Holdet 2022 SP/SPB-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP/SPB-2 (1bc SPB, 2bc SPB, 3bc SPB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte elektroniske hjælpemidler
Titel 2 Begyndersprog i 1. g
Titel 3 Pandillas (EKSAMENSTEMA)
Titel 4 Argentina
Titel 5 La Guerra Civil española
Titel 6 México (EKSAMENSTEMA)
Titel 7 La migración (EKSAMENSTEMA)
Titel 8 Los jóvenes y la identidad (EKSAMENSTEMA)
Titel 9 Online hjælpemidler
Titel 10 Forløb#3
Titel 11 Online hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte elektroniske hjælpemidler

https://www.minlaering.dk
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begyndersprog i 1. g

I 1.g arbejder vi med udvalgte dele af grundbogen “Mucho Más”, og derudover har der til hvert modul været tilknyttet et ppt med dagens emne og grammatik hertil (se dokumenter). Målet er at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk forståelse for at opnå kommunikative kompetencer på spansk (tale, lytte, læse og skrive) og samtidig lære om den spansktalende verden og kulturforståelse.
Eleverne har også arbejdet med at udvikle kreative og innovative spil til grammatiktræning til hinanden, og undervisningen har i det hele taget været en del spilbaseret med forskellige typer læringsspil og rollespil. .

Faglige mål og grammatik:
Udtale på spansk
At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tal (1-100)
- Farver og andre adjektiver
- Spanske ord for andre sprog og lande og samtale om hvilke sprog man selv og andre taler.
- Tale om dyr, fortælle om sine egne kæledyr og spørge om andres kæledyr.
Tale om mad og bestille på restaurant
- Ugedagene, klokken og tidsangivelser for døgnet
- At beskrive udseende
- bøjning af regelmæssige og udvalgte uregelmæssige -ar/-er/-ir -verber/udsagnsord
- ser, estar og hay og hvornår man skal vælge hhv. ser, estar, hay
- træne relevante udtryk til billedbeskrivelse
- bøjning af substantiver/navneord og bestemt og ubestemt artikel (un, una, el, la, los, las)
- bøjning og placering af adjektiver/tillægsord
- personlige pronominer som subjekt (jeg, du, han/hun osv.)
- possessive pronominer (min, din, hans, hendes osv.)
- genitiv/ejefald
- andre vigtige verber: tener, ir, querer, poder
- gustar
- præpositioner og stedsadverbialer
- sammensatte substantiver/sammensatte navneord
- tener + que + verbum i infinitiv (fx tengo que estudiar - om noget man skal/er nødt til)
- fremtid med ir+a+verbum i infinitiv
- førnutid med haber+ - ado /-ido

Materiale:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): udvalgte sider i bogen
- ppts til de enkelte timer
- Minlæring

Supplerende materiale:
- Forskellige sange på spansk
- Forskellige små videoer for at øve og høre ordforråd om de ting vi løbende har arbejdet med, fx fra Tío español og ProfedeEle
- Duolingo
- Quizlet
- Wordwall
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pandillas (EKSAMENSTEMA)

Pandillas en Latinoamérica

I forløbet er der fokus på at forstå og tale spansk om bandemiljøet i Latinamerika.

I forløbet får eleverne indblik i, hvordan banderne er opstået, samt hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen.  

1) Eleverne bliver introduceret til, hvordan banderne er opstået som følge af borgerkrigen i El Salvador, idet banderne Maras er skabt af salvadoranske immigranter i gettoerne i Los Angeles (USA).
Eleverne får indblik i Latinamerikas fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid.

2) Dokumentaren: ”Entras si quieres, sales si puedes”

Vi undersøger, hvorfor Carlos og Isabel er kommet ind i banderne og hvorfor de vil ud af banderne. Endvidere har vi belyst problemerne med at komme ud af banderne.

I forbindelse med Pandilla-temaet har vi genopfrisket perfektum (førnutid).  Ligeledes er opgaverne opbygget, så eleverne skal skelne mellem ser og estar.

3) Sin nombre

Vi ser og arbejder med filmen Sin Nombre.


Grammatiske fokuspunkter:

Perfektum
Udvidet nutid (estar + gerundium)


Eleverne har arbejdet med emnet på mange forskellige måder, bl.a. gennem billedbeskrivelser, formidling gennem tegneserie og videoer. De er også blevet introduceret til delprøve 1-genren.

Materiale:

Film: Entras si quieres, sales si puedes.
Film: Sin Nombre.
Bog: Retratos latinos en California, 1 udgave, 1. oplag, Gyldendal (2012) siderne 76-79

http://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Argentina

Retratos Argentinos

I forløbet er der fokus på at forstå og tale spansk om Argentina.

1) Eleverne bliver præsenteret for filmen Infancia Clandestina og særligt instruktøren bag filmen.

2) Spillefilmen: ”Infancia Clandestina"

Vi undersøger sammenhængen mellem filmen og instruktøren.

I forbindelse med Argentina-temaet har vi genopfrisket pluskvamperfektum.


Grammatiske fokuspunkter:

Pluskvamperfektum


Eleverne har arbejdet med emnet på mange forskellige måder, bl.a. gennem billedbeskrivelser, formidling gennem tegneserie og videoer. De er også blevet introduceret til delprøve 1-genren.

Materiale:

Film: Infancia Clandestina. (5 sider)
Bog: Retratos Argentinos (9 sider)
PDF: Infancia Clandestina (28 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La Guerra Civil española

I dette forløb vil vi undersøge og arbejde med den spanske borgerkrig primært i perioden 1936-39 men også den efterfølgende periode og dermed drage paralleller til hvorledes krigstiden på sin vis stadig spøger i nutidens Spanien. Helt konkret vil eleverne i begyndelsen af forløbet skulle opnå forståelse for baggrunden for krigens udbrud samt de mest centrale begivenheder og personer i selve krigen.

Eleverne får bl.a. et godt kendskab til regionale forskelle både sprogligt og kulturelt men ikke til årsagerne bag denne diversitet.

For at undgå en gennemgående deduktiv tilgang, som virker oplagt i et historisk forløb, har jeg overvejet hvorledes den induktive dimension kan komme i spil særligt gennem træning af produktive færdigheder både skriftligt og mundtligt. Derfor er der fokus på multimodale elevproduktioner som arbejdsmetode. Vi arbejder med tekstlæsning (både på spansk og dansk) samt visning af videoklip, film og musik men altså særligt remedieringen af materialet.


Faglige mål

- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Materiale - Kernestof
- Højgaard, Østergaard, Bascuñán: ’Viva la vida’ s. 31-40 (9 sider)
- Jesús Nieto, “La Guerra Civil Española”, fra B. Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen Galerías, Gads Forlag 2002 (4 sider)
Film: El Guernica, Símbolo de una historia (0,5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=Uv6u7FZlw4E&t=67s
Film: Una breve historia de la familia real española (0,5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=tiUQm2M44wk&t=141s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 México (EKSAMENSTEMA)

I dette forløb arbejder vi med México. Der sættes i forløbet særlig fokus på unge mexicanere, der gennem beretninger fra deres liv viser et perspektiv på deres México og det at være ung i México.

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i og forståelse af det mexicanske samfund. Med arbejdet skal eleverne få forståelse for, at de kan bruge spansk som en adgangsvej til at forstå, hvad der sker i spansksprogede samfund.

Der arbejdes også med den interkulturelle kompetence, så eleverne bliver i stand til at kunne aflæse og formulere budskaber i forskellige kulturelle situationer.  

Indhold

Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.

Faglige mål:
- At træne i at analysere tekster på spansk samt sætte disse ind i kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
- At træne i at tale klart og nogenlunde flydende spansk og deltage i samtale eller diskussion.
-  At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Mexico til danske samfunds- og kulturforhold.
-  At appellere til kunstoplevelser samt fordre reaktion på disse.

Indhold  

Kernestof/Kompetence:
• Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet. Der er i emnet særligt fokus på mexikansk-spanske ord samt forskellen i ordvalg mellem castiliansk og mexicansk
• Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning: Der er fokus på de dele af grammatikken, der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed – der er i dette forløb specielt fokus på:
- Repetition af el perfecto
- Præteritum og imperfektum-bøjning af verber.
- Gradbøjning af adjektiver

• Give indblik i historiske og kulturelle forhold i Mexico
• Give indblik i centrale samfundsmæssige forhold i Mexico
• Give indblik i aktuelle forhold i Mexico

Sekvenser:
1. sekvens: Arbejde med elevernes forforståelse og viden omkring México ud fra teksterne: ”el pais de Aby” "Aby de México"
2. sekvens: música de México - Maná “pobre Juan”
3. sekvens : Frida Kahlo - film og opgaver
4. sekvens: Eufemia una joven de México (novelle)

Arbejde med grammatik: 2 datider, refleksive verber samt adjektivers gradbøjning

Metode:
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse

Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper eller individuelt arbejde)

Materiale

Kernestof:
Riismøller, Pablo & Mikkelsen, Ole Nicolaj. La identidad contrastada. Forlaget Gyldendal 2013:
- El pais de Aby: Mexico s. 51-56

Bennike, Karen Merete. Eufemia y su papá Hilario. Forlaget Systime 2002

Film:
Taymor, Julie. Frida. Lion gate films 2002

Supplerende materiale:

Maná pobre Juan plus opgaver hertil.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
*Delprøve 1_Frida 04-09-2024
*Delprøve 1_ Héctor 12-09-2024
Opgave 1_Héctor de Nicaragua 18-09-2024
Opgave 2_Frida Kahlo 25-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La migración (EKSAMENSTEMA)

I dette tema beskæftiger vi os med la migración. Vi arbejder med emnet i to dele: del 1: Migración América Latina a Estados Unidos og del 2: Migración Marueccos (Africa) a España.

Formål
At give en forståelse af bevæggrunde for samt konsekvenser ved migrationen fra latinamerikanske lande, specielt México til USA samt at  give en forståelse af bevæggrunde for samt konsekvenser ved migrationen fra Nordafrika til Spanien.

Del 1: Migración América Latina a Estados Unidos

Materiale:
Tekster: Fra bogen Al otro lado af Line Flintholm & Helene Balslev Clausen, Gyldendal, 2004.
- Palabras Claves para la migración ilegal
- El paso
- Al otro lado
- Sueños

Film: María llena eres de gracia plus opgaver og delprøve
Film: Spanglish, James Lawrence Brooks, 2004

Sang: "Migra" af Carlos Santana med opgaver

Eksamenstræningstekst "La América Latina" Estados Unidos, "un país con muchos hispanohablantes" og "La población hispana en EE.UU es una población "ambicultural" - kilde: Tapas Online


Del 2: Migración Marueccos (Africa) a España

Materiale:
Artikel: "Spanien redder knap 500 migranter på middelhavet" Vejleamtsfolkeblad.dk, Ritzau, 25. juli 2018

Novelle "Moros en la costa" Dolores Soler-Espiauba. Forlaget Kaleidoscope. 2005
Udvalgte kapitler: kapitel 1, 2, og 13 fælles, kapitel 4, 5, 6, 8, 9,12 læst i grupper og refereret for de andre grupper.

DR: Horizont "Afrikanske bådflygtninge" (2015)

Sang "Clandestino" - af Manu Chao med opgaver


Faglige mål:
• læse ubearbejdede spansksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige teksttyper samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds-og kulturforhold i spansktalende lande til egne samfunds- og kulturforhold.

Kernestof/Kompetence:
• at opnå et specifikt ordforråd inden for området
• at få indsigt i specifikke politiske og kulturelle forhold i Spanien, herunder illegal indvandring samt at få indsigt i specifikke politiske og kulturelle forhold i Latinamerika, herunder illegal indvandring.
• at kunne læse tekster i et enkelt sprog
• at kunne stille spørgsmål og at kunne svare på spansk og tale om teksten på spansk
• arbejde med oversættelser med fokus på verbets tempus.

Arbejdsformer

• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
• Mundtlig og skriftlig redegørelse

Aktivitetsformer
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Los jóvenes y la identidad (EKSAMENSTEMA)

LOS JÓVENES Y LA IDENTIDAD – de 2008 hasta hoy 2025

I dette tema beskæftiger vi os med de unge spaniere og unge generelt  samt identitet fra 2008 og frem til i dag. Vi har arbejdet med det at være ung i Spanien og har i den forbindelse både været omkring los mileuristas, den økonomiske krise, identitet samt den catalanske identitet i forbindelse med vores højniveautur til Barcelona, februar 2025. Vi har i samme forbindelse sammenlignet det at være ung i Spanien med at være ung i Danmark.

Desuden har vi arbejdet systematisk med mundtlighed, også på vores studietur, ligesom vi har forfinet grammatiken.

Materialer:

Tamara, la madrilleña af Ole Loumann, fra bogen Nuevos Retratos, 2008

Mireia de Barcelona y Adrian de Santiago de Compostela, bogen La Buena Vida, af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008

Anna (de Barcelona) fra bogen Gente que Cuenta , af Dan Albertsen og Lasse-Emil Paulsen, forlaget Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, 2009

"Pol, 18 años "En nuestro restaurante hacemos comida tradicional y tiene que seguir siendo así" fra bogen España mañana, af Kasper Kloch, Martin Tønner, Forlaget Colombus, 2022.

Eksamenstekster:
"Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”.
Kilde: Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal, 2019, side 16-18.

"Mucos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir".
Kilde: Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal, 2019, side 34-36



Øvrigt: Eleverne har lavet interviews med unge i Barcelona på studieturen i februar 2025.

Film:
Dokumentar DR Horisont "Spaniens Tabte Generation" fra 2008

Film: (Identidad)
Spillefilm "Kald mig Lucia" Estibaliz Urresola Solaguren, 2023
Spilefilm "Emilia Pérez", Jacques Audiard, 2024


Supplerende materialer:
- videoer om Barcelona fra https://mundohispanofilm.systime.dk/?id=136

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Online hjælpemidler

I må bruge følgende online hjælpemidler til eksamen:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Online hjælpemidler

I må bruge følgende online hjælpemidler til eksamen:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer