Holdet 1hf me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2025 1hf me (1hf me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introforløb: filmsprog og virkemidler
Titel 2 2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan
Titel 3 3. Pilotprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introforløb: filmsprog og virkemidler

Eleverne introduceres for de mediefaglige kernebegreber, så en fælles terminologi efterfølgende kan danne udgangspunkt for mediefagsarbejdet, og eleverne rustes til det næranalytiske aspekt af faget. Her tages udgangspunkt i grundbogen 'Levende Billeder' med et lærersammenskriv fra bogens første kapitler. Termerne eksemplificeres gennem eksempler fra film og trænes gennem korte analyseopgaver. Sideløbende med det teoretiske, arbejdes der med små praktiske øvelser.

Anvendt tekst:

Schou, Hans Oluf og Olsen, Mimi: Levende Billeder, forfatterne og systime A/S, 2007: Ss. (12-46 + ss. 52-55) om virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold og genre. Forkortet til lærerproduceret terminologiliste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,50 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Fiktionsforløb (auteur): Christopher Nolan

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til Christopher Nolan som auteur og dermed de karakteristika, der er knyttet til hans produktioner. Dette kendskab opnås ved analyse af enkelte Nolan-værker, der samtidig suppleres af viden om og arbejde med dramaturgi. Arbejdet med analyserne skal generelt også indføre eleverne i terminologi (dvs. styrke deres analytiske arbejde af filmiske virkemidler og dramaturgi) samt arbejde med auteuranalyse, genrer m.fl.

I selve forløbet har vi set følgende produktioner:

The Prestige (2006)
Dunkirk (2017)

Tekster:
- "Levende Billeder" (Mimi Olsen, Hans Oluf Schou (red.) - kapitel 2 - "Dramaturgi og fortælleforhold) (eget lærersammenskriv).

Derudover har eleverne fået lærerproducerede PowerPoints som supplement til forløbet, bl.a. med en oversigt over:
- auteurtræk
- Om thrillergenren
- Om postmoderne film
- Om film noir
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Pilotprojekt

Formålet i dette forløb er, at eleverne arbejder praktisk med alle tre faser af filmproduktion: præproduktion, produktion og postproduktion. Dette gøres ved, at eleverne gennemføre et kort pilotprojekt.

Fra læreplanen lærer de derfor i dette forløb at kunne følgende:

– betjene optage- og redigeringsudstyr
– planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper
– bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion
– anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser
– tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe
– udarbejde synopsis og storyboard
– anvende dramaturgiske grundprincipper
– forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.

Her arbejder eleverne altså med de filmsproglige virkemidler og dramaturgi, der udarbejdes storyboard, synopsis og skudliste, og eleverne benytter kamera til produktion og redigeringsprogram til postproduktion.

Eleverne er blevet vist forskellige manualer, instruktionsvideoer og tutorials i hhv. optagelses- og redigeringsudstyr.

Kontekst:

Ramme: kampagnefilm for mediefag – "født til at skabe drama!"

Baggrund: ”Born to Create Drama”-kampagnen for The Young Director Award, der afholdtes under den internationale reklamefestival i Cannes (2009-2010):  http://theinspirationroom.com/daily/2010/young-directors-award-born-to-create-drama/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer