Holdet 2022 id/bx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/bx (1bx id, 2bx id, 3bx id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis/Ultimate
Titel 2 Grundtræning
Titel 3 Kropsbasis med Dans
Titel 4 1g Lanciers
Titel 5 Fodbold (c+b niveau)
Titel 6 Forløb#6 Opvarmningsprogrammer
Titel 7 Forløb#7 Volleyball
Titel 8 Forløb#8 skumtennis
Titel 9 Forløb# 2g LANCIERS
Titel 10 Forløb#10 Træningsprojekt / crossfit
Titel 11 Forløb#11 Floorball
Titel 12 Forløb#12 HIP HOP og Performance
Titel 13 Forløb#13 Lanciers 3g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis/Ultimate

Læringsmål til ultimate:
Kropslige kompetencer:
Kondition/udholdenhed
Eksplosivitet/spændstighed
Tekniske kompetencer:
Krop-bold-koordination:
Evnen til at kast og gribe en frisbee/ bolde med forskellige egenskaber :
Kast: baghånds-, forhånd- og overhåndskast
grebene på frisbeen
rotation/spin af frisbeen
Gribe: høj og lav fingergreb samt pandekagegribning
Evnen til at pivoterer
Taktiske kompetencer:
Individuel taktik:
Evnen til at gøre sig spilbarhed: finde det frie rum, temposkift, retningsskift og kommunikation
Nærtaktisk:
Evnen til at udføre personligt- og zoneforsvar
Evnen til at gøre sig spilbar i spilsituationer
Holdtaktisk:
Spilforståelse. Evnen til at gøre holdet bedre - have et blik for hvor frisbeen/bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen i både forsvar og angreb
Innovative kompetencer: Spilkonstruktion, med inddragelse af spilhjul og forudbestemte benspænd : gruppevis  kunne udtænke , nedskrive forklare og evaluere et spil
Refleksiv kompetence:
Samfundsvidenskabelig og humanistisk idrætsteori
Kende reglerne og kunne spille efter spillets ånd


Pensum:
Læs reglerne
Læs rubric’en
Videoer:
Introduktion til spillet: https://www.youtube.com/watch?v=ZE5acMNpmXE
Introduktion til spillet: https://www.youtube.com/watch?v=Z5TKai4Sgsk
Kasteteknik: https://www.youtube.com/watch?v=EPtM0NaTZ7I
Gribeteknik: https://www.youtube.com/watch?v=Qxud0pL7xho&spfre+load=10
Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=gonrOw-6D1s
Spilbarhed (cut): https://www.youtube.com/watch?v=CqpPfVZ1HeI (se kun fra 0:00 til 3:40)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundtræning

Læringsmål:
At have en god fysiske kapacitet inden for både kondition- og styrketræning.
At beherske teknikken i grundlæggende øvelser inden for muskeltræning: såsom squat, lounges, kettlebell swing og thrusters
At kunne koble teori og praksis så man har en grundlæggende viden om træningsmetoder inden for konditionstræning og forskellige former for muskeltræning
At kunne udvikle nedskrive , forklare , gennemføre og evaluere et cirkeltræningsprogram.
Pensum: C - det er idræt s 32-58
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kropsbasis med Dans

Læringsmål kropsbasis:

Kropslige kompetencer:
Kondition/udholdenhed
At være i god kondition
Koordination
At kunne lære de forskellige grundtrin og danseserier

Tekniske kompetencer:
Krop-musik-koordination
At kunne tælle takter i musikken
At kunne finde 1’erne i musikken
At kunne bevæge sig i takt til musikken
Funktionelle helkropsbevægelser
At kunne sammensætte komplekse bevægelser
Idrætsdisciplinens udtryk
At kunne bevæge sig i de forskellige dansearters stilart

Taktiske kompetencer:
Individuel taktik, nærtaktisk og holdtaktisk
At kunne lære koreograferede serier
Overføre taktik til ny sammenhæng
At kunne bevæge sig i de forskellige dansearters udtryk

Innovative kompetencer:
At kunne koreografere nedskrive og gennemføre en lille dansesekvens i grupper under inddragelse af LABANs teori

Refleksive kompetencer:
IT-hjælpemidler til arbejde med kvalitet i bevægelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1g Lanciers

Læringsmål:
At beherske til fatning og opstilling i kvadrille
At kunne gøre kompliment /hilse
At kunne føre sin dame og lade sig føre
At  kunne kende til og udføre chassé-trin og trinkombinationer
At beherske de enkelte danses opbygning
At beherske alle 5 ture
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fodbold (c+b niveau)

Læringsmål fodbold:
Kropslige kompetencer:
Kondition/udholdenhed
Eksplosivitet/spændstighed
Koordination

Tekniske kompetencer:
Krop-bold-koordination:
At kunne beherske forskellige aflevering og modtagninger:
Afleveringer: inderside, vrist og halvliggende vrist
Modtagninger: inderside/fod og bryst
At kunne beherske vendinger med bolden

Taktiske kompetencer:
Individuel taktik:
Evnen til at gøre sig spilbarhed: finde det frie rum, temposkift, retningsskift og kommunikation
Nærtaktisk:
Evnen til at udføre personligt forsvar
Evnen til at gøre sig spilbar i spilsituationer
At beherske bandespil
Holdtaktisk:
Spilforståelse. Evnen til at gøre holdet bedre - have et blik for hvor bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen i både forsvar og angreb
Overføre taktik til ny sammenhæng
Evnen til at kunne overføre taktisk forståelse fra boldspilsforløbene i 1.g og 2.g samt kunne anvende disse i fodboldspillet.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Opvarmningsprogrammer

Planlægge og gennemføre et opvarmningsprogram.
Der skal vises et element for klassen,  videofilmes en selvvalgt del og efter lodtrækning fremvise et element der ikke før er vist. Desuden skal hele programmet beskrives mht musik og bevægelsernes sammenhæng med musikken Der skal skrives et kort teoriafsnit om opvarmnings effekt på kroppen.  

Evaluerings punkter se i øvrigt RUBRIC ( ligger i INTRO dokument)
• Aktiv, konstruktiv deltagelse i planlægning og udformning af programmet
• Understøtter musikken bevægelsen (passer musikken til øvelsen)
• Udnyttes musikkens temaer
• Evne til at gennemføre programmet, følge musikken
• Bliver man varm (tid, intensitet)
• Opbygningen / progressionen af opvarmningsprogrammet.
• Afleveringspapirets kvalitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Volleyball

Læringsmål i volley:
• Kropslige kompetencer:
o Eksplosivitet/spændstighed
o Koordination

Bemærk at holdet har spillet efter Teenvolley-regler. Dvs at der er modificerede regler mht Teenvolley.
1. Efter serv,  gribes første berøring af modtagende hold, mens de to næste skal være volleyslag (bagger, finger). Eller 2. en sværere variant, hvor 1 berøring er bagger eller fingerslag hos modtagende hold, mens anden berøring er en griber, og tredje berøring et volleyslag over nettet.


• I forløbet er udgangspunktet at eleverne aldrig har spillet volley og målet er derfor at eleverne opnår et ”rimeligt” niveau i de tekniske kompetencer:
o Krop-bold-koordination:
At kunne beherske forskellige slag:
Underhåndsserv
Fingerslag
Baggeslag
        Smash : kende til opspring og armføring i smash


Benarbejde:
At stå klar med lavt tyngdepunkt
At lade bevægelser udgå fra ben


• Taktiske kompetencer:
o At kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til boldens bane og medspillernes placeringer
o At have et blik for hvor bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen


• Teoretiske kompetencer:
o At kunne reglerne og point tællingen

MATERIALE
Volleyspillet uddrag fra https://www.kgm.dk/Video/Sport/Volleyball/Volleyball
Fingerslag https://www.youtube.com/watch?v=OL1Iq2Dai6A&t=50s&ab_channel=VolleyballDanmark
Baggerslag https://www.youtube.com/watch?v=h_xqw1lbYF4  se video baggerslag
Volley underhånds serv https://www.youtube.com/watch?v=LZiEk-YIiJY&ab_channel=DGI
Smash Se  smash fra 2.10 – 3.54 (fodarbejde) + 7:41 (armsving)
fokus: for H hånd ( V hånd modsat)
startposition V fod bagerst
tilløb: alm skridt m Vfod herefter langt Hfod og hurtigt Vfod  (V-HV)
fodisæt sidste step: vinkel hvor tå peger nærmest parallelt med nettet (stop - og rotationshjælp)
armsving (7:41): begge arme tilbage på det lange 2 skridt fokus på albueføring og afvikling i hook

teori C det er idræt si 53-54 træning af spændstighed ved plyometrisk træning og effekten af forspænding, samt træning af muskelstyrke se især figur 2.10
si 164 kunne forklare: koncentrisk, excentrisk og statisk arbejde

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 skumtennis

Læringsmål i tennis

Kropslige kompetencer:
o Koordination
o Spændstighed


• I forløbet er udgangspunktet at eleverne aldrig har spillet skumtennis eller tennis og målet er derfor at eleverne opnår et ”rimeligt” niveau i de tekniske kompetencer:

Krop-bold-koordination:
At kunne beherske forskellige slag i forhold til greb, kropsposition og armføring
Forhånd
Baghånd En hånds og /eller tohånds
Serv
Flugtning

Benarbejde:
At løbe så der opnås en optimal udgangsstilling for slaget
Arbejde med lavt tyngdepunkt

Taktiske kompetencer:
o At kende til spilcentrum og kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til modstanderens forudsætninger og boldens bane og evt medspillernes placeringer
o At have et blik for hvor bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen


Teoretiske kompetencer:
o At kunne reglerne og point tællingen med PARTI og SÆT samt serverækkefølgen


MATERIALE
Forhånd
Baghåndsgreb   
enhånds baghånd
serv    
forhånds flugtning
tælling med PARI og SÆT samt serverækkefølge i double
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb# 2g LANCIERS

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Træningsprojekt / crossfit

Læringsmål i træningsprojekt /crossfit

• Kropslige kompetencer:
o Aerob kapacitet (kondital) evalueret ved biptest
o Teknisk beherskelse af disciplin i crossfitt, herunder styrkevurdering og forståelse for kroppens bevægelsesmønster for at skabe kraft og støtte til tunge vægte.
o Evne til at gennemføre de fællesudførte workouts.


o Krop vægt koordination:
At kunne beherske de udvalgte discipliner og overføre en set video til egenbevægelser.
At arbejde med minimering af vægtstangsarme, således at vægt holdes tæt til kroppen og lige over led.
Alt efter den valgte disciplin at kunne udnytte
vægtens bevægelsesenergi i swing
forspænding i de relevante øvelser f.eks push press
balance og styrke de relevante øvelser f.eks pistol squat og hand stand push up, samt wallclimb


• Taktiske kompetencer:
o At kunne vurdere eget overskud i forhold til at kunne gennemføre en work out således at udbyttet bliver optimalt.


• Teoretiske kompetencer:
o At kunne planlægge et længerevarende træningsforløb, med fornuftig målsætning og progression iforhold til udgangspunktet.
o At kunne anvende videoer til indlæring af komplicerede bevægelsesmønster og bryde bevægelsesmønster ned i delelementer
o At kunne anvende crossfitt træningsprincipper i opbygning af Work out, således at der arbejdes fornuftigt med belastning og pauser i forhold til at få det maximale udbytte ud af træningen.

At kunne inddrage teori om kondition , aerob og anaerob energifrigivelse og styrketræning (C det er idræt kap2): fokus fysiologiske forbedringer ved forbedret kondition , kredsløbs og stofskiftekondition, forskel på aerob og anaerob energiudvikling, Styrketræning vs muskeludholdenhed, begrebet 1RM og anvendelse af antal gentagelser sæt og pauser for at opnå den ønskede effekt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Floorball

Floorball læringsmål og Rubric
Tekniske og taktiske færdigheder i floorball
o At beherske teknik i forhold til stav- og boldkontrol i spilsituationer dribling, pasning, modtagning og trækskud.
o At beherske afleverings- og modtagnings teknik i spilsituationer
o At kunne gøre sig spilbar i spilsituationer: temposkift, retningsskift, timing, være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt
Fysisk form
o Have en god kondition og hurtighed
Evnen til at koble teoretisk og praktisk forståelse
o At kende basale regler i floorball og at kunne spille efter dem
o At kende begrebet VO2 max og kunne koble det til sundhedsfremme
Evnen til at bidrage konstruktivt til et læringsrum for alle
Evnen til at samarbejde
o At man evner at gøre holdet bedre
Evnen til at udvikle sig indenfor ovenstående punkter

Materiale
TEKNIK
• Floorball Fundamentals - Dribbling & Stick handling fokus se det lave tyngdepunkt, det lukkede blad, vide hvad tic tac og tipping (se 1:16) er
• driblinger og finter
• Afleveringer sweep og flick  og modtagning  se film   https://www.youtube.com/watch?v=JOLG2FMOV3Q  fokus: hvor er bold i forhold til kroppen i de to afleveringer og hvordan er kontakttid (slav mod bold) forskellig
• SKUD: TRÆKSKUD (sweep) fra tid 0-1:00 Floorball Fundamentals – Shooting  SLAGSKUD 0-0:44

TEORI VO2max og træning af VO2 max ved intervalarbejde , fysiologiske og psyko/sociale effekter
• den nye idrætsbog "Yubio" her: https://www.dropbox.com/scl/fi/mqp5k0nfj9t2b1jsii1mq/Yubio-Idr-t-C-B-2024de Frederiksberg-Gymnasium-uendelig.pdf?rlkey=gxyl8w1473jeftzgc56pqiw2h&dl=1  læs kapitel 3 side 75-77 om kondition og intervaltræning: fokus hvilke fysiologiske gevinster giver god kondition og hvilke sygdomme vil træning generelt forebygge
• Uddyb med https://holdspil.ku.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2016/motionsfloorball-styrker-sundheden-hos-aeldre-maend/
https://nexs.ku.dk/nyheder/2020-nyheder/intervaltraening-saenker-blodsukkeret-og-mindsker-fedtmaengden/
• statistikker : ”Danskernes sundhed – overvægt 2021” og ”Overvægt, sundhed og kondition”
https://vorespuls.dk/loeb/artikler/10-20-30-loeb-har-dokumenteret-effekt

REGLER  kopiside regler  i floorball ellers henvises til Yubio  si 632 - 639


RUBRIC
Bedømmelseskriterier: 1. grad af målopfyldelse 2. grad af målopfyldelse 3. grad af målopfyldelse 4. grad af målopfyldelse
At beherske teknik i forhold til stav- og boldkontrol i spilsituationer - Holder sjældent med 2 hænder på staven
- Holder sjældent med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder nogle gange med 2 hænder på staven
- Holder nogle gange med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har ofte problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder ofte med 2 hænder på staven
- Holder ofte med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har sjældent problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder altid med 2 hænder på staven
- Holder altid med stor afstand mellem hænderne på staven
- Mestrer de forskellige boldkontrol øvelser
At beherske afleverings- og modtagnings teknik i spilsituationer - Står sjældent i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår sjældent at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår sjældent at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår sjældent hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står nogle gange i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår nogle gange at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår nogle gange at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår nogle gange hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står ofte i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår ofte at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår ofte at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår ofte hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står altid i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Mestrer at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Mestrer at modtage og aflevere bolden med lukket blad
- Mestrer hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering
At kunne gøre sig spilbar i spilsituationer - Formår sjældent at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår sjældent at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår sjældent at finde de frie rum på banen - Formår nogle gange at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår nogle gange at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår nogle gange at finde de frie rum på banen - Formår ofte at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår ofte at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår ofte at finde de frie rum på banen - Mestrer at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Mestrer at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Mestrer at finde de frie rum på banen
At man evner at gøre holdet bedre - Formår sjældent at skabe plads til sine medspillere
- Formår sjældent at spiller sine medspillere
- Formår sjældent at placere sig rigtigt på banen i de forskellige spilsituationer - Formår nogle gange at skabe plads til sine medspillere
- Formår nogle gange at spiller sine medspillere
- Formår nogle gange at placere sig - Formår ofte at skabe plads til sine medspillere
- Formår ofte at spiller sine medspillere
- Formår ofte at placere sig - Mestrer at skabe plads til sine medspillere
- Mestrer at spiller sine medspillere
- Mestrer at placere sig rigtigt på banen i de forskellige spilsituationer
Teoretisk forståelse.
At have kendskab til  VO2 max relation til sundhed og kunne anvende denne teori Formår ikke at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Formår nogen grad  at  inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Formår med meget  få mangler at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Mestrer at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition
At kende og kunne efterleve regler Formål ikke Formår i nogengrad Formår med meget  få mangler Mestrer de introducerede regler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 HIP HOP og Performance

Faglige mål:
• Du kan tælle musik i taktarten 4/4
• Du kender (pop)sanges grundlæggende strukturer med intro, vers, omkvæd, c-stykke og outro
• Du kan bevæge dig i takt til musikken
• Du kan indlære og  danse udvalgte koreografier
• Du kan sætte kvalitet i bevægelserne (god timing i trin, tydelige og markerede bevægelser, overskud til at kigge op)
• Du laver selv en hiphop-inspireret koreografi
• Du kan arbejde kreativt overføre billedmateriale til bevægelser og inddrage laban i den koreografi du selv skal lave
• Du skal samarbejde med en gruppe om et fælles produkt

pensum Hip hop historie Yubio 1423-1426
udleveret materiale om LABAN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Lanciers 3g

Fra 1-3 g ialt 7 moduler
Læringsmål:
At beherske til fatning og opstilling i kvadrille
At kunne gøre kompliment /hilse
At kunne føre sin dame og lade sig føre
At  kunne kende til og udføre chassé-trin og trinkombinationer
At beherske de enkelte danses opbygning
At beherske alle 5 ture

I 3g arbejdes der med
• timing og præcision  i bevægelser ( musik krop koordination)
• at gøre alle bevægelser små og elegante
• korrekt udførelse af chasse-trin ( på tæer, trin tilstræbes at være på lige linie , det ene ben "jagter det andet")
• Balance´-trin (på tæer, vægtoverførsel i gallop rytme)
Indmarch til lanciers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer