Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 BI/x (1x BI, 1x BI-øv, 2x BI, 2x BI-øv, 3x BI, 3x BI-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Biologibogen; Niels Søren Hansen m. fl.; Gads Forlag; 2001; s. 182-188 med fokus på cellemembranens opbygning, transport over cellemembranen og forskellen på pro- og eu-karyote celler.
Biologi i udvikling - C-niveau (BIU); Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 2014; s. 14-21 med fokus på pro- og eu-karyote celler, cellemembranens opbygning og transportprocesser over cellemembranen.
BIU s. 196-201 med fokus på meiosen og fejl i meiosen (kromosomtalsmutationer)
Øvelser: Demoforsøg med kartofler i sukkervand - osmose.
Farvning af egne celler med methylenblåt og efterfølgende mikroskopi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Humanfysiologi og sundhed
BIU: s. 108-120 med fokus på lungernes, blodkredsløbets og hjertets opbygning og funktion. Derudover fokus på kredsløb og træning samt blodtryk.
Øvelser: Måling af Vital Kapacitet og højde, måling af blodtryk i hvile og ved belastning (hop på stedet).
BIU: s. 121-126 med fokus på musklernes opbygning og funktion samt kondition og ændringer i kroppen ved en forbedring af konditionen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
BIU: s. 75-92 med fokus på opbygningen af kulhydrater, fedt og proteiner. Fordøjelseskanalens opbygning og funktion samt enzymers opbygning og funktion.
BIU: s. 94-101 med fokus på næringsstoffernes optagelse, glykæmisk indeks, appetitregulering samt diabetes.
Øvelser: Forsøg med spytamylase (kogt og ved stuetemperatur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi
Biologi i udvikling B-niveau; Marianne Frøsig; Nucleus; 2017: s. 97-106 med fokus på et historisk overblik, identifikation af bakterier samt mikrobiel vækst (herunder vækstfaktorer).
Side 109-113 med fokus på den mikrobielle vækstkurve samt måling af bakterievækst.
Øvelser: Undersøgelse af kimfald i klasselokalet.
Undersøgelse af anti-bakteriel aktivitet på E. coli og B. subtillis (der blev undersøgt virkningen af penicillintabletter, hvidløg, ingefær og gurkemeje)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og DNA
BIU s. 169-192 med fokus på opbygning og funktionen af DNA, cellens livscyklus, DNA-replikation, mitose, proteinsyntese (herunder transkription og translation), genetiske grundbegreber, Mendels 1. lov og stamtavler.
BIU s. 192-195 med fokus på blodtyper og genetik samt øjenfarve.
Øvelse: Isolering af DNA fra Kiwi og blodtypebestemmelse ved Eldon kort.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi og biotopundersøgelse
BIU s. 23-39 med fokus på økosystemer, energi i økosystemer (herunder fødepyramider), C-kredsløb, N-kredsløb og konkurrence mellem arter.
BIU s. 48-49 med fokus på hormonforstyrrende stoffer.
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2007Fisk-paa-p-piller.pdf
Arbejde med et miljøtema fra denne bog: Opdag havet; Anne Berendt (red.); WWF Verdensnaturfonden; 2019.
Eleverne arbejdede i grupper med ét af de 4 miljøtemaer s. 45-71 i bogen.
Bogen kan tilgås her: https://undervisning.wwf.dk/opdag-havet
Biologiens ABc økologi; Vagn Juhl Larsen m. fl.; Niche; 2007: s. 53-60 med fokus på søen som økosystem, springlag i søer (temperatur og ilt) og planter, dyr og alger i søen.
Biologi Til Tiden; Lone Als Egebo m. fl.; Nucleus; 2006: s. 132-135 med fokus på åen som økosystem, forurening af en å, rentvandsindikatorer og forureningsindikatorer.
Øvelse: Biotopundersøgelse af kanalerne i Frederiksberg Have. Herunder bestemmelse af markroindex.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sexologi og forplantning
BIU s. 133-167 med fokus på kønshormonernes virkemåde i kroppen; kønsorganernes opbygning og funktion hos manden og kvinden, menstruationscyklus og begreberne positiv- og negativ-feedback, befrugtning og graviditetstest, fosterudvikling, prævention (herunder hormonel prævention), kønssygdomme, ufrivillig barnløshed, kunstig befrugtning, prænatal diagnostik og etiske overvejelser om dette.
Øvelse: Brug af graviditetstest og Mikroskopi af ovarier fra kaniner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hormoner, diabetes og SRO
Biologiens FG Fysiologi; Thomas Skadhede m. fl.; Forlaget KATS; 2008: s. 75-83 med fokus på hormonsystemets opbygning og funktion, opdeling af hormoner (steroid-, peptid- og aminosyre-hormoner), regulering af hormoner, receptorer samt hormoner og sundhed (herunder diabetes).
Biologi i Fokus (BIF); Bodil Blem Bidstrup m. fl.; Nucleus; 2009: s. 66-67 med fokus på vandopløselige og fedtopløselige hormoner.
Forelæsning: Beta-celler. Kroppens egen insulinfabrik ved lektor, Ph.d., Kamille Smidt Rasmussen, Biomedicinsk Institut, Aarhus Universitet. Fra 2014. Kan tilgås her:
https://www.youtube.com/watch?v=kKTJwwuqbws
Biologi i Udvikling B-niveau; Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 2017: s. 115-125 med fokus på dannelse af kulhydrater i planter, fotosyntesen, lysprocesser, calvins cyklus og opbygningen af stivelse, cellulose og lignocellulose.
BIU s. 95-97 og s. 100-101 med fokus på variationer af blodsukkerkoncentrationer, Glykæmisk indeks og diabetes type 1 og type 2.
Disse to sider fra Biotech Acadamy blev brugt:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/diabetes-2/funktionen-af-glukose-i-kroppen/
Fokus på funktionen af glukose i kroppen og blodsukkerregulering og diabetes
Øvelser: Undersøgelse af fotosyntese i spinatblade og bestemmelse af blodsukkerkoncentration efter et måltid.
Eleverne skrev SRO i fagene biologi og kemi om emnet Diabetes og kulhydrater.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Muskler
Biologiens FG Fysiologi: s. 117-125 med fokus på tværstribet muskulaturs opbygning og funktion, muskelfibertyper og begrebet forspænding samt den myotatiske refleks.
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017muskler.pdf
Øvelser: Måling af styrke ved et hånddynamometer og LoggerPro.
Hop med og uden forspænding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Immunologi
Immunologi; Palle H. Jakobsen & Ib Christian Bygbjerg; Nucleus; 2012: s. 13-43 med fokus på immunforsvarets opbygning og funktion, inflamationsproces, immunsystemets celler, det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar, antistoffers opbygning og virkemåde, vaccinationer, Elisa-test og western blotting.
Immunologi: s. 85-97 med fokus på HIV´s virkemåde og opbygning, udbredelse på verdensplan og behandling af HIV.
Halvdelen af eleverne skulle lave et miniprojekt om malaria og den anden halvdel om tuberkulose. Der blev anvendt Immunologi s. 47-70 og s. 71-84 som grundstof.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Proteiner og enzymer
BIF s. 69-79 med fokus på proteiners opbygning og funktion, aminosyrers opbygning og funktion, proteiners struktur og strukturniveauer, enzymers opbygning og funktion samt enzymaktivitet ved forskellige temperaturer og pH.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Optakt til studietur - det gyldne snit
Artikel fra Videnskab.dk:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-det-gyldne-snit-udtryk-for-skoenhed/
Det gyldne snit; Jesper Frandsen; Systime; 1999: s. 108-112 med fokus på Fibonaccital i naturen b. la. solsikker, spiraler og sneglehuse.
Naturens Mønstre; Phillip Ball; Gyldendahl, 2016 s. 80-83 med fokus på fbonaccital og spiraler i naturen.
Øvelse: Måling af proportioner på armen - om det følger det gyldne snit.
Klassen var på studietur med fagene matematik og historie til Amsterdam og besøgte b. la. et kunstmuseum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Frem mod årsprøven
Som hjælp til den skr. årsprøve blev følgende gennemgået:
Humanfysiologi
Biologiens FG s. 21 + 28-32 og s. 141-142 med fokus på kredsløbets funktion, blodets bestanddele og sammenhængen mellem arbejdsintensitet og puls.
Mikrobiologi
Kapitel fra Biologi i Udvikling B:
https://nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf
s. 109-112 med fokus på forskellige teknikker til at bestemme koncentrationer af bakterier i en prøve til en vækstkurve.
Biologiens FG Genetik: s. 92-93 med fokus på teknikken PCR og primernes rolle.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Immunsystem og slangegift
Biologi i Udvikling B-niveau; Marianne Frøsig m. fl.; Nucleus; 1. udgave; 2017:
Side 38-53 med fokus på immunforsvarets opbygning, det uspecifikke og det specifikke forsvar, opbygning af virus, B- og T-cellernes rolle, antistoffers opbygning, genetikken bag antistoffer og Elisa-test.
Forløb om slangegift ved dette site:
https://www.life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Klassen gennemførte de tre modulet meget præcist efter modul beskrivelsen, og læste de tekster og så de videoer, som ligger på sitet.
Tre øvelser blev udført:
Undersøgelse af slangegift
Elisa-test
Undersøgelse af test-sticks til påvisning af slangegift.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Kulhydrater og katabolisme
Biologiens ABc Biokemi; Thomas Skadhede m. fl.; Forlaget Niche; 2007:
s. 9-16 med fokus på mono-di og poly-sakkariders opbygning og forekomst i levende organismer.
s. 35-36 med fokus på klassifikation af enzymer i seks forskellige hovedgrupper.
s. 41-57 med fokus på den fuldstændige aerobe nedbrydning af glukose med delprocesserne glykolyse, oxidativ decarboxylering, citronsyrecyklus, respirationskæden og ATP-regnskabet..
Også fokus på den anaerobe nedbrydning af glukose herunder mælkesyregæring og alkoholgæring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Populationsgenetik og statistisk test
Biologiens FG Genetik
s. 71-73 med fokus på Hardy-Weiberg ligevægt og forskellige opgave eksempler.
s. 62-64 med fokus på chi-i-anden-test.
Publikation fra EMU: Chi-i-anden test i Biologi A, Stx, Jette H Vestergaard, Januar 2024
https://www.emu.dk/sites/default/files/2024-02/Chi-i-anden%20test%20i%20Biologi%20A_1.pdf
S. 3-8 med fokus på hvornår testen foretages, antal frihedsgrader og udregning samt fortolkning af testen.
Øvelse: Eleverne på skolen blev tilbudt slik i forskellige farver og Chi-i-anden testen blev anvendt for at se, om der var en ligelige fordeling blandt de forskellige farver, som blev valgt.
Øvelse med karsefrø. Eleverne skulle selv opstille forsøgsdesign, hvor de skulle undersøge vands, salts eller alkohols indvirkning på væksten af karsefrø.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53955959902",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53955959902",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53955959902"
}