Holdet 1hf id2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025 1hf id2 (1hf id2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Dans som samværsform

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball

Formålet med floorballforløbet er at mestre grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder. I de første lektioner er hovedvægten af undervisningen fokuseret på grundlæggende boldtilvænning samt læring af grundlæggende teknikker i floorball. I de efterfølgende lektioner sættes disse grundlæggende teknikker sammen i en taktisk kontekst, så eleven opnår en forståelse af samspillet mellem teknik og taktik.  

Forløbet tager udgangspunkt i nedenstående elementer og vil også blive vurderet ud fra mestringen af disse elementer.

- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Udføre et håndledsskud
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning

Rytmisk opvarmning - fokuspunkter:
- Planlægning og udførelse af rytmisk opvarmningsprogram (den almene del) med fokus på:
- Bevidsthed om bevægelseskvalitet i de enkelte øvelser
- Evnen til at bevæge sig i takt til musik - herunder at kunne finde 1-slaget
• Fysiologisk virkning (om deltagerne bliver varme – herunder tilpasning til målgruppen)
• Om musik og øvelser passer sammen
• Om der er en hensigtsmæssig progression
• Evnen til at styre og lede opvarmningen

- Bevidsthed om formålet med og fysiologisk effekt af opvarmning


Materiale:
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Opvarmning, træning og test (s. 90-95) (ca. 6 sider)

Idræt C - teori i praksis - Samspillet mellem musik og bevægelse (s. 71-72) (2 sider)

I alt ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

Forløbets fokus er progression og engagement gennem varierede øvelser og spil, samtidig med at eleverne opbygger tekniske og i mindre udstrækning taktiske færdigheder i pickleball. Overordnet er målet med forløbet at præsentere eleverne for en idrætsaktivitet, der er i rivende vækst primært i USA, men som også har potentiale til at fylde i idrætsbilledet i DK.

Fokus i pickleball:

- basal teknik i for- og baghåndsslag - herunder udgangsposition med battet midt for kroppen og let foroverbøjet

- basal teknik i for- og baghåndsflugtninger - herunder udgangsposition med battet midt for kroppen

- bevægelse i position til slaget ("hen-og-stå, så-slå")

- fortrolighed med regler – især double-bounce-reglen ved serv, non-volley i ”køkkenet”  samt pointtælling i double

- kendskab til (men ikke beherskelse i praksis) af hensigtsmæssig position på banen i henholdsvis defensiv og offensiv


Materiale:

Videogennemgang af reglerne i pickleball: Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball (ca. 1,5 sider)

Damedouble på eliteniveau: WOMEN'S PRO GOLD 2024 US Open Pickleball Championships (ca. 5 min.) (ca. 1,5 sider)

Idræt C - teori i praksis - kap. 1 s. 7-14 (om idrættens organisering) (ca. 7 sider)


”DTF og DGI indgår pickleball-aftale med Sport Scandinavia” – artikel fra Dansk Tennis Forbund (ca. 2 sider)

I alt ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dans som samværsform

Der arbejdes med dans som samværsform eksemplificeret ved folkedans og pardans.

Fokus i folkedans:
- erfaring i at danse med forskelige partenere og i større grupper (kredsdanse)
- bevægelse i takt til musikken.

Folkedanse:
- Hamborg sekstur
- Snurrepisken
- Hattemageren

Vals og jive – faglige mål og fokuspunkter:
- Grundtrin i den rigtige rytme
- At kunne sammensætte en lille dansekoreografi ud fra grundtrin, én eller flere variationer fra listen nedenfor samt gerne selvopfundne bevægelser/variationer
- At opnå forståelse for hensigtsmæssig føring og kunne gøre rede for med- og modføring samt at få erfaringer med at danse med forskellige partnere
- At kunne tælle ind i musikken og begynde en dansesekvens på første taktslag


Trinoversigt jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Chassé ved siden af hinanden
- Stop and go


Trinoversigt vals:
- Grundtrin
- Højredrejning
- ”Boks”
- venstredrejning

Herudover skal eleverne blive bevidste om de helt store linjer i dansehistorien samt kunne gøre rede for forskellen på dans som samværsform (det sociale element) versus dans som udtryksform (performance-element).


Materiale:
Idræt C kap. 7 Musik og bevægelse – det dansende menneske (s. 67-74) – (ca. 8 sider)
Instruktionsvideo til jive (ovennævnte variationer) (ca. 2 sider)
Instruktionsvideoer til to rutiner i vals (ca. 1 side)

I alt ca. 11 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer