Holdet 2022 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2022 ol/z (3z ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.søjle: Antigone
Titel 2 2. Søjle: Homers Iliade
Titel 3 3.Søjle: Græsk/ romersk arkitektur
Titel 4 4. søjle Køn & Kærlighed
Titel 5 5. Søjle: Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.søjle: Antigone

Formål: I undervisningen er eleverne blevet præsenteret for rammerne om den græske tragedie, herunder Dionysos festerne, tragedie konkurrencer, det græske teaters arkitektoniske rammer, samt opbygningen af det græske drama i stasima og epeisódia. I læsningen af tragedien er der fokuseret på temaerne polis/oikos, religiøs/juridisk lov, nomos/ fysis, mand/kvinde, individ/stat. Eleverne har endvidere fået kendskab til Aristoteles begreber peripeti, anagnorisis, khatarsis og de er anvendt i analysen af tragedien.   
Som perspektiv tekst læses uddrag af  Kamila Shamsie,s Roman 'Vores elskede' (2017)som eksempel på hvordan historien og dens tematikker kan anvendes i dag.

Som indledning til faget og til selve forløbet har eleverne lavet en række oplæg vedrørende Athen(Grækenland) i 400 tallet, omhandlende samfundsforhold, krige, religiøse institutioner og Filosofi.


• Kernetekst:
Sofokles Antigone, ved Otto Foss, 2 udgave 9 oplag, Hans Reitzels forlag 1977.

• Perspektivtekster:
Uddrag af Kamila Shamsie, Vores elskede (2017), kap 8. s.208-210


Supplerende materiale:                                                                                                         
  PAIDEIA, Andreasen, Brian; Poulsen, Jens Refslund, SYSTIME: side 101-116
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Søjle: Homers Iliade

Formål: Ved læsning af Homers Epos præsenteres eleverne for eksempler på det homeriske helteideal / forskellige heltetyper. Herunder diskuteres begreber som Areté, Timé og Kleos. Igennem analysen af teksten skal eleverne få kendskab til det antikke epos og dets mundtlige tradition. Der lægger i læsningen vægt på karakteristika i den homeriske stil; prooimion, musepåkaldelsen, formelvers, homeriske lignelser, patronymika og epiteter. Ved læsning af Homer får eleven en indføring i den tidlige oldgræske kultur, betydningen af Oikos, tanker om verdenens indretning og det særlige forhold til guderne, som er indeholdt i begrebet "do ut des".
Perspektivteksten læses som et humoristisk opgør med det antikke mands/helte ideal og adaptionen af de homeriske karakteristika undersøges. Filmen skal vise eleverne hvorledes Homers Iliade sidenhen er brugt.

Sideløbende med tekstlæsningen har eleverne holdt oplæg med powerpoint i grupper af to om de græske guder og helte. Fremlæggelserne er efterfølgende blevet samlet i et fælles mytologisk leksikon

• Kernetekst:
Homers Iliade: 1.sang v.1-427, 6. sang v.312-369 & 392-529, 16.sang v.684-776, 22. sang v..1-515, ved Otto Steen Due, Klassikerforeningens kildehæfter 1999.

• Perspektivtekster:
1) Uddrag fra Henrik Christensen: Homindres ild i laden(1986).
2) Uddrag af filmen: "Troja", Wolfgang Petersen, 2004.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3.Søjle: Græsk/ romersk arkitektur

Formål: Eleverne har i grupper skulle lave en præsentation af et antikt bygningsværk, samt en nyere, perspektiverende bygning.  
Eleverne er igennem forløbet blevet gjort bekendt den græske arkitekturs formsprog, herunder søjle ordner og tempel grundplaner. Eleverne har arbejdet med at kunne beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter og diskuteret deres brug og betydning i deres antikke kontekst.


• Arkitektoniske monumenter som elevpræsentationer:

Græsk arkitektur:  1) Parthenon templet (Athens Akropolis)
                              2) Erechteion templet (Athens Akropolis)
                              3) Athena-Nike-templet (Athens Akropolis)  
                              4) Afaia templet på Aigina
                              5) Zeus templet i Olympia
                              6) Hefaistos templet på Agora
                
Romersk arkitektur behandlet i undervisningen:
                             7) Nimes: Maison Carrée
                             8) Pantheon i Rom

• Litteratur: SusanWoodford: GRÆSK OG ROMERSK KUNST, Systime 1985, s. 23-37, 76-82, 103-114.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 5. Søjle: Filosofi

Formål: Efter en kort introduktion til den tidlige græske filosofi, førsokratikerne, introduceres eleverne til Sokrates og Platon og arbejder med et uddrag af dialogen Gorgias. Ved læsningen af Gorgias teksten bliver eleverne præsenteret for den sokratiske metode og dialoggenren og Sokrates forhold til sofisterne og hans mening om retorik belyses. I undervisningen diskuteres forholdet mellem Platon og Sokrates, og det sokratiske problem. Hulebillede er læses i forlængelse  dels som Platons kritik af det Athenske samfund, styreform og uddannelsesniveau, og dels som et eksempel på det dualistiske verdenssyn/menneskesyn og idélære.
I læsningen af Senecas brev om slaveri arbejder eleverne med at identificere det stoiske tankegods og betydningen af slaver for det romerske samfund, slavernes muligheder, samt Senecas tanker om det at være slave diskuteres.

Kernebegreber: mytos/logos, fænomener/idéer, dialektik, dualistisk verdens- og menneskesyn, doxa/aporia/episteme, elenchos, absolut/relativt, anamnese.

Kernetekster:
1) 1) Platon, Gorgias 449a-467a (Otto Foss) i: Platons Skrifter 2, v/ Høeg & Ræder, Reitzel 1933, s. 123-146 (kopi).
2) Hulelignelsen + introduktion til samme, fra  J. Mejer og Chr. G. Tortzen 'Kend dig selv', s. 159, 163-170.

• Perspektiv tekster
Shack Staffeldt: 'Platonisme' i: 'A. Holm: 4 menneskesyn (med tilhørende introduktion)

Supplerende materiale:
Andreasen, Brian; Poulsen, Jens Refslund.: Paidea, Systime, s.142-154.

TedEd-video om Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer