Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/b (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Vektorers koordinater, sum og differens af vektorer, multiplikation af vektor med et tal, længde, skalarprodukt, tværvektor, enhedsvektor, enhedscirkel, vinkel mellem vektorer, stedvektor, forbindelsesvektor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kombinatorik
Additionsprincippet, multiplikationsprincippet, fakultet, kombinationer, permutationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktionen
Kernestof:
Forskrift, grafens udseende samt konstanternes betydning, herunder om funktionen er voksende eller aftagende. To-punktsformlen. Regression. Vækstegenskaber (med bevis). Fordoblings- og halveringskonstant (med bevis for fordoblingskonstanten).
Logaritmer.
Materialer: Kapitlet Eksponentielle funktioner i ABaCus stx
Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder,
Kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Forskrift, grafens udseende med konstanternes betydning. To-punktsformel (med bevis). Potensvækst. Regression.
Materialer: Kapitlet potensfunktioner i ABaCus stx
Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder,
Kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomier
Kernestof
Andengradspolynomiet og koefficienternes betydning for parablens udseende, rødder, faktorisering.
Andengradsligning, determinant, løsningsformel. Faktorisering. Nulregel.
Supplerende stof:
Bevis for diskriminantmetoden
Materiale: Kompendiet: Andengradspolynomier FG.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diffenretialregning
- Generelle differentialregnings regenregler. (131, 132, 133, 137-141, 143) i formelsamilingen.
- Bestemmelse af tangentligning.
- Produktreglen
- Sammensatte funktioner
- Tretrinsreglen til bevis af f(x)=x og f(x)=x^2.
- Optimering vha. differentialrening.
- Monotiniforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning
- stokastisk variabel
- p-notation
- sandsynlighedstabel
- udfaldsrum
- gunstige og mulige udfald
Binomialfordeling, herunder
- antalsparameter og sandsynlighedsparamete
- middelværdi og spredning
Binomialtest, herunder
- nulhypotese
- acceptområde, kritisk område og konfidensinterval
- signifikansniveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diskriptiv statistik
Grupperede og ugrupperede observationer.
- middelværdi og spredning
- typetal
- variationsbredde
- hyppighed, frekvens og kumuleret krekvens
- median og kvartilsæt
- pinde/søjlediagram
- trappediagram
- histogram
- sumkurve
- boksplot og outliers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analytisk geometri og vektorer
Analytisk geometri og vektorer
- længden af en vektor
- sum og differens af vektorer
- gange konstant på en vektor
- skalarprodukt
- ortogonale vektorer
- tværvektorer
- determinant
- areal udspændt af to vektorer
- parallelle vektorer
- forbindelsesvektor
- indskudsreglen
- projektion af vektorer
- enhedsvektor
- enhedscirklen
- vinkel mellem to vektorer
- parameterfremstilling for en linje
- distance formlen
- cirklens ligning
- tangent til cirklen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Renteformlen
Formel 4-6 i formelsamlingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktioner
Harmoniske svingning
- Amplitude
- Faseforskydning
- Vinkelfrekvens
- Periode (bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576528086",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576528086",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576528086"
}