Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Sa/e (1e Sa, 2e Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den kompetente medborger
Forløbet var det første forløb i studieretningsklassen. I dette forløb - som i de øvrige forløb i 1.g - blev elever med samfundsfag på A-niveau og med B-niveau undervist sammen. Den primære målsætning med forløbet var at give eleverne en god introduktion til samfundsfag i studieretningen og engagere dem som kompetente medborgere.
Forløbet sigtede mod at opfylde følgende faglige mål fra læreplanen for samfundsfag B:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Forløbet sigtede mod følgende kernstofområder (B-niveaulæreplan):
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Forløbet havde følgende fokuspunkter:
- At give eleverne en god start med samfundsfag i grundforløbet
- At få eleverne til at reflektere over deres egen rolle som medborgere i samfundet
- At vænne eleverne til at tænke over egne handlemuligheder for politisk påvirkning
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassedialog
- Refleksioner med sidemakkeren
- Besøg af ungdomspolitikere
- Videoaflevering om en selvvalgt "sag", som eleverne gerne ville kæmpe for.
Materiale (kernestof):
- Politikkens kernestof, side 8-15+132-136+148-151
Materiale (supplerende):
- Artiklen "19 elever sad fast i elevator - flere blev dårlige" af Nanna Malou Rasmussen. Bragt på TV2 Nord's hjemmeside d. 12. august 2023
- Debatindlægget "Vil I voksne gerne have, at vi unge engagerer os i samfundet?" af Nikolai Manggaard, formand for DSE Østjylland. Bragt i Århus Stiftstidende d. 7. november 2023
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Forløbet var et klassisk sociologiforløb med fokus på at introducere Honneth, Goffman og Ziehe og i øvrigt repetere Giddens. I dette forløb - som i de øvrige forløb i 1.g - blev elever med samfundsfag på A-niveau og på B-niveau undervist sammen.
Forløbet sigtede mod at opfylde følgende faglige mål fra læreplanen for samfundsfag B:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Forløbet sigtede mod følgende kernestofområder (B-niveaulæreplan):
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Forløbet havde følgende fokuspunkter:
- At give eleverne en introduktion til grundlæggende sociologi
- At repetere sociologirelaterede begreber fra grundforløbet
- At afprøve elevernes faglige evner forud for første karaktergivning
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassedialog
- Refleksioner med sidemakkeren
- Besøg af Børns Vilkår
- Første skriftlige aflevering for A-niveau-eleverne
- Individuel prøve i hånden
Materiale (kernestof):
- Luk Samfundet Op!, side 28-35+73-79
- Sociologi ABC, side 52-56
- Sociologiens kernestof, side 48-51
Materiale (supplerende):
- Artikel: "Dagtilbudsforsker: 'Jeg har set for meget, til at jeg vil sende mit eget barn i institution'". Af Anette Solgaard, bragt på bt-dk d. 18. januar 2022.
- Rapport: "Børn og unge kæmper for at passe ind". Udgivet af Børns Vilkår i september 2022 (kun side 29-31)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ligestilling
Forløbet var et ligestillingsforløb, hvori jeg forsøgte at give eleverne mulighed for at forstå og deltage i ligestillingsdebatten i 2024. I dette forløb - som i de øvrige forløb i 1.g - blev elever med samfundsfag på A-niveau og på B-niveau undervist sammen.
Forløbet sigtede mod at opfylde følgende faglige mål fra læreplanen for samfundsfag B:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Forløbet sigtede mod følgende kernestofområder (B-niveaulæreplan):
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
Forløbet havde følgende fokuspunkter:
- At give eleverne en forståelse for ligestillingsdebatten
- At give eleverne mulighed for at udtrykke og reflektere over egne holdninger til ligestilling
- At give eleverne en forståelse for samtykkeloven og bryde det tabu, der kan være forbundet med at snakke åbent om samtykke
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassedialog
- Refleksioner med sidemakkeren
- Debat om kvindelig værnepligt
Materiale (kernestof):
- Køn og ligestilling, side 7-12+62-69
Materiale (supplerende):
- Artikel: "Liberal feminist: Nedlæg Ligestillingsministeriet"
Af Marie Bebe. Bragt d. 20. februar 2024 på Berlingske.dk
- Artikel: LA-profils udtalelser om ligestilling fik hende til at spærre øjnene op: »Vi er ikke så langt fremme i skoene længere«
Af Marie Bebe. Bragt d. 26. februar 2024 på Berlingske.dk
- Artikel: "Rwanda ligger over Danmark: Udskældt rapport om ligestilling skaber igen debat" af Tine Toft. Bragt på bt.dk d. 23. juni 2023
- Artikel: "Samtykkeloven har overbevist hende: »Hvis du er i tvivl, så træk dig«". Af Kristoffer Kræn Sørensen. Bragt i Berlingske d. 27. oktober 2023.
- Artikel: "Forsvarsadvokat: Samtykkeloven bør justeres". Af Kristoffer Kræn Sørensen og Anna Sofie Laue. Bragt i Berlingske d. 20. oktober 2023.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Valget om Europa
Forløbet var et kort EU-forløb, hvori hovedformålet var at klæde de førstegangsvælgere, der var i klassen, på til at kunne tage stilling om valget til Europaparlamentet d. 9. juni 2024, men samtidigt holde balancen ift., at mange af eleverne ikke havde stemmeret. I dette forløb - som i de øvrige forløb i 1.g - blev elever med samfundsfag på A-niveau og på B-niveau undervist sammen.
Forløbet sigtede mod at opfylde følgende faglige mål fra læreplanen for samfundsfag B:
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Forløbet sigtede mod følgende kernestofområder fra læreplanen for samfundsfag B:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Forløbet havde følgende fokuspunkter:
- At give eleverne en grundlæggende forståelse for EU's betydning for dansk lovgivning
- At klæde eleverne med stemmeret på til at kunne stemme på et oplyst grundlag til Europaparlamentsvalget d. 9. juni 2024.
- At give eleverne en forståelse for det d'Hondske valgsystem.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassedialog
- Refleksioner med sidemakkeren
- Podcastlytning under gåtur
- Udflugt til og oplæg hos Europahuset i København
Materiale (kernestof):
- Folketingets EU-oplysning: "EU på kryds og tværs", side 47-52
Materiale (supplerende):
- Folketingets EU-oplysning: "Alle spidskandidater til Europaparlamentsvalget er nu fundet". Lokaliseret på https://www.eu.dk/da/aktuelt/nyheder/2023/november/spidskandidater d. 10. maj 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
Jf Læreplanen: Velfærdsprincipper, stat, marked og civilsamfund, det økonomiske mål, herunder bæredygtighed og økonomisk styring nationalt og regionalt
Indhold:
Det økonomiske kredsløb
Markedsligevægt, udbud, efterspørgsel og priser
Samfundsøkonomiske mål
Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
Det offentlige sektor og økonomisk omfordeling
Globalisering
Forbrugetillid
stat, marked og civilsamfund
Materiale:
Bog: Samf på B
Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne s.217-220
Samfundsøkonomiske mål: 220-234
Økonomisk politik: 234-247
Den offentlige sektor - hvor kommer pengene fra: 251-260
Globalisering: 260-266
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kriminalitet
Kriminalitet:
Jf læreplanen:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering
magtbegreber
komparativ, kvantiativ og kvalitativ metode
stat, marked og civilsamfund
ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
kulturelle mønstre i USA
Indhold:
Straffelovsovertrædelser
Primær og sekundær socialisering
Durkheims teori om anomi
Teorien om socioøkonomisk ulighed
Teorien om bandekriminalitet
Resocialisering og straf
Velfærdsmodeller
Fængslet som magtinstitution
Social kontrol og sanktioner
Magtbegreber: Direkte magt, inddirekte magt, diskursiv magt og strukturel magt.
Metode: Teori og empiri angående begået kriminalitet: Tværsnitsundersøgelse, longitinudal undersøgelse og indekstal.
Kriminalitet, køn, etnicitet og socialklasse
Struktur/aktør
Determinisme/Fri vilje
Samf på B:
Individ og samfund - 14-31
Magt - 100-105
Velfærdsmodeller - 159-168
Økonomisk politik - 234
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trump kom til magten
Trump kom til magten:
Jf læreplanen har vi arbejdet med følgende:
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter et demokratisk samfund
Fokus og indhold i undervisning
- Den demokratiske og republikanske ideologer
- svingstater
- Det amerikanske valgsystem, flertalsvalg i enkeltmandskredse
- Deltagelses og konkurrencedemokrati
- Anthony Downs medianvælgerteori
- Molins model
- Negative partisianship
- Valgdeltagelse i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Massemedier
Massemedier
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- det politiske system i Danmark og i EU
- Identitetsdannelse
Indhold:
Medialisering og den medievredne virkelighed
Priming, timing og framing
Politisk kommunikation
Mis, des og malinformation
Gruppetænkning og gruppepolarisering
Honnets teori om anerkendelse
Det politiske europa, EUS politiske system og lovgivning om digitalisering
Teorier om mediers påvirkning: Kanyleteorien, totrinshypotesen og referencemodellen
Goffman og Meyrowitz teori om selviscenesættelse
Materiale:
Samf på B:
Medierne og politisk meningsdannelse: 124-129
EUs institutioner og beslutningsproces - 129-141
Hvordan kan et demokrati se ud: 89-94
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kulturelle mønstre
Jf læreplanen har eleverne beskæftiget sig med: identitetsdannelse, socialisering, kulturelle mønstre i Danmark og ligestilling mellem kønnene.
Indhold i undervisning: Eleverne har primært beskæftiget sig med kulturelle mønstre i forhold til køn og etncitet.
- Kønnenes udvikling og rettigheder i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Kort om indvandringens historie og politiske holdninger til indvandrere i Danmark
- Social perception, socialisering, formelle og uformelle normer, sanktioner, social kontrol, rollekonflikt
- Axel Honneths teori om anerkendelse
- The mental load
- det biologisk og sociale køn
- Indvandring og integrationsformer
- Identitetsstrategier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576982981",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576982981",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60576982981"
}