Holdet 2024 ps/ps-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps/ps-1 (2bew ps-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Psykologi
Titel 2 Menneskets udvikling
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Ungdom, kærlighed og forelskelse
Titel 5 Voksenlivets udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Psykologi

I dette forløb får eleverne en grundlæggende ide om fagets identitet og forskningsområde, samt et kort
overblik over fagets forskellige retninger og menneskesyn.
En kort introduktion til fagets forskellige forskningsmetoder, deres muligheder og begrænsninger.
Psykoanalysen: Især personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer + dens historiske betydning.

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende
menneske
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder

Kernestof:
- Den mangfoldige psykologi
- Psykologiens metoder
- Psykoanalysen
- Forsvarsmekanismer

Faglige problemstillinger:
- Hvad er en psykologisk problemstilling?
- Hvad er teori og empiri?
- Hvad er de vigtigste kriterier for videnskabelighed?
- I hvilken grad er mennesket styret af ubevidste processer?
- Hvorfor er forsvarsmekanismer en del af menneskets natur?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Menneskets udvikling

Eleverne skal nu kunne udvælge og anvende relevante teorier til belysning af den psykiske udvikling i barndommen, både vedr. den emotionelle og kognitive udvikling.
Udviklingsteorierne er eksemplificeret i dokumentarprogrammer. Teorierne er bagefter nuanceret i nyere teori om bl.a. resilliens med mere. I dette forløb arbejder vi taksonomisk mest på det redegørende niveau.

Faglige mål:
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser

- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- Medfødte forskelle
- Udviklingspsykologi
- Moderne spædbarnsforskning
- Tilknytning
- Småbarnet
- Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
- Omsorgssvigt og resiliens
- Evolutionspsykologi
- Intelligens

Faglige problemstillinger:
- Hvilken rolle spiller henholdsvis arv og miljø for barnets udvikling?
- Hvad er den gode omsorg?
- Hvordan lærer barnet?
- Hvad er tilknytning og hvilken betydning har det for barnets udvikling?
- Hvilken betydning har omsorgssvigt og er det muligt at rette op på?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Ondskab

I dette forløb introduceres eleverne til temaet Ondskab primært gennem socialpsykologisk teori. Herudover møder de forskellige forklaringsmodeller som kan begrunde hvorfor mennesker begår onde handlinger. Vi arbejde i højere grad med den analytiske taksonomi, hvorfor flere cases inddrages i dette forløb.

Kernestof:
- Socialpsykologi
- Socialpsykologiske eksperimenter
- Svendsens fire typer after ondskab
- Fravær af Empati
- Aggressionens natur



Faglige problemstillinger:
- Ligger ondskaben i mennesket selv eller kan en given situation/omgivelser fremme ondskab?
- Er der nogle strukturer/kulturer/omgivelser, der fremmer ondskab mere end andre?
- Hvorfor opstår ondskabsfulde handlinger?
- Kan destruktive og ondskabsfulde personer hjælpes og gøres til gode?  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Ungdom, kærlighed og forelskelse

Her i tredje tema inddrager vi i højere grad end i andet tema samfundsvidenskabelig teori, dermed udvides perspektivet på faget. Der forventes en større grad af refleksion samt evne til at kunne navigerer i de forskellige psykologiske retninger. Der arbejdes i højere grad med det redegørende og analyserende taksonomiske niveau.

Faglige mål:
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- Behaviorisme
- Ungdom og Senmodernitet
- Ungdom og Identitet
- Omgivelserne og samfundets betydning for identitet
- Kærlighedens evolution
- Kærlighed og kultur

Faglige problemstillinger:
- Hvordan begynder og slutter ungdommen?
- Hvad er identitet og hvad former den?
- Hvad betyder de sociale medier for vores selvforståelse?
- Hvorfor kan det være svært at bryde med den sociale arv?
- Hvordan påvirker vores omgivelser den måde vi er på i forskellige situationer?
- Hvorfor er kærlighed vigtig ift. evolutionen?
- Hvordan kan parforholds kærlighed kategoriseres?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 5 Voksenlivets udfordringer

Her i det sidste tema prøver vi at samle trådene på: Barndommen, ungdommen og samfundet - hvordan bliver det til et voksent menneske? Her forventes eleven at kunne relatere bredt og nuanceret.
Vi ser også på nogle udfordringer som voksenlivet bærer med sig og så arbejder meget med cases ift. eksamen. I den forbindelse arbejdes der mere undersøgende, kritisk og til tider diskuterende ift. det taksonomiske niveau.

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag

- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Kernestof:
- Stress og coping
- Eksistentiel psykologi
- Humanistisk psykologi
- Personlighedspsykologi
- Læring og AI
- Metode

Faglige problemstillinger:
- Hvordan er voksenalderen præget af ungdommen?
- Hvad er stress og hvorfor er så mange påvirket af stress?
- Hvad gør et menneske bedre i stand til at håndterer belastninger og stress?
- Hvor meget frihed har mennesket til selv at kunne vælge?
- Hvorfra skabes den mening som vi tillægger livet?
- Hvad er personlighedstræk og giver de et tilstrækkeligt billede af en person?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde