Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/a (3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skumtennis og Teenvolley (fortsat fra 2au id)
3a idræt fortsætter med skumtennis,.
Læringsmål i tennis
• Kropslige kompetencer:
• Koordination
• Spændstighed
• I forløbet er udgangspunktet at eleverne har haft 4 undervisningsgang i 2g. Målet er derfor at eleverne opnår et ”rimeligt” niveau i de tekniske kompetencer:
• Krop-bold-koordination:
• At kunne beherske forskellige slag i forhold til greb, kropsposition og armføring
• Forhånd
• Baghånd En hånds og /eller tohånds
• Serv
• Flugtning
• Benarbejde:
• At løbe så der opnås en optimal udgangsstilling for slaget
• Arbejde med lavt tyngdepunkt
• Taktiske kompetencer:
• At kende til spilcentrum og kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til modstanderens forudsætninger og boldens bane og evt medspillernes placeringer
• At have et blik for hvor bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen
• Teoretiske kompetencer:
• At kunne reglerne og point tællingen med PARTI og SÆT samt serverækkefølgen
MATERIALE
Forhånd:https://www.youtube.com/watch?v=ytYiSUMvCGM&ab_channel=AalborghusGymnasium%26HF%28Idr%C3%A6t%29
Baghåndsgreb
https://www.youtube.com/watch?v=7wM3SDYgCNE&feature=youtu.be
Enhånds baghånd
https://www.youtube.com/watch?v=yaYUt9QVwgk&ab_channel=AalborghusGymnasium%26HF%28Idr%C3%A6t%29
Serv
https://www.youtube.com/watch?v=PHpSZh0vpnY&ab_channel=AalborghusGymnasium%26HF%28Idr%C3%A6t%29
Forhånds flugtning
https://www.youtube.com/watch?v=XstEY6_qoKk&ab_channel=AalborghusGymnasium%26HF%28Idr%C3%A6t%29
RUBRIC TENNIS
FORHÅND
Greb: pegefinger kno ved 3,5 (se video)
Træfpunkt: foran kroppen med ketjer hoved der ikke er for åbent eller lukket.
Slag: Løft bolden i bue så ketjer føres igennen til slutstilling over modsat skulder
Arbejd med håndledsafvikling for at fremme topspin
Benstilling: forskudt
Kropsstilling: ikke favoritside mod bolden, så der afvikles med kropsdrejning og effekt af mange led (hofte krops-rotation, armsving med indadrotation og håndledsafvikling) udnyttes. Kroppens bevægelser er i langt de fleste tilfælde optimale iforhold til at kontrollere slaget og kunne skabe kraft i slaget og fart i bolden.
Rammer og sætter bolden med præcision i langt de fleste tilfælde.
Forudser altid boldens bane og bevæger sig i langt de fleste tilfælde i rette position til afvikling af slaget. Kroppens bevægelser ofte gode iforhold til at kontrollere slaget og kunne skabe kraft i slaget og fart i bolden.
Rammer og sætter ofte bolden med præcision.
Forudser ofte boldens bane og bevæger sig i rette position til afvikling af slaget
Kroppens bevægelser er sjældent gode iforhold til at kontrollere slaget og kunne skabe kraft i slaget og fart i bolden.
Rammer og sætter sjældent bolden med præcision.
Forudser sjældent boldens bane, og bevæger sig i rette position til afvikling af slaget.
BAGHÅND
Greb enhånd pegefingerkno v 1,5 tohånd: favorithånd nederst ved 1,5+ ikke favorithånd 7
Ketjer vinkelret på underarm
Træfpunkt foran kroppen, bold rammes med næsten strakt arm
Slag føres igennem i bue til slutstilling ved modsat skulder.
Benstilling: forskudt, fødder står stille i afviklingen
Kropsstilling: skulder mod bolden
SERV
Greb pegefinger kno v 2
Krop: siden til ikke stå på steg. Vægt på bagerste fod.
Opkast: ”hurra” kast bolden så højt, at den kan rammes med strakt arm, foran kroppen i et nedadgående slag. Samtidig vægtoverførsel til den andet ben der fortsætter i skridt ind på banen og slaget føres igennem til modsatte side.
Server i langt de fleste tilfælde med præcision og kan ramme alle steder i servefeltet Server ofte bolden. Server sjældent så bolden kommer i spil.
FLUGTNING
greb + arm pegeno v 2
lodret ketjerhovede arm+ketjr laver ”U”-form
bagudbøjet håndled
Spilforståelse
Opfanger hurtigt spiløvelser og kan hjælpe med at få dem til at fungere for holdet .
Forstår og kan effekturere hvor bolden skal spilles og hvor man selv skal placere sig for at opnå fordel.
Arbejder omkring spilcentrum Kan i rimeligt omfang indgå i spiløvelser, så de fungerer.
Kamp- og regelforståelse Kan regler og tælling og siger det højt efter afvikling af hver bold. Stiller sig på ret position og kan vejlede andre i korrekt placering, serverækkefølge og tælling
Kender de fleste regler.
Kender kun reglerne i begrænset omfang.
Regler i skumtennis er som i tennis, stort set. Se paragraf nummer 5, rækkefølge i Double.
https://tennissporten.dk/dit-spil/viden-om-tennis/tennisregler/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Træningsprojektet, Crossfit, cirkeltræning & løb
Læringsmål i træningsprojekt /crossfit
• Kropslige kompetencer:
o Aerob kapacitet (kondital) evalueret ved biptest
o Teknisk beherskelse af disciplin i crossfitt, herunder styrkevurdering og forståelse for
kroppens bevægelsesmønster for at skabe kraft og støtte til tunge vægte. o Evne til at gennemføre de fællesudførte workouts.
o Krop vægt koordination:
• At kunne beherske de udvalgte discipliner og overføre en set video til
egenbevægelser.
• At arbejde med minimering af vægtstangsarme, således at vægt holdes tæt til
kroppen og lige over led.
• Alt efter den valgte disciplin at kunne udnytte
vægtens bevægelsesenergi i swing
forspænding i de relevante øvelser f.eks push press
balance og styrke de relevante øvelser f.eks pistol squat og hand
stand push up, samt wallclimb
• Taktiske kompetencer:
o At kunne vurdere eget overskud i forhold til at kunne gennemføre en work out således at
udbyttet bliver optimalt.
• Teoretiske kompetencer:
o At kunne planlægge et længerevarende træningsforløb, med fornuftig målsætning og
progression iforhold til udgangspunktet.
o At kunne anvende videoer til indlæring af komplicerede bevægelsesmønster og bryde
bevægelsesmønster ned i delelementer
o At kunne anvende crossfitt træningsprincipper i opbygning af Work out, således at der
arbejdes fornuftigt med belastning og pauser i forhold til at få det maximale udbytte ud af træningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Performance 3au id
Læringsmål:
At kunne tælle musik i taktarten 4/4.
At kende (pop)sanges grundlæggende strukturer med intro, vers, omkvæd, c-stykke og outro.
At kunne bevæge dig i takt til musikken.
At kunne danse udvalgte koreografier.
At kunne sætte kvalitet i bevægelserne (god timing i trin, tydelige og markerede bevægelser, overskud til at kigge op)
At kunne lave en performance-inspireret koreografi.
Links til bevægelser:
https://www.youtube.com/watch?v=YLvM1aMRf6E
Labans bevægelsesprincipper
1. Kropsbevidsthed
Tre grundlæggende bevægelser
· Bøjes
· Strækkes
· Vrides / rotation
Forskellige aspekter inden for hver af de grundlæggende bevægelser:
· Føre med kropsdel
· Impuls
· Symmetri – asymmetri
· Stilhed
· Kontraster
· Tyngdeoverføring
· Spænding - afspænding
· Kropsdele – isolerede bevægelser
2. Bevægelseskvalitet / Effort
· Kraftfuld – let
· Hurtig – langsom
· Direkte – fleksibel
· Fri – bunden
3. Rumbevidsthed
· Retninger
· Niveauer
· Afstand
· Volumen
· Placeringer
· Mønstre
4. Relationsbevidsthed
· Attraktion
· Angreb
· Tage sig af
· Beherske den anden
Relation til hinanden:
· Gøre det samme
· Gøre forskelligt
· Samtidigt
· Skiftevis
Beskriv kort showets opbygning
- Hvem deltager?
- Hvilket tema er tilknyttet? Lav en fælles overskrift
- Hvad sker der?
- Hvor foregår det?
Body:
- Hvilke kropsdele bevæges?
- Hvor udspringer bevægelserne?
o Centralt/distalt (dvs. længere fra kropstammen
Shape:
- Hvilke bevægelsesspor optræder/indgår?
o Runde/bløde el. kantede/hårde
Space:
- Hvordan anvendes rummet?
o Det generelle rum
o Det personlige rum: Bevægelsesplaner, -niveauer og -zoner.
Effort:
- Hvilke dynamiske faktorer står frem:
o Tid, rum, vægt og flow.
Gør showet brug af specielle effekter el. lign?
Valg af musik:
· Hvorfor har I valgt netop disse numre?
· Hvordan understøtter musikken bevægelserne og omvendt?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Floorball læringsmål:
Tekniske og taktiske færdigheder i floorball:
At beherske teknik i forhold til stav- og boldkontrol i spilsituationer dribling, pasning, modtagning og trækskud.
At beherske afleverings- og modtagnings teknik i spilsituationer.
At kunne gøre sig spilbar i spilsituationer: temposkift, retningsskift, timing, være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
Evnen til at koble teoretisk og praktisk forståelse.
At kende basale regler i floorball og at kunne spille efter dem
Evnen til at bidrage konstruktivt til et læringsrum for alle
Evnen til at samarbejde
At man evner at gøre holdet bedre
Fysisk form:
Have en god kondition og hurtighed
Evnen til at udvikle sig indenfor ovenstående punkter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les Lanciers (bygger på tidligere forløb)
Læringsmål:
At beherske til fatning og opstilling i kvadrille
At kunne gøre kompliment /hilse
At kunne føre sin dame og lade sig føre
At kunne kende til og udføre chassé-trin og trinkombinationer
At beherske de enkelte danses opbygning
At beherske alle 5 ture
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58818566091",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58818566091",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58818566091"
}