Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SP/SPB-3 (1bw SPB, 2bw SPB, 3bw SPB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TAPAS 1-5: España y su cultura
Indblik i flere kulturelle aspekter of Spanien:
Kap 1: España
Kap 2: Las Islas Canarias
Kap 3: Ceuta, Melilla y Gibraltar
Kap 4: Castilla La Mancha
Kap 5: Las comidas
Læringsmål (grammatik):
Tal
Ubestemte og bestemte artikler
'estar' og 'ser' og regelmæssige verbalbøjning
Klokken
Farver
De tre regelmæssige verbalbøjninger
Nationalitetsadjektiver og andre adjektiver
Datoerl
Ugedage
'Estar/hay'
Artikler og substantiver
Refleksive verber
Genitiv
'Decir' og 'hacer'
Måneder
Personbeskrivelse
Verdenshjørner
'Poder'
Demonstrative pronomener
'Querer' og 'tener'
'Ser', 'estar' og 'hay'
'Muy' eller 'mucho'
Legemsdele- og ansigtsgloser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Latinos in the US (nivel 1)
Mini-forløb om spansktalende i USA på basis af kapitel 6 i TAPAS grundbog (systime). "Estados Unidos y los hispanohablantes" samt filmene "Fast Food Nation" og "Sin Nombre" om at komme som ulovlig indvandrer fra Mexico til USA
Læringsmålene for dette kapitel: er
Repetition af refleksive verber
'Ser', 'estar' og 'hay'
'Venir'
Perfektum
Legemsdele- og ansigtsgloser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TAPAS 7-8: Andalucía y Navarra
Forløb med fokus på de to områder i Spanien samt samtaleøvelser.
Læringsmål:
Grøntsager
Perfektum
Gloser for bolig
Komparation af adjektiver
Uregelmæssig perfektum
Possessive pronomener
Repetition af 'muy' og 'mucho'
Familiegloser
Datoer
Futurum med 'ir'
Uregelmæssig perfektum
'Dar', 'saber' og 'ir'
Nægtelser
Spørgeord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til spansk i 2.g
I dette forløb har vi arbejdet med repetition af verbaltiderne nutid, nær fremtid og før nutid både mundtligt og skriftligt.
Herudover har vi arbejdet med mundtlig konversation på spansk herunder hvordan man spørger ind til alder, navn, nationalitet mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
México
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige temaer inden for hovedtemaet México. Undertemaerne har været:
- Intro til México
- Aztekerriget
- Día de muertos
- Pueblos indígenas
- Una danesa en Ciudad de México
- Inseguridad y crimen
Det grammatiske fokus for forløbet har været verbaltiderne imperfektum og præteritum
Formål med forløbet
- At eleverne bliver introduceret til Méxicos geografiske, etniske sammensætning og samfundsmæssige forhold i dag
- At eleverne opnår en forståelse for Aztekerrigets historie herunder rigets begyndelse, afslutning, aztekternes traditioner og levevis
- At eleverne udvikler deres interkulturelle kompetencer gennem arbejde med fordomme, stereotyper og sammenligning af kulturer og levevis
- At eleverne opnår en forståelse af, hvordan traditionen "Día de los muertos" fejres i México
- At eleverne får praktisk erfaing med at opbygge et "altár/ofrenda" samt at forklare på spansk, hvordan sådan et alter opbygges og hvad de forskellige elementer symboliserer
- At eleverne træner deres evner til at læse og forstå tekster på spansk samt mundtlig og skriftligt arbejde med teksterne
- At eleverne udvider deres ordforråd og kan bruge emnespecifikt ordforråd til at tale om emnet
- At eleverne forstår forskellen på imperfektum og præteritum og kan bruge verbaltiderne til at beskrive historiske begivenheder (Aztekerriget)
Kernestof:
Tekster:
"Pueblos Indígenas en Oaxaca", “México inseguro” (s.80,82,88) og "La llorona"
fra bogen Mosaíco Mexicano (Kristina Pilmark og Rikke Olsen, 2016)
"El día de los muertos"
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/dia-de-muertos-en-mexico/
"Día de muertos" og "El orígen de los esqueletos"
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/dia-de-muertos-espanol/
Kapitlerne “El imperio Azteca”, “Ciudad de Tenocthtitlán”, “La vida después de la muerte” i
“Descubre El Imperio Azteca” Tegneserie af Isabel & Imogen Greenberg (2017) Forlaget Confluencias
Videomateriale:
Dokumentaren “Aztekernes glemte pyramider” kapitel 1 og 2 (2021), fra DR.TV https://www.dr.dk/drtv/serie/aztekernes-glemte-pyramider_282934
Dokumentaren "Løberen Lorena" (Netflix, 2019)
'El día de muertos'
https://www.youtube.com/watch?v=O1q0e2AN4V4
Supplerende materiale:
Filmen "Coco", Disney 2017
Hjemmevideo “Ana - una danesa en Ciudad de México” https://drive.google.com/file/d/1kM1E1ViqJU9Hb0bzS_BORDvHSwQyEIJG/view
https://drive.google.com/file/d/1ivn02hXqhBU_1eFe0nR957-HS12mFq8U/view
!Día de Muertos en México: comprensión, vocabulario y actividades. El mundo en español A2."
https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc&ab_channel=HablaconE%C3%B1e-Culturaparaaprenderespa%C3%B1ol
https://visitmexico.com/
Quizlets:
https://quizlet.com/dk/825236617/mexico-inseguridad-violencia-y-delincuencia-flash-cards/?i=58hnqi&x=1qqt
https://quizlet.com/dk/828662396/dokumentar-aztekernes-glemte-pyramider-flash-cards/?i=58hnqi&x=1qqt
https://quizlet.com/dk/849238161/dia-de-los-muertos-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
"El orfanato" og verbalperifraser
Formålet med forløbet er:
- At eleverne får kendskab til den spanske gyserfilm "El orfanato"
- At eleverne øver sig i at arbejde med analyse og fortolkning af en film på spansk herunder arbejde med filmens handling, tema, personbeskrivelse, tema og budskab
- At eleverne træner mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse på spansk med emnespecifikt ordforråd
- At eleverne træner verbalperifraser skriftligt og mundtligt
Materiale:
Filmene
"El orfanáto" af Juan Antonio Bayona, 2008
Sprogligt fokus:
- Verbaltiderne: præteritum, imperfektum, udvidet nutid, nær fremtid og før nutid
- Træning af hitverber og verbalperifraser
Antal sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
23-11-2023
|
Forberedelse til gruppesamtale om "El orfanato"
|
13-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La Guerra Civil Española
I dette forløb har vi undersøgt og arbejdet med den spanske borgerkrig primært i perioden 1936-39 men også den efterfølgende periode med diktatur indtil 1975. Heruover har vi draget paralleller til hvorledes krigstiden på sin vis stadig spøger i nutidens Spanien.
Formål:
At eleverne opnår forståelse for baggrunden for krigens udbrud samt de mest centrale begivenheder og personer i selve krigen.
At eleverne forstår de væsentligste forskelle mellem “Los Republicanos” og “Las Nacionalistas” herunder deres værdier samt hvem der primært støttede de to sider
At eleverne træner emnespecifikt ordforråd og kan anvende det mundtligt og skriftligt til at forklare emnet
At eleverne øver sig i at formidle historiske begivenheder på spansk mundtligt og at skabe egne plancher og videoer
At eleverne træner deres brug af verbaltiderne “præteritum”, “imperfektum” samt “udvidet nutid”
At eleverne træner analyse og fortolkning af film samt skriftlig og mundtlig billedbeskrivelse med billeder fra filmen
Kernestof:
Film: Jon Garaño, Aitor Arregi, Jose Mari Goenaga “La Trinchera Infinita”
(2019) (5 ns)
Jesús Nieto, “La Guerra Civil Española”, fra B. Tengberg-Hansen og
Elisabeth Laursen Galerías, Gads Forlag 2002. (4 ns)
Quizlets:
https://quizlet.com/532810873/la-guerra-civil-espanola-flash-cards/
https://quizlet.com/556014588/la-trinchera-infinita-flash-cards/
Supplerende materiale:
“Den spanske borgerkrig” Faktalink
https://faktalink.dk/spanske-borgerkrig#anchor3259
Dokumentar “El silencio de otros” (2019) af Almudena Carracedo og Robert Bahar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diversidad sexual y de género
Formål:
I forløbet har vi arbejdet med forskellige slags materialer, der alle omhandler doversitet inden for seksuel orientering og kønsidentitet. Materialerne har både været danske, chilenske og spanske.
Formål:
At eleverne opnår en forståelse for, hvad seksuel orientering og kønsidentitet betyder samt får indblik i forskellige historier om LGBTQ+ personer i Chile og Spanien
At eleverne opnår et emnespecifikt ordforråd på spansk til at arbejde med emnet mundtligt og skriftligt
At eleverne udvikler deres interkulturelle kompetencer gennem sammenligning af ligheder og forskelle mellem egen og andre kulturer
At eleverne øver sig i analysere og fortolke film samt arbejde med billedbeskrivelse med stilbilleder fra filmene
At eleverne øver sig i at formidle et kompliceret emne på spansk gennem udarbejdelse af eget informationsmateriale til børn om “Diversidad sexual y de género”
Kernestof:
Filmen: “Carmen y Lola” (2018)af Arantxa Echevarría
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005171/carmen-lola
Kapitel 4:“Introducción al género en proceso”, “¿Controlas el vocabulario del mundo de la identidad de género?” “Ser gay en el deporte” fra bogen “El sexo en proceso” (2021) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, Forlaget Columbus
Infografías “Todas las personas tenemos orientación sexual, identidad de género, sexo biológico y expresión de género” og “Todoos/as tenemos identidad de género y la formamos desde que nacemos” fra Fundación Iguales, Chile, 2024
https://iguales.cl/repositorio-material-educativo/
Supplerende materiale:
Filmen “Una mujer fantástica” (2017) af Sebastián Lelio
Undersøgelse: “Stop diskrimination i skolen - LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen” (2021) af LGBT Danmark
https://lgbt.dk/wp-content/uploads/2021/06/Stop-diskrimination-i-skolen-2021.pdf
Quizlets:
https://quizlet.com/dk/899984262/diversidad-sexual-y-de-genero-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/902389143/carmen-y-lola-flash-cards/?i=58hnqi&x=1qqt
https://quizlet.com/dk/917869416/una-mujer-fantastica-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
El deporte rey - EKSAMENSFORLØB
El deporte rey
Indhold og fokus:
Forløbet “El deporte rey” handler om fodboldens kulturelle og samfundsmæssige rolle i især Argentina men også Spanien. Forløbet fokuserer på fodboldspilleren Diego Armando Maradonas liv, kontroverser samt heltestatus i Argentina. Eleverne får indblik i, hvor stor en rolle fodbolden spiller for mange mennesker i den spansktalende verden og reflekterer over, hvorfor fodbold fylder så meget i Argentina. Herudover undersøges der i forløbet de to spanske klubber Real Madrid og FC.Barcelona og hvad de repræsenterer. Her trækkes historiske tråde tilbage til Den Spanske Borgerkrig.
Mål:
At eleverne kan læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster
At eleverne opnår emnespecifikt ordforråd og kan anvende dette til at tale om hovedpunkterne i teksterne samt deres eget forhold til fodboldkultur på et tydelig talt spansk
At eleverne opnår viden om Diego Maradonas liv, hans heltestatus i Argentina, fodboldens rolle i Latinamerika og Spanien samt klubberne Real Madrid og FC.Barcelona samt deres historiske forbindelse til Den Spanske Borgerkrig.
At eleverne opnår viden om Argentina og mundtligt kan sammenligne landet med Danmark (herunder indbyggertal, økonomi, natur og kultur)
At eleverne kan perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
At eleverne kan udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
At eleverne kan anvende deres viden om forløbet samt emnespecifikke ordforråd til at lave mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse af billeder om fodboldkultur
Kernemateriale:
Dokumentarer:
Kapadia, Asif (2019): “Diego Maradona” .
Kan ses på mitcfu.dk:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1113100&s=43224772&n=1&o=hits
Bendtzen, Ole (2010)“Fodbold er gud”. Kan ses på filmstriben.dk:
https://biblioteket.filmstriben.dk/film/9000000342/fodbold-er-gud
Tekster fra grundbøger:
Gavilán, Maria Francisca og Arfaou, Louise Friis “Kapitel 9 - Gol, Gool, Goooool” i “Ya vamos” (2025) Forlaget Columbus
Lundgreen Hansen, Britt (2026) “5: El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya" i “El deporte rey”, Onlinebog, Systime
Lundgreen Hansen, Britt (2026) “5: El aficionado: "El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes" i “El deporte rey”, Onlinebog, Systime
Øvrigt materiale:
El País, 27.november 2020: “Así te hemos contado la despedida a Maradona” https://elpais.com/deportes/2020-11-26/muere-diego-maradona-sigue-las-reacciones-en-directo.html
Lundgreen Hansen, Britt (2026) i “5. Real Madrid”, “(Dansk introtekst) i “El deporte rey”, Onlinebog, Systime
Lundgreen Hansen, Britt (2026) i “9: F.C.Barcelona”, “(Dansk introtekst) i “El deporte rey”, Onlinebog, Systime
Sammenligning af statistik - Danmark og Argentina
https://versus.com/es/argentina-vs-dinamarca, senest besøgt 06.06.2025
https://www.datosmundial.com/comparacion-pais.php?country1=ARG&country2=DNK, senest besøgt 06.06.2025
Prøvebanken.dk: Tekst fra eksamen onsdag den 24. maj 2023, “El deporte”
Quizlets:
El fútbol es dios:
https://quizlet.com/dk/948875359/el-futbol-es-dios-flash-cards/?funnelUUID=ceedee07-1766-4cda-8b31-c280f924ac8e
El deporte rey - intro:
https://quizlet.com/dk/935483262/el-deporte-rey-intro-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
Maradona:
https://quizlet.com/dk/941429842/maradona-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedbeskrivelse - El deporte rey
|
12-09-2024
|
Delprøve 1
|
25-09-2024
|
Delprøve 2 - el deporte rey
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Latinos en EE.UU. - EKSAMENSFORLØB
Undervisningsbeskrivelse - Latinos en EE.UU.
Indhold og fokus:
Forløbet “Latinos en EE.UU.” handler om befolkningsgruppen “Latinos” i USA og giver gennem et varieret materiale et indblik i denne gruppes kultur, sprog, udfordringer, muligheder, stereotyper og forskellighed. Heruover arbejdes der med pull- og push faktorer ift. immigration til USA. Forløbet fokuserer desuden på den rolle "Latinos" spillede i det amerikanske præsidentvalg 2024, hvor en større andel end tidligere stemte republikansk. Endelig drager forløbet tråde til indvandring i Danmark med fokus på tosprogethed, kulturforskelle samt diskrimination.
Mål:
At eleverne kan læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster
At eleverne opnår emnespecifikt ordforråd og kan anvende dette til at tale om hovedpunkterne i teksterne på et tydelig talt spansk
At eleverne opnår viden om befolkningsgruppen “latinos” i USA herunder årsager til immigration, udfordringer, muligheder, sprog, kultur og stereotyper
At eleverne træner sig i at arbejde med analyse af fortolkning af varieret spansksproget materiale, herunder statistik, digte, dokumentarer, fiktionsfilm, artikler og sketches
At eleverne kan perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
At eleverne udvikler deres interkulturelle kompetencer gennem sammenligning forskelle og ligheder mellem kulturer
At eleverne kan udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
At eleverne kan anvende deres viden om forløbet samt emnespecifikke ordforråd til at lave mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse af billeder om emnet “Latinos en EE.UU”
Kernemateriale:
Tekster fra grundbøger:
Boel, Niels (2023) ”Introduktion - Latinoer: En øjenåbner til USA, politisk, kulturelt og socialt” i ”Latinos: USA's store mindretal”. Forlaget Columbus.
Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase (2011), “Retratos latinos en California” s.14
Clausen, Inge Margrethe et al.(2020) “Estados Unidos y los hispanohablantes” i “Tapas Online”. Gyldendal.
Tekster fra Internettet:
Casasola, Itzel Garduño (09 december, 2022) “Cultura chicana: una documentación fotográfica”.
https://gacetacomunidad.cuautitlan.unam.mx/2022/12/cultura-chicana-una-documentacion-fotografica/ (Senest besøgt 11.05.2025)
Rodrigo, Balam (2023), “Los ceiberos trashumantes
(fragmentos)” fra Revista Elipsis número 9.
https://www.elipsis.ec/poesia/seleccion-de-poemas (Senest besøgt 11.05.2025)
RTVE.ES: (07.november 2024) “Quién ha votado a Trump: se dispara su apoyo entre los hombres jóvenes, latinos y no universitarios” (Udvalgte statistikker “Las minorías dan la espalda a los deócratas” og “Los hombres negros y latinos aumentan significativamente su apoyo a Trump”)
https://www.rtve.es/noticias/20241107/quien-votado-a-trump-se-dispara-su-apoyo-entre-hombres-jovenes-latinos-no-universitarios/16316995.shtml (Senest besøgt 11.05.2025)
Dokumentar:
La Blue Kombi (4. marts 2023) “Así es la CULTURA CHICANA en LOS ANGELES 🇺🇸 ¡DISCRIMINADOS en su PROPIO PAÍS!”
https://www.youtube.com/watch?v=l_zQEh77cpc (Senest besøgt 11.05.2025)
Film:
Fukunaga, Cary (2009) “Sin nombre”. Sandrew Metronome.
Øvrigt materiale:
Videoer:
Noticias Telemundo (6.november 2024): “Más latinos votaron por Trump en las elecciones de 2024 en comparación con 2020 | Noticias Telemundo”
https://www.youtube.com/watch?v=dcGHcakzQbU&ab_channel=NoticiasTelemundo
SNL(5. februar 2023)“Protective Mom” (Senest besøgt 11.05.2025) https://www.youtube.com/watch?v=HkmlfHi9Ll4&t=4s&ab_channel=SaturdayNightLive
SNL(16.april 2023) “Spanish class” (Senest besøgt 11.05.2025)
https://www.youtube.com/watch?v=C25VhUJn038&ab_channel=SaturdayNightLive
Hernandez, Marcello (4.januar 2024) “Cuban Mom” (Senest besøgt 11.05.2025)
https://www.youtube.com/watch?v=KdmVXpGcy_U&t=159s&ab_channel=JustForLaughs
Quizlets:
https://quizlet.com/dk/967612763/latinos-en-eeuu-oplaeg-fra-niels-boel-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/976871033/sin-nombre-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/785942061/tapas-capitulo-6-texto-1-online-flash-cards/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
España mañana - EKSAMENSFORLØB
Undervisningsbeskrivelse - España mañana
Indhold og fokus
Forløbet handler om nutidens Spanien med fokus på unge spanieres liv og drømme. Samtidig knytter forløbet sig til en studietur til Barcelona, hvor fokus har været på at begå sig mundtligt på spansk, Gaudís værker, interviews med spaniere om hverdagsliv og drømme samt Catalunya og uafhængigheds-spørgsmålet. Endelig drager forløbet tråde tilbage til tiden under Franco gennem filmen “Madres Paralelas”, hvor der fokuseres på forskellige generationers forhold til Spaniens fortid og fremtid.
Mål:
At eleverne kan læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster
At eleverne opnår emnespecifikt ordforråd og kan anvende dette til at tale om hovedpunkterne i teksterne på et tydelig talt spansk
At eleverne opnår viden om nutidens Spanien med fokus på unge spanieres liv og drømme, spansk kultur, uafhængighedsspørgsmålet i Catalunya og País Vasco samt forskellige generationers forhold til Spaniens fortid og fremtid.
At eleverne udvikler deres interkulturelle kompetencer gennem sammenligning af kulturforskelle og ligheder mellem egen og spansk kultur
At eleverne træner sig i at lave analyse, fortolkning samt personkaratetistik af varieret spansksproget materiale
At eleverne kan perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
At eleverne kan udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
At eleverne udvikler deres mundtlige spansk gennem videoopgaver samt interviews og samtale med spansktalende personer i Barcelona
At eleverne får en indsigt i Barcelonas , kultur og mad samt seværdigheder med fokus på Gaudís værker.
At eleverne kan anvende deres viden om forløbet samt emnespecifikke ordforråd til at lave mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse af billeder om emnet “España mañana”
Kernemateriale
Tekster fra grundbøger:
Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2020) “2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"" i “España en la calle”, Gyldendal
Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2020) “3. Tapas: Sabor a España: Las tapas son comida de reyes"" i “España en la calle”, Gyldendal
Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2020) “8.Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa." i “España en la calle”, Gyldendal
Tønner, Martin et al. (2025) “3. Miguel, 21 años: “Un buen corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.”” i “España mañana”, Columbus
Tønner, Martin et al. (2025) “ 6. María, 19 años: “Cuando eres skater, tu vida es diferente. No es un deporte como los demás.”” i “España mañana”, Columbus
Tønner, Martin et al. (2025) “ 9. Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.””” i “España mañana”, Columbus
Film:
Almodóvar, Pedro (2021) “Madres Paralelas”, El Deseo.
Kan ses på filmstriben.dk
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006045/parallelle-modre
Øvrigt materiale
Podcast
Duolingo Spanish Podcast (03. marts 2022) Costumbres - Siestas en España
https://podcasts.apple.com/us/podcast/costumbres-siestas-in-spain/id1317493077?i=1000552768622
Dokumentar:
DR (2023): “Sagrada Família - Et vanvittigt byggeprojekt”
https://www.dr.dk/drtv/program/sagrada-familia-_-et-vanvittigt-byggeprojekt_424434
Studietur til Barcelona: besøg i La Sagrada Familia, Casa Battló, Museu Nacional D’art Catalunya, guidet gåtur i Barcelonas centrum, interviews med spansktalende personer.
Quizlets
https://quizlet.com/dk/993815687/costumbres-siestas-en-espana-duolingo-podcast-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/849237621/pedro-almodovar-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/862363040/madres-paralelas-flash-cards/?i=58hnqi&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/1042891713/espana-manana-flash-cards/?i=58hnqi&x=1qqt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Presentar un texto (1) (1) (1) (2).pptx
-
Arbejde i modulet:
-
Freja, Caroline, Frida præsenterer en sang/nyhed
-
Vi skal gå en tur og lytte til en podcast, så husk varmt tøj og høretelefoner.
-
Quizlet
-
Podcast: Titel
-
Quizlet - Emilia Perez
-
Emilia Perez - Billedbeskrivelse og spørgsmål (2).docx
-
Catalonien_ ¿Cataluña, un nuevo país en Europa.pdf
-
Plan del día
-
noreply@frederiksberggymnasium.dk_20250129_073124.pdf prøve
-
Karakterskala delprøve 190815-Bilag-2-Laererens-haefte-aug19-spansk-stx-4 (2).pdf
-
En el restaurante
-
¿Cómo PEDIR COMIDA en un RESTAURANTE?: CLASE DE ESPAÑOL para principiantes
-
Actividad domingo
-
I skal huske tage jeres computer og høretelefoner med, tak.
-
https://app.minlaering.dk/screeninger/68?homeworkId=311291
-
Vi skal beslutte os for en restaurant til fællesmiddagen i Barcelona. Kig derfor på en restaurant derhjemme, hvis I vil være med til at bestemme. Det må ikke være for dyrt og det skal ligge i gåafstand fra vores hostel Sun & Moon, Carrer de Ferran, 1
-
I skal se dokumentaren om Gaudí færdig hjemme:
-
Barcelona 2025
-
Barcelona - billedbeskrivelse
-
I skal lægge to billeder fra Barcelona ind i slidet og lave en billedbeskrivelse på minimum 5 linjer til et udvalgt billede.
-
Skriftlig eksamen MDM (1).pptx
-
Video til delprøve 2: Performance colectivo Las Tesis "Un violador en tu camino"
-
Skriftlighed i Spansk A progressionsplan med skemaer.docx (2) (1).pdf
-
noreply@frederiksberggymnasium.dk_20250227_124742.pdf
-
Tidsplan:
-
I skal forberede et spørgsmål på spansk, som I gerne vil spørge lærerne om.
-
Afsnit
-
Husk den delprøve 1, I lavede i sidste uge. Hvis I gerne vil nå at lave den inden modulet (fordi I ikke var der i sidste uge), kan I få en ekstra kopi på kontoret.
-
I skal orientere jer i dokumentet hjemme: Skriftlighed i Spansk A progressionsplan med skemaer (1).docx
-
Skriftlig eksamen MDM (3).pptx
-
Verbalperifraser (8).pptx
-
Quizlets: Titel
-
Madres Paralelas I skal øve quizletten hjemme
-
I skal øve jer på quizletten hjemme: Madres Paralelas
-
I skal huske jeres papirer fra modulet i går: Madres Paralelas_ (2) (2).docx
-
I skal have jeres noter om "Madres Paralelas" med og være klar til at tale om filmen mundtligt med Mette.
-
Til dem der ikke var der i onsdags: Kig på spørgsmålene og slideshowet om Madres Paralelas Madres Paralelas - crímenes y castigos.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noticia/canción de la semana
|
28-01-2025
|
Tekst - Cataluña
|
28-01-2025
|
Screening
|
19-02-2025
|
Videoopgave - Pedir comida
|
20-02-2025
|
Opgaver i Barcelona/Danmark
|
02-03-2025
|
Delprøve 2
|
06-03-2025
|
Mundtlig billedbeskrivelse
|
26-03-2025
|
3bw SPB skr. prøve
|
07-04-2025
|
Pedro Almodóvar - i hånden
|
20-04-2025
|
Delprøve 2 maj
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
Repetition af eksamensemner samt fokus på mundtlig og skriftlig eksamen
Brug af minlæring.dk til grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53936502353",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53936502353",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53936502353"
}