Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg og demokrati i Danmark
Titel 2 Velfærdsstaten i en globaliseret verden
Titel 3 International politik
Titel 4 Global økonomi og politisk regulering i Danmark og
Titel 5 Kobolt og international politik
Titel 6 Kriminalitet
Titel 7 Kompetent medborgeskab
Titel 8 EU i en global verden
Titel 9 Massemedier og politisk meningsdannelse
Titel 10 Det amerikanske valg
Titel 11 Intersektionel feminisme
Titel 12 Rep international politik
Titel 13 rep økonomi
Titel 14 Rep EU

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg og demokrati i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 International politik

Deadline: Putin og Kim - Rigtige venner?  14.09.2023, ttps://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-putin-og-kim-_-rigtige-venner_408599
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Velfærd, sundhed og fattigdom 08-05-2023
International Politik og demokratiske rettigheder 17-09-2023
Screencast om afbrænding af religiøse værker 09-10-2023
Projektopgave - Congos kobolt miner 30-11-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Kobolt og international politik

Kobolt sikkerhed, menneskerettigheder og samhandel - Congo, EU og Kina
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kriminalitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 EU i en global verden

EU i et internationalt politisk perspektiv.

Tema 1: Ukrainekrigen

Tema 2: Klimaudfordringen

Tema 3: Flygtningekrisen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Massemedier og politisk meningsdannelse

Jf. Læreplanen


Indhold

Teorier
- De fem nyhedskriterier
- Teorier om mediepåvirkning
- Jurgen Habermas: Den herredømmefri samtale
- Teorien om gruppepolarisering
- Minerva-modellen
- Deltagelses og konkurrencedemokrati

Begreber
- Mis, des og malinformation
- Cheapfakes, deepfakes

Arbejdsmetoder
- Gruppefremlæggelse
- Induktiv
- Deduktiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det amerikanske valg

Jf. læreplanen

Indhold

Teorier
- Valgsystemer, flertalsvalg i enkeltmandskredse
- Vælgeradfærdsteorien om rational choice og
- Den socialpsykologiske teori om vælgeradfærd
- Negative parishianship, rachel bitecoefer
- Molins model om partiadfærd
- Anthony Downs medianvælgerteori

Begreber
- Vælgerdemografi
- Svingstater
- Issuevælger
- Fordelingspolitik
- værdipolitik
- deltagelses og konkurrencedemokrati

Politikbogen
- 130-135
- 99-103

Arbejdsmetoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Intersektionel feminisme


Jf. læreplanen skal eleverne
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende egne beregninger, tabeller, diagrammer, og modeller.
undersøge samfundsmæssige problemstillinger og diskuterer foreliggende problemer herpå.

Formålet i dette forløb har været at arbejde med ovenstående ud fra sociologi, identitetsdannelse og socialisering, samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande samt se på samfundsforandringer fra forholdet mellem aktør og struktur.

Dette er blevet lært gennem forløbet intersektionel feminisme hvor eleverne har set på ligestilling ud fra

Køn
- den kulturelle kode, the mental load, Axel Honneths teori om anerkendelse og Giddens teori om individualisme ifbm. udviklingen af kvinden og mandens identitet.
-
Etnicitet
- integrationsformer og forskellige former for kulturel identitet

Seksualitet
Selvstændig Egen undersøgelse af LGBT + vilkår i DK og forebyggelse

Social klasser
De fem sociale klasser, Bourdieus teori om sociale kapitaler, samt en analyse af uddrag fra Glenn Beck.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer