Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.Søjle: Odysséen
Formål: Gennem læsningen af kerneteksterne har eleverne fået kendskab til den episke genre og hvordan den bliver anvendt i den græske verden. Under analysen af den homeriske tekst er eleverne blevet gjort bekendt med karakteristikaene: prooimion, musepåkaldelsen, patronymikon, epiteter, formelvers, homeriske lignelser, metrum = det daktyliske heksameter. Fokus har været helte rollen/typen, herunder begreber som Kleos, Timé, Areté, betydning af henholdsvis Polis og Oikos, gæstevenskab og skæbne begrebet, samt forholdet mellem mennesker og guder.
Sideløbende med tekstlæsningen har eleverne holdt oplæg med powerpoint i grupper af to om de græske guder og helte. Fremlæggelserne er efterfølgende blevet samlet i et fælles mytologisk leksikon
• Kernetekst:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due, Klassikerforeningens kildehæfter 2002/2010,
1. sang, vers 1 – 95, 6. sang, 9.sang, 21. sang.
• Perspektivtekster:
1) Uddrag af Magaret Atwood: Penelopiaden
2) Uddrag af filmen "The Odyssey" (1997) af Francis Ford Coppola: (Fra starten til Trojas fald og mødet med Poseidon, og fra Odysseus hos Kirke til og med slutningen).
Supplerende Materiale:
Andreasen, Brian; Poulsen, Jens Refslund.: Paidea, Systime, s.19-30.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2.Søjle: Ødipus
Formål: I undervisningen er eleverne blevet præsenteret for rammerne om den græske tragedie, herunder Dionysos festerne, tragedie konkurrencer, det græske teaters arkitektoniske rammer, samt opbygningen af det græske drama i stasima og epeisódia. Ved læsning af tragedien er temaerne skæbne, egen fri vilje, og nemesis-hybris behandlet. Endvidere er eleverne blevet gjort bekendt med Aristoteles begreber peripeti, anagnorisis, harmatia, khatarsis og de er anvendt i analysen af tragedien.
Som indledning til forløbet har eleverne lavet en række oplæg vedrørende Athen(Grækenland) i 400 tallet, omhandlende samfundsforhold, krige, religiøse institutioner(herunder Oraklet i Delfi) og Filosofi
• Kernetekst:
Sofokles Ødipus, Oversat af Marcel Lysgaard Lech, 1.udg. 3. oplag, Hans Reitzels Forlag 2017.
• Perspektivtekst:
Max Frisch, Homo Faber, Gyldendal 1976, s. 21, 76, 118-119, 127.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3.Søjle: Kunst
Formål: I dette forløb arbejder eleverne med beskrivelse, analyse og fortolkning af græske skulpturer fra arkaisk, klassisk og hellenistisk tid. Veksling mellem gruppearbejde og elevfremlæggelser. Eleverne skal herved opnå kendskab til karakteristika for skulpturen i de enkelte perioder. Ved at se på perspektivskulpturer/ billeder fra renæssancen, klassicismen og moderne tid diskuteres antikkens indflydelse på senere perioders kunst. Der indgår i forløbet et besøg på glyptoteket.
Følgende skulpturer fremlagt som elevoplæg:
ARKAISK – Kore 1.27, s.21, Kleobis & Biton, Peploskoren,
TIDLIG KLASSISK Kritios drengen, Zeus fra Artemision, Diskoskasteren af Myron, Metope fra zeus templet
KLASSISK - Spydbæreren(Doryforos) af Polyklet, Athene Lemnia af Fidias,
den knidiske Afordite af Praxiteles, såret amazone, skaberen, Hermes og Dionysos barnet, Metope fra Zeustemplet
HELLENISTISK - Nike fra Samothrake, Pergamon alteret Østfrisen
Laokoon, Herakles Farnese, Afrodite Kallipygos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4.søjle: Køn og Kærlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5.Søjle: Filosofi
Formål: Efter en kort introduktion til den tidlige græske filosofi, førsokratikerne, introduceres eleverne til Sokrates og Platon og arbejder med et uddrag af dialogen Menon. Ved læsningen bliver eleverne præsenteret for den sokratiske metode og dialoggenren. I undervisningen diskuterer vi forholdet mellem Platon og Sokrates, og samtidig belyses Sokrates forhold til sofisterne og hans mening om retorik. I læsningen af hulebillede fokuseres der dels på Platons kritik af det Athenske samfund, styreform og uddannelsesniveau, og dels på det dualistiske verdenssyn/menneskesyn og idélære.
Kernebegreber: mytos/logos, fysis/nomos, fænomener/idéer, dialektik, dualistisk verdens- og menneskesyn, doxa/aporia/epistemé, elenchos, anamnese, absolut/relativt.
Kernetekster:
1) Platon: Menon (uddrag), fra: Platon - samlede værker i ny oversættelse, Gyldendal 2011, bind 3 side 503-534.
2) Hulelignelsen + introduktion til samme , fra J. Mejer og Chr. G. Tortzen 'Kend dig selv', s. 159, 163-170.
• Perspektiv tekster
Shack Staffeldt: 'Platonisme' i: 'A. Holm: 4 menneskesyn (med tilhørende introduktion)
Supplerende materiale:
TedEd-video om Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63790425256",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63790425256",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63790425256"
}