Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 re/c (3c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion til religion og fænomenologi
ntroduktion til fagets discipliner - begrebsindlæring, fænomenologi
-eget info-ark
-Nordisk skabelsesmyte
-Grundbog til Religion C (Systime 2019, 3.oplag), s.14-24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
* Grundbog, Religion C (systime, 3.oplag, 2019), s. 111-147, 207-208, 336
* Korantekster udvalg (i Steffensen: Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2005): Tekst 7 (af sura 75), tekst 8 (af sura 56), tekst 9 (af sura 3), tekst 15 (af sura 2)
* Fænomenologisk analyse af forsidebillede, Grundbog rel C (1.oplag), s. 89
* BBC-dokumentar om Valfarten
i: Klassisk og moderne Islam (Systime 2020) :Islam i det senmoderne samfund. Islam og menneskerettigheder
* "I gymnasiet med Allah" (22. 4. 2015, M. Romme-Mølleby, i: ”Gymnasieskolen”)
* "Regler er ikke så vigtige" (Jyllands Posten 17. 4. 2004)
"Den mystiske vej til Allah" (Information, 12.7.2017) - om sufismen
Kristeligt Dagblad, 1.10.2020: Sharia bliver til i mødet med det danske samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhismen
2. Mosebog, kap. 20 (De Ti Bud)
L. Højholt: Buddhas lære og tibetansk buddhisme (Gyldendal), s.12-15, 19-40,
Bruun o.a.: Buddhismen. Tanker og livsformer (Gyldendal), tekst 7, 14, 38
TV2 Kosmopol,"På Herrens Mark" https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme
om religion i Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s - om SHINTO
https://www.youtube.com/watch?v=_WAi2fwUqN4 - om ZEN
Grundbogen til religion c (Systime, 3. oplag 2019), s. 204-207, 247-253, 260-263
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs i buddhismebogen, s. 12-14, 1. spalte l. 13 - starten på Buddhalegenden (altså IKKE hele teksten)
-
Samme lektie: Buddhalegenden, s12-14,1.spalte l 13 - besvar spm:
-
de to grupper fra fredags modul, fremfører deres scener (TV-show om Buddhas liv)
-
LÆS side 32-35 i buddhismebogen (Benarestalen + udlægning af den)
-
Bruun, tekster(1).pdf
-
læs i buddhismebogen, s. 26-30 ("Livshjulet")
-
LÆS i buddhismebogen s. 30-32 (om lidelsen) og s. 35-36 (om Nirvana)
-
Læs i buddhismebogen, s. 37-40
-
LÆS tekst 38, bagerst i tekstkompendiet, (vedhæftet 29.november sidste år)
-
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s
-
Lav hjemmefra en fænomenologisk analyse af japans oprindelige religion - SHINTO - udfra videoen I så i fredags
-
https://www.youtube.com/watch?v=_WAi2fwUqN4 - om ZEN
-
Lv en fænomenologisk analyse af denne video om ZENBUDDHISMEN, inddrag også s.204-206 (til og med 3. afsnit) i grundbogen
-
Haiku-digte.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
kristendommens dogmatik og moderne teologi i det sekulære samfund
Grundbogen Religion c (systime 2022), s. 66-81, 102-103, 106-108
Religion og Kultur - en grundbog (Systime 2005), s. 161-165
Kristendom i Nutid (Gyldendal 2000), s. 38-40 (tekst af Løgstrup)
GT: 1.Mosebog, kap.1-3,, 15 (v.1-6) 17 (v. 1-11), 2. Mosebog, kap. 19 (v.5), 20 (v.1-19), 5. Mosebog 14 (v.2)
Esajas´ Bog, kap. 9, v.5-6 og kap. 11, v. 1-9
NT:
Matthæus, kap. 5 og kap. 16. v. 13-20 og kap. 22, v. 34-40
Lukas, kap. 10, v. 25-37 og kap. 15, v. 11-32 og kap. 22, v. 17-20
Paulus´1. Brev til Korintherne, kap.15, v. 21-23, 45-49
DR, "De Omvendte", afsnit 5: Katolik og Protestant
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i egen Bibel eller på Bibelselskabets onlinebibel - emne: Arvesynd:
-
Læs i bibelen (evt.online), NT, Matthæusevangeliet kap. 5
-
LÆS i Gammelt Testamente, Esajas bog, kap. 9, v. 5-6 og kap. 11, v. 1-10.
-
læs i grundbog, s. 71-74
-
Læs i det Gamle Testamente, Esajas Bog, kap. 9, v. 5-6 og kap. 11, v. 1-9
-
LÆS hjemmefra i grundbogen - s. 79-81 - om splittelserne i den kristne kirke, med fokus på forskellene mellem den katolske og den protestantiske kirke
-
Læs i vedhæftede kompendium om moderne teologi, s. 1-4 (til og med afsnittet om menighedsrådsmedlemmet)
-
læs i kompendiet til moderne teologi, s. 4-5 om Løgstrup og Løgstrups egen tekst (s. 6-7)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Religionskritik
Tekstkompendium
J. Nysten: Religionskrtik og Ny teologi (Gjellerup/GAD 1984) - Feuerbach og Marx
Religion og Kultur - en grundbog (Systime), s. 228-230
Eksistens - handlingen at være til (Gyldendal 1992) - Nietzsche
D. Enger: Religionskrititk (systime), om New Atheism og Richard Dawkins
DR "De omvendte", afsnit 8 ateist og kristen
Supplerende
Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: ”Friedrich Nietzsche: Viljen til magt” Refleksion. Systime, 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63796553227",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63796553227",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63796553227"
}