Holdet 2024 Ng/Ng-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold 2024 Ng/Ng-2 (3abc Ng-2, 3abc Ng-2-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 3 Er vulkaner gode naboer?
Titel 4 Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?
Titel 5 Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?

Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?

Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 157-177

Film: "The story of plastic"
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20story%20of%20plastic&orderby=title&SearchID=27f2cfea-383b-4fdf-ab80-eb9a8dde8d8b&index=1
Feltarbejde med affaldsindsamling - et samarbejde med Frederiksberg kommune.
Pdf. "Plastik i naturen"
https://catalogues.frederiksen-scientific.dk/Frederiksen/Danmark/plast-i-naturen/?Page=25
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ny-aftale-sender-affaldsregning-til-virksomheder-i-stedet-forbrugerne
https://projekter.au.dk/havet/forloeb/forloebsoversigt/plastik-paa-tvaers/hvad-er-plastic/opbygning-af-plast


GEOdetektiven opgaver: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/index.html
Opg. 8.2.A Plastic Fantastic
Opgave 8.2.B "Plast egenskaber og densitet"
Opgave 8.3.A "Affaldshåndtering"
Opgave 8.3.C "Plastik fra floder"
Opgave 8.4.A "Det globale vindsystem"
Opgave 8.4.B Eksperiment med plastikøer
Opgave 8.5.A  "Hvordan løser man plastproblemet"

Video:
Plastikskolen: Sådan laver man plastik
En Verden Af Plastik": Plastik Overalt
Temafilm om plastik for udskolingen og ungdomsuddannelserne
Plastic Change "En verden af plastik"- Hvem har ansvaret? https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wkecnibyZpo
https://videnskab.dk/naturvidenskab/skal-vi-redde-havene-fra-plastik-er-disse-10-floder-et-godt-sted-at-starte/
Løsninger: https://www.youtube.com/watch?v=cfTHWLEXpSc&ab_channel=TheOceanCleanup
Jordens plastiksupper: https://www.youtube.com/watch?v=I0BZMCnKyEo&ab_channel=PlasticChange
Interaktivt kort: https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=38.39,6.07,336
Det globale vindsystem: https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
Metoder:
Hypotese https://vimeo.com/838559594/58598dc0ca?share=copy
Kvantitativ/kvalitativ https://vimeo.com/836834136/95c6ff1b65?share=copy

Besøg fra Frederiksberg Kommune – oplæg om plastik og affaldshåndtering i kommunen.

Besøg af phd. forsker fra DTU - oplæg og øvelse med bioplastik
https://www.bioplastik.dk/hvad-er-bioplastik/
https://livsstil.tv2.dk/2019-09-20-i-dette-syltetoejsglas-ligger-et-helt-aars-affald-fra-en-familie-paa-fire
Hvem har ansvaret: https://www.youtube.com/watch?v=wkecnibyZpo&ab_channel=PlasticChange
Afsluttende elevoplæg om plastikhåndtering opsamling på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?

Hvordan bliver byer bæredygtige?
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 80 - 105

GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap5.html
Opgave 5.2.A "Hvad er bæredygtighed"
Opgave 5.2.B "Hvordan bliver byer mere bæredygtige"
Opgave 5.2.C "Spørgeskema om bæredygtighed"
Opgave 5.3.A "Energi og bæredygtige byer"
Opgave 5.3.B "Biomasse"
Opgave 5.4.A "Bæredygtige byer (transport)"
Opgave 5.4.B "Hvordan bliver transporten bæredygtig"
Opgave 5.5.A "Bæredygtigt byggeri"
Opgave 5.5.B "Bæredygtige byggematerialer"
Opgave 5.6.A "Klimatilpasning"
Opgave 5.6.B "Byklima"
Opgave 5.6.D "Oversvømmelser"

Dokumentarfilm:
DRTV - Jorden kalder: Mission bæredygtigt byggeri
Hvad er bæredygtighed Ålborg Universitet https://www.youtube.com/watch?v=b_oCaiVU_5U&ab_channel=LauraKeil



https://www.verdensmaalene.dk/maal/11https://www.youtube.com/watch?v=pUbHGI-kHsU&ab_channel=Freethink

https://app.electricitymaps.com/zone/IS?solar=false&remote=true&wind=false

https://videnskab.dk/kultur-samfund/har-arkitekturen-mistet-jordforbindelsen/

Ekskursion - bæredygtighedsanalyse af bygninger på Frederiksberg

LCA livscyklus analyse opgave ifm. byggeri
https://www.youtube.com/watch?v=745jf1weyiI&ab_channel=HeidiS%C3%B8ndergaard

Forløb Vandkamp
https://undervisning.life.dk/vk
https://api.undervisning.life.dk/uploads/VK_Modulplan_A4_v2_modul01_4e9c390ca5.pdf
Feltarbejde med infiltration (K-faktor)

https://kamp.klimatilpasning.dk/nedboer/bluespot?value=20%2C0

Ekskursion til https://buildforlife.velux.com/en/livingplaces "Banegården"

https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter

Ekskursion til Geocenteret Københavns Universitet - oplæg ved Lektor Thomas Balstrøm om regnvandshåndtering

Ekskursion: Grønne dage på Frederiksberg – besøg på Frederiksberg Forsyning.

Afsluttende screencast projekt ved svar af problemstilling – Hvordan bliver byer bæredygtige?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Er vulkaner gode naboer?

Introduktion til vulkaner
Videoer med vulkanudbrud
• Kilaulea: https://www.youtube.com/watch?v=L4qDgsyFw7M
• Fragradalsfjall: https://www.youtube.com/watch?v=ReOIJFFT9kw&t=155s
• Krakatoa: https://www.youtube.com/watch?v=NGcbNn4Vk1w
• Mount Etna: https://www.youtube.com/watch?v=8qHJO_4mXfQ
• Mount Tavurvur: https://www.youtube.com/watch?v=BUREX8aFbMs
• Sakurajima i Japan: https://www.youtube.com/watch?v=wqxnJQcQXss
• Volcan de Fuego: https://www.youtube.com/watch?v=NO94ZTMFC2o
• Mount Aso: https://www.youtube.com/watch?v=oGRyaaxxv4g

Øvelse med profiloptagninger af vulkaner på Google Earth – finde hældninger på vulkanerne
Ekskursion og feltarbejde i Frederiksberg Have med opmålinger af hældninger på bakker.
Elev præsentation af selvvalgt vulkan – fokus på pladetektonik, vulkantype, lave viskositet og form af vulkan, profil.
Det geologiske kredsløb

Øvelse i metodiskbestemmelse af mineraler og bjergarter (magmatiske og sedimentære).
Rapport aflevering mineral og bjergartsbestemmelse (spalteretninger, hårdhed, farve, m.m.)
Lærebog - Naturgeografi: Jorden og mennesket s. 92-98

Feltarbejde med lokalgeologisk undersøgelse (selvvalgte bjergarter i lokalområdet) elevpræsentation -bjergartsgenkendelse

https://drive.google.com/file/d/1cAYs9ZEZDOLHDGeb13tWrR1m92OCFQIP/view
https://www.youtube.com/watch?v=RA2-Vc4PIOY&ab_channel=BrainPOP
Opslagsværk – Politikkens bog ”Sten i farver”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?

Dokumentar: DR- TV – Den grønne optur: Kan vi klæde os grønt?”
https://www.dr.dk/drtv/se/den-groenne-optur_-kan-vi-klae-os-groent_323952

Øvelse ”tøjs CO2 aftryk” tøjindustriens CO2-aftryk, værdikæde, carbonkredsløbet
https://concito.dk/klimapakker/forbrug/toejets-klimaaftryk
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
https://search.issuelab.org/resources/29099/29099.pdf
https://euric.org/images/Position-papers/lca-based-assessment-of-the-management-of-european-used-textiles_corrected.pdf

Elevoplæg - selvvalgt problemstilling inden for emnet tøjforbrug

Gruppearbejde – Bomuldsproduktion – hvor og hvordan dyrkes det?
USA, Usbekistan, Pakistan, Brasilien, Kina
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/bomuldsproduktion-fremtiden/
GIS https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000
https://www.digitalatlasproject.net/themes/climate-systems/climate-graphs
https://da.climate-data.org/
Klimazoner https://www.experimentarium.dk/klima/klimazoner/
Økosystemer https://www.globalis.dk/verdenskort

CO2, kul og ilt i balance
Kulstoffets kredsløb
Drivhuseffekten
Forsøg med drivhuseffekt forklaret

https://www.information.dk/debat/2021/03/hvert-aar-braendes-677-tons-ubrugt-toej-boer-betale-producenterne
https://www.youtube.com/watch?v=BiSYoeqb_VY&ab_channel=TED-Ed

Skriftlig opgave ”En tøjkrise i en klimakrise”
Individuel selvvalgt problemstilling og hypotese med udgangspunkt i tøjforbrug
Klimalov: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2580
https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/toej-saadan-skader-produktionen
https://samvirke.dk/artikler/kampen-mod-toejspild-er-i-gang

Dokumentatfilm CFU ”Blod, sved og t-shirts”
https://www.youtube.com/watch?v=-64wZkdPRew&t=1022s&ab_channel=DWDocumentary
https://www.danskindustri.dk/biodiversitet/cases/veardikeade/kaede-neutral/
https://www.dr.dk/drtv/episode/p3-essensen_-saadan-undgaar-du-klima_toejfaelden_366954

Tegneøvelse med tøjets værdikæde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?

Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 60-67, 76-79

Hvad er Arktis? – kort øvelse
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Øvelse med isudbredelse – Excel regneopgave
Geodedektiven
Opg. 4.2.A Isens udbredelse
Opg. 4.5.A Er der olie i Grønland

Opg. 4.2.D Smelter isen - videopræsentation
Biograftur CPH:DOX – “How deep is your love” (råstofindvinding I dybhavet)
Forsøg med den termohaline cirkulation (grønlandspumpen) og klimaforandringer – selvdesignet forsøg – foskus på metoder.
https://scienceogmedborgerskab.dk/videoer/

https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&list=PLisHCuZv3V0QPfPUz33W4QC8I5oDRm6zs&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
https://insideclimatenews.org/news/18082016/arctic-sea-ice-melting-historical-data-noaa-climate-change-global-warming-greenhouse-gases/

Tegneøvelse med albedoeffekten og drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet

Individuel elevoplæg (screencast) – Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt – opsamling på forløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer