Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Ng/Ng-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold
2024 Ng/Ng-2 (
3abc Ng-2
,
3abc Ng-2-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Titel 2
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 3
Er vulkaner gode naboer?
Titel 4
Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?
Titel 5
Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 157-177
Film: "The story of plastic"
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20story%20of%20plastic&orderby=title&SearchID=27f2cfea-383b-4fdf-ab80-eb9a8dde8d8b&index=1
Feltarbejde med affaldsindsamling - et samarbejde med Frederiksberg kommune.
Pdf. "Plastik i naturen"
https://catalogues.frederiksen-scientific.dk/Frederiksen/Danmark/plast-i-naturen/?Page=25
Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ny-aftale-sender-affaldsregning-til-virksomheder-i-stedet-forbrugerne
https://projekter.au.dk/havet/forloeb/forloebsoversigt/plastik-paa-tvaers/hvad-er-plastic/opbygning-af-plast
GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/index.html
Opg. 8.2.A Plastic Fantastic
Opgave 8.2.B "Plast egenskaber og densitet"
Opgave 8.3.A "Affaldshåndtering"
Opgave 8.3.C "Plastik fra floder"
Opgave 8.4.A "Det globale vindsystem"
Opgave 8.4.B Eksperiment med plastikøer
Opgave 8.5.A "Hvordan løser man plastproblemet"
Video:
Plastikskolen: Sådan laver man plastik
En Verden Af Plastik": Plastik Overalt
Temafilm om plastik for udskolingen og ungdomsuddannelserne
Plastic Change "En verden af plastik"- Hvem har ansvaret?
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wkecnibyZpo
https://videnskab.dk/naturvidenskab/skal-vi-redde-havene-fra-plastik-er-disse-10-floder-et-godt-sted-at-starte/
Løsninger:
https://www.youtube.com/watch?v=cfTHWLEXpSc&ab_channel=TheOceanCleanup
Jordens plastiksupper:
https://www.youtube.com/watch?v=I0BZMCnKyEo&ab_channel=PlasticChange
Interaktivt kort: https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=38.39,6.07,336
Det globale vindsystem:
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
Metoder:
Hypotese
https://vimeo.com/838559594/58598dc0ca?share=copy
Kvantitativ/kvalitativ
https://vimeo.com/836834136/95c6ff1b65?share=copy
Besøg fra Frederiksberg Kommune – oplæg om plastik og affaldshåndtering i kommunen.
Besøg af phd. forsker fra DTU - oplæg og øvelse med bioplastik
https://www.bioplastik.dk/hvad-er-bioplastik/
https://livsstil.tv2.dk/2019-09-20-i-dette-syltetoejsglas-ligger-et-helt-aars-affald-fra-en-familie-paa-fire
Hvem har ansvaret:
https://www.youtube.com/watch?v=wkecnibyZpo&ab_channel=PlasticChange
Afsluttende elevoplæg om plastikhåndtering opsamling på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Øvelse 8.2.ALærebog
Vi ser disse videoer i modulet Plastikskolen: Sådan laver man plastikEn Verden Af Plastik": Plastik OveraltTemafilm om plastik for udskolingen og ungdomsuddannelserne
https://issuu.com/lr-undervisning/docs/geodetektiven_l_sepr_ve_samlet
Vi tager på affaldsekskursion i stedet for i dag. Affaldsundersøgelse i lokalområde i samarbejde med kommunen
Densitets undersøgelse
GEOdetektiven_Siden 156-1658.3.A8.3.COpgaverne finder i på dette link kap8.html
Vi har gennemgået øvelse 8.3.CVi læser side 166-170 og gør klar til forsøg med gyrer.Vi arbejder med øvelse 8.4.A
Vi laver forsøg med gyrer øvelse 8.4.B
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Emnevalg
Vi kigger på denne artikel Zero waste
Tirsdag Grønne dageTorsdag Frb. forsyning kl. 16-17?
Kære NG holdDa jeg er taget i vildmarken med nogen vilde 3.g elever afholdes dette modul ikke fysisk. Det skal forstås som at I selv bestemmer hvornår I afholder modulet (dog senest mandag kl. 22.00). Jeg registrerer fravær på baggrund af om I har af
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 80 - 105
GEOdetektiven opgaver:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/geodetektiven/kap5.html
Opgave 5.2.A "Hvad er bæredygtighed"
Opgave 5.2.B "Hvordan bliver byer mere bæredygtige"
Opgave 5.2.C "Spørgeskema om bæredygtighed"
Opgave 5.3.A "Energi og bæredygtige byer"
Opgave 5.3.B "Biomasse"
Opgave 5.4.A "Bæredygtige byer (transport)"
Opgave 5.4.B "Hvordan bliver transporten bæredygtig"
Opgave 5.5.A "Bæredygtigt byggeri"
Opgave 5.5.B "Bæredygtige byggematerialer"
Opgave 5.6.A "Klimatilpasning"
Opgave 5.6.B "Byklima"
Opgave 5.6.D "Oversvømmelser"
Dokumentarfilm:
DRTV - Jorden kalder: Mission bæredygtigt byggeri
Hvad er bæredygtighed Ålborg Universitet
https://www.youtube.com/watch?v=b_oCaiVU_5U&ab_channel=LauraKeil
https://www.verdensmaalene.dk/maal/11https://www.youtube.com/watch?v=pUbHGI-kHsU&ab_channel=Freethink
https://app.electricitymaps.com/zone/IS?solar=false&remote=true&wind=false
https://videnskab.dk/kultur-samfund/har-arkitekturen-mistet-jordforbindelsen/
Ekskursion - bæredygtighedsanalyse af bygninger på Frederiksberg
LCA livscyklus analyse opgave ifm. byggeri
https://www.youtube.com/watch?v=745jf1weyiI&ab_channel=HeidiS%C3%B8ndergaard
Forløb Vandkamp
https://undervisning.life.dk/vk
https://api.undervisning.life.dk/uploads/VK_Modulplan_A4_v2_modul01_4e9c390ca5.pdf
Feltarbejde med infiltration (K-faktor)
https://kamp.klimatilpasning.dk/nedboer/bluespot?value=20%2C0
Ekskursion til
https://buildforlife.velux.com/en/livingplaces
"Banegården"
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Ekskursion til Geocenteret Københavns Universitet - oplæg ved Lektor Thomas Balstrøm om regnvandshåndtering
Ekskursion: Grønne dage på Frederiksberg – besøg på Frederiksberg Forsyning.
Afsluttende screencast projekt ved svar af problemstilling – Hvordan bliver byer bæredygtige?
Indhold
Kernestof:
Manglende oplæg om plastik-løsninger?Vi snakker gyre rapporten igennem. Ekskursion torsdag kl. 16-17Vi tager på Grønne dage i Frederiksberg kommune
https://globalis.dk/Statistikk/bnp-per-innbygger
B%C3%A6redygtighed.png
Verdensmålene
Lærebog s. 87-92
opg_5_2_B_Hvordan_bliver_byer_mere_baeredygtige_HLF130323 (4).docx
opg_5_2_C_Spoergeskema_Baeredygtighed (10).docx
Spørgeskemaundersøgelse 5.2.CBæredygtig energiforsyning s. 87-92 Lærebog:https://issuu.com/lr-undervisning/docs/geodetektiven_l_sepr_ve_samlet
https://www.verdensmaalene.dk/maal/11https://www.youtube.com/watch?v=pUbHGI-kHsU&ab_channel=Freethink
Vi ser denne dokumentar DRTV - Jorden kalder: Mission bæredygtigt byggeri
HVAD ER BÆREDYGTIGHED?
Brug side 87-92 for at besvare opgavenLærebog GEOdetektiven_LÆSEPRØVE samlet Opg. 5.3.A Energi og bæredygtige byer
Evaluering Vi forstsætter med opgave 5.3.A
Vi arbejde med opgave 5.3.B Indsæt jeres resultater her: Træbiomasse
Vi fortsætter med projekt biomasseOpg. 5.3.B BiomasseFælles resultater biomasse
Vi arbejder videre med bæredygtigt byggeriI skal arbejde med følgende sider 96-99 i moduletGEOdetektive lærebog
Hvis vejret er godt så tager vi på ekskursion til Banegården
Vi arbejder videre med bæredygtigt byggeriI skal arbejde med følgende sider 96-99 i moduletGEOdetektiven_LÆSEPRØVE samlet
Vi gennemgår Opg. 5.3.B BiomasseFælles resultater biomasse
Vi gennemgår opgave 5.5.ASom I gerne må have lavet inden modulet. Vi arbejder med opgave 5.5.BOpg. 5.5.B Bæredygtige byggematerialer
GrupperI skal arbejde med denne bæredygtighedsanalyse se et stykke ned i dette slideshow. I får det meste af modulet til at opsøge jeres bygning, tegne, indsamle data, og klargøre et præsentation som i skal holde på onsdag. Bæredygtigt Byer - Byggeri
Vandkamp | Undervisning
Præsentation af jeres feltarbejde om bæredygtigbyggeri. Alle grupper er klar til at præsentere deres arbejde fra sidste modul. GrupperBæredygtigt Byer - Byggeri.pptx
Vi skal arbejde med klimatilpasning af storbyer i forhold til vand/nedbør de næste 4 moduler. Life forløb
Vi arbejder videre med første modul af vores 4 modulers forløb om vandkamp. Life forløbhttps://api.undervisning.life.dk/uploads/VK_Modulplan_A4_v2_modul01_4e9c390ca5.pdfHusk at I i eftermiddag i 4. modul skal besøge Københavns Universitet
Husk varmt tøj da I skal udenfor og lave nedsivningsforsøg.
Life forløb
Vi samler op på feltarbejder og går lidt mere i dybden med teorien her til. I skal også lave en virtuel boring for at undersøge jordlagene i det område i har målt infiltration. Infiltrations eksperimentLife forløb
https://geostudy.geo.dk/
Hvad lavede vi sidste gang:
I får hele modulet til at arbejde med jeres screencastopgave Screencast afleveringVi mødes ikke fysisk men I viser at I har deltaget aktivt ved at sende (aflevere i lectio) jeres "røde tråd" altså en struktur over hvad du mener at skulle inddrage i d
SRP information i faget naturgeografi I får dette modul til at færdiggøre jeres rapport i Vandkamp Life forløb
AGV_vUcZuqqr7XElOQUKujvAQo6JIjL7Gf2WEKVg7Cq5TATRuXDCX97eORSLBnXAgTNJZwMcpMTbHCxNjws5nAsBo9yoNuds_Ejh52PbypAYGhs8sI3uj51kns5cpV3chLVQRQ53ytpD_HDpYdCuMitVNQ1HMjp5mAxeGCVTNdyVkrtQa8625Znxd4I=s2048
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Er vulkaner gode naboer?
Introduktion til vulkaner
Videoer med vulkanudbrud
• Kilaulea:
https://www.youtube.com/watch?v=L4qDgsyFw7M
• Fragradalsfjall:
https://www.youtube.com/watch?v=ReOIJFFT9kw&t=155s
• Krakatoa:
https://www.youtube.com/watch?v=NGcbNn4Vk1w
• Mount Etna:
https://www.youtube.com/watch?v=8qHJO_4mXfQ
• Mount Tavurvur:
https://www.youtube.com/watch?v=BUREX8aFbMs
• Sakurajima i Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=wqxnJQcQXss
• Volcan de Fuego:
https://www.youtube.com/watch?v=NO94ZTMFC2o
• Mount Aso:
https://www.youtube.com/watch?v=oGRyaaxxv4g
Øvelse med profiloptagninger af vulkaner på Google Earth – finde hældninger på vulkanerne
Ekskursion og feltarbejde i Frederiksberg Have med opmålinger af hældninger på bakker.
Elev præsentation af selvvalgt vulkan – fokus på pladetektonik, vulkantype, lave viskositet og form af vulkan, profil.
Det geologiske kredsløb
Øvelse i metodiskbestemmelse af mineraler og bjergarter (magmatiske og sedimentære).
Rapport aflevering mineral og bjergartsbestemmelse (spalteretninger, hårdhed, farve, m.m.)
Lærebog - Naturgeografi: Jorden og mennesket s. 92-98
Feltarbejde med lokalgeologisk undersøgelse (selvvalgte bjergarter i lokalområdet) elevpræsentation -bjergartsgenkendelse
https://drive.google.com/file/d/1cAYs9ZEZDOLHDGeb13tWrR1m92OCFQIP/view
https://www.youtube.com/watch?v=RA2-Vc4PIOY&ab_channel=BrainPOP
Opslagsværk – Politikkens bog ”Sten i farver”
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til afleveringer?Nyt forløber - "Er vulkaner gode naboer"Vi brainstormer i fælleskab jeres viden fra C-niveau.
Afsnit
Feltarbejde i Frederiksberg Have. Vi mødes ikke fysisk i dette modul da jeg er på Frederiksborg Gymnasium. I skal svare på slide 6, 7 og 8 i denne præsentation. Er Vulkaner Gode Naboer.pptxUpload jeres besvarelse og fotos som aflevering i lectio inde
I dette modul skal I lave profiloptegninger af jeres vulkan. Er Vulkaner Gode Naboer.pptx
Vulkaner skriv hvilken vulkan du gerne vil arbejde med her
Geologi s. 92-98 _ jorden og mennesket.pdf Spørgsmål s. 92-97.docx
Alle har valgt vulkan, lavet profil og svaret på næstsidste slide. Er Vulkaner Gode Naboer.pptxValg af vulkanI dette modul skal vi lave en undersøgelse af mineraler og bjergarter. Vi starter med at genopfriske det geologiske kredsløb
Han er desværre blevet syg så vi må prøve igen i det nye år. Vi skal lave bæredygtig klimavenlig mad i sidste halvdel af modulet. Det er spisesvampe der skal produceres og som I kan få med hjem.
Øvelse om bjergartsbetsemmelse.doc Rettelse.jpg Spalteretning og hårdhed.pptx
Vi fortsætter øvelsen med bestemmelse af mineraler og bjergarter.
Glædelig nytår!Vi mødes i klassen hvor I vil blive informeret om en ny bjergartsøvelse - feltarbejde.
Præsentationer af jeres feltarbejde fra sidste modulLokal geologisk undersøgelseResten af modul bruger vi på at færdiggøre jeres rapport om genkendelse af mineraler og bjergarter.
Dem af jer der ikke holdte oplæg om bjergarter i jeres lokalområde er velkomne til at lave et screencast hvor I holder jeres oplæg. Lokal geologisk undersøgelseSend det til mig senest fredag. Vi bruger 20-30 minutter på at afslutte jeres mineral og b
Jeres valgte vulkanhttps://docs.google.com/document/d/1HOq9SsDM0KDNMbN94fmvg333eGwePuzSZU3d3QsbsBw/edit?tab=t.0
Geologi s. 92-98 _ jorden og mennesket.pdf
Vi mødes ikke fysisk i dette modul, men I får modulet til at arbejde videre med jeres selvvalgte vulkan. Vulkaner
I får lidt mere tid til at færdiggøre jeres præsentation af vulkanen. Præsentationen afholdes i morgen torsdag enten som fysisk oplæg for klassen eller som screencast (kl. 22.00) 6 til 12 minutter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvordan bliver dit tøjskab bæredygtigt?
Dokumentar: DR- TV – Den grønne optur: Kan vi klæde os grønt?”
https://www.dr.dk/drtv/se/den-groenne-optur_-kan-vi-klae-os-groent_323952
Øvelse ”tøjs CO2 aftryk” tøjindustriens CO2-aftryk, værdikæde, carbonkredsløbet
https://concito.dk/klimapakker/forbrug/toejets-klimaaftryk
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
https://search.issuelab.org/resources/29099/29099.pdf
https://euric.org/images/Position-papers/lca-based-assessment-of-the-management-of-european-used-textiles_corrected.pdf
Elevoplæg - selvvalgt problemstilling inden for emnet tøjforbrug
Gruppearbejde – Bomuldsproduktion – hvor og hvordan dyrkes det?
USA, Usbekistan, Pakistan, Brasilien, Kina
https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/bomuldsproduktion-fremtiden/
GIS https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000
https://www.digitalatlasproject.net/themes/climate-systems/climate-graphs
https://da.climate-data.org/
Klimazoner
https://www.experimentarium.dk/klima/klimazoner/
Økosystemer
https://www.globalis.dk/verdenskort
CO2, kul og ilt i balance
Kulstoffets kredsløb
Drivhuseffekten
Forsøg med drivhuseffekt forklaret
https://www.information.dk/debat/2021/03/hvert-aar-braendes-677-tons-ubrugt-toej-boer-betale-producenterne
https://www.youtube.com/watch?v=BiSYoeqb_VY&ab_channel=TED-Ed
Skriftlig opgave ”En tøjkrise i en klimakrise”
Individuel selvvalgt problemstilling og hypotese med udgangspunkt i tøjforbrug
Klimalov:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2580
https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/toej-saadan-skader-produktionen
https://samvirke.dk/artikler/kampen-mod-toejspild-er-i-gang
Dokumentatfilm CFU ”Blod, sved og t-shirts”
https://www.youtube.com/watch?v=-64wZkdPRew&t=1022s&ab_channel=DWDocumentary
https://www.danskindustri.dk/biodiversitet/cases/veardikeade/kaede-neutral/
https://www.dr.dk/drtv/episode/p3-essensen_-saadan-undgaar-du-klima_toejfaelden_366954
Tegneøvelse med tøjets værdikæde
Indhold
Kernestof:
Præsentation af jeres vulkan projekt. Enten fysisk eller som screencast senest kl. 23.00 i dag. - Vi starter på tøjforløb - tester forforståelsen - Opstiller problemstillinger - Ser dokumentar - DRTV - Den grønne optur: Kan vi klæ' os grønt?
Vi er startet på et nyt forløb om "Bæredygtigt tøjforbrug". Vi har set de først 22 minutter af denne dokumentar og se det sidste på modulet i dag.DRTV - Den grønne optur: Kan vi klæ' os grønt?
Tøjs CO2-aftryk
Problemstillinger - tøjforbrug
Jeg er på kursus så I skal arbejde alene i dette modul. I skal udfylde dette dokument. Jeg registrerer fravær på baggrund af jeres google slide som I linker til i dokumentet. Husk at give mig adgang til det
Præsentation af besvarelse fra sidste modul. Vi tegner i fælleskab carbonkredsløbet ift. tøjindustrien. En eller to grupper skal præsentere deres besvarelser. Grupper til Tøjets CO2 aftrykTøjs CO2-aftryk
Næste modul er jeg afsted til møde igen ;O(Så jeg introducerer jer for den opgave I skal arbejde med. Bomuldsproduktion
CO2, kul og ilt i balanceKulstoffets kredsløbDrivhuseffektenForsøg med drivhuseffekt forklaret
Jeg er på Næstved Gymnasium så I får lov til at arbejde alene med denne opgave: BomuldsproduktionSom jeg introducerede jer for i sidste modul. Jeg registrer fravær på baggrund af om I har afleveret jeres besvarelse. Bomuldsproduktion aflevering af li
Gennemgang af jeres arbejde fra sidste modul: Grupper til Tøjets CO2 aftryk
Vi arbejder videre med tøjforløbet: Hvert år brændes 677 tons ubrugt tøj af. Det bør ikke kunne betale sig for producenterneThe life cycle of a t-shirt - Angel ChangTøjanalyse - tøjkrise i en klimakrisel
Lektie - Skriv ned hvad du gerne vil undersøge i dit tøjskab jf. denne Opgave.docx"En tøjkrise i en klimakrise" Blod, sved & T-shirts - kan du klare at lave dit tøj selv?
Tøjskab - undersøgelse
Klimasynderen i dit skab: Kom med på den sorte rejse fra produktion til lossepladsFra konventionelt tøj til grønt tøj med fokus på værdikæde og certificeringer
Feedback samtale
Vi ser i fælleskab disse to klip:DRTV - P3 Essensen: Sådan undgår du klima-tøjfældenRikke bekæmper tøjspild med robotter
Spørgsmål til jeres aflevering i aften?Tøjskab - undersøgelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?
Lærebog: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof, T. Birk og N. Vinther 2019. Side 60-67, 76-79
Hvad er Arktis? – kort øvelse
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Øvelse med isudbredelse – Excel regneopgave
Geodedektiven
Opg. 4.2.A Isens udbredelse
Opg. 4.5.A Er der olie i Grønland
Opg. 4.2.D Smelter isen - videopræsentation
Biograftur CPH:DOX – “How deep is your love” (råstofindvinding I dybhavet)
Forsøg med den termohaline cirkulation (grønlandspumpen) og klimaforandringer – selvdesignet forsøg – foskus på metoder.
https://scienceogmedborgerskab.dk/videoer/
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&list=PLisHCuZv3V0QPfPUz33W4QC8I5oDRm6zs&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
https://insideclimatenews.org/news/18082016/arctic-sea-ice-melting-historical-data-noaa-climate-change-global-warming-greenhouse-gases/
Tegneøvelse med albedoeffekten og drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet
Individuel elevoplæg (screencast) – Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt – opsamling på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter tøjforløbet med en dialogcirkel.Vi stater nyt forløb om Arktis. Lektien er at I har læst denne artikel:Historical Data Shows Arctic Melt of Last Two Decades Is 'Unprecedented' - Inside Climate News
GEOdetektiven_LÆSEPRØVE samlet
300px-Arctic_circle.svg.png
Vi fortsætter med det nye forløb: "Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?"GEOdetektiven_LÆSEPRØVE samlet
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen
I dette modul skal I arbejde med denne opgave:Opg. 4.2.D Smelter isen - videopræsentation I skal aflevere opgaven som et screencast i Classroom.For at kunne svare på opgaven skal I gøre brug af de grafer som vi lavede på modulet i tirsdags. I finder
Vi læser afsnit 4.5 (s. 76-79)Opg. 4.5.A Er der olie i GrønlandGEOdetektiven_LÆSEPRØVE samlet
Vi fortsætter vores forløb om ArktisOpg. 4.2.A Isens udbredelseDelopgave 1, 2, og 3Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen
Opsamling på afsnit 4.5 (s. 76-79) ogOpg. 4.5.A Er der olie i GrønlandGEOdetektiven_LÆSEPRØVE samletVi tager afsted til biografen og spiser evt. fælles frokost i byen inden biffen. Forslag til frokoststed?
Plan for dagen onsdag d. 26/3:
Gennemgang af drivhuseffekten
Vi laver forsøg med GrønlandspumpenI opstiller hypotese og laver jeres eget eksperiment. Havstrømme Lærebog s. 66-67Grønlandspumpen
Den termohalinecirkulation og klimaforandringerHvordan påvirkes pumpen af globale temperaturstigninger?
Introduktion til jeres sidste aflevering Screencast opgave om Arktis Hvorfor smelter isen i Arktis, hvor hurtigt går det og hvordan påvirker det områdetLektien er at alle har set denne video:Drivhuseffekten
Videoer - Science & Medborgerskab
Da jeg er på kursus i Jylland skal I selv arbejde med jeres screencast/oplæg om Arktis i dette modul.Hvorfor smelter isen i Arktis, hvor hurtigt går det og hvordan påvirker det området
Da jeg er på kursus i Jylland skal I selv arbejde med jeres screencast/oplæg om Arktis i dette modul.
Sidste modul til færdiggørelse af jeres oplæg/screencast. I får igen lov til at arbejde alene. Dvs. i ikke behøver at møde op til modulet. Men skriv hvis I har spørgsmål til noget. Og ellers kan I stille spørgsmål onsdag når vi ses. Hvorfor smelter i
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693715260", "T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693715260", "H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693715260" }