Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps/ps-5 (3g ps-5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed og manipulation
Jf. læreplanen
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv , miljø, køn og kultur
tilknytning, identitet og personlighed
Vi har ud fra temaet "Kærlighed" undersøgt hvad kærlighed betyder som hhv barn, teenager og voksen ud fra forskellige psykologiske retninger, såsom udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, kognitiv psykologi og socialkognitiv psykologi (kultur og køn).
Vi har også undersøgt hvordan kærlighed kan skabe rammen for manipulation i romantiske relationer og hvordan vores egne forestillinger om kærlighed vi har med os fra barndommen og samfundet kan påvirke vores syn på kærlighed.
- Indhold (Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen)
Teorier
Daniel Stern om udviklingen af selvet, still face eksperimentet, den visuelle kløft. (85-100)
Thomas og Chess - medfødte forskelle, tre typer temperament (71-73)
J. Bowlby og M. Ainsworth - Tilknytningsteori og fremmedsituationstesten (100-107)
Thomas Ziehe - ung, senmodernitet, den narcissistiske ungdom (321-326) (336-341)
Sigmund Freud - personlighedsmodel og forsvarsmekanismer (63-69)
Robert Sternberg - Kærlighedens tre komponenter, tværkulturel måling af kærlighed (dokumenter), kærlighed er en mental proces som består af kognitive komponenter i vores beslutningstagen om parforholdd.
Kultur + køn 63-69. Behaviorisme og social indlæringsteori, imitation. Kognitiv psykologi: Kønsskema og kønspoliti, socialpsykologi: Kønsopdelte grupper gruppeforventninger og polarisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det kloge menneske
Det kloge menneske:
Jf læreplanen og kernestof:
Kognition og læring:
psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur 2 – tilknytning, sårbarhed og resiliens
Socialpsykologi: stereotyper, fordomme og diskrimination
Gennem forskellige psykologiske retninger har vi undersøgt hvad det vil sige at være "klog" og hvilken betydning udviklingspsykologiske og faktorer (arv og miljø) har for vores evne til at navigere i voksenlivet. Dette har vi undersøgt gennem forskellige former for intelligens og teorier om kort og langtidshukommelsen. Afsluttende har vi undersøgt hvilken betydning fordomme og stereotyper har for vores mindset.
Indhold og materiale: Psykologiens veje
Forskellige former for intelligens s 269-272
En intelligens, tvillingestudier og normalfordeling s.259-260
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt s. 117-130)
Neuropsykolologi - forskellige neurotransmitter s.239-240
Kauai undersøgelse - risiko og resiliens s.130
Korttidshukommelsen - de første kognitive psykologer. Fri genkaldelse, kultur giver mening og restaurant besøg (kognitive skema) s. 167-174
Langtidshukommelsen s. 189-195
Fixed og growth mindset: https://fs.blog/carol-dweck-mindset/
Stereotyper og fordomme: s. 426-428
Social perception: Rosenthall effekten: s.185-187
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det smukke menneske
Jf læreplanen og kernestof
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognitiv psykologi
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Temaet "det smukke menneske" har haft primært fokus på skønhedsindustrien og dyrkelsen af kroppen. Her har vi undersøgt hvad der påvirker individet til gå mere ekstreme veje i forhold til udseende, eksempelvis bodybuilding og kosmetiske indgreb. Dette har vi undersøgt gennem forskellige psykologiske retningern såsom: socialpsykologiske teorier, kognitive teorier (social perception) og personlighedspsykologi.
Indhold og materiale i psykologiens veje
- Kvantitativ og kvalitativ metode s. 29
- Kvantitativ og kvalitative observationer s.41
- Erik H Eriksons psykosociale udviklingsmodel, jeg identitet og sociale identitet s.75-78
- Albert Bandura: Social indlæringsteori s.149-152
- Solomon Asch: Gruppepres og social kontrol s. 381-384
- Social perception: Halo effekten s.185
Arbejdsmetoder
Induktiv, deduktiv, gruppearbejde, individuelt arbejde, casearbejde, gruppefremlæggelser, spil, test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det stressede menneske
Jf læreplanen i psykologi C: psykologiske og sociale forholds betydning for motivation og hukommelse. Individuelle forskellige i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping Videnskabelige og metodiske forhold
Temaet "det stressede menneske" har i samspil med samfundsfag (konkurrencestaten og Thomas Ziehe) undersøgt hvilke faktorer som medvirker til en stigning af akut og kronisk stress i det senmoderne samfund. Vi har derudover også undersøgt hvilken betydning motivation har for læring og hvilken betydning sociale og kulturelle faktorer har for læring.
Oberservationsstudier, herunder kvantitativ og kvalitativ metode s.41
Konkurrencestaten s.338-339
Den narcissistiske ungdom: s.336
Akut og kronisk stress og samspil mellem indre og ydre faktorer s.440-442
problem og emotionsfokuseret coping s.455
Læring: Alberts Banduras sociale indlæringsteori og Vygotskys teori om læring i en sociokulturel kontekst 233-234
Forskellige former for motivation: https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733230226",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733230226",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733230226"
}