Holdet 2023 Fr/bw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023 Fr/bw (1bw FrF, 2bw FrF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Culture, stéreótypes et préjugées
Titel 2 L'amitié
Titel 3 La jeunesse (EKSAMEN)
Titel 4 La Francophonie (EKSAMEN)
Titel 5 Les JO, Paris 2024
Titel 6 L'actualité
Titel 7 La gastronomie et Les Francais à table
Titel 8 Les banlieues (EKSAMEN)
Titel 9 Dyrk Sproget - en kreativ sprogkonkurrence
Titel 10 Les SDF en France (EKSAMEN)
Titel 11 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 L'amitié

- Cinq bonnes amies (fra Franskportal)

- L'amitié, qu'est-ce que c'est: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lamitie-quest-ce-que-cest-1116

- L'amitié, deux textes (eks.opgave)

- Les Intouchables (film)


Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La jeunesse (EKSAMEN)

Kernemateriale:

- Cinq bonnes amies (fra Franskportal)

- L'amitié, qu'est-ce que c'est: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lamitie-quest-ce-que-cest-1116

- L'amitié, deux textes: "Texte A: Extrait d'un article sur Gérard Depardieu", "Texte B: "Un jeune Francais parle de Facebook"

- Les Intouchables (film)

- Le système éducatif

- L'école francaise

. La vie scolaire

- Voici mon école: https://www.youtube.com/watch?v=FEYo5dm0zuU

- "Quels sont les loisirs préférés des jeunes?" https://www.entrenousoitdit.com/quels-sont-les-loisirs-preferes-des-jeunes/

- La vie scolaire (film)

- Anna Gavalda: "35 kilo d'espoir" (un extrait)



Supplerende stof:

- Filmprojekt

- Biografbesøg Edouard Louis

- Podcast: l'élève courageuse

- Grand Corps Malade: Je viens de là: https://lyricstraining.com/play/grand-corps-malade/je-viens-de-la/HZDLkEviyZ


Omfang: ca. 30 sider


I dette forløb er der fokus på fransk og dansk ungdomskultur og især det fransk skolesystem og forskelle til det danske.


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La Francophonie (EKSAMEN)

Kernemateriale:

- La Francophonie (fra Franskportal)

- Les Francophones (fra Franskportal)

- "Moussa Lô" (fra Porte paroles)

- "Yao" (film, 2018)

- Nomade – “Au Sénégal, le francais bien moins parlé que le wolof: https://www.youtube.com/watch?v=q1jDpFUxyEQ

- Carneval au Sénégal (fra Carte Blanche)

- Partir du paradis


Supplerende stof:

- Podcast: Surfer au Sénégal + La courageuse Bamko the runner

- https://www.dr.dk/nyheder/udland/frankrig-er-erklaeret-undtagelsestilstand-paa-stillehavsoeer-alt-braender-og-folk-har

- Youssou N'dour: "Kirikou"

- Elevfremlæggelser af fransksprogede, frankofone lande


I dette forløb har der været fokus på den fransksprogede verden, med særligt fokus på Vestafrika.

Omfang: ca. 25 sider


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder

Arbejdsformer:
klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser, skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 L'actualité



https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-gisele-vender-skammen-11802450391

https://www.francetvinfo.fr/replay-jt/france-2/20-heures/jt-de-20h-du-mercredi-23-octobre-2024_6815543.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Les banlieues (EKSAMEN)

Materialer:

Kernestof:

- Samuel Benchetrit: "Devant la Tour" (2007)

- La Haine (film, 1995)

- Les Misérables (film, 2019)

- Mort de Naël, 17 ans: réactions de Omar Sy et des Bleus

- Nouvelle nuit d'émeutes partout en France - Reportage: https://www.youtube.com/watch?v=cK613FlXzzk

- Pour les autres, on n'existe pas

Nicolas Sarkozy "les raccailles d'Argenteuil": https://www.youtube.com/watch?v=JvS6eG0JFOk

- La délinquance (fra Carte Blanche)

- Le verlan: https://www.youtube.com/watch?v=rpMMTIQwAck


Supplerende stof:

- Banlieues – intro til temaet (Fra "Banlieues", Gyldendal 2008)
- La Haine - Mathieu Kassovitz intro (Fra "Banlieues", Gyldendal 2008)
- L'internat (gammel eksamensopgave)


Fokus:

Der har i dette forløb været fokus på forstadsproblematikken i Frankrig. Forløbet lægger overvejende vægt på det negative billede af de franske forstæder. Nøgleord i forløbet er således fremmedgørelse, identitetsproblematik, diskrimination, racisme samt uroligheder og optøjer i gaderne (også politivold og den frustration det afføder hos de unge)

Omfang: ca. 40 sider


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestof:
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner


Arbejdsformer: klasseundervisning, projektarbejdsform, gruppearbejde skriftligt arbejde, pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Les SDF en France (EKSAMEN)

Materialer:

Kernestof:

- Pourquoi t’es bénévole? (fra Kek "Un coin d'humanité, Éditions first 2021, pp. 26-32)

- Un coin d’humanité  (fra Kek "Un coin d'humanité, Éditions first 2021, pp. pp. 26-28)

- No et moi (le film, chapitre 1)

- Delphine de Vigan: No e moi (le livre, chapitre 1)

"Tony, 27 ans, encore un SDF mort dans le rue à La Rochelle" (fra Les SDF, Gyldendal)

- "Les SDF à Paris: un combat sans fin":  https://www.youtube.com/watch?v=TnDx4PvY9CY

- "JO de Paris 2024: des ONG dénoncent le "nettoyage social" lors d'une action au Sacré Coeur"

- Aider les autres sans aller au bout du monde (gammel eksamensopgave)


Supplerende stof:

- Les SDF - introduction (fra Fransk Portal: https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-sdf/)

- Coluche: "La chanson des Restos du Coeur" (1986)

- Génération Enfoirés: "La chanson des Restos" https://lyricstraining.com/play/generation-enfoires/la-chanson-des-restos/H21St7IL72#b7c

- Les Restos du Coeur: www.restosducoeur.org

I dette forløb er der fokus på hjemløse i Frankrig, og de store udfordringer de står overfor. Der har været særligt fokus på frivillige og hjælpeorganisationer, som fx Les Restos du Coeur.


Samlet omfang: 40 sider

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder


Arbejdsformer: klasseundervisning, projektarbejdsform, pararbejde, skriftligt arbejde, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler

Tilladte elektroniske hjælpemidler:

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer