Holdet 2022 re/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022 re/w (3w re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fagets identiet og metoder - overgangsritualer
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme med introduktion til hinduisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Etik og COVID-19

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fagets identiet og metoder - overgangsritualer

Formålet med forløbet er at give en introduktion til religionsfagets identitet og metoder med fokus på analyse af overgangsritualer. Konkret vil vi anvende Arnold van Genneps model som et eksempel på en religionsvidenskabelig teori og anlægge en sammenlignende tilgang. Vi kommer også til at anvende van Gennep i forbindelse med valfarten til Mekka. Som forudsætning for arbejdet skal eleverne desuden stifte bekendtskab med religionsfænomenologiske grundbegreber som kaos, kosmos, mana, tabu, kult, rite og myte samt synsvinklerne indefra og udefra og kunne anvende disse på udvalgte teksteksempler. Endvidere skal eleverne møde religionsfagets sociologiske side, herunder begreberne sekulariseing, afsekularisering, genfortryllelse, religiøs aktør, pluralisme, synkretisme, ikke-institutionaliseret religion, polarisering og maksimalisme/minimalisme, og kunne anvende disse til at analysere eksempler på religion i det senmoderne samfund. Endelig skal eleverne opnå et overblik over verdens religioner og kunne forholde sig beskrivende/analyserende til fænomenet religion vha. Ninian Smarts 7 dimensioner og Jens Peter Schjødts religionsmodel.

Anslået ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne gøre rede for væsentlige sider af islam, herunder for islams oprindelse, opfattelsen af Gud, profeten Muhammed og de fem søjler. Perspektivet vil i udgangspunktet være globalt. Vægten lægges dog på europæiske og danske fremtrædelsesformer. Evnen til at analysere forskelligartede materialer, anvende religionsfaglige begreber og arbejde sammenlignende trænes fortsat. Fx vil vi sammenligne gudsopfattelsen i islam med den kristne treenighedslære og inddrage eksempler på ikke-religiøse synspunkter. Van Genneps model til analyse af overgangsritualer repeteres og anvendes i vores arbejde med valfarten til Mekka. Den sociologiske tilgang udbygges med begreberne mainstream og elite, Jan Hjärpes model til kategorisering af religiøse udøvere og teori om konversion, herunder Lewis Rambos 7-trinsmodel til analyse af konversionberetninger, konversionsberetningers retorik og forskellige former for konversion. Sidst i forløbet vil vi bl.a. overveje det kontroversielle spørgsmål: Kan man være muslim i det danske samfund?

Anslået ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme med introduktion til hinduisme

Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne gøre rede for væsentlige sider af den klassiske hinayana/theravada-buddhisme, herunder for Buddhalegenden og det buddhiske livssyn. Vi vil især se på den klassiske buddhismes reaktion på og videreudvikling af upanishadernes tænkning, herunder afvisningen af tanken om et bestandigt jeg. Hvis ikke karma klæber til atman som i hinduismen, hvad er det så der genfødes i buddhismen? Forløbet indledes derfor med en kort introduktion til hinduisme. Vi vil også sammenligne religionsstifterne Buddha og Jesus og sammenligne synet på lidelse i buddhisme med synet på lidelse i kristendom. Eleverne skal desuden opnå et kendskab til buddhismens hovedretninger og betydning i dag samt kunne forholde sig til fænomenet kendisreligion.

I undervisningen øver eleverne sig på at kunne forklare Buddhas lære - dharma - med afsæt i nedenstående "talrække":

1 buddhanatur
3 rodårsager
4 ædle sandheder
5 skandhaer
6 karmiske/genfødselsverdener
8 led i middelvejen
12 led i årsagskæden

... herunder at kunne uddybe sammenhængen mellem de fire ædle
sandheder om lidelsen, de fem skandhaer og den ædle otteledede vej.

Anslået læst ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

Formålet med forløbet er at bevidstgøre eleverne om kristendommens formative, historiske og nutidige skikkelser. Med afsæt i en kreativ formidlingsopgave skal eleverne opnå kendskab til den kristne grundfortællings fire tilstande og de to pagter, dvs. den gamle pagt og den nye pagt. Vi vil desuden se på moderne kristendomsopfattelser i lyset af sekulariseringen repræsenteret ved Kierkegaard, Bultman og Grosbøll samt Løgstrups skabelsesteologi og Sløks kritik af denne. For at styrke forståelsen af det mytiske stof og indefra-synet på kristendom som en løsning på et problem vil vi dykke ned i lidelseshistorien og påskens dage. I den sammenhæng vil vi repetere vores arbejde med synet på lidelse i buddhisme og kristendom. Vi vil også se nærmere på kristen etik og levevis, næstekærlighed i en moderne dansk virkelighed og sammenligne frelsesopfattelser i de religioner, som vi har arbejdet med vha. begreberne eros og agape.

Anslået ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik og COVID-19

Formålet med forløbet er at undersøge, hvad der kendertegner corona-krisen, og hvordan den hænger sammen med etik. Som teoretisk ramme vil vi arbejde med etik i lyset af sekulariseringen, herunder nytteetik og pligtetik. Afslutningsvis laver eleverne et projekt i mindre grupper og formidler resultaterne i en videoaflevering. I projektet skal eleverne vælge en case/et dilemma i relation til coronakrisen, analysere etisk argumentation i en selvvalgt tekst, der kan belyse casen/dilemmaet, og reflektere over, hvordan de religiøse og ikke religiøse synspunkter, som vi har arbejdet med, ville forholde sig til casen/dilemmaet.

Anslået ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer