Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/z (3z id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#10 Træningsprojekt / crossfit
Titel 2 Forløb#11 Floorball
Titel 3 Forløb#12 HIP HOP og Performance
Titel 4 Forløb#13 Lanciers 3g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#10 Træningsprojekt / crossfit

Læringsmål i træningsprojekt /crossfit

• Kropslige kompetencer:
o Aerob kapacitet (kondital) evalueret ved biptest
o Teknisk beherskelse af disciplin i crossfitt, herunder styrkevurdering og forståelse for kroppens bevægelsesmønster for at skabe kraft og støtte til tunge vægte.
o Evne til at gennemføre de fællesudførte workouts.


o Krop vægt koordination:
At kunne beherske de udvalgte discipliner og overføre en set video til egenbevægelser.
At arbejde med minimering af vægtstangsarme, således at vægt holdes tæt til kroppen og lige over led.
Alt efter den valgte disciplin at kunne udnytte
vægtens bevægelsesenergi i swing
forspænding i de relevante øvelser f.eks push press
balance og styrke de relevante øvelser f.eks pistol squat og hand stand push up, samt wallclimb


• Taktiske kompetencer:
o At kunne vurdere eget overskud i forhold til at kunne gennemføre en work out således at udbyttet bliver optimalt.


• Teoretiske kompetencer:
o At kunne planlægge et længerevarende træningsforløb, med fornuftig målsætning og progression iforhold til udgangspunktet.
o At kunne anvende videoer til indlæring af komplicerede bevægelsesmønster og bryde bevægelsesmønster ned i delelementer
o At kunne anvende crossfitt træningsprincipper i opbygning af Work out, således at der arbejdes fornuftigt med belastning og pauser i forhold til at få det maximale udbytte ud af træningen.

At kunne inddrage teori om kondition , aerob og anaerob energifrigivelse og styrketræning (C det er idræt kap2): fokus fysiologiske forbedringer ved forbedret kondition , kredsløbs og stofskiftekondition, forskel på aerob og anaerob energiudvikling, Styrketræning vs muskeludholdenhed, begrebet 1RM og anvendelse af antal gentagelser sæt og pauser for at opnå den ønskede effekt.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#11 Floorball

3e:

Floorball læringsmål og Rubric
Tekniske og taktiske færdigheder i floorball
o At beherske teknik i forhold til stav- og boldkontrol i spilsituationer dribling, pasning, modtagning og trækskud.
o At beherske afleverings- og modtagnings teknik i spilsituationer
o At kunne gøre sig spilbar i spilsituationer: temposkift, retningsskift, timing, være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt
Fysisk form
o Have en god kondition og hurtighed
Evnen til at koble teoretisk og praktisk forståelse
o At kende basale regler i floorball og at kunne spille efter dem
o At kende begrebet VO2 max og kunne koble det til sundhedsfremme
Evnen til at bidrage konstruktivt til et læringsrum for alle
Evnen til at samarbejde
o At man evner at gøre holdet bedre
Evnen til at udvikle sig indenfor ovenstående punkter

Materiale
TEKNIK
• Floorball Fundamentals - Dribbling & Stick handling fokus se det lave tyngdepunkt, det lukkede blad, vide hvad tic tac og tipping (se 1:16) er
• driblinger og finter
• Afleveringer sweep og flick  og modtagning  se film   https://www.youtube.com/watch?v=JOLG2FMOV3Q  fokus: hvor er bold i forhold til kroppen i de to afleveringer og hvordan er kontakttid (slav mod bold) forskellig
• SKUD: TRÆKSKUD (sweep) fra tid 0-1:00 Floorball Fundamentals – Shooting  SLAGSKUD 0-0:44

TEORI VO2max og træning af VO2 max ved intervalarbejde , fysiologiske og psyko/sociale effekter
• den nye idrætsbog "Yubio" her: https://www.dropbox.com/scl/fi/mqp5k0nfj9t2b1jsii1mq/Yubio-Idr-t-C-B-2024de Frederiksberg-Gymnasium-uendelig.pdf?rlkey=gxyl8w1473jeftzgc56pqiw2h&dl=1  læs kapitel 3 side 75-77 om kondition og intervaltræning: fokus hvilke fysiologiske gevinster giver god kondition og hvilke sygdomme vil træning generelt forebygge
• Uddyb med https://holdspil.ku.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2016/motionsfloorball-styrker-sundheden-hos-aeldre-maend/
https://nexs.ku.dk/nyheder/2020-nyheder/intervaltraening-saenker-blodsukkeret-og-mindsker-fedtmaengden/
• statistikker : ”Danskernes sundhed – overvægt 2021” og ”Overvægt, sundhed og kondition”
https://vorespuls.dk/loeb/artikler/10-20-30-loeb-har-dokumenteret-effekt

REGLER  kopiside regler  i floorball ellers henvises til Yubio  si 632 - 639


RUBRIC
Bedømmelseskriterier: 1. grad af målopfyldelse 2. grad af målopfyldelse 3. grad af målopfyldelse 4. grad af målopfyldelse
At beherske teknik i forhold til stav- og boldkontrol i spilsituationer - Holder sjældent med 2 hænder på staven
- Holder sjældent med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder nogle gange med 2 hænder på staven
- Holder nogle gange med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har ofte problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder ofte med 2 hænder på staven
- Holder ofte med stor afstand mellem hænderne på staven
- Har sjældent problemer med at udføre de forskellige boldkontrol øvelser - Holder altid med 2 hænder på staven
- Holder altid med stor afstand mellem hænderne på staven
- Mestrer de forskellige boldkontrol øvelser
At beherske afleverings- og modtagnings teknik i spilsituationer - Står sjældent i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår sjældent at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår sjældent at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår sjældent hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står nogle gange i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår nogle gange at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår nogle gange at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår nogle gange hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står ofte i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Formår ofte at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Formår ofte at modtager og afleverer bolden med lukket blad
- Formår ofte hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering - Står altid i den rigtige stilling. Hvis man er højrehåndet: højre ben forrest, siden til, højre hånd øverst på staven og bøjet i knæleddene
- Mestrer at positionere sig så man modtager bolden i forhånden
- Mestrer at modtage og aflevere bolden med lukket blad
- Mestrer hurtigt at få kontrol over bolden og kan hurtigt lave en præcis aflevering
At kunne gøre sig spilbar i spilsituationer - Formår sjældent at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår sjældent at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår sjældent at finde de frie rum på banen - Formår nogle gange at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår nogle gange at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår nogle gange at finde de frie rum på banen - Formår ofte at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Formår ofte at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Formår ofte at finde de frie rum på banen - Mestrer at anvender temposkift og retningsskift i spilsituationer
- Mestrer at time sine løb ift bolden samt med- og modspillere
- Mestrer at finde de frie rum på banen
At man evner at gøre holdet bedre - Formår sjældent at skabe plads til sine medspillere
- Formår sjældent at spiller sine medspillere
- Formår sjældent at placere sig rigtigt på banen i de forskellige spilsituationer - Formår nogle gange at skabe plads til sine medspillere
- Formår nogle gange at spiller sine medspillere
- Formår nogle gange at placere sig - Formår ofte at skabe plads til sine medspillere
- Formår ofte at spiller sine medspillere
- Formår ofte at placere sig - Mestrer at skabe plads til sine medspillere
- Mestrer at spiller sine medspillere
- Mestrer at placere sig rigtigt på banen i de forskellige spilsituationer
Teoretisk forståelse.
At have kendskab til  VO2 max relation til sundhed og kunne anvende denne teori Formår ikke at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Formår nogen grad  at  inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Formår med meget  få mangler at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition Mestrer at inddrage teoretisk viden om fysiologiske og sundhedsfremmende effekter af en god kondition
At kende og kunne efterleve regler Formål ikke Formår i nogengrad Formår med meget  få mangler Mestrer de introducerede regler

3w:
Vi brugte denne e-bog: Yubio idræt  C+B (2024), Thomas Sand Skadhede m. fl., 7. udgave, Forlaget Yubio.

Følgende sider blev anvendt (fra kap. 14)
s. 632-638 Regler og organisering af floorball
s. 640-641 Teknik - herunder stav + greb, afleveringer, afslutninger, driblinger og afslutninger. De tilhørende videoer på siderne blev gennemgået.
s.  658 Forløb på 6 gange som blev afviklet med tilhørende øvelser
s. 659 Læringsmål for forløbet.
s. 660 Rubrick til evaluering af forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#12 HIP HOP og Performance

C klassen Faglige mål:
• Du kan tælle musik i taktarten 4/4
• Du kender (pop)sanges grundlæggende strukturer med intro, vers, omkvæd, c-stykke og outro
• Du kan bevæge dig i takt til musikken
• Du kan indlære og  danse udvalgte koreografier
• Du kan sætte kvalitet i bevægelserne (god timing i trin, tydelige og markerede bevægelser, overskud til at kigge op)
• Du laver selv en hiphop-inspireret koreografi
• Du kan arbejde kreativt overføre billedmateriale til bevægelser og inddrage laban i den koreografi du selv skal lave
• Du skal samarbejde med en gruppe om et fælles produkt

pensum Hip hop historie Yubio 1423-1426
udleveret materiale om LABAN

3.z Læringsmål:
At kunne tælle musik i taktarten 4/4.
At kende (pop)sanges grundlæggende strukturer med intro, vers, omkvæd, c-stykke og outro.
At kunne bevæge dig i takt til musikken.
At kunne danse udvalgte koreografier.
At kunne sætte kvalitet i bevægelserne (god timing i trin, tydelige og markerede bevægelser, overskud til at kigge op)
At kunne lave en performance-inspireret koreografi.
Du kan arbejde kreativt overføre billedmateriale til bevægelser og inddrage laban i den koreografi du selv skal lave
Du skal samarbejde med en gruppe om et fælles produkt

Pensum:
udleveret materiale om LABAN
Praksis, lille serie fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=YLvM1aMRf6E&ab_channel=ThomasSkadhede
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#13 Lanciers 3g

Fra 1-3 g ialt 7 moduler
Læringsmål:
At beherske til fatning og opstilling i kvadrille
At kunne gøre kompliment /hilse
At kunne føre sin dame og lade sig føre
At  kunne kende til og udføre chassé-trin og trinkombinationer
At beherske de enkelte danses opbygning
At beherske alle 5 ture

I 3g arbejdes der med
• timing og præcision  i bevægelser ( musik krop koordination)
• at gøre alle bevægelser små og elegante
• korrekt udførelse af chasse-trin ( på tæer, trin tilstræbes at være på lige linie , det ene ben "jagter det andet")
• Balance´-trin (på tæer, vægtoverførsel i gallop rytme)
Indmarch til lanciers

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer