Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/TyF-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023 Ty/TyF-1 (
1ux TyF
,
2ux TyF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til tysk
Titel 2
Reisen (EKSAMENSTEMA)
Titel 3
Normal?
Titel 4
Soziale Ungleichheit - Kinderarmut
Titel 5
Schuld und Strafe (EKSAMENSTEMA)
Titel 6
Trümmerzeit (EKSAMENSTEMA)
Titel 7
Die moderne Familie (EKSAMENSTEMA)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til tysk
introduktion til udtaleregler, regelmæssig verbalbøjning og bøjning af Sein og Haben
i: Auf Uns. Grundbog til tysk i gymnasiet (Systime), s. 8-17
A. Burani: Auf Uns
samlet omfang ca 10 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk, lyt som lektie til lydfilen og øv dig på udtalen af ordene, som du også finder i vedhæftede dokument
Øv jer på udtale og verbernes endelser i præsens igen
Bringt bitte Heft und Mappe mit
medbring mappe og hæfte
Medbrig hæfte og mappe
Gense videoen "Auf Uns" hjemme inden modulet.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reisen (EKSAMENSTEMA)
i: Auf Uns. Grundbog til tysk i gymnasiet (Systime),.
O. Koletzki: U-Bahn
www. E. Kästner: Eisenbahngleisnis (1931)
i Kurzum - Text und Sprache (Tyskforlaget):
S. Özdögan: Im Juli 8uddrag af roman)
Im Juli", instr. F. Akin (2000)
Samlet omfang ca 27 sider
Indhold
Kernestof:
Gense videoen "Auf Uns" hjemme inden modulet.
Prøve i bøjning af SEIN (at være), HABEN (at have) og REGELMÆSSIGE VERBER - alle tre i PRÆSENS - uden hjælpemidler
Heft und Mappe mitbringen - wir arbeiten heute kreativ mit dem Text "U-Bahn"
For dig der er hjemme: SE OPGAVEN i CLASSROOM - afleveringsfrist er kl. 13.50
https://classroom.google.com/c/NjMzNzY1ODg1MjM3/a/NjQ0OTE5NjA0ODMy/details
Heft und Mappe mitbringen, bitte
Vi laver korte samtaler på tysk, hvor I gengiver indholdet og pointerne i jeres analyse i stilen (uden at bruge jeres tekst)
Medbring mappe og hæfte
Textarbeit, Im Juli, S. 40.docx
Besvar hjemmefra tesktspørgsmålene 1-5 til s. 40 - vedhæftet her (de øvrige opgaver laver vi i modulet)
im Juli, s. 40.jpg
im Juli, s. 41.jpg
Textarbeit, Im Juli, S. 41.docx
besvar hjemme de 7 arbejdsspm til s. 41 i "Im Juli" - se vedhæftning, mandags modul
Vi ser filmen "Im Juli" - MØD PRÆCIST til kl. 10.05 - så kan vi nå hele filmen i dette modul
NB! Skriv jer allerede nu på rækkefølgelisten for den mundtlige præsentation her som par:
I arbejder i par med forberedelse af mundtlig præsentation af filmen "Im Juli"
Genopfrisk evt. filmen "Im Juli" eller dele af den hjemmefra: gå ind på "mitcfu", hvor filmen ligger reserveret til jer fra og med søndag- brug UNI-login.
PARpræsentationer af "Im Juli"
Heft und Mappe mitbringen
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Normal?
i: Bleib doch hier. Moderne deutsche Texte (Systime1996)
D. Dörrie: Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe? (novelle)
Anonym: Dazugehören (essay)
WWW.
E. Kästner: Sozusagen in der Fremde (lyrik)
E. Kästner: Keiner blickt dir hnter das Gesicht (lyrik)
i: Berlin von Wort zu Ort (Gyldendal):
M. Brühl: Berliner Chat (novelle)
Samlet omfang: ca 28 sider
Indhold
Kernestof:
Gattungen - die Novelle.docx
Lav selv 4 spørgsmål og billedfinding på nettet færdig hjemme til s. 1 og 2, l.21 i teksten "Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe?
I tjekker også mine rettelser til jeres manuskript til "Familieferie i Tyskland" og af jeres genafleveringer af skriveøvelsen om Bundesland (de 13 af jer, der afleverede onsdag)
I arbejder på og afleverer jeres billed-serie til "Was machst du wenn ich aus dem Hau gehe?" som gruppeaflevering i lectio. I skal skrive en forklarende tekst til hvert billede.
I øver og opfører jeres Par-terapi-scener med ægteparret fra "Was machst du..?" (se jeres noter fra 18. marts).
lav denne lektie på Minlæring hjemmefra - vi gennemgår øvelserne sammen i modulet
Test i den bestemte artikels bøjning i nominativ, akkusativ og dativ - uden hjælpemidler.
Kreatives Schreiben, sozusagen in der fremde.docx
NB! Ahmed, Emil, Liva, Maria, Mike, og Vera har prøve i dette modul.
Medbring jeres kompendium "Normal?"
Modulstart 10.20
Læs resten af "Dazugehören" hjemme (fra og med l. 11, s. 2)
grammatik, kreativ opgave kasus (1).docx
Medbring mappe og tekst-kompendium
Læs hjemme i teksten "Berliner Chat", s. 45-46, 2. afsnit ("...im Bahnhof ist")
Læs i "Berliner Chat", s. 48, fra l. 12 ("Hallo..") og resten af s. 48
I præsenterer jeres seværdighed fra Berlin.
I præsenterer jeres seværdigheder i Berlin. Medbring Normal-kompendium.
Hallo, Deutsch-Leute!
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Soziale Ungleichheit - Kinderarmut
A. Hacke: "Der Bettler" (2004) i: Leselandschaften (Tyskforlaget 2007)
M. Søgaard Tellesen (red.): Ungleichheit in Deutschland (Systime 2020)
kap. 1, 4 og 4.1
"Armut kennt viele Geschichten", instr. Isa Prahl (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=6Lkwn1W-SWA
"Kleingeld", instr. Marc-Andreas Borchert (1999)
https://www.youtube.com/watch?v=bTluIz6HXk4
Samlet omfang: 26 sider
Indhold
Kernestof:
Se denne kortfilm (ca 15 min) hjemmefra:
Kleingeld - Fragen.docx
Læs vedhæftede tekst hjemmefra, og tag tid på dig selv - så har du et sammenligningsgrundlag for resten af året.
Vi afholder prøveeksamen i lokale 1A-4
Soziale Ungleichheit in Deutschland.docx
medbring noget at skrive med :-) Ihr wisst was das bedeutet...
Medbring mappe og hæfte
Soziale Ungleichheit - Kinderarmut.docx
Wir gehen eure Antworten zu den Aufgaben zum Kurzfilm "Armut kennt viele Geschichten" durch (Anhang vom 10.sept)
Armut in Deutschland. Prøveeksamen.docx
Læs resten af teksten "Ungleichheit in Deutschland" hjemme.
Ihr präsentiert eure Bilder zum Thema "Ungleichheit" (vom 4. September (Classroom)) und Ihr bekommt im Modul den letzten Text zum Thema
Prøveeksamen, se liste i drev
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
Schuld und Strafe (EKSAMENSTEMA)
F. von Schirach-tekster
i: Schuld (Tyskforlaget ):
Einsam
DNA
i: F.v.Schirach: Carl Thorbergs Weihnachten. Drei Stories (Piper Verlag, München 2012) Der Bäcker
Info tekst om von Schirachs skrivestil
B. Gappmeier:Der gute Mann (1984)i: Der Zauberspiegel (Tyskforlaget 2006)
Tesktarbejde i klassegennemgang og i gruppearbejde, med produkter:
* Rollespil, politiafhøring "DNA"
* Radionovelle over "Einsam"
samlet omfang: 36 sider
Indhold
Kernestof:
DNA, arbejdsspm. s. 39-40.docx
Lest zuhause im Text “DNA” S. 40, zeile 5-23 (“Er verlor….sind noch drin”)
Besvar hjemme DNA, arbejdsspm. til s. 40 (udleveret i kopi i tirsdags) nr. 1-7
Ihr repetiert zusammen die Fragen/Antworten, die Ihr in Paaren (Polizist + Person) vor den Ferien formuliert habt.
DNA, arbejdsspm, s.40-41.docx
Wir nehmen die Antworten auf Frage 8-12 durch (Anhang Modul Dienstag)
DNA, 42 9-28.docx
Afsnit
Lest den rest der Geschichte! Wir nehmen die drei Arbetsfragen durch vom Modul, Donnerstag letzte Woche (siehe Anhang)
https://classroom.google.com/c/NjMzNzY1ODg1MjM3/a/NzI3NzE3ODU3NTAx/details
vi påbegynder skriftlig opgave i tysk: "skriveværksted"
Hvad kan jeg bruge AI.docx
Wir fangen unseren nächsten Text zum Thema "Schuld und Strafe" an
ein-neues-ferienhaus.pdf
Læs videre i "Einsam", s. 45, 2. afsnit ("Lackner brachte..") og resten af side 45 (..jede Zeit fehlte ihr").
Læs videre i "Einsam": s. 46, l. 26 ("Die Polizistin...") til s. 47, l. 28 (..später aus")
EINSAM, Arbeitsfragen S. 46-48.docx
Grammatik, kasus-træning.docx
Læs resten af Einsam!
vi arbejder med slutningen af "Einsam", som vi ikke nåede sidst.
vi starter sidste teskst af von Shirach, "Der Bäcker" - LÆS hjemmefra s. 1, l.1-12
https://www.sproglinks.dk/filarkiv/blandet-oevelse-med-forholdsord.htm
Lest zu hause "Der Bäcker", Seite 2, Zeile 1-17
I modulet laver I jeres kahoots om kasus færdige
https://www.sproglinks.dk/tysk/internetoevelser-tysk/9-traditioner
Ihr bekommt heute im Modul euren Text zum Thema “Schuld und Strafe”, den Ihr für das “Prøveeksamen” vorbereitet
Prøveeksamen, rækkefølgeliste
Evaluering af "Schuld und Strafe"forløbet, og prøveeksamen
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Trümmerzeit (EKSAMENSTEMA)
Wolfang Borchert:
Ultrakurzgeschichte: Als der Krieg aus war https://www.gutzitiert.de/zitat_autor_wolfgang_borchert_thema_krieg_zitat_30503.html
Das Brot (Novelle, 1947)
Puppenfilm, "Das Brot"
https://www.youtube.com/watch?v=mDRosvsBO7Y
Günther Eich
Latrine (1946)
Hans Bender
Heimkehr (1954)
om efterkrigstiden i Tyskland:
https://www.youtube.com/watch?v=ci9oHbvNluw
S. Wortmann (instr.): Das Wunder von Bern (2004)
Samlet omfang 37 sider
Indhold
Kernestof:
Evaluering af "Schuld und Strafe"forløbet, og prøveeksamen
Læs digtet "Heimkehr", s. 5 i kompendiet "Kriegsende. Not und Heimkehr". Hvordan passer digtet til hvad vi fik at vide om tiden og litteraturen i indledningen, vi læste s. 1
vi ser denne video sammen i modulet, som forklarer om tiden efter krigen
Vi gennemgår jeres svar på spm til videoen. Husk jeres kopier til emnet.
Læs hjemmefra resten af novellen "Das Brot", fra og med s.2, l 69 ("Wind ist ja..").
Vi ser 1. del af film til temaet Nachkriegsdeutschland: Das Wunder von Bern
Vi ser resten af filmen “Das Wundervon Bern”, og I forbereder individuelle svar på filmens referencer til vores tre emner
PAR-samtaler om temaer i filmen "Das Wunder von Bern"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die moderne Familie (EKSAMENSTEMA)
fra Dein Deutschland (Systime 2015):
Die moderne Familie
Einstieg
O. Gehrts: So leben wir
J. Juul: Projekt KIND
H. Sussebach: Ich will wisser wer er ist
samlet omfang ca 35 sider
Indhold
Kernestof:
FluterTV: Intro Familie
Opstart nyt emne:
Vi fortsætter med vores emne "Moderne Familie", modulet slutter 13.40
medbring kompendium "Die Moderne Familie"
link til arbejde i modulet
Ihr schreibt das Manuskript zu eurem fiktiven Gespräch in der Familie des Textes "So leben wir" fertig.
Afsnit
Test i adjektivernes bøjning
Medbrig kopien "Das Projekt Kind".
I modulet: I renskriver manuskript til interviewet, indtaler lydfil, og afleverer interview-manus som skriftlig gruppeaflevering i Lectio
Vi arbejder med udtale i dette modul. Tjek dette site hjemmefra
I arbejder med denne youtube serie i modulet
HUSK hjemmefra at skrive mundtlige fokuspunkter op+ skrive vigtigste gloser til emnet "Moderne Familie" op, så I kan koordinere listerne
I teksten "Ich will wissen wer er ist"- læs hjemmefra frem til side 3, l.23 - og SKRIV overskrift ud fra hvert afsnit i teksten
Par/gruppe-samtaler om "Ich will wissen wer er ist"
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60631219334", "T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60631219334", "H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60631219334" }