Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ng/Ng-1 (3abc Ng-1, 3abc Ng-1-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Temaer:
- Hvorfor findes der så meget plastikaffald?
- Hvorfor ender så meget plastik i havet?
- Hvordan dannes plastikøer i verdenshavene?
- Kan man løse plastikproblemet?
Materiale:
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 157-177 - Kapitel 8 (20ns).
Film: "The story of plastic"
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20story%20of%20plastic&orderby=title&SearchID=27f2cfea-383b-4fdf-ab80-eb9a8dde8d8b&index=1
Videoer:
• Plastic Change "En verden af plastik - Hvem har ansvaret?” https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wkecnibyZpo
• Plastic Change "Plastikskolen: Jordens 5 plastiksupper" (2018). https://www.youtube.com/watch?v=I0BZMCnKyEo
• Vox "Why 99% of ocean plastic pollution is "missing"" (2021). https://www.youtube.com/watch?v=fsjvwQclGLo&t=183s
Artikler:
"Skal vi redde havene fra plastik, er disse 10 floder et godt sted at starte" (2018). Videnskab dk (5 ns)
https://videnskab.dk/naturvidenskab/skal-vi-redde-havene-fra-plastik-er-disse-10-floder-et-godt-sted-at-starte
GEOdetektiven opgaver: (https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/index.html)
Opgave 8.2.A "Plastic Fantastic"
Opgave 8.2.B "Plast egenskaber og densitet"
Opgave 8.3.A "Affaldshåndtering"
Opgave 8.3.C ”Plastik fra floder”
Opgave 8.3.D "Øvelser om affald"
Opgave 8.4.A "Det globale vindsystem"
Opgave 8.4.B ”Eksperiment med plastikøer
Opgave 8.5.A "Hvordan løser man plastproblemet"
Forsøg-, empirisk, og eksperimentielt arbejde:
• Feltarbejde: Affaldsindsamling i område omkring gymnasiet på Frederiksberg. Dataindsamling: Foto, optælling, afvejning, opdeling (gruppering af affald), samt undersøgelse af plastikindhold i indsamlede affald (ved google-søgning).
• Analyse af data og empiri: Redegøre og analysere excel-data om globale og regionale variationer i udledning og håndtering af plastik og plastikaffald. Herunder lave tabeller og grafisk afbildning af data.
• Forsøg/eksperiment. Undersøgelse med dataindsamling af forskellige plasttypers egenskaber og densitet, og hvad det har af betydning for plastikkens placering i vandsøjlen (top, midt eller bund) samt for vind- og vandbåren transport af plast (se opgave 8.2.B).
• Forsøg/eksperiment med hårtørrer og vandfyldt balje. Vindens betydning for havstrømme, vandstand og heraf for dannelsen af ”plastikøer” (se opgave 8.4.B).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Temaer:
- Hvad betyder begrebet bæredygtighed?
- Hvordan omstiller byen sin energiforsyning?
- Hvilke transportformer er bæredygtige?
- Hvordan bliver byggeri bæredygtigt?
Materiale:
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 80 – 105 – kapitel 5 (25 ns).
Video:
UNSW eLearning "Sustainable Development Goal 11 - Sustainable Cities and Communities - Tommy Wiedmann" (2020). https://www.youtube.com/watch?v=Awu3JJC3A0k
Rapport: "CO2-regnskab for Københavns Kommune 2023" (2024). Sider: 6-10 (kapitel 2)
Artikler:
• Bæredygtigt Byggeri DK: "Hvad er bæredygtigt byggeri?" (u.å). https://www.xn--bredygtigtbyggeri-rrb.dk/hvad-er-baeredygtigt-byggeri
• ”Mål 11: bæredygtige byer og lokalsamfund. Gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige” (u.å.) Verdensmaalene (1ns) – med tilhørende video om verdensmål 11. https://www.verdensmaalene.dk/maal/11
• ” CO2-emissioner fra biler: Fakta og tal (infografik)” (2023). Europa-Parlamentet (1ns).
• ” Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse - og mere af det kommer fra importeret træ” (2019). Danmarks Statistik (2,5 ns) https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-11-14-Danmark-producerer-rekordmeget-biomasse-og-mere-af-det-kommer-fra-importeret-trae
• ”Biomasse ser ikke klimakrisen” (u.å.). Danmarks Naturfredningsforening (4,5 ns). https://www.dn.dk/energi/bioenergi/biomasse/
Arbejde med cases om bæredygtige transport fra hhv. Caracas i Venezuela, Singapore, samt Madrid i Spanien. Materiale om cases findes på verdensmaalenes hjemmeside: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/b%C3%A6redygtige-byer
GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap5.html
Opgave 5.2.A "Hvad er bæredygtighed"
Opgave 5.2.B "Hvordan bliver byer mere bæredygtige"
Opgave 5.3.A "Energi og bæredygtige byer"
Opgave 5.3.B "Biomasse"
Opgave 5.4.A "Bæredygtige byer (transport)"
Opgave 5.4.B "Hvordan bliver transporten bæredygtig"
Opgave 5.5.A "Bæredygtigt byggeri"
Opgave 5.5.B "Bæredygtige byggematerialer"
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Feltarbejde i form af en feltundersøgelse af et selvvalgt (i grupper) byggeri. Dataindsamling i form af, fotos, optegning osv. Analyse af data med kobling til teori om LCA.
• Eksperimentelt arbejde ved bestemmelse/udregning af biomasse i selvopmålte træer foran skole (se opgave 5.3.B). Efterfølgende estimeres mængden af træ nødvendigt for at forsyne hele Kbh.
Vandkamp - Forløb fra LIFE (7 moduler):
Temaer:
- Kan byen modstå klimaforandringer?
- Hvilke fremtidsscenarier er der for Danmarks klima?
- Hvorfor skal vi skybrudssikre?
- Hvordan skabes bæredygtig klimatilpasning?
Materiale
Forløb og materiale (kræver unilogin): https://undervisning.life.dk/vk
Kortdata og virtuelle boringer i Geoatlas Study: https://geostudy.geo.dk/
Kortdata i DMI's Klimatlas: https://www.dmi.dk/klimaatlas
Naturgeografi - vores verden, Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 265-273
Ekskursion til Købehavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning - oplæg ved Thomas Balstrøm om regnvandshåndtering.
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Empirisk arbejde ved at udpege og analysere kortdata fra KAMP’s klimatilpasnings kort-værktøj.
• DMI's Klimaatlas: Arbejde med interaktiv kortdata på fremtidige vejrhændelser
• Feltarbejde: Måling af infiltrationshastighed og K-værdi m. infiltrometer
• Feltarbejde: Vurdering af områdes bæredygtighed samt sårbarhed overfor oversvømmelse v. fremtidige skybrud,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er vulkaner gode naboer?
Temaer:
- Hvor findes de beboede vulkaner?
- Hvilke geologiske processer ligger bag dannelsen af vulkaner?
- Hvorfor er nogle vulkaner farligere end andre?
- Hvilke udbrud er særligt farlige?
- Er der fordele ved vulkaner?
Materiale:
Link til forløb med powerpoints og materiale: https://docs.google.com/document/d/125bk8efW7k8UVnwmEv5R2o5EatftmgQYubrTJotFUpA/edit?usp=sharing
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 106 - 133 – kapitel 6 (27 ns).
‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 204-209
Film:
• Fire of Love
Videoer:
• 8 vulkanudbrud:
- Kilaulea: https://www.youtube.com/watch?v=L4qDgsyFw7M
- Fragradalsfjall: https://www.youtube.com/watch?v=ReOIJFFT9kw&t=155s
- Krakatoa: https://www.youtube.com/watch?v=NGcbNn4Vk1w
- Mount Etna: https://www.youtube.com/watch?v=8qHJO_4mXfQ
- Mount Tavurvur: https://www.youtube.com/watch?v=BUREX8aFbMs
- Sakurajima i Japan: https://www.youtube.com/watch?v=wqxnJQcQXss
- Volcan de Fuego: https://www.youtube.com/watch?v=NO94ZTMFC2o
- Mount Aso: https://www.youtube.com/watch?v=oGRyaaxxv4g
• 2 vulkanudbrud med pyroklastisk flow:
- Unzen: https://www.youtube.com/watch?v=Cvjwt9nnwXY
- Semeru: https://www.youtube.com/watch?v=-kewaYtlhWo
• Undervisningslokalet “Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænser" (2019). https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ
• Inspire Education "Volcano Benefits" (2020). https://www.youtube.com/watch?v=yjswavT5tfQ
Artikler:
• Danske Bjerge "Sådan måler du stejlhed" (u.å)
Databaser:
• ”Interactive Map of Active Volcanoes and recent Earthquakes world-wide”. Interaktivt kortdata med aktuelle udbrud og jordskælv. https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/
GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap6.html
Opgave 6.2.A ”Den pladetektoniske model”
Opgave 6.2.B ”Beviser for pladetektonik”
Opgave 6.2.C ”Vulkaner i Google Earth”
Opgave 6.2.D ”Jordskælv og vulkaner”
Opgave 6.3.B ”Magmatiske bjergarter”
Opgave 6.4.A ”Er der fordele ved vulkaner?”
Opgave 6.4.B ”Hvorfor er vulkanske jorde attraktive?”
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Feltarbejde: Opmåling af hældning i %. Efterfølgende sammenligning m. vulkaners hældning og vulkantype/lavatype.
• Google Earth – Empiri og kortdata:
o Dataindsamling og analyse i Google Earth ved at bruge forskellige kortlag og funktioner, herunder lag med jordskælv, pladegrænser, samt vulkaners lokationer.
o Udpege og opmåle udvalgte vulkaner – tværprofiler og identifikation af vulkantyper
o Tværprofiler på tværs af Atlanterhavet for at bevise pladebevægelse
o Opmåling og udregning af pyroklastisk flow ved Vesuv-udbrud i år 79
o Opmåling og analyse af vulkanske jorde, minedrift og lokalsamfund nær vulkaner
• Undersøge 2 lavatypers egenskaber med brug af sirup (lava) og salt (krystaller). Viskositet, eksplosivitet og vulkandannelse
• Identifikation af bjergarter. Identificere udvalgte magmatiske bjergarter efter dannelsesmiljø og afkølingshastighed/sted. Kobling til vulkantype
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Yndlingsvulkan - præsentation
|
07-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
GeoNyt
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693644256",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693644256",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693644256"
}