Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ng/2b (2b ng, 2b ng-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jorden
Se forløbsplan og materiale, herunder powerpoints, øvelsesvejledninger osv, på sitet ´Naturgeografi c-niveau´:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Forløbets indhold/fagbegreber/kernestof:
- Jordens opbygning, jordens lag og konvektionsstrømme
- Den geologiske cyklus: Magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter
- Mineraler, krystallisering og viskositet
- Vulkantyper: Skjoldvulkan og stratovulkan
- Pladegrænser: Destruktiv, konstruktiv og bevarende pladerande
- Jordskælv. Epicenter, hypocenter, P- S- og L-bølger
- Tsunami og tsunamibølgens fysik
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
- Tsunamibølgers hastighed (Forsøg med vand i tagrender)
- Forsøg med lavas egenskaber (sirup-forsøg)
- Google Earth - undersøge kortdata med jordskælv og vulkaner
Materiale:
‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 187-189 & 193-202 & 204-207 i Kapitel 11 ´Geologi - den blå planets historie´.
‘Den dynamiske jord - Sumatrajordskælvet flyttede videnskaben’, GEUS.
Sider: 20-26
´Jordens opbygning. Magnetfelt og varme fra jordens kerne giver vulkaner´. Undervisningslokalet. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=aVrxECj_WXo&t=2s
´Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænser'. Undervisningslokalet. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ
'Geologiske kredsløb'. Undervisningslokalet. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=hReZE6fCupI&t=2s
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screencast 1. forløb
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima
Se forløbsplan og materiale, herunder powerpoints, øvelsesvejledninger osv, på sitet ´Naturgeografi c-niveau´:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Forløbets indhold/fagbegreber/kernestof:
- FN's verdensmål 13
- Drivhusgasser og deres egenskaber
- Drivhuseffekt og Carbonkredsløbet
- Strålingsbalancen, Indstråling og udstråling, langbølget og kortbølget
- Albedo
- Indstrålingsvinkel og temperatur
- Grønlandspumpen/ Termohaline cirkulation. Densitet og konvektion.
- Klimaforandringer: Afsmeltning af indlandsis på Grønland
- Kædereaktioner på afsmeltning af is, herunder tilbagekoblingsmekanisme og svækkelse af grønlandspumpen
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
- Forsøg om Grønlandspumpe i akrylbeholdere
- Analysere kortdata og anden data: Afsmeltning af is på Grønland
- Forsøg med isafsmeltning: Landis vs Havis
- Måling af IR-stråling (albedo)
Materiale:
‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 15-23 & 32 i Kapitel 1 ´Klimaforandringer - vor tids største udfordringer?´.
Sider: 242-246 i Kapitel 13 ´Vejr og klima´.
´Havisen kan påvirke havstrømmene´. I klimaforskernes fodspor. u.å. https://www.ikff.dk/havstroemme-u/
'DRTV - Jorden kalder: Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe?' (dokumentar)
´Drivhuseffekten - Energimuseet'. 2011. https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU
´Drivhuseffekten – Undervisningslokalet´. 2020. https://youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8
´Det globale vindsystem - Undervisningslokalet´. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4
´Grønlandspumpen - Undervisningslokalet´. 2017. https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ&ab_channel=Undervisningslokalet
'Kulstoffets kredsløb - Undervisningslokalet´. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima - Præsentation
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Se forløbsplan og materiale, herunder powerpoints, øvelsesvejledninger osv, på sitet ´Naturgeografi c-niveau´:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Forløbets indhold/fagbegreber/kernestof:
- FN's verdensmål 7
- Energi som begreb, herunder Fornybar- og ikke fornybar energikilder (vedvarende energi og fossile brændsler)
- Solenergi, vindenergi, vandkraft, geotermisk energi, atomkraft, Bioenergi vs. Kul, Olie og Naturgas
- Geografiske forskelle i verdens energiproduktion og forbrug. Kortdata om energiproduktion. Fornybar og fossile brændstoffer
- Det globale vindsystem, De tre vindceller og Corioliskraften
- Konvektion, Dannelse af termisk og dynamisk tryk og passatvinde med fokus på vestenvindsbæltet v. Danmark
- Danmarks Energisystem
- Vindenergi. Vindmøller i Danmark og Damarks vindenergi
- Case: Anlæggelse af Vindmøllepark i Danmark
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
- Analysere globale data (kort, tabeller, grafer) og globale variationer i energiproduktion og forbrug.
- Arbejde med kordtata fra Energistyrelsen på https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap. Herunder udpege, analysere og vurdere konkret data.
- På baggrund af kortdata - udarbejde en rapport med henblik på anlæggelse af vindmøller eller en vindmøllepark et selvvalgt sted i Danmark.
Materiale:
‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave:
Sider: 157-168 i Kapitel 8 ´Hvorfor er der så meget blæst om vindmøller?´
Sider: 246-250 i Kapitel 13 ´Vejr og klima´.
Sider: 279-286 i Kapitel 15 ´Energi´.
'Vindmøller: Den store guide´. andel. u.å. https://andel.dk/vindmoller/
´Corioliskraft og roterende vejr´. DMI. 2007. https://www.dmi.dk/nyheder/2007/corioliskraft-og-roterende-vejr
´Danskernes strømforbrug og klimaaftryk: Find din kommune her´. Bolius. 2024. https://www.bolius.dk/danskernes-stroemforbrug-og-klimaaftryk-find-din-kommune-her-99720
´El fra vindmøller´. Energimuseet. 2011. https://www.youtube.com/watch?v=Z3Jy7YLtpUI
'Fremtidens enorme havmøller skal bo på gule tømmerflåder´. P3 x Viden. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=SMxfNsuHqR0
´Hvor kommer vinden fra?´. Energimuseet. 2011. https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A
'Coriolis Effect - National Geographic´. National Geographic. 2014. https://www.youtube.com/watch?v=mPsLanVS1Q8
´Det globale vindsystem - Undervisningslokalet´. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4
´Mere grøn strøm: Vi skal maksimere udnyttelsen af havvind´. Energi til fremtiden (de første 20min). 2024. https://www.youtube.com/watch?v=rkV-Xk-4eiw&list=PLXOXqPZD5Z-h7Bu8FzZ8p7J7l9Fs8msOK
´Info om vedvarende energikilder'. Energistyrelsens interaktive Kortdata. u.å. https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap
Our World in Data. Data om produktion og forbrug: https://ourworldindata.org/energy-production-consumption
Our World in Data. Data om fornybar energi: https://ourworldindata.org/renewable-energy
Windy.com. Interaktiv kortdata på aktuelle vinddata i verden. u.å.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danmarks næste vindmøllepark - Screencast
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vand
Se forløbsplan og materiale, herunder powerpoints, øvelsesvejledninger osv, på sitet ´Naturgeografi c-niveau´:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Forløbets indhold/fagbegreber/kernestof:
- Vandets kredsløb
- Grundvandsdannelse
- Permeabilitet
- Porøsitet
- Vandbalanceligningen
- Dugpunkt og nedbørsdannelse. Dugpunktskurve, relativ- og absolut luftfugtighed, tør- og fugtdiabatisk afkøling
- Klimazoner og plantebælter
- Vejr vs. klima - Prognoser, modeller og fremtidsscenarier
- Skybrud og ekstremt vejr
- Klimatilpasning/skybrudssikring. LAR og LUR.
- Case: Skybrudssikring v. Lindevangspakren på Frederiksberg. Feltarbejde og projekt
Forsøg-, empirisk, og eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med dugpunkt. Afkøling af luft v. is i vand og måling af temperatur
- Undersøge kortdata v. fremtidsscenarier for nedbør i DMI's klimatlas
- Undersøge kortdata i Google Earth m. areal- og profiloptegning v. Lindevangsparken
- Feltarbejde v. skybrudssikring v. Lindevangsparken på Frederiksberg
Materiale:
‘Naturgeografi - vores verden’ af Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær og Jon Bjørka Fosgaard. 1. udgave.
Sider: 251-252 & 260-263 i Kapitel 13 ´Vejr og klima´.
Sider: 265-273 i Kapitel 14 ´Vand - forudsætningen for liv´.
´Derfor får vi mere nedbør i Danmark´. Videnskab.dk. 2024. https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-faar-vi-mere-nedboer-i-danmark/
´Vandets kredsløb og vandbalanceligningen´. Undervisningslokalet. 2024. https://www.youtube.com/watch?v=awKSFABFxjA
´Hvorfor regner det, hvornår falder duggen. kondensering forsøg. Forklaring´. Undervisningslokalet. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=H3ygm9Xae2U
'Så vildt bliver vejret i år 2100 - KLIMAX. Videnskab.dk. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=m73v4WZBbAw
´Skybrud i København 2011-07-02 (Fuld version)´. Lasse Holmlund. 2012. https://www.youtube.com/watch?v=sxvPTP85KUI
'Intelligent vandhåndtering'. Frederiksberg Kommune. 2019. https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/abbqb8lg
´Klimavej´. Frederiksberg Kommune. 2018. https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/fw05jysw
'KAMP's klimatilpasning'. klimatilpasningsværktøj fra Miljøstyrelsen. Interaktiv kortdata. u.å. https://kamp.klimatilpasning.dk/nedboer/bluespot?value=20%2C60
´DMI's Klimaatlas. DMI. u.å. https://www.dmi.dk/klimaatlas/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal i gang med det sidste forløb, som handler om waterrrrr.
-
Lektie: Læs følgende artikel, som vi kort diskuterer i timens start:
-
Okay water går i en cyklus?! det er sku da spændende
-
2b's sygt seje Ng-begrebsliste
-
Vandets kredsløb slides
-
Dagens program
-
Lille lektie: Kig rundt (brug 5min) og prøv at forstå, hvad følgende kortdata viser:
-
Dagens program (hele 2 moduler i stræk, shit det fedt)
-
Powerpoint til skybrud
-
Vi læser disse 2 artikler og sammenligner vandbalanceligningen for disse 2 år
-
Materieale til forsøg:
-
Dagens program ♒♒:
-
Vi lavede forsøg sidst. Alle der var fraværende skal læse alt følgende materiale igennem:
-
Punkt 2 på program: Vi ser videoen Hvorfor regner det, hvornår falder duggen. kondensering forsøg. Forklaring
-
Punkt 4 på program: Vi læser disse 2 artikler og sammenligner vandbalanceligningen for disse 2 år
-
Intro til Case og afsluttende projektarbejde. Vi skal forberede feltarbejde i Lindevangsparken, som vi skal ud og lave på den anden side af jeres studieture og påskeferie. Lektie er at overveje, hvordan I kunne tænke jer at præsentere et afsluttende
-
Vi mødes ved Lindevangsparken, Sløjfen 10, kl 12.25. Det tager 10min med metro (tag M1/M2 til Lindevang st) eller 6min på cykel. Det bliver mega fedt og er vigtigt til jeres skybrudsprojekt og eksamen! 🌞😎🌧
-
Vi samler op på jeres feltarbejde og går i gang med skybrudsprojekt. Læs opgavebeskrivelsen igennem og beslut, hvilket produkt du/I vil lave:
-
Posterskabelon.pptx
-
Skriv ind hvad I laver for et produkt til skybrudsprojekt
-
Skybrudsprojekt afleveres senest ved modulets afslutning
-
Skybrudsprojekt
-
Lindevangsparken - Projektbeskrivelse.docx
-
Lindevangsparkens klimatilpasning
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skybrudsprojekt
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904039324",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904039324",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904039324"
}