Holdet 2022 SP/SPB-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP/SPB-1 (1auxz SPB, 2auxz SPB, 3auxz SPB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Begynderspansk
Titel 2 2: Argentina
Titel 3 3: El amor y la igualdad
Titel 4 4: Pandillas (EKSAMENSEMNE)
Titel 5 5: El laberinto del fauno
Titel 6 6: Inmigración de Latinoamérica a EE.UU. (EKSAMENS
Titel 7 7: El imperio azteca
Titel 8 8: Samtaletræning
Titel 9 9: Spanien - før og nu (EKSAMENSEMNE)
Titel 10 Online hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Begynderspansk

I 1.g arbejder vi med udvalgte dele af grundbogen “Mucho Más”, og derudover har der til hvert modul været tilknyttet et ppt med dagens emne og grammatik hertil (se dokumenter). Målet er at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk forståelse for at opnå kommunikative kompetencer på spansk (tale, lytte, læse og skrive) og samtidig lære om den spansktalende verden og kulturforståelse.
Eleverne har også arbejdet med at udvikle kreative og innovative spil til grammatiktræning til hinanden, og undervisningen har i det hele taget været en del spilbaseret med forskellige typer læringsspil og rollespil. .

Faglige mål og grammatik:
Udtale på spansk
At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tal (1-100)
- Farver og andre adjektiver
- Spanske ord for andre sprog og lande og samtale om hvilke sprog man selv og andre taler.
- Tale om dyr, fortælle om sine egne kæledyr og spørge om andres kæledyr.
Tale om mad og bestille på restaurant
- Ugedagene, klokken og tidsangivelser for døgnet
- At beskrive udseende
- bøjning af regelmæssige og udvalgte uregelmæssige -ar/-er/-ir -verber/udsagnsord
- ser, estar og hay og hvornår man skal vælge hhv. ser, estar, hay
- træne relevante udtryk til billedbeskrivelse
- bøjning af substantiver/navneord og bestemt og ubestemt artikel (un, una, el, la, los, las)
- bøjning og placering af adjektiver/tillægsord
- personlige pronominer som subjekt (jeg, du, han/hun osv.)
- possessive pronominer (min, din, hans, hendes osv.)
- genitiv/ejefald
- andre vigtige verber: tener, ir, querer, poder
- gustar
- præpositioner og stedsadverbialer
- sammensatte substantiver/sammensatte navneord
- tener + que + verbum i infinitiv (fx tengo que estudiar - om noget man skal/er nødt til)
- fremtid med ir+a+verbum i infinitiv
- førnutid med haber+ - ado /-ido

Materiale:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): udvalgte sider i bogen
- ppts til de enkelte timer
- Minlæring

Supplerende materiale:
- Forskellige sange på spansk
- Forskellige små videoer for at øve og høre ordforråd om de ting vi løbende har arbejdet med, fx fra Tío español og ProfedeEle
- Duolingo
- Quizlet
- Wordwall

Sidetal:
15
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Desafío de diciembre 01-01-2023
Presentación 02-02-2023
Me gusta la música 06-03-2023
Diálogo 10-03-2023
Descripción de "Encanto" 27-03-2023
Me gusta ser un influencer 24-04-2023
Tegneserie 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2: Argentina

Retratos Argentinos

I forløbet er der fokus på at forstå og tale spansk om Argentina.

1) Viden om og mundtlig beskrivelse af landet Argentina, simpel historie og kultur, samt viden om det særlige ved spansk i Argentina (udtale, grammatik og slang)

2) Eleverne bliver præsenteret for filmen "Infancia Clandestina" og særligt instruktøren bag filmen.

3) Spillefilmen: ”Infancia Clandestina"

Vi undersøger sammenhængen mellem filmen og instruktøren.

I forbindelse med Argentina-temaet har vi genopfrisket pluskvamperfektum.


Grammatiske fokuspunkter:

Introduktion til datid


Eleverne har arbejdet med emnet på mange forskellige måder, bl.a. gennem billedbeskrivelser, formidling gennem skrift og videoer.

Materiale:

Film: Infancia Clandestina. (5 sider)
Bog: Retratos Argentinos (9 sider)
PDF: Infancia Clandestina (28 sider)

Sideantal: 42
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video: Soy Juan 27-09-2023
El hombrecito vestido gris 25-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: El amor y la igualdad

I dette forløb arbejder vi med emnet kærlighed og ligestilling med fokus på, hvordan disse to kulturelle fænomener er forbundet med hinanden.
Den første del af forløbet har fokus været på de forskellige typer af kærlighed, der findes (eros, filial, agape, osv.), samt arbejdet med kærlighedshoroskoper, hvor eleverne selv har skrevet og indtalt et horoskop med fokus på den grammatiske tid ”futurum”. Derudover har vi set den argentinske kortfilm ”El inicio de Fabrizio”, hvor vi har lavet billedbeskrivelse, resume og øvet ordforråd. I forbindelse hermed har de lavet en aflevering, hvor de har lavet et resume og en personkarakteristik. I samme forbindelse har vi diskuteret synet på sex og tabuiseringen af det i spansktalende lande vs. Danmark.
Vi har hørt spanske kærlighedssange, hvor eleverne har lavet fremlæggelser for klassen af en sang og læst kærlighedsdigte hvor eleverne selv har skrevet et digt og læst det højt for hinanden.
I den anden del har vi fokuseret på ligestilling mellem køn og seksuel orientering, ved at læse tekster og se filmen ”Carmen y Lola” og på baggrund heraf har vi diskuteret og fået viden om diskrimination i Spanien og Sydamerika, romaer i Spanien og perspektiveret til andre syn og holdninger til køn, kærlighed og seksuel orientering i Danmark og andre lande vs. de spansktalende lande. Derudover har vi kort arbejdet med begrebet machismo og feminismo i Sydamerika, hvor vi har set Horisont programmet ”Det kvindelige tæskehold fra La Paz, læst tekst om machismobegrebet samt øvet billedbeskrivelser og lavet skuespil over selvopdigtede machismosituationer.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk med overemnet ”kærlighed” formidlet gennem forskellige medier herunder film, sange, digte og tekst.
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster omhandlende kærlighed
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger omhandlende kærlighed og den diskrimination i forbindelse herved som kan opleves i spansktalende lande og kulturer.
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i forbindelse med kærlighed, sex og seksuel orientering i de spansksprogede områder til Danmark og andre lande.
- Øve billedbeskrivelse
- Øve gengivelse af hovedpunkterne i en tekst

Kernestof:
- Ordforråd til emnet ”El amor y la igualdad”
- Grammatik: Futurum
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder


Materiale

Burton, Neel. Estos son los 7 tipos de amor, 2020:
https://www.psychologytoday.com/es/blog/estos-son-los-7-tipos-de-amor

PP til modul 1: Tipos de amor, casos de la vida real

Tekst:
El horóscopo del amor 2021:
https://www.euroresidentes.com/horoscopos/horoscopos-2021/escorpio-2021.html

Sang: Ella y èl” af José Luis Perales
https://www.youtube.com/watch?v=n76gSIcbKqE&ab_channel=Jos%C3%A9LuisPerales-Topic

Kortfilm: Biasin, Mariano (2015): El inicio de Fabrizio
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fabrizios-foerste-gang

Selvvalgt kærlighedssang

Digt: Gane, Miguel: “Habla, habla, Habla”

Tekst: Mariángeles de Argentina fra bogen ”La identidad contrasasa”

Film: Carmen y Lola
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005171/carmen-lola

Dokumentar: DR (2023): Horisont: Det kvindelige tæskehold fra La Paz
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-kvindelige-taeskehold-fra-la-paz_413126

Tekst: El sexo en proceso: “Introducción a los estereotipos y al machismo”

Sideantal: 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Carmen y Lola 27-11-2023
Calendario de adviento 08-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Pandillas (EKSAMENSEMNE)

Pandillas en Latinoamérica

I forløbet er der fokus på at forstå og tale spansk om bandemiljøet i Latinamerika.

I forløbet får eleverne indblik i, hvordan banderne er opstået, samt hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen.  

1) Eleverne bliver introduceret til, hvordan banderne er opstået som følge af borgerkrigen i El Salvador, idet banderne Maras er skabt af salvadoranske immigranter i gettoerne i Los Angeles (USA).
Eleverne får indblik i Latinamerikas fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid.

2) Dokumentaren: ”Entras si quieres, sales si puedes”

Vi undersøger, hvorfor Carlos og Isabel er kommet ind i banderne og hvorfor de vil ud af banderne. Endvidere har vi belyst problemerne med at komme ud af banderne.

I forbindelse med Pandilla-temaet har vi genopfrisket perfektum (førnutid).  Ligeledes er opgaverne opbygget, så eleverne skal skelne mellem ser og estar.

3) Sin nombre

Vi ser og arbejder med filmen Sin Nombre.

4)
Eleverne arbejder i grupper med forskellige uddrag fra "En la pandilla somos familia" (Jainas, La policía og Ilopango) og producerer små rollespil over emnet.

Grammatiske fokuspunkter:

Perfektum
Udvidet nutid (estar + gerundium)


Eleverne har arbejdet med emnet på mange forskellige måder, bl.a. gennem billedbeskrivelser, formidling gennem tegneserie og videoer. De er også blevet introduceret til delprøve 1-genren.

Materiale:

Film: Entras si quieres, sales si puedes (http://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs )
Film: Sin Nombre.
Bog: Retratos latinos en California, 1 udgave, 1. oplag, Gyldendal (2012) siderne 76-79
Uddrag fra "En la pandilla somos familia"

Sidetal:
40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: El laberinto del fauno

I forløbet er der fokus på at forstå og tale spansk om instruktøren Guillermo del Toro og brugen af symboler i hans film, primært "El laberinto del Fauno"

1) Eleverne bliver præsenteret for instruktøren Guillermo del Toro, herunder de 4 store fysiske symboler og 4 store tematiske symboler, som del Toro gør brug af i de fleste af hans film.

2) Spillefilmen: ”Laberinto del Fauno" (Filmstriben)

Vi ser filmen og bruger symbolerne.

I forbindelse med temaet, har vi trænet imperfektum og præteritum.


Grammatiske fokuspunkter:

Imperfektum
Præteritum


Eleverne har arbejdet med emnet på mange forskellige måder, bl.a. gennem billedbeskrivelser, resumé, formidling gennem manuskript-skrivning og videoer

Materiale:

Film: Laberinto del Fauno (5 sider)
Bog (PDF): Drejebog til Laberinto del Fauno (32 sider)

Sideantal: 37
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til samtale i timen 01-05-2024
Vídeo 08-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6: Inmigración de Latinoamérica a EE.UU. (EKSAMENS

I dette forløb har vi kigget på immigration fra Latinamerika til USA. Vi har dels talt om årsage til migration (push/pull-faktorer) samt læst og set personlige beretninger, og vi har talt om "el sueño americano" - og om den kan indfries.

Udover emnet har vi arbejdet med de skriftlige eksamensgenrer samt øvet billedbeskrivelse, både mundtligt og skriftligt, lavet videoproduktioner, øvet fri mundtlighed om tekster og genbesøgt principperne for mini-til-maxi-sætning.

Materialer:
Estados Unidos, un país con muchos hispanohablantes
Uddrag fra "Migración latinos EE.UU."
Héctor Nieto: Sueños
Udvalgte digte af Balam Rodrigo
"Which way home", dokumentar på CFU
Interview m. Alma Cruz

Sideantal: 50



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: El imperio azteca

I dette forløb har vi arbejdet med aztekerriget i både et historisk og nutidigt perspektiv.
Vi har lært om aztekerriget og Mexicos historie gennem dokumentarer samt beskrivende tegneserier.
Derudover har vi snakket om hvordan historien og særligt oprindelige folkefærd bliver (genfortalt og skildret i nutiden. Dette har vi gjort på baggrund af tegnefilmen “La ruta hacia El Dorado”, hvor vi har talt om “la reperesentacíon” og “etnocentrismo”. I forlængelse heraf har vi også set på Diego Riveras vægmalerier af Mexicos historie og arbejdet med at argumentere for egen holdning på spansk.
Rent grammatisk har vi brugt tid på datid og skriftligt har eleverne arbejdet med at skrive læserbreve.

Materialer:
“Aztekerrigets glemte pyramider” (dokumentar)

“El imperio Azteca” (tegneserie)
“La ruta hacia el Dorado” (tegnefilm)

“‘Road to El Dorado’ Has No Respect for History”
Autentiske anmeldelser på nettet af “La ruta hacia El Dorado”

Sideantal: 60
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 i timen 20-11-2024
Læserbrev - El Dorado - delprøve 2 28-11-2024
Delprøve 1 05-12-2024
Afslutning på forløb 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8: Samtaletræning

I dette mini-forløb har vi arbejdet med samtaletræning og fri mundtlig sprogproduktion ved hjælp af bl.a. mindmaps.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9: Spanien - før og nu (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb har vi arbejdet med Spanien og set det både i et historisk og nutidigt perspektiv.

Rent historisk har vi kigget på de to sider af krigen, og forholdt os dels til de historiske fakta og karakteristika for hver side, dels talt om "memoria histórica" og om "pacto del olvido". Derudover har vi talt om kønsroller.

Derudover har vi været på studietur til Barcelona, hvor vi bl.a. har besøgt Sagrada familia, og i forbindelse med studieturen har vi også talt om kultur og kulturforskelle, ligesom vi har talt om Catalonien og ønsket om selvstændighed.

Rent grammatisk har vi brugt meget tid på at genopfriske al den grammatik, vi har lært, og vi har øvet delprøve 1 en del. Derudover har vi øvet mundtlige eksamenssamtaler og fri mundtlighed, ligesom eleverne i Barcelona har lavet interviews med indfødte spaniere.

Materialer:
"Guide til den gode kone" fra 1953
"Skyggen af Franco", podcast
"La trinchera infinita", film
Ana la catalana
La generación de los mil euros
Tamara, la madrileña
Jóvenes adictos a las tradiciones - hacer castells es adrenalina pura

Sideantal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Online hjælpemidler

I må bruge følgende online hjælpemidler til eksamen:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer