Holdet 2022 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022 re/a (3a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion til religion og fænomenologi
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhismen
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Religonskritik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion til religion og fænomenologi

ntroduktion til fagets discipliner  - begrebsindlæring, fænomenologi
-eget info-ark
-Nordisk skabelsesmyte
-Grundbog til Religion C (Systime 2012), s.11-20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

* Grundbog, Religion C (systime), s. 89-118, 207-208, 256
* Korantekster  udvalg (i Steffensen: Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2005): Tekst 7 (af sura 75), tekst 8 (af sura 56), tekst 9 (af sura 3), tekst 15 (af sura 2)


* BBC-dokumentar om Valfarten

i: Klassisk og moderne Islam (Systime 2020) :Islam i det senmoderne samfund. Islam og menneskerettigheder

* "I gymnasiet med Allah" (22. 4. 2015, M. Romme-Mølleby, i:  ”Gymnasieskolen”)
* "Regler er ikke så vigtige" (Jyllands Posten 17. 4.  2004)
"Den mystiske vej til Allah" (Information, 12.7.2017) - om sufismen

Kristeligt Dagblad, 1.10.2020: Sharia bliver til i mødet med det danske samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhismen


2. Mosebog, kap. 20 (De Ti Bud)

L. Højholt: Buddhas lære og tibetansk buddhisme (Gyldendal), s.12-15, 19-40,
Bruun o.a.:  Buddhismen. Tanker og livsformer (Gyldendal), tekst 6-7, 14, 38

TV2 Kosmopol,"På Herrens Mark" https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme

om religion i Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s - om SHINTO
https://www.youtube.com/watch?v=_WAi2fwUqN4  - om ZEN
Grundbogen til religion c (Systime),    s. 164-165, 199-202,  211-214
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

kristendommens dogmatik og moderne teologi  i det sekulære samfund
Grundbogen Religion c (systime 2012) s. 49-62
Religion og Kultur - en grundbog (Systime 2005), s. 161-165
Kristendom i Nutid (Gyldendal 2000), s. 38-40 (tekst af Løgstrup)


GT: 1.Mosebog, kap.1-3,, 15 (v.1-6) 17 (v. 1-11), 2. Mosebog, kap. 19 (v.5), 20 (v.1-19), 5. Mosebog 14 (v.2)
Esajas´ Bog, kap. 9, v.5-6 og kap. 11, v. 1-9
NT:
Matthæus, kap. 5 og kap. 16. v. 13-20 og kap. 22, v. 34-40
Lukas, kap. 10, v. 25-37 og kap. 15, v. 11-32 og  kap.  22, v. 17-20
Paulus´1. Brev til Korintherne, kap.15, v. 21-23,  45-49

DR, "De Omvendte", afsnit 5: Katolik og Protestant
DR, "De omvendte", afsnit 8: Ateist og kristen
DR, "5 skarpe om Løgstrup"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religonskritik

Tekstkompendium
J. Nysten: Religionskrtik og Ny teologi (Gjellerup/GAD 1984) - Feuerbach og Marx
Religion og Kultur - en grundbog (Systime), s. 228-230
Eksistens - handlingen at være til (Gyldendal 1992) - Nietzsche
D. Enger: Religionskrititk (systime),  om New Atheism og Richard Dawkins

DR "De omvendte",  ateist vs. kristen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer