Holdet 2023 Fr/acuxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023 Fr/acuxz (1acuxz FrF, 2acuxz FrF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 L'amitié
Titel 2 Forløb#2 L'école et la jeunesse EKSAMEN
Titel 3 Forløb#3 Le monde francophone EKSAMEN
Titel 4 Forløb#4 Paris la grande ville
Titel 5 Forløb#5 Les banlieues EKSAMEN
Titel 6 Forløb#6 Dyrk sproget videoprojekt digitale medier
Titel 7 Forløb#7 Les SDF en France EKSAMEN
Titel 8 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 L'amitié

Kernestof:

Tekst: 5 bonnes amis (franskportalen.dk)

Film:
- Les Intouchables (Éric Toledano, Olivier Nakache, 2011)
- Le temps de secrets (Christophe Barratier, 2022)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Décris une image - Les amies 04-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 L'école et la jeunesse EKSAMEN

Kernestof:
Tekst: "La vie scolaire" - baggrundstekst om det franske skolesystem
Tekst: "Les discussions continuent" (fra Carte Blanche om et møde på et gymnasium, hvor elever, lærere og forældre diskuterer problemer i skolen)
Tekst: "35 kilos d'espoir" (uddrag af roman af Anna Gavalda om en dreng, der hader at gå i skole) - læst 30.4 2025 - find tekst i Lectio.
Tekst: "La journée habituelle d'Antoine" (fra franskportal.dk om hverdagen for en gymnasielev i Frankrig)

Film:
La vie scolaire (Grand Corps Malade, 2019) - om en problemfyldt skole i en forstad til Paris

Video:
"Voici mon école" (YouTube) - en dreng fra Martinique viser rundt på sin skole

Videoprojekt: "Voici notre lycée" - eleverne laver en videopræsentation af gymnasiet

I dette forløb har vi haft fokus på forskellene mellem det franske og danske skolesystem og unges problemer og udfordringer i skolen/gymnasiet. Vi har også haft fokus på dansk og fransk ungdomsliv og hverdag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Le monde francophone EKSAMEN

Kernestof:

Tekster
- Introtekster på Franskportal.dk: "La francophonie" og "Les francophones".
- "Moussa Lô" (udleveret tekst fra Paroles francophones)
- "La Guadeloupe" ( fra Carte Blanche om en ung mand i Guadeloupe, som drømmer om et bedre job)
- "Partir du Paradis" (tekst på baggrund af en podcast om en pige fra Réunion, der tager til Europa for at studere)

Podcast:
- "Surfer au Sénégal" (Duolingo Podcast, om en pige, der vil være professionel surfer i Senegal mod sin families vilje)

Film:
Yao (Filmstriben) - om drengen Yao, der møder sit idol, den kendte skuespiller Seydou Tall, og de rejser rundt i Senegal sammen.

Andet: Mundtlige præsentationer om fransktalende lande for klassen

I dette forløb har vi haft fokus på de fransktalende lande og på de tidligere franske koloniers relation til Frankrig samt fransk kultur og sprog, der findes i mange dele af verden. Vi har haft særligt fokus på Senegal.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Paris la grande ville

Kernestof:

Tekster:
"J'adore Paris" (fra Paris - la grande ville, Systime)
"L'aliénation et la solitude" (fra Paris - la grande ville - Systime)

Sang og tekst:
Dodo, boulout, resto, dodo (Eddy Mitchell)
"Les champs Élysées" (Joe Dassin)

Film:
Kortfilmen "Skin"
Kortfilmen "Quai de Seine"

Andet: Eleverne har lavet mundtlige præsentationer af et ophold i Paris med besøg på attraktioner osv.

I dette forløb har vi haft fokus på de positive og negative sider af Paris og de fordele og ulemper, der er ved at leve i en storby.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Les banlieues EKSAMEN

Kernestof:

Tekster:
- Introtekst, Les banlieues (Les banlieues kompendium)
- La Délinquance (reportage i Les banlieues kompendium)
- Suite à la mort de Nahel, des violences un peu partout en France (nyhedsartikel, 1jour1actu.com)
- Devant la tour (Les banlieues kompendium, uddrag af roman)


Sang, tekst og musikvideo:
"Jeune de banlieue" (Disiz la Peste)

Film:
Les Misérables (2019)
La haine (1995)

Video:
Nyhedsklip fra franske nyheder om urolighederne efter drabet på Nahel

I dette forløb har vi haft fokus på livet i de franske forstæder uden for Paris og de store byer, som er præget af fattigdom, kriminalitet og sociale problemer. Vi har blandt andet beskæftiget os med forholdet mellem politi og unge samt urolighederne, der opstod i hele Frankrig efter at politiet dræbte den 17-årige Nahel i en forstad til Paris i 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Dyrk sproget videoprojekt digitale medier

Kernestof:

- materiale med baggrundsviden, statistik, interview og videoer fra NCFF

Produktion af video på fem minutter i grupper:
- Eleverne laver en video om deres eget / danske unges brug af digitale medier sammenlignet med franske unges forbrug. Hvordan bruger de det i skolen? I fritiden?

Deltagelse i konkurrence med mange andre sprogklasse rundt omkring på gymnasierne om at lave den bedste film på fransk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Les SDF en France EKSAMEN

Kernestof:

Tekster:
- Introtekst til les SDF (Franskportal.dk)
- "Les Restos du Coeur" (tekst i SDF kompendium om organisationen, der hjælper de hjemløse og uddeler gratis mad)
- "Un coin d'humanité" (uddrag af tegneserien af KEK om at være frivillig hos Les Restos du Coeur, 2021)
- "No et Moi", Delphine de Vigan, 2007 (et uddrag fra romanen, hvor Lou ,øder den hjemløse pige No på den store banegård i Paris)
-- "L'enfant de sous le pont" (uddrag af roman af Jean-Marie Gustave le Clézio om en hjemløs, der finder en baby i en kasse og beholder hende)

Video:
- "J'ai 19 ans et je vis dans la rue" (om en unge mand, der er blevet smidt ud hjemmefra - video og artikel, Franceinfo)

Sang, tekst og musikvideo:
- La Chanson des Restos (Les Enfoirés)



I dette forløb har vi haft fokus på hjemløshed i Frankrig og livet som hjemløs samt forskelle mellem Frankrig og Danmark. Vi har også beskæftiget os med organisationen Les Restos du Coeur og de mennesker, der arbejder frivilligt for at hjælpe hjemløse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler

Tilladte elektroniske hjælpemidler:

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
https://quizlet.com/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer