Holdet 2024 Ng/Ng-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold 2024 Ng/Ng-1 (3abc Ng-1, 3abc Ng-1-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 3 Er vulkaner gode naboer?
Titel 4 Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?
Titel 5 Hvilke konsekvenser har isudbredelsen i Arktis?
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?

Temaer:
- Hvorfor findes der så meget plastikaffald?
- Hvorfor ender så meget plastik i havet?
- Hvordan dannes plastikøer i verdenshavene?
- Kan man løse plastikproblemet?

Materiale:
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 157-177 - Kapitel 8 (20ns).

Film: "The story of plastic"
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20story%20of%20plastic&orderby=title&SearchID=27f2cfea-383b-4fdf-ab80-eb9a8dde8d8b&index=1

Videoer:
• Plastic Change "En verden af plastik - Hvem har ansvaret?” https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wkecnibyZpo
• Plastic Change "Plastikskolen: Jordens 5 plastiksupper" (2018). https://www.youtube.com/watch?v=I0BZMCnKyEo
• Vox "Why 99% of ocean plastic pollution is "missing"" (2021). https://www.youtube.com/watch?v=fsjvwQclGLo&t=183s

Artikler:
"Skal vi redde havene fra plastik, er disse 10 floder et godt sted at starte" (2018). Videnskab dk (5 ns)
https://videnskab.dk/naturvidenskab/skal-vi-redde-havene-fra-plastik-er-disse-10-floder-et-godt-sted-at-starte  

GEOdetektiven opgaver: (https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/index.html)
Opgave 8.2.A "Plastic Fantastic"
Opgave 8.2.B "Plast egenskaber og densitet"
Opgave 8.3.A "Affaldshåndtering"
Opgave 8.3.C ”Plastik fra floder”
Opgave 8.3.D "Øvelser om affald"
Opgave 8.4.A "Det globale vindsystem"
Opgave 8.4.B ”Eksperiment med plastikøer
Opgave 8.5.A "Hvordan løser man plastproblemet"

Forsøg-, empirisk, og eksperimentielt arbejde:
• Feltarbejde: Affaldsindsamling i område omkring gymnasiet på Frederiksberg. Dataindsamling: Foto, optælling, afvejning, opdeling (gruppering af affald), samt undersøgelse af plastikindhold i indsamlede affald (ved google-søgning).
• Analyse af data og empiri: Redegøre og analysere excel-data om globale og regionale variationer i udledning og håndtering af plastik og plastikaffald. Herunder lave tabeller og grafisk afbildning af data.
• Forsøg/eksperiment. Undersøgelse med dataindsamling af forskellige plasttypers egenskaber og densitet, og hvad det har af betydning for plastikkens placering i vandsøjlen (top, midt eller bund) samt for vind- og vandbåren transport af plast (se opgave 8.2.B).
• Forsøg/eksperiment med hårtørrer og vandfyldt balje. Vindens betydning for havstrømme, vandstand og heraf for dannelsen af ”plastikøer” (se opgave 8.4.B).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?

Temaer:
- Hvad betyder begrebet bæredygtighed?
- Hvordan omstiller byen sin energiforsyning?
- Hvilke transportformer er bæredygtige?
- Hvordan bliver byggeri bæredygtigt?

Materiale:
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 80 – 105 – kapitel 5 (25 ns).

Video:
UNSW eLearning "Sustainable Development Goal 11 - Sustainable Cities and Communities - Tommy Wiedmann" (2020). https://www.youtube.com/watch?v=Awu3JJC3A0k

Rapport: "CO2-regnskab for Københavns Kommune 2023" (2024). Sider: 6-10 (kapitel 2)

Artikler:
• Bæredygtigt Byggeri DK: "Hvad er bæredygtigt byggeri?" (u.å). https://www.xn--bredygtigtbyggeri-rrb.dk/hvad-er-baeredygtigt-byggeri
• ”Mål 11: bæredygtige byer og lokalsamfund. Gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige” (u.å.) Verdensmaalene (1ns) – med tilhørende video om verdensmål 11. https://www.verdensmaalene.dk/maal/11
• ” CO2-emissioner fra biler: Fakta og tal (infografik)” (2023). Europa-Parlamentet (1ns).
• ” Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse - og mere af det kommer fra importeret træ” (2019). Danmarks Statistik (2,5 ns) https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-11-14-Danmark-producerer-rekordmeget-biomasse-og-mere-af-det-kommer-fra-importeret-trae
• ”Biomasse ser ikke klimakrisen” (u.å.). Danmarks Naturfredningsforening (4,5 ns). https://www.dn.dk/energi/bioenergi/biomasse/

Arbejde med cases om bæredygtige transport fra hhv. Caracas i Venezuela, Singapore, samt Madrid i Spanien. Materiale om cases findes på verdensmaalenes hjemmeside: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/b%C3%A6redygtige-byer

GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap5.html
Opgave 5.2.A "Hvad er bæredygtighed"
Opgave 5.2.B "Hvordan bliver byer mere bæredygtige"
Opgave 5.3.A "Energi og bæredygtige byer"
Opgave 5.3.B "Biomasse"
Opgave 5.4.A "Bæredygtige byer (transport)"
Opgave 5.4.B "Hvordan bliver transporten bæredygtig"
Opgave 5.5.A "Bæredygtigt byggeri"
Opgave 5.5.B "Bæredygtige byggematerialer"

Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Feltarbejde i form af en feltundersøgelse af et selvvalgt (i grupper) byggeri. Dataindsamling i form af, fotos, optegning osv. Analyse af data med kobling til teori om LCA.
• Eksperimentelt arbejde ved bestemmelse/udregning af biomasse i selvopmålte træer foran skole (se opgave 5.3.B). Efterfølgende estimeres mængden af træ nødvendigt for at forsyne hele Kbh.


Vandkamp - Forløb fra LIFE (7 moduler):
Temaer:
- Kan byen modstå klimaforandringer?
- Hvilke fremtidsscenarier er der for Danmarks klima?
- Hvorfor skal vi skybrudssikre?
- Hvordan skabes bæredygtig klimatilpasning?

Materiale
Forløb og materiale (kræver unilogin): https://undervisning.life.dk/vk

Kortdata og virtuelle boringer i Geoatlas Study: https://geostudy.geo.dk/

Kortdata i DMI's Klimatlas: https://www.dmi.dk/klimaatlas

Naturgeografi - vores verden, Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 265-273

Ekskursion til Købehavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning - oplæg ved Thomas Balstrøm om regnvandshåndtering.

Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Empirisk arbejde ved at udpege og analysere kortdata fra KAMP’s klimatilpasnings kort-værktøj.
• DMI's Klimaatlas: Arbejde med interaktiv kortdata på fremtidige vejrhændelser
• Feltarbejde: Måling af infiltrationshastighed og K-værdi m. infiltrometer
• Feltarbejde: Vurdering af områdes bæredygtighed samt sårbarhed overfor oversvømmelse v. fremtidige skybrud,
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Er vulkaner gode naboer?

Temaer:
- Hvor findes de beboede vulkaner?
- Hvilke geologiske processer ligger bag dannelsen af vulkaner?
- Hvorfor er nogle vulkaner farligere end andre?
- Hvilke udbrud er særligt farlige?
- Er der fordele ved vulkaner?

Materiale:
Link til forløb med powerpoints og materiale: https://docs.google.com/document/d/125bk8efW7k8UVnwmEv5R2o5EatftmgQYubrTJotFUpA/edit?usp=sharing

Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 106 - 133 – kapitel 6 (27 ns).

‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 204-209

Film:
• Fire of Love

Videoer:
• 8 vulkanudbrud:
- Kilaulea: https://www.youtube.com/watch?v=L4qDgsyFw7M
- Fragradalsfjall: https://www.youtube.com/watch?v=ReOIJFFT9kw&t=155s
- Krakatoa: https://www.youtube.com/watch?v=NGcbNn4Vk1w
- Mount Etna: https://www.youtube.com/watch?v=8qHJO_4mXfQ
- Mount Tavurvur: https://www.youtube.com/watch?v=BUREX8aFbMs
- Sakurajima i Japan: https://www.youtube.com/watch?v=wqxnJQcQXss
- Volcan de Fuego: https://www.youtube.com/watch?v=NO94ZTMFC2o
- Mount Aso: https://www.youtube.com/watch?v=oGRyaaxxv4g
• 2 vulkanudbrud med pyroklastisk flow:
- Unzen: https://www.youtube.com/watch?v=Cvjwt9nnwXY
- Semeru: https://www.youtube.com/watch?v=-kewaYtlhWo
• Undervisningslokalet “Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænser" (2019). https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ
• Inspire Education "Volcano Benefits" (2020). https://www.youtube.com/watch?v=yjswavT5tfQ

Artikler:
• Danske Bjerge "Sådan måler du stejlhed" (u.å)

Databaser:
• ”Interactive Map of Active Volcanoes and recent Earthquakes world-wide”. Interaktivt kortdata med aktuelle udbrud og jordskælv. https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/

GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap6.html
Opgave 6.2.A ”Den pladetektoniske model”
Opgave 6.2.B ”Beviser for pladetektonik”
Opgave 6.2.C ”Vulkaner i Google Earth”
Opgave 6.2.D ”Jordskælv og vulkaner”
Opgave 6.3.B ”Magmatiske bjergarter”
Opgave 6.4.A ”Er der fordele ved vulkaner?”
Opgave 6.4.B ”Hvorfor er vulkanske jorde attraktive?”

Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
• Feltarbejde: Opmåling af hældning i %. Efterfølgende sammenligning m. vulkaners hældning og vulkantype/lavatype.
• Google Earth – Empiri og kortdata:
o Dataindsamling og analyse i Google Earth ved at bruge forskellige kortlag og funktioner, herunder lag med jordskælv, pladegrænser, samt vulkaners lokationer.
o Udpege og opmåle udvalgte vulkaner – tværprofiler og identifikation af vulkantyper
o Tværprofiler på tværs af Atlanterhavet for at bevise pladebevægelse
o Opmåling og udregning af pyroklastisk flow ved Vesuv-udbrud i år 79
o Opmåling og analyse af vulkanske jorde, minedrift og lokalsamfund nær vulkaner
• Undersøge 2 lavatypers egenskaber med brug af sirup (lava) og salt (krystaller). Viskositet, eksplosivitet og vulkandannelse
• Identifikation af bjergarter. Identificere udvalgte magmatiske bjergarter efter dannelsesmiljø og afkølingshastighed/sted. Kobling til vulkantype

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Yndlingsvulkan - præsentation 07-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?

Temaer:
- Hvad er problemet med tøjindustrien?
- Hvem har ansvaret?
- Hvad er tøjindustriens CO2-aftryk, og hvorfor er værdikæder vigtigt?
- Bomuldsprodutkion - hvor og hvordan dyrkes det?
- Hvad er tøjs vand-aftryk, og hvordan bidrager det til vandstress?
- Hvilke løsninger er der på tøj-problemet?

Materiale:
Film:
• “Kan vi klæ os grønt” (2022). Den grønne optur. DR. https://www.dr.dk/drtv/episode/den-groenne-optur_-kan-vi-klae-os-groent_323952

Artikler:
• DR "Den sorte gardarobe - Klimasynderen i dit skab: Kom med på den sorte rejse fra produktion til losseplads" (2023). https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe
• Tekstilrevolutionen ”ANALYSE: Hvor stort er din t-shirts CO2 aftryk?” (u.å.). https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
• Tekstilrevolutionen "Så meget vand gemmer der sig i din t-shirt" (u.å). https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/usynligt-vand-i-din-t-shirt-2/
• Danmarks Statistik "Tema - Klima" (u.å). https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/klima
• Tekstilrevolutionen "Bomuldsproduktionen i fremtiden" (u.å). https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/bomuldsproduktion-fremtiden/
• Eksperimentarium "Klimazoner" (2010). https://www.experimentarium.dk/klima/klimazoner/
• NOAH's klimasider "Mennesket griber ind" (u.å). https://www.global-klima.org/Kap%202/s2_5b.html
• CONCITO "Tøjets klimaaftryk" (u.å). https://concito.dk/klimapakker/forbrug/toejets-klimaaftryk
• DR "Kæmpe sø er tømt: Mennesker har forvandlet den til livsfarlig ørken" (2019). https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/kaempe-soe-er-toemt-mennesker-har-forvandlet-den-til-livsfarlig-oerken?fbclid=IwAR06zxE2hOx1k5BummATRKk-DeRrpyQzy00PA2IMD0nGQkmi_VkQl2nLMxE
• Our World In Data "Water Use and Stress" (2024). https://ourworldindata.org/water-use-stress
• Tekstilrevolutionen "Tekstilers vandforbrug: hvordan udregnes dette?" (u.å). https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/tekstilers-vandforbrug/

• MiMa Kapitel 8 Cirkulær Materialestrøm. Sider: 80-87

Videoer:
• TEDed "The life cycle of a t-shirt - Angel Chang" (2017). https://www.youtube.com/watch?v=BiSYoeqb_VY
• P3 Essensen "Her er historien om SHEIN, du måske ikke kender" (2021). https://www.youtube.com/watch?v=EZK4m8JiyI0

Podcast:
• Genstart "Tøjkrise Genstart" (2024). https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/toejkrise-11802450227

Databaser:
• Kortdata med verdens bomuldsproduktion (u.å). https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000  
• Hydrotermfigurer (u.å). https://da.climate-data.org/
• Our World In Data "Water Use and Stress" (2024). https://ourworldindata.org/water-use-stress

Forsøg, empirisk og eksperimentelt arbejde:

- Feltarbejde. T-shirt undersøgelse i elevens eget klædeskab - CO2 aftryk og vandforbrug
Eleverne har i grupper pitchet deres egne ideer til at lave en fælles tøjbyttedag på gymnasiet.

- Kortdata i Google Earth. Opmålinger af Aralsøens udbredelse over tid
- Benyttet empirisk data til at undersøge globale tendenser i tøjproduktion.



Opgaver m. links:
Artikel præsentationer matrix:
https://www.information.dk/debat/2021/03/hvert-aar-braendes-677-tons-ubrugt-toej-boer-betale-producenterne
https://www.information.dk/udland/2020/07/aabenbart-28-skjorter-globalt-problem
https://samvirke.dk/artikler/kampen-mod-toejspild-er-i-gang
https://samvirke.dk/artikler/genbrug-kan-vaere-med-til-at-accelerere-vores-toejforbrug
https://samvirke.dk/artikler/blusen-du-sender-retur-kommer-maaske-aldrig-tilbage-paa-netbutikkens-hylde
https://www.information.dk/indland/2020/02/toejbranchen-vaere-baeredygtig-producere-20-gange-mindre
https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/hvordan-stopper-vi-overforbruget-af-toej
https://www.information.dk/debat/2015/05/forbruger-fordi-giver-mening  

Bomuldsproduktion. Hvor og hvordan dyrkes det? https://docs.google.com/document/d/1Q3RFLyM6KwU2Uegrfvhb2V3GiUXvv_QcTYrbUF5vEHY/edit?tab=t.0
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/bomuldsproduktion-fremtiden/
https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000
https://www.digitalatlasproject.net/themes/climate-systems/climate-graphs
https://www.experimentarium.dk/klima/klimazoner/
https://globalis.dk/verdenskort
https://resourcetrade.earth/?year=2020&category=90&units=value&autozoom=1

Tøjets CO2 aftryk øvelse: https://docs.google.com/document/d/19XsMO56tghbIAWG2fvPzTOsVGhzgNrM8uITP_5qWtQA/edit?tab=t.0
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
https://search.issuelab.org/resources/29099/29099.pdf

Opgave med Aralsøens udbredelse: https://docs.google.com/document/d/1p_vXemRbU89-SH-D3A0BVjjVIwimt-p2wObNOoch7QQ/edit?tab=t.0
https://videnskab.dk/naturvidenskab/aralsoeen-saadan-forsvandt-verdens-fjerdestoerste-soe/
https://earthobservatory.nasa.gov/world-of-change/AralSea
https://www.youtube.com/watch?v=5N-_69cWyKo&ab_channel=BBCNews
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvilke konsekvenser har isudbredelsen i Arktis?

Temaer:
- Hvad er Arktis?
- Hvordan er havisens udbredelse  i Arktis?
- Hvorfor smelter isen i Artkis?
- Er der olie på havbunden ud for Østgrønland?
- Hvordan påvirker isafsmeltningen grønlandspumpen og den termohaline cirkulation?

Materiale:
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 61-67 &  71-79. Kapitel 4 (16ns).

Film:
"People of the ice bridge". 2024. Underground Channel - GEUS. https://www.undergroundchannel.dk/people-of-the-ice-bridge-1
"Den hvide guldfeber i Arktis". 2015. https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031502042300

Videoer:
https://www.ikff.dk/forandringer/
Undervisningslokalet - Grønlandspumpen: https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
Engelske video med animationer: The Gulf Stream Explained

Artikler:
"Grønland er ikke til salg: Alligevel vil flere lande have indflydelse. Få et overblik her". 2021. DR. https://www.dr.dk/nyheder/indland/valgigroenland/groenland-er-ikke-til-salg-alligevel-vil-flere-lande-have-indflydelse
"Havisen i Arktis er vigtig". U.å. I Klimaforskernes Fodspor. https://www.ikff.dk/havisen-i-arktis-er-vigtig-u/
"Climate Change: Arctic sea ice summer minimum". 2022. Climate.gov. https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-arctic-sea-ice-summer-minimum
"Nyt studie sætter tal på, hvad de smeltende poler betyder for temperaturstigningerne". 2020. Videnskab.dk. https://videnskab.dk/naturvidenskab/nyt-studie-saetter-tal-paa-hvad-de-smeltende-poler-betyder-for-temperaturstigningerne/
"Hvad ville der ske, hvis 'Borgen' fik ret, og der blev fundet for 2.000 milliarder kroner olie i Grønland?" 2022. DR. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/i-borgen-udloeser-det-en-krise-men-hvad-ville-der-egentlig-ske-hvis-man-fandt-olie
"Vi fik lidt over halvdelen af Hans Ø. Nu venter kampen om Nordpolen og tre andre kæmpeområder". 2022. DR. https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-fik-lidt-over-halvdelen-af-hans-oe-nu-venter-kampen-om-nordpolen-og-tre-andre

GEOdetektiven opgaver:
Opgave 4_1_A
Opgave 4_1_B
Opgave 4_2_A
Opgave 4_2_B
Opgave: Er der olie på havbunden uden for Grønland? https://docs.google.com/document/d/1ZdnrHqTWyfkI6aFxXEeR0wANZ2x-xzVgbRPSFFR0Vsg/edit?tab=t.0#heading=h.bu6t0lru1tr3

Problemstillinger vedrørende Arktis / Nordpolen. Havisen og Polhavets udvikling og dets konsekvenser:
- Hvad er Arktis?
- Smelter isen i Arktis?
- Hvorfor smelter isen i Arktis?
- Ved man, hvor hurtig isen smelter i Arktis?
- Vil isen fortsætte med at smelte i Arktis?
- Hvornår vil isen være helt væk i Arktis?

Forsøg-, empirisk, og eksperimentielt arbejde:
• Screencast - Smelter isen? Udregninger og grafer i excel.
• Kordata i Google Earth. Tværprofiler.
• Forsøg med Grønlandspumpen. Journal og elevstyret. https://docs.google.com/document/d/1J2gLYQpQzrU3LBncWDrltqvXQq5gbXKdxsxvkoczYas/edit?tab=t.0
• Projekt om Arktis. Undersøgelse af isafsmeltning og konsekvenser for oliereserver og termohaline cirkulation
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screencast: Arktis - Smelter isen? 06-04-2025
sidste ng-opgave ever - Arktis 09-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer