Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 MA/w (1w MA, 2w MA, 3w MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent og indekstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer
Vektorer
Def. 1.1: Definition af en vektor
Def. 1.2: Koordinater til modsat vektor
Sætn. 1.4: Længden af en vektor
Def. 1.5: Nulvektor
Def. 1.6: Forbindelsesvektor
Sætn. 1.7: Koordinater til forbindelsesvektor
Def. 1.9: Koordinater til sum og differens af/mellem vektorer
Sætn.. 1.10.: Summen af to vektorer
Sætn. 1.11: Differensen mellem to vektorer
Def. 1.12: Koordinater til et tal ganget på en vektor
Def. 1.14: Ensrettede, parallelle, ortogonale
Sætn. 3.1: Formel for skalarprodukt
Sætn. 3.3: Regneregler for skalarprodukt
Sætn. 3.6: Vinkler ud fra skalarprodukt
Def. 3.11: Tværvektor
Sætn. 3.12: Koordinater til tværvektor
Sætn. 3.9: Vektorprojektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentiel vækst Forskrift
Konstanternes betydning og beviser
Grafens udseende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Potens vækst Forskrift
Konstanternes betydning og beviser
Grafens udseende
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Polynomier af n'te grad
Andengradspolynomier, herunder parablernernes udseende, toppunktsformel, diskriminantformlen. Kvadratsætningerne gennemgåes. Der sluttes af med andengradsregression.
Nulregel
Faktorisering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
I Genaflevering af årsprøve
|
28-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
II Polynomier part 1
|
18-09-2023
|
II Polynomier part 2
|
18-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
Kombinatorik:
- Multiplikationsprincippet
- Additionsprincippet
- Fakultetsfunktionen
- Binomialkoefficient
- Pascals trekant
Grundlæggende sandsynlighedsregning:
- A priori sandsynlighed
- Frekventiel sandsynlighed
- Sandsynlighedsfelt (herunder symmetrisk)
- Sandsynlighedstabel
- Hændelse
- Komplementærhændelse
- Uafhængige og afhængige hændelser
Stokastisk variabel:
- Middelværdi, varians og spredning
- Normale og exceptionelle udfald
Binomialfordeling:
- Binomialfordelt stokastisk variabel
- Punktsandsynlighed
- Kumuleret punktsandsynlighed
- Middelværdi, varians og spredning
Binomialtest:
- Nulhypotese
- Teststørrelse
- p-værdi
- Signifikansniveau
- Acceptmængde
- Kritisk mængde
- Højresidet test
- Venstresidet test
- Tosidet test
Konfidensintervaller:
- Stikprøveandel
- 95 % konfidensinterval
- 95,45 % konfidensinterval
- Normalfordelingsapproksimation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
III Sandsynlighedsregning part 1
|
20-11-2023
|
III Sandsynlighedsregning part 2
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trigonometriske funktioner
Enhedscirklen
- Omregning fra grader til radianer
- Omregning fra radianer til grader
Trigonometriske funktioner
- Grafen for cos(x), sin(x) og tan(x)
- De trigonometriske funktioners periodicitet
- Grundrelationen mellem cosinus og sinus ("idiotformlen") samt bevis
- Symmetriske relationer for cos(x), sin(x) og tan(x)
Trigonometriske ligninger
- Løsning af trigonometriske ligninger
- Definition af invers funktion
- Definition af arcsin(x), arccos(x) og arctan(x)
Harmonisk svingning
- Definition af a,b,c og d samt deres betydning for grafens udseende
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IV Trigonometriske funktioner
|
26-01-2024
|
V SS og trigo
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorer - rette linier og cirkler
Rette linier:
Retningsvektor
Normalvektor
Parameterfremstilling
- punkt og r
- to punkter
Ligning
- punkt og n
Fra ligning til parameterfremstilling
Fra parameterfremstilling til ligning
Skæring mellem linier
Afstand fra punkt til linie
Hældnings-freakin'-vinkel
Cirklens ligning
Skæring mellem cirkel og linie
Tangent til cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Kernestof fra læreplanen:
● Stamfunktion for de elementære funktioner
● Ubestemte og bestemte integraler
● Sammenhængen mellem areal og stamfunktion (med bevis for integralregningens hovedsætning)
● Regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant
● Integration ved substitution
● Anvendelser af integraler til bestemmelse af rumfang af omdrejningslegeme og kurvelængde
Supplerende stof fra læreplanen:
● vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
Materiale:
ABaCus, lærebog, stx A3 (hjemmeside): Integralregning
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialligninger
Kernestof:
• Indførelse af begrebet differentialligning
• Fuldstændig løsning versus partikulær løsning
• Løsningskurver, tangenter, linjeelementer, hældningsfelt
• Differentialligning for eksponentiel vækst (med bevis for løsningsformlen), forskudt eksponentiel vækst (med bevis for løsningsformlen) og logistisk vækst (herunder hvad der kendetegner de 3 vækstformer)
• Anvendelse af CAS til at løse modelleringsopgaver, hvori den afledede funktion indgår
• Opskrivning af differentialligninger ud fra sproglige beskrivelser af virkelighedsnære problemer
Materiale:
ABaCus, lærebog, stx A3 (hjemmeside): Differentialligninger
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorfunktioner
● Vektorfunktioner og grafisk forløb af banekurver/parameterkurver, herunder retning, skæring med akser og dobbeltpunkter
● Differentiabilitet
● Tangentvektor og parameterfremstillinger for tangenter til parameterkurven
● Hastighedsvektor, accelerationsvektor og fart
● Anvendelser af vektorfunktioner
Forberedelsesmateriale fra UVM, stx matematik A, gammel ordning, 2.maj 2019
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
Kernestof:
• Funktioner af to variable, forskrift og definitionsmængde
• Snitfunktioner og snitkurver
• Niveaukurver
• Partielle afledede og andenafledede
• Gradient, herunder den geometriske betydning
• Stationære punkter og arten af dem (grafisk), herunder lokalt maksimum, lokalt minimum og saddelpunkter
Materiale:
ABaCus, lærebog, stx A3 (hjemmeside): Funktioner af to variable
Omfang: ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Betinget sandsynlighed
Forberedelsesmateriale
Omfang: Ca. 19 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Opsamling
Øvelse af beviser i alle emner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
I dette forløb arbejder eleverne med normalfordelingen som matematisk model for fordelingen af data i mange naturlige sammenhænge. Vi arbejder med tæthedsfunktionen, som beskriver sandsynligheden for udfald inden for intervaller og har den karakteristiske klokkeformede Gauss-kurve. Eleverne lærer at beregne sandsynligheder ved hjælp af fordelingsfunktionen, både for den generelle og den standardiserede normalfordeling.
Der arbejdes desuden med approksimation af binomialfordelinger med normalfordeling i tilfælde med mange gentagelser. Gennem hele forløbet inddrages digitale værktøjer til beregninger og visualisering, og eleverne trænes i at tolke resultater og vurdere modellens anvendelighed i konkrete situationer.
For at vurdere om datasæt følger en normalfordeling, introduceres QQ-plot og residual QQ-plot, som bruges til at sammenligne empiriske fordelinger med en teoretisk normalfordeling. Her trænes genkendelse af systematiske afvigelser fra normalitet og vurdere modellens anvendelighed.
Omfang: Ca. 10 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53953413777",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53953413777",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53953413777"
}