeringsprogram til postproduktion.
Eleverne er blevet vist forskellige manualer, instruktionsvideoer og tutorials i hhv. optagelses- og redigeringsudstyr.
Kontekst:
Ramme: kampagnefilm for mediefag – "født til at skabe drama!"
Baggrund: ”Born to Create Drama”-kampagnen for The Young Director Award, der afholdtes under den internationale reklamefestival i Cannes (2009-2010): http://theinspirationroom.com/daily/2010/young-directors-award-born-to-create-drama/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Richard Raskin - kortfilmsparametre.docx
-
Vi starter i dag vores første lidt længere filmprojekt - først med et kig på kortfilmen som genre og dernæst en introduktion til jeres pilot.
-
I skal i dag storyboarde jeres pilotprojekt. Mere om det i timen.
-
Vi ser film. Vi mødes i biografen.
-
1. The Prestige (2006) - fokusspørgsmål.docx
-
Vi ser resten af filmen færdig. Vi mødes i bio.
-
Filmisk overblik.webp
-
Gruppe 1 - film noir-genren.pdf
-
Gruppe 1 - thrillergenren.pdf
-
Gruppe 2 - Dramaturgisk analyse.docx
-
4 min, The Prestige 2006, Chris Nolan.mp4
-
The Prestige - prøveeksamensøvelse.pdf
-
Vi arbejder med den film, vi så i sidste uge.
-
I skal i dag optage jeres pilotprojekt. Vi mødes i mediefagslokalet, hvor jeg kort viser jer hvordan man kan bruge mikrofoner, og så skal I få optaget til alle jeres tre film.
-
1. Gode råd til eksamen - mediefag 1.HF 2025.doc
-
2. 4 min, The Prestige 2006, Chris Nolan.mp4
-
2. The Prestige - prøveeksamensøvelse.pdf
-
3. Camillas eksempler - The Prestige.docx
-
I skal være færdige med at optage jeres pilotprojekt, da I får timen i dag (og næste gang) til at redigere projekterne.
-
Mediefag - terminologi og filmsprog.pdf
-
Quizlet - selvtest
-
I skal optage og redigere jeres pilotprojekt færdigt.
-
Hvordan man eksporterer i Final Cut Pro X
-
Dagens fælles mål:** Pilotprojekt - redigeres og afleveres i dag! (to film pr. gruppe) ** Alle, der ikke har gjort det endnu, skal lave øvelsen på mandagens time (1. modul): The Prestige-prøveeksamen (se mandagens vedhæftninger og tag dem i den række
-
Eksamensgrupper - udspil
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900834114",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900834114",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900834114"
}