Holdet 2022 BI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e)
Hold 2022 BI/x (1x BI, 1x BI-øv, 2x BI, 2x BI-øv, 3x BI, 3x BI-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Humanfysiologi og sundhed
Titel 3 Kost og sundhed
Titel 4 Mikrobiologi
Titel 5 Genetik og DNA
Titel 6 Genteknologi
Titel 7 Økologi og biotopundersøgelse
Titel 8 Sexologi og forplantning
Titel 9 Hormoner, diabetes og SRO
Titel 10 Muskler
Titel 11 Nervesystemet og rusmidler
Titel 12 Immunologi
Titel 13 Proteiner og enzymer
Titel 14 Evolution og fylogeni
Titel 15 Optakt til studietur - det gyldne snit
Titel 16 Frem mod årsprøven
Titel 17 Immunsystem og slangegift
Titel 18 Kulhydrater og katabolisme
Titel 19 Biodiversitet
Titel 20 Populationsgenetik og statistisk test
Titel 21 KM6 Retfærdighed
Titel 22 Genteknologi og bioinformatik
Titel 23 Biomarkører
Titel 24 Repetition af økologi og lidt nyt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Biologibogen; Niels Søren Hansen m. fl.; Gads Forlag;  2001; s. 182-188 med fokus på cellemembranens opbygning, transport over cellemembranen og forskellen på pro- og eu-karyote celler.

Biologi i udvikling - C-niveau (BIU); Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 2014; s. 14-21 med fokus på pro- og eu-karyote celler, cellemembranens opbygning og transportprocesser over cellemembranen.

BIU s. 196-201 med fokus på meiosen og fejl i meiosen (kromosomtalsmutationer)

Øvelser: Demoforsøg med kartofler i sukkervand - osmose.
Farvning af egne celler med methylenblåt og efterfølgende mikroskopi.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Humanfysiologi og sundhed

BIU: s. 108-120 med fokus på lungernes, blodkredsløbets og hjertets opbygning og funktion. Derudover fokus på kredsløb og træning samt blodtryk.

Øvelser: Måling af Vital Kapacitet og højde, måling af blodtryk i hvile og ved belastning (hop på stedet).

BIU: s. 121-126 med fokus på musklernes opbygning og funktion samt kondition og ændringer i kroppen ved en forbedring af konditionen.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost og sundhed

BIU: s. 75-92 med fokus på opbygningen af kulhydrater, fedt og proteiner. Fordøjelseskanalens opbygning og funktion samt enzymers opbygning og funktion.
BIU: s. 94-101 med fokus på næringsstoffernes optagelse, glykæmisk indeks, appetitregulering samt diabetes.
Øvelser: Forsøg med spytamylase (kogt og ved stuetemperatur)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mikrobiologi

Biologi i udvikling B-niveau; Marianne Frøsig; Nucleus; 2017: s. 97-106 med fokus på et historisk overblik, identifikation af bakterier samt mikrobiel vækst (herunder vækstfaktorer).
Side 109-113 med fokus på den mikrobielle vækstkurve samt måling af bakterievækst.
Øvelser: Undersøgelse af kimfald i klasselokalet.
Undersøgelse af anti-bakteriel aktivitet på E. coli og B. subtillis (der blev undersøgt virkningen af penicillintabletter, hvidløg, ingefær og gurkemeje)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genetik og DNA

BIU s. 169-192 med fokus på opbygning og funktionen af DNA, cellens livscyklus, DNA-replikation, mitose, proteinsyntese (herunder transkription og translation), genetiske grundbegreber, Mendels 1. lov og stamtavler.

BIU s. 192-195 med fokus på blodtyper og genetik samt øjenfarve.

Øvelse: Isolering af DNA fra Kiwi og blodtypebestemmelse ved Eldon kort.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Genteknologi

BIU s. 203-207 med fokus på PCR teknikken og gelelektroforese.

Artikel om CRISPR teknikken: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-fungerer-crispr/

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Økologi og biotopundersøgelse

BIU s. 23-39 med fokus på økosystemer, energi i økosystemer (herunder fødepyramider), C-kredsløb, N-kredsløb og konkurrence mellem arter.

BIU s. 48-49 med fokus på hormonforstyrrende stoffer.

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2007Fisk-paa-p-piller.pdf

Arbejde med et miljøtema fra denne bog: Opdag havet; Anne Berendt (red.); WWF Verdensnaturfonden; 2019.

Eleverne arbejdede i grupper med ét af de 4 miljøtemaer s. 45-71 i bogen.

Bogen kan tilgås her: https://undervisning.wwf.dk/opdag-havet

Biologiens ABc økologi; Vagn Juhl Larsen m. fl.; Niche; 2007: s. 53-60 med fokus på søen som økosystem, springlag i søer (temperatur og ilt) og planter, dyr og alger i søen.

Biologi Til Tiden; Lone Als Egebo m. fl.; Nucleus; 2006: s. 132-135 med fokus på åen som økosystem, forurening af en å, rentvandsindikatorer og forureningsindikatorer.

Øvelse: Biotopundersøgelse af kanalerne i Frederiksberg Have. Herunder bestemmelse af markroindex.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sexologi og forplantning

BIU s. 133-167 med fokus på kønshormonernes virkemåde i kroppen; kønsorganernes opbygning og funktion hos manden og kvinden, menstruationscyklus og begreberne positiv- og negativ-feedback, befrugtning  og graviditetstest, fosterudvikling, prævention (herunder hormonel prævention), kønssygdomme, ufrivillig barnløshed, kunstig befrugtning, prænatal diagnostik og etiske overvejelser om dette.

Øvelse: Brug af graviditetstest og Mikroskopi af ovarier fra kaniner.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hormoner, diabetes og SRO

Biologiens FG Fysiologi; Thomas Skadhede m. fl.; Forlaget KATS; 2008: s. 75-83 med fokus på hormonsystemets opbygning og funktion, opdeling af hormoner (steroid-, peptid- og aminosyre-hormoner), regulering af hormoner, receptorer samt hormoner og sundhed (herunder diabetes).

Biologi i Fokus (BIF); Bodil Blem Bidstrup m. fl.; Nucleus; 2009: s. 66-67 med fokus på vandopløselige og fedtopløselige hormoner.

Forelæsning: Beta-celler. Kroppens egen insulinfabrik ved lektor, Ph.d., Kamille Smidt Rasmussen, Biomedicinsk Institut, Aarhus Universitet. Fra 2014. Kan tilgås her:
https://www.youtube.com/watch?v=kKTJwwuqbws

Biologi i Udvikling B-niveau; Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 2017: s. 115-125 med fokus på dannelse af kulhydrater i planter, fotosyntesen, lysprocesser, calvins cyklus og opbygningen af stivelse, cellulose og lignocellulose.

BIU s. 95-97 og s. 100-101 med fokus på variationer af blodsukkerkoncentrationer, Glykæmisk indeks og diabetes type 1 og type 2.

Disse to sider fra Biotech Acadamy blev brugt:

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/diabetes-2/funktionen-af-glukose-i-kroppen/


Fokus på funktionen af glukose i kroppen og  blodsukkerregulering og diabetes


Øvelser: Undersøgelse af fotosyntese i spinatblade og bestemmelse af blodsukkerkoncentration efter et måltid.


Eleverne skrev SRO i fagene biologi og kemi om emnet Diabetes og kulhydrater.

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Muskler

Biologiens FG Fysiologi: s. 117-125 med fokus på tværstribet muskulaturs opbygning og funktion, muskelfibertyper og begrebet forspænding samt den myotatiske refleks.

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017muskler.pdf

Øvelser: Måling af styrke ved et hånddynamometer og LoggerPro.
Hop med og uden forspænding.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Nervesystemet og rusmidler

Biologiens FG Fysiologi: s. 101-109 med fokus på nervesystemets opbygning og funktion, neuroners opbygning, dannelse af aktionspotentialer, synapser og transmitterstoffer samt reflekser.

Miniprojekt om et selvvalgt rusmiddel. Som grundbog blev brugt Rusmidlernes Biologi; Henrik Rindom; sundhedsstyrelsen. Kan tilgås her:

https://www.sst.dk/da/udgivelser/2005/Rusmidlernes-biologi---om-hjerne-sprut-og-stoffer

Artikel fra Kræftens Bekæmpelse om nikotinprodukter:

https://www.cancer.dk/forebyg-kraeft/tobak-og-nikotin/nye-tobaks-og-nikotinprodukter/snus-tyggetobak-nikotinposer/

Øvelse: Udbredelse af et nervesignal hånd i hånd og hånd på skulder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Immunologi

Immunologi; Palle H. Jakobsen & Ib Christian Bygbjerg; Nucleus; 2012: s. 13-43 med fokus på immunforsvarets opbygning og funktion, inflamationsproces, immunsystemets celler, det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar, antistoffers opbygning og virkemåde, vaccinationer, Elisa-test og western blotting.

Immunologi: s. 85-97 med fokus på HIV´s virkemåde og opbygning, udbredelse på verdensplan og behandling af HIV.

Halvdelen af eleverne skulle lave et miniprojekt om malaria og den anden halvdel om tuberkulose. Der blev anvendt Immunologi s. 47-70 og s. 71-84 som grundstof.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Proteiner og enzymer

BIF s. 69-79 med fokus på proteiners opbygning og funktion, aminosyrers opbygning og funktion, proteiners struktur og strukturniveauer, enzymers opbygning og funktion samt enzymaktivitet ved forskellige temperaturer og pH.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Evolution og fylogeni

BIU s. 222-227 + s. 230-235 med fokus på Darwins evolutionsteori, artsbegrebet, taksonomi, livets træ, naturlig selektion, Darwins finker og birkemålere.

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab Evolution i hverdagen. Kan tilgås her:

https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/an1evo-hvrd.pdf

Materiale fra KU Livets træ blev anvendt - øvelsen Byg en fylogeni:

https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/livets-trae/

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:

https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2017kinabark.pdf

To artikler blev læst om eDNA:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/et-snapseglas-vand-afsloerer-hele-soeens-liv/

https://snm.ku.dk/skoletjenesten/forloeb/dnaogliv/docs/Milj_DNA-P__jagt_efter_spor_af_liv.pdf

Øvelse: Besøg på KU hvor der blev artsbestemt ferskvandsfisk vha en nøgle i bogform.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Optakt til studietur - det gyldne snit


Artikel fra Videnskab.dk:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-det-gyldne-snit-udtryk-for-skoenhed/

Det gyldne snit; Jesper Frandsen; Systime; 1999: s. 108-112 med fokus på Fibonaccital i naturen b. la. solsikker, spiraler og sneglehuse.

Naturens Mønstre; Phillip Ball; Gyldendahl, 2016 s. 80-83 med fokus på fbonaccital og spiraler i naturen.

Øvelse: Måling af proportioner på armen - om det følger det gyldne snit.

Klassen var på studietur med fagene matematik og historie til Amsterdam og besøgte b. la. et kunstmuseum.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Frem mod årsprøven

Som hjælp til den skr. årsprøve blev følgende gennemgået:

Humanfysiologi
Biologiens FG s. 21 + 28-32 og s. 141-142 med fokus på kredsløbets funktion, blodets bestanddele  og sammenhængen mellem arbejdsintensitet og puls.

Mikrobiologi
Kapitel fra Biologi i Udvikling B:
https://nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf
s. 109-112 med fokus på forskellige teknikker til at bestemme koncentrationer af bakterier i en prøve til en vækstkurve.

Biologiens FG Genetik: s. 92-93 med fokus på teknikken PCR og primernes rolle.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Immunsystem og slangegift

Biologi i Udvikling B-niveau; Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 1. udgave; 2017:

Side 38-53 med fokus på immunforsvarets opbygning, det uspecifikke og det specifikke forsvar, opbygning af virus, B- og T-cellernes rolle, antistoffers opbygning, genetikken bag antistoffer og Elisa-test.

Forløb om slangegift ved dette site:

https://www.life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

Klassen gennemførte de tre modulet meget præcist efter modul beskrivelsen, og læste de tekster og så de videoer, som ligger på sitet.

Tre øvelser blev udført:
Undersøgelse af slangegift
Elisa-test
Undersøgelse af test-sticks til påvisning af slangegift.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Kulhydrater og katabolisme

Biologiens ABc Biokemi; Thomas Skadhede m. fl.; Forlaget Niche; 2007:

s. 9-16 med fokus på mono-di og poly-sakkariders opbygning og  forekomst i levende organismer.

s. 35-36 med fokus på klassifikation af enzymer i seks forskellige hovedgrupper.

s. 41-57 med fokus på den fuldstændige aerobe nedbrydning af glukose med delprocesserne glykolyse, oxidativ decarboxylering,  citronsyrecyklus, respirationskæden og ATP-regnskabet..
Også fokus på den anaerobe nedbrydning af glukose herunder mælkesyregæring og alkoholgæring.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Biodiversitet

Vi brugte undervisningssite udviklet af KU om biodiversitet:

https://biodiversitetigymnasiet.dk/

Denne to tekster blev læst (hhv.14,5  og 6,5 normalsider):

https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/  

https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/

Disse øvelser blev lavet

https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/

Derudover blev der arbejdet med en stor samling af data som forskere på KU har indsamlet:

https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/bogeskoven-og-dens-arter/

I forløbet blev der  set og gennemgået flere videoer fra sitet til databehandling i excel.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Populationsgenetik og statistisk test

Biologiens FG Genetik

s. 71-73 med fokus på Hardy-Weiberg ligevægt og forskellige opgave eksempler.

s. 62-64 med fokus på chi-i-anden-test.

Publikation fra EMU:  Chi-i-anden test i Biologi A, Stx, Jette H Vestergaard, Januar 2024

https://www.emu.dk/sites/default/files/2024-02/Chi-i-anden%20test%20i%20Biologi%20A_1.pdf

S. 3-8 med fokus på hvornår testen foretages, antal frihedsgrader og udregning samt fortolkning af testen.

Øvelse: Eleverne på skolen blev tilbudt slik i forskellige farver og Chi-i-anden testen blev anvendt for at se, om der var en ligelige fordeling blandt de forskellige farver, som blev valgt.

Øvelse med karsefrø. Eleverne skulle selv opstille forsøgsdesign, hvor de skulle undersøge vands, salts eller alkohols indvirkning på væksten af karsefrø.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 KM6 Retfærdighed

Tværfagligt forløb med kemi - det overordnede tema var retfærdighed.
Klassen undersøgte virkningsmåden, udbredelsen og priserne på forskellige medicin-produkter. B. la. smertestillende medicin og slankemidlet wegovy. Hver gruppe havde en specifik opgave.

Følgende materiale gennemgået fælles:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/stoffet-bag-danske-wegovy-er-kaaret-til-aarets-videnskabelige-gennembrud/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/stoffet-bag-danske-wegovy-er-kaaret-til-aarets-videnskabelige-gennembrud/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=kLDLR1fT_sA

Forsiden af Politiken, 13. maj 2024: debatindlæg af Bernie Sanders.

Besøg på School of Pharmaceutical Sciences, KU med rundvisning og to faglige foredrag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Genteknologi og bioinformatik

Genetikbogen B+A; Lone Als Egebo; Nucleus; 2014:

s. 89-95 med fokus på restriktionsenzymer, rekombinant DNA-teknik og selektive markørgener.

s. 102-107 med fokus på kloning med dyr, knockout-dyr, bioreaktorer og dyreetiske overvejelser.

s. 139-149 med fokus på sekventering af DNA (sanger sekventering), geners evolution, introns og transposoner.

Bioteknologi 6 - Bioinformatik; Frank Grønlund Jørgensen; Nucleus; 2013:

s. 11-21 med fokus på alignment af homologe sekvenser, dot-plot metoden og påvisning af forskellige mutationer ved metoden.

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:

Et holistisk syn på organismen og dens mikroorganismer; Thomas Sten Pedersen og Christina Lehmkuhl Noer; Aktuel Naturvidenskab 2022 nr 03 s. 14-18.

Kan findes her:  https://galleri.au.dk/an/L/24bf8aef-4e4d-44a7-a4b8-8f86b2accc7c/viewmode=infoview/main-quicksearch=hologenomics

Hjemmesiden her blev brugt:

https://ceh.ku.dk/

Til at se flere videoer om det nye forskningsfelt hologenomics.

Øvelse: En opgave, udarbejdet af ansatte ved afdelingen for hologenomics, blev løst hvor forskellige basesekvenser skulle undersøges vha BLAST-metoden. Opgaven omhandlede sygdom i laksebestande.

Øvelse: Transformation med pGAL - transformationskit fra Edvotek (Edvotek kit nr. 221.):
https://www.edvotek.com/221?srsltid=AfmBOoruL6XgZKOjRc27JKm6gg6NxeG80g4sB6V9OYLAD249j1QDUYPf

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:
Ny teknologi bruger DNA spion i cellen; Pratik Shah; Aktuel Naturvidenskab nr. 6; 2024 s. 20-23
Kan findes her:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/6-2024/ny-teknologi-bruger-dna-som-spion-i-cellen
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Biomarkører

Kort forløb om biomarkører med udgangspunkt i materiale fra Biotech Acadamy.

Disse to tekster blev læst:

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/biomarkoerer/hvad-er-en-biomarkoer/

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/biomarkoerer/hvordan-maaler-man-en-biomarkoer/

Opgaver på sitet blev anvendt og de videoer som ligger på siderne blev set.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Repetition af økologi og lidt nyt

Biologi I Udvikling B; Lone Als Egebo m. fl.;  2. udgave; Nucleus; 2024:

s. 167-176 med fokus på økosystemers opbygning, økosystemers udvikling, eutrofe søer, lysåbne områder og populationsstørrelse.

Øvelse: Fangst-genfangst forsøg med tændstikker eller hvide bønner som model forsøg.

https://nucleus.dk/files/docs/BiU-B-2udg/Biu_B2_suppl_mat_Kap8_oevelse_Bestemmelse_af_populationsstrrelse.pdf

Gennemgang af  Shannon indekset H vha side 1 fra dette dokument:
https://nucleus.dk/files/docs/BiU-B-2udg/Biu_B2_suppl_mat_Kap8_Arbejdsopgaver.pdf

Økotoksikologi med repetetion af LD50 ved disse to tekster:

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/gift-og-modgift/ld50/

https://lex.dk/bioassay



Øvelse: Dissektion af torsk med fokus på at finde de forskellige organer som tarme og øresten.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer