Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 G bk 2 (G bk 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb: Form, indhold og kontekst
Indhold og fokus
Forløbet introducerer billedkunstfaget gennem en undersøgelse af formelle virkemidler som komposition, rum, lys, farver og deres sammenhæng med kunstens indhold, symbolik og kontekst. I forløbet arbejdes analytisk med værker fra middelalderen til samtidskunsten (særligt maleri). Der arbejdes også med eksperimenterende praktiske øvelser, der skal skabe forståelse for teorien. Forløbet giver kendskab til elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst, hvor særligt formanalysen er i fokus.
Kernestof
Form, indholds- og kontekstanalyse. Formanalytiske grundbegreber inden for komposition, rum, lys og farver. Betydningen af symbolik, kunstner, samtid og beskuer.
Værkeksempler til analyse med spredning fra middelalder til samtidskunst (før og efter 1800 samt de seneste 10 år).
Fra Katrine Charlotte Busk: “Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst”:
Introduktion til billedkunst
Kap. 1 Form
Kap. 2 Indhold
Kap. 3 Kontekst
Øvelsesoversigt
1. Analyser kompositionen i et værk og lav en skitse-parafrase med modsatte kompositionslinjer (blyant, farveblyant eller farvekridt).
2. Tegn tredimensionelle kasser og en perspektivisk tegning vha. linearperspektiv (blyant).
3. Tegn et objekt/en person med naturligt lys og clair-obscur (blyant, farvekridt).
4. Udfyld skemaet med farvernes valør og jordfarveskalaen
5. Tegn en figur med en farvekontrast (farveblyant, kridt eller akvarel).
6. Vælg et eller flere billeder og analyser værkets indhold og form.
7. Undersøg konteksten af Picassos Guernica og diskuter jeres holdning til værket.
8. Lav et værk, der afspejler din samtid (ChatGPT).
9. Miniprojekt: Analyser form, indhold og kontekst i to værker. Vælg ét af værkerne og lav dit eget værk med inspiration fra dette. ENTEN med samme tema og nye formelle virkemidler, ELLER med samme formelle virkemidler og nyt tema.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72932673502",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72932673502",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72932673502"
}