Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SPB/e (1e SPB, 2e SPB, 3e SPB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til den spansktalende verden
Mundtligt og skriftligt ordforråd op- og udbygges. Forståelse for den spanske grammatik gør med tiden eleverne i stand til aktivt at bruge dette ordforråd både i forhold til at tale om teksterne i undervisningen og i forhold til mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse.
Afleveringerne veksler imellem grammatiske øvelser, billedbeskrivelser og mere fri fremstilling - f.eks. præsentation af eleven selv, dennes familie og interesser eller beskrivelse af en ferie. Målet er at eleverne skal kunne begå sig på et elementært spansk i skrift og tale.
Mundtligt og skriftligt ordforråd op- og udbygges (fokus ligger på elevnære temaer som identitet, familie, tøj, fritid, sport, klokken, vejret, tallene (0-100) mm.).
Basal grammatik:
- Den bestemte/ubestemte artikel
- Genitiv
- De regelmæssige bøjninger i præsens
- Subjektspronominer
- Spørgeord
- Bøjning af uregelmæssige verber i præsens: ser, estar, tener, ir
- Anvendelse af ser/estar/hay
- Nær fremtid
- Før nutid
- Adjektivernes bøjning i køn og tal
- Tallene 1-100
- Klokken
- Gustar og lignende verber
- Refleksive verber
Kernetekster:
Grundbog (e-bog): Angel Carmona Zambrano og Inge Margrethe Clausen og Martin Windeløv. Tapas – Online. Gyldendal, 2017. https://tapasonline.systime.dk/?id=1.
Supplerende stof:
Interaktive øvelser fra diverse hjemmesider:
www.quizlet.com og www.kahoot.com
Online grammatik: www.minlaering.dk
Kortspil m. verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La Guerra Civil Española
I dette forløb vil vi undersøge og arbejde med den spanske borgerkrig primært i perioden 1936-39 men også den efterfølgende periode og dermed drage paralleller til hvorledes krigstiden på sin vis stadig spøger i nutidens Spanien. Helt konkret vil eleverne i begyndelsen af forløbet skulle opnå forståelse for baggrunden for krigens udbrud samt de mest centrale begivenheder og personer i selve krigen. Derefter vil vi arbejde med den efterfølgende proces (diktaturet) og perspektivere til nutiden.
Eleverne har kendskab til regionale forskelle både sprogligt og kulturelt men ikke til årsagerne bag denne diversitet. Derfor vil forløbet også behandle både de ideologiske og religiøse konflikter.
Film: Jon Garaño, Aitor Arregi, Jose Mari Goenaga “La Trinchera Infinita” (2019) (5 ns)
Film: Guillermo del Toro, "El Laberinto del Fauno", (2006) (10 ns)
Jesús Nieto, “La Guerra Civil Española”, fra B. Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen Galerías, Gads Forlag 2002. (4 ns)
Joan Carles Canela: “Los protagonistas del golpe de Estado de julio 1936 en España”, 2016, El Periodico.
https://www.elperiodico.com/es/politica/20160717/alzamiento-nacional-protagonistas-5265253 (2 ns)
“La sublevación militar. El desarrollo de la guerra civil. Evolución política de las dos zonas durante la guerra civil.” Historias Siglo 20. (1 ns)
http://www.historiasiglo20.org/HE/14a-1.htm
Supplerende stof:
Stig Jørgensen: "SPANIEN - krise, krig, diktatur, demokrati", 2009. Uddrag. (2 ns)
Jesper Samson: ”Den spanske borgerkrig”, 2017. https://faktalink.dk/spanske-borgerkrig#anchor3259 (1 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pandillas y narcotráfico (EKSAMENSEMNE!)
I forløbet er der fokus at forstå og tale spansk om bandemiljøet i Latinamerika. Eleverne får indblik i, hvordan banderne er opstået, samt hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen samt hvorfor det er så problematisk af forlade bandemiljøet igen. Ydermere får arbejder vi med Latinamerikas fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid.
Eleverne ser og arbejder med filmen ”Sin Nombre” samt dokumentaren ”Entras si quieres, sales si puedes”. De arbejder med remediering af filmene, skriftligt arbejde samt billedbeskrivelse både skriftligt og mundtligt.
Grammatiske fokuspunkter (repetition):
- Uregelmæssige verber i præsens
- Udvidet nutid
- Repetition af før nutid
- Repetition af præteritum og imperfektum
- Gambitter
Kernetekster:
Film: Cary Joji Fukunaga: ”Sin Nombre” (2009) (10 ns)
Dokumentar: Udenrigsministeriet: ”Entras si quieres, sales si puedes” (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Las civilizaciones precolombianas
Formålet med forløbet ”Las civilizaciones precolombinas” er at eleverne skal have en viden om Aztekerriget inden spaniernes ankomst. Eleverne skal desuden kunne beskrive udvalgte elementer af aztekernes samfund og myter, samt mødet mellem aztekerne og spanierne.
Eleverne skal vide – og kunne forklare – hvordan elementer fra aztekerriget er blevet blandet med den spanske kulturarv og hvordan denne sammenblanding kommer til udtryk i den nutidige mexicanske kultur i bl.a. de dødes dag.
Der vil desuden indgå skriftlige opgaver med fokus på at forklare viden om emnet i et simpelt sprog, samt billedbeskrivelser.
Vi har derudover også lært lidt om andre civilisationer i Amerika før spanskerne kom, og eleverne har fremlagt om dem.
Grammatisk fokus:
Førnutid
Estar + gerundium
Datiderne præteritum og imperfektum
Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
Materiale:
Zambrandt og Clausen, Tapas, Gyldendal, 2001, s. 75-76 og 88-90.
Isabel & Greenberg, Descubre… el imperio azteca, 11 siders uddrag u.sidetal.
"El quinto sol" Myte fra aztekerriget
Dokumentaren "Aztekernes glemte pyramider" https://www.dr.dk/drtv/serie/aztekernes-glemte-pyramider_282934
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Telenovelas (EKSAMENSEMNE!)
Vi har i dette forløb arbejdet med telenovelas og øvet ordforråd i denne forbindelse.
Vi har set telenovelas, læst tekster om telenovelas og eleverne har selv lavet en telenovela.
Løbende i forløbet har elevere også fremlagt sange på spansk.
Kernestof:
Film: casa de mi padre (2015)
Juana la virgen, episode 1
Artikel: 18 Cosas que pasan en TODAS las telenovelas
https://www.buzzfeed.com/jessicalima/cosas-que-pasan-en-todas-las-telenovelas
Kapitel 3.2 "Telenovelas" fra bogen "México en perspectiva"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Género policíaca
Indhold
Krimigenren har længe fascineret læsere og seere med sine fortællinger om forbrydelse, opklaring og retfærdighed. I den spansktalende verden har genren udviklet sig fra klassiske detektivhistorier til komplekse fortællinger, der ofte afspejler sociale og politiske realiteter. Både i litteraturen og på film og tv bruges krimien som et spejl på samfundets skyggesider og magtstrukturer.
Materiale
Læste cases og artikler (10 NS)
Læste Lola Lago Una Nota Falsa (20 NS)
Så sæson 1, episode 1 af Már de Plástico (10 NS)
Så Short Crime Story (Elementary A2 Level) på youtube (1 NS)
Arbejdsformer
Læreroplæg
Skuespil over kapitler fra Lola Lago bogen
Lytte til oplæsning af kapitler fra Lola Lago
Tablero detective i klassen
Quizlet, Blooket og Wordwall
Arbejdsark med sandt/falsk, spørgsmål til teksten, indsættelsesøvelse, m.m.
Billedbeskrivelse
Grammatik
Repetition af imperfektum og præteritum
Repetition af gerundium
Refleksive verber og pronominer, samt placering af direkte og indirekte pronomen
Faglige mål
”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
”udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk”
”benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Música
Musik spiller en central rolle i den spansktalende verdens kultur og identitet. Fra traditionelle stilarter som flamenco og rancheras til moderne reggaetón og latinpop har musikken både formet og afspejlet samfundsudviklingen. Den er også et vigtigt middel til kulturel udveksling og identitetsskabelse blandt unge i dag, både i og uden for den spansktalende verden.
Arbejdsformer
Eleverne vælger selv musikgenren og finder selv materialet, hvilket munder ud i en fremlæggelse for klassen samt en musikvideo indenfor den valgte genre
Vi har lyttet til forskellige musikgenrer og har skullet ’gætte’ hvilken det er
Grammatik
Futurum
Faglige mål
”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”
”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”
”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mundtlighed
Mundtlighed er en grundlæggende færdighed i sprogtilegnelse og kommunikation. I dette forløb har vi arbejdet med at styrke elevernes evne til at udtrykke sig spontant, klart og nuanceret på spansk. Gennem samtaleøvelser, debatter og rollespil er der blevet arbejdet med autentiske situationer og kulturelle normer for kommunikation i spansktalende lande.
Materialet
Arbejdsformer
Quizlet og Blooket med gambitter og sætningsindledere og så videre til brug i samtaler
Tabú - forklar et ord, uden at sige ordet, til hvis man står og ikke kan komme i tanke om hvad det hedder
Dialogøvelser
Mindmap
Rollespil
Billedbeskrivelse
Grammatik
Spørgeord
Gambitter
Sætningsindledere
Faglige mål
”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
”benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Højniveautur (Gaudí)
Rejse til Barcelona med fokus på Gaudí og hans arkitektur (2 NS)
Faglige mål
”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
”præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk”
”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”
”benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Género de terror
25.03-04.04 Género de terror
Gysergenren spiller på menneskets frygt og fascination af det ukendte. I den spansktalende verden har især spanske og latinamerikanske filmskabere markeret sig internationalt med psykologiske og symbolske gysere, der ofte trækker på regionens myter, religion og historie.
Materialet
Artikler (3 NS)
Filmen Orfanato (20 NS)
Arbejdsformer
One-on-one snak om en film eller serie
Faglige mål
”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
”udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53933610454",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53933610454",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53933610454"
}