Titel
1
|
Forløb#2 Produkt: En stolthedsuniform
Forløbet arbejder med analyse, teori og praktiske designløsninger inden for beklædningsdesign. Først skal eleverne arbejde teoretisk med tøjdesignets udvikling og reflektere over, hvor kommer moden fra? Hvem skaber mode? Her læses Jesper Bek, tv-programmet "Hvor kommer moden fra" (DRk) og elevernes egen forståelse af mode inddrages.
Dernæst arbejder vi med analyse af Nicolas Nybros designudstilling "STOLT" på Dansk Designmuseum. Udstillingen fungerer som inspiration til elevernes videre arbejde med "en bæredygtig stolthedsuniform", som kombinerer designetnografi og beklædning som identitet.
Vi introducerer "folkedragter" (Nybro), bæredygtighed og genbrug, vugge til vugge, vugge til grav, produktanalyser (metodisk) og designprocesser med genbrug. Vi ser desuden programmet "Danmarks næste tøjdesigner" med emnet "genbrug", for at se en designers processer og idegenerering. Dernæst skal eleverne arbejde praktisk og i designprocessen med at skabe en "stolthedsuniform", der repræsentere deres bydel/hjemstavn.
Faglige mål
- Designprocessen, designbrief, designparametre: form, funktion, kommunikation, bæredygtighed, materialer og farver.
- Fokus på nyeste modetendenser: Bæredygtighed, recycling, udcykling som branding og greenwashing i tøjdesign.
- Nye skitserings- og idegenereringsmetoder
- Karrierelæring: Hvordan arbejder en beklædningsdesigner? – fra skitse til modeshow
Kernestof/teori:
- Jesper Bek "Design og arkitektur" s. 40-45 om beklædning og 76-77 om bæredygtighed (7 ns.)
- Klimax video (5 min.) https://www.youtube.com/watch?v=URFGhXi-PCM (5 ns).
- Nicolas Nybro "STOLT" på Designmuseum Denmarks webside: https://vimeo.com/874035608/09c942d6dc?share=copy (4 min) + https://designmuseum.dk/stolt-video-2/ (ca. 20 min.)
Link til forløbets materialer, opgaver og arbejdsark: https://drive.google.com/drive/folders/1OINeNM7oWJpblDMCwksW4KUfQ98eaLWP?usp=drive_link
Designbrief til eleverne:
Med inspiration fra Nicolas Nybros projekt + andre designs, skal du udføre imageboards, skitser og omskabe en dragt/jakke/beklædningsdel, der kendetegner din bydel/hjemstavn.
ÅBNE: Idegenerering ved fotoregistrering: “Min hjemstavn”, tag min. 10 fotos til imageboard af din bydel/hjemstavn. Lav moodboard.
LUKKE: Idegenerering ved skitsering: Tegn skitser på papir evt. modeller, print fotos, klip og lim sammen.
ÅBNE: Find FORMER, FARVER, UDSAGN/ORD, ILLUSTRATIONER, MATERIALER, der inspirerer dig. Brug dele af det og sæt sammen til nye dele.
Find TØJ eller andet beklædning, du kan omforme. Kig i dit klædeskab, hos dine forældre eller venner. Skolen har også nogle sække.
LUKKE: Tegn, sy, lim eller klips en skitse til en beklædningsdel (jakke, bukser, trøje) til personen i bæredygtige materialer. Du skal bruge dine “hjemstavnsfotos” + min. 2 professionelle designs som inspiration.
Sæt den sammen med andre beklædningsdele i en imageboard af andet tøj og accessories og forklar (med ord ) hvilke funktioner beklædningen skal opfylde - fx hverdag, fest, festival, skole …
Forklar dine materialevalg, hvis den skulle produceres bæredygtigt (irl) og din stilistiske inspiration fra Nybros uniformer i din præsentation.
Evaluering: Mundtlig præsentation af eget design og designprocessen.
|