Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/x (1x Ma, 2x Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
4
|
6. Annuiteter
Renteformen
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner 2: Sammensatte og trigonometriske
Sammensattefunktioner
Trigonometriske funktioner
Definition af cosinus, sinus og tangent
Enhedscirklen
Harmoniske svingninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer:
Middelværdi, spredning, median, mindsværdi, størsteværdi, typetal, hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, kvartilsæt, nedre-, og øvre kvartil, kvartilbredde.
Boksplot, outlier, højre-, og venstre skæv
Fraktiler
Grupperede observationer:
• Hyppighed, typeinterval, frekvens, kumuleret frekvens, median, spredning
•. Sumkurve, histogram
• Fraktiler
Selvstændigt gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
To ligninger med to ubekendte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2. gradsligninger og polynomier
Andengradspolynomiet og koefficienternes betydning for parablens udseende, rødder, faktorisering.
Andengradsligning, diskriminant, løsningsformel. Faktorisering. Nulregel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Regression og residualer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
- Generelle differentialregnings regenregler. (131, 132, 133, 137-141, 143) i formelsamilingen.
- Bestemmelse af tangentligning.
- Produktreglen
- Sammensatte funktioner
- Tretrinsreglen til bevis af f(x)=x og f(x)=x^2.
- Optimering vha. differentialrening.
- Monotiniforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
- stokastisk variabel
- p-notation
- sandsynlighedstabel
- udfaldsrum
- gunstige og mulige udfald
Binomialfordeling, herunder
- antalsparameter og sandsynlighedsparamete
- middelværdi og spredning
Binomialtest, herunder
- nulhypotese
- acceptområde, kritisk område og konfidensinterval
- signifikansniveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Analytisk geometri og vektorer
Analytisk geometri og vektorer
- længden af en vektor
- sum og differens af vektorer
- gange konstant på en vektor
- skalarprodukt
- ortogonale vektorer
- tværvektorer
- determinant
- areal udspændt af to vektorer
- parallelle vektorer
- forbindelsesvektor
- indskudsreglen
- projektion af vektorer
- enhedsvektor
- enhedscirklen
- vinkel mellem to vektorer
- parameterfremstilling for en linje
- distance formlen
- cirklens ligning
- tangent til cirklen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
Harmoniske svingning
- Amplitude
- Faseforskydning
- Vinkelfrekvens
- Periode (bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576605032",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576605032",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576605032"
}