Holdet 2024 de/dd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold 2024 de/dd (2g3g dd)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Produkt: En stolthedsuniform
Titel 2 Forløb#3 Arkitektur: Nye studieboliger
Titel 3 Forløb#3 Kommunikationsdesign: Vinylcover
Titel 4 Forløb#5 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Produkt: En stolthedsuniform

Forløbet arbejder med analyse, teori og praktiske designløsninger inden for beklædningsdesign. Først skal eleverne arbejde teoretisk med tøjdesignets udvikling og reflektere over, hvor kommer moden fra? Hvem skaber mode? Her læses Jesper Bek, tv-programmet "Hvor kommer moden fra" (DRk) og elevernes egen forståelse af mode inddrages.

Dernæst arbejder vi med analyse af Nicolas Nybros designudstilling "STOLT" på Dansk Designmuseum. Udstillingen fungerer som inspiration til elevernes videre arbejde med "en bæredygtig stolthedsuniform", som kombinerer designetnografi og beklædning som identitet.

Vi introducerer "folkedragter" (Nybro), bæredygtighed og genbrug, vugge til vugge, vugge til grav, produktanalyser (metodisk) og designprocesser med genbrug. Vi ser desuden programmet "Danmarks næste tøjdesigner" med emnet "genbrug", for at se en designers processer og idegenerering. Dernæst skal eleverne arbejde praktisk og i designprocessen med at skabe en "stolthedsuniform", der repræsentere deres bydel/hjemstavn.

Faglige mål
- Designprocessen, designbrief, designparametre: form, funktion, kommunikation, bæredygtighed, materialer og farver.
- Fokus på nyeste modetendenser: Bæredygtighed, recycling, udcykling som branding og greenwashing i tøjdesign.  
- Nye skitserings- og idegenereringsmetoder
- Karrierelæring: Hvordan arbejder en beklædningsdesigner? – fra skitse til modeshow

Kernestof/teori:
- Jesper Bek "Design og arkitektur" s. 40-45 om beklædning og 76-77 om bæredygtighed (7 ns.)
- Klimax video (5 min.) https://www.youtube.com/watch?v=URFGhXi-PCM (5 ns).
- Nicolas Nybro "STOLT" på Designmuseum Denmarks webside: https://vimeo.com/874035608/09c942d6dc?share=copy (4 min) + https://designmuseum.dk/stolt-video-2/ (ca. 20 min.)

Link til forløbets materialer, opgaver og arbejdsark: https://drive.google.com/drive/folders/1OINeNM7oWJpblDMCwksW4KUfQ98eaLWP?usp=drive_link


Designbrief til eleverne:
Med inspiration fra Nicolas Nybros projekt + andre designs, skal du udføre imageboards, skitser og omskabe en dragt/jakke/beklædningsdel, der kendetegner din bydel/hjemstavn.

ÅBNE: Idegenerering ved fotoregistrering: “Min hjemstavn”, tag min. 10 fotos til imageboard af din bydel/hjemstavn. Lav moodboard.

LUKKE: Idegenerering ved skitsering: Tegn skitser på papir evt. modeller, print fotos, klip og lim sammen.

ÅBNE: Find FORMER, FARVER, UDSAGN/ORD, ILLUSTRATIONER, MATERIALER, der inspirerer dig. Brug dele af det og sæt sammen til nye dele.
Find TØJ eller andet beklædning, du kan omforme. Kig i dit klædeskab, hos dine forældre eller venner. Skolen har også nogle sække.

LUKKE: Tegn, sy, lim eller klips en skitse til en beklædningsdel (jakke, bukser, trøje) til personen i bæredygtige materialer. Du skal bruge dine “hjemstavnsfotos” + min. 2 professionelle designs som inspiration.
Sæt den sammen med andre beklædningsdele i en imageboard af andet tøj og accessories og forklar (med ord ) hvilke funktioner beklædningen skal opfylde - fx hverdag, fest, festival, skole …
Forklar dine materialevalg, hvis den skulle produceres bæredygtigt (irl) og din stilistiske inspiration fra Nybros uniformer i din præsentation.

Evaluering: Mundtlig præsentation af eget design og designprocessen.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3 Arkitektur: Nye studieboliger

Arkitekturforløb med fokus på boligmangel på studieboliger som problemfelt. Vi laver research på studieboliger i København og omegn, analyserer og er på omvisning i Tietgenkollegiet i Ørestad (Lundgaard og Tranberg Arkitektur, 2005). Her har vi fokus på indre funktionalitet og indretning af små rum samt brugerbehov. Dette bruges videre i processen mod indre funktioner og ydre form. Desuden har vi besøg på tegnestuen, hvor vi hører hvilke processer en bygning skal igennem fra tegninger. teknisk tegning til arkitekturmodeller, beregninger og udformning. Dette bruges som karrierelæring.

BRIEF til eleverne:
Problemfelt: Der er mangel på studieboliger i studiebyerne.
Samtidig er der et øget fokus på bæredygtighed i bygge-  og arkitektur branchen:
Hvordan kan vi skabe billige, bæredygtige studieboliger, der inkluderer brugerbehov?

Brief: Udarbejd grundplan og model i 3D til en studiebolig på max 20 m2. Boligen skal opfylde kravene til en bæredygtig studiebolig og inddrage brugerbehov.
- Form, funktioner, materialer og placering skal fremgå klart af jeres arkitekttegninger og 3D model.
- Vælg 1 af 3 mulige steder til boligen: Ved havnen, stranden eller et sted i byen. Valg af placering skal hænge tæt sammen med bygherrens krav og værdier hvad angår bæredygtige studieboliger.
Overvej at valg af placering påvirker økonomien i boligen!

Løsninger skal tage højde for følgende:
- Boligen må max. være på 30 m2
- Der skal være reflekteret over hvilket SAMSPIL boligen indgår i
hvilket nabolag? Hvad ligger i umiddelbare nærhed?
- Der skal være reflekteret over boligens FUNKTION, hvad skal en studiebolig kunne? Og hvordan kan vi løse det jf. brugerbehov for den studerende.
- Der skal være reflekteret over boligens ÆSTETISKE UDTRYK, hvilket udtryk får bygningen ved brug af forskellige materialer, farver, teksturer etc? Desuden de bæredygtige løsninger og materialer.

RUMLIG SKALAMODEL skal fokusere på ENTEN YDRE form eller INDRE funktion i modelløsningen, dog skal alle dele være overvejet i præsentationen.

FAGLIGE MÅL:
- analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder: her særligt "Double Diamond-metoden".

I designprocessen skal eleverne kunne:
- identificere et designproblem og gennemføre en designproces
generere arkitektur-idéer
- kombinere resultaterne af idégenerering og undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- arbejde iterativt
- formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

MATERIALER/KERNESTOF:
Bek, Jesper: "arkitektur" i: Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 46-61: form, facade, rummet og grundplanen, materialer, konstruktion og produktion, farver og dekoration, samspillet med omgivelserne, kommunikation. (15 ns)

"Alternative løsninger bryder ond boligcirkel", artikel i Berlingske Finans, 1/8/2018.  (3 ns)

“Vi bygger det væk ( 2 ) - byggerier uden CO2”, DRk 2019, afsnit 2 ud af 4, 29 min. https://www.dr.dk/drtv/serie/vi-bygger-det-vaek_77011 (29 ns)


Link til forløbets drevmappe: https://drive.google.com/drive/folders/1lBbYeb5C_A2qtxFv8A0KcFv1QIRThOoD?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Kommunikationsdesign: Vinylcover

Forløb om kommunikationsanalyse og grafisk design på vinylcovers. Eleverne arbejder digitalt eller på papir med idegenerering og visualisering i vinylformatet (31x31 cm).  

DESIGNBRIEF TIL ELEVERNE:
Udform eksperimenter og én færdig designløsning med et albumcover til en musikkunstner efter eget valg. Coveret skal være udformet digitalt eller på papir.  
Dit coverdesign skal indeholde
- Skrift: Typografi + overvejelser om skrifttype, skriftfamilie og varianter (normal, fed, kursiv eller fed kursiv): titel og evt. andet tekst (citat)
- Foto og/eller illustration (ikke eksisterende album) + overvejelser om kommunikativ effekt
- Farver og farvekontraster + overvejelser om farvepalet OG kompositionstrategi
- Stilistisk inspiration fra andre covers.
- Overvejelser om målgruppe ud fra kunstnervalg.

TEORI (idegenerering og research)
- Jesper Bek Design og arkitektur - grundbog til C-niveau s. 11-27. Her fagbegreber: kommunikationsanalyse (Laswell og AIDA), typografi, komposition og layout, foto og illustration og farveteori (16 ns).

ANALYSE: Albumcovers efter eget valg fra listen “Best Albumcovers of all Time” https://www.billboard.com/photos/best-album-covers-of-all-time-6715351/2-38-young-thug-jeffery/

Link til forløbets drevmappe med opgaver, materialer og brief:
https://drive.google.com/drive/folders/1vlwuSra9u6_eBTPahw9Z3_xuqGrpgKK9?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer